Het bouwen van uw eigen kit te lopen op ethanol E85

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 16/11/09, 08:39

Ok voor de veranderingen, maar er was misschien eenvoudiger, en dat liet toe om de logica van een verrijkingseenheid = 5% verrijking te behouden:

In timer.c / verrijkingstabel, toevoeging van lijnen om 70% verrijking te bereiken:

Code: kiezen

[...]
   { 11,  20 }, // 11/20  = 55% de carburant supplémentaire
   { 6,  10 }, // 6/10  = 60% de carburant supplémentaire
   { 11,  17 }, // 11/17  = 65% de carburant supplémentaire
   { 7,  10 }, // 7/10  = 70% de carburant supplémentaire


In de functie timer.c / setInjectionParameters () wijzigen we de controle op overloop van de tabel:

Code: kiezen

 // On limite à 70% par sécurité pour ne pas deborder du tableau de constantes
 if ( injectionValue > 14 )
     injectionValue = 14;


En dus in ihm.c, in plaats van het toevoegen van een variabele starterBoostTmp, zou ik dit liever doen:

Code: kiezen

BYTE _ihmInjectionValueGet ( void )
{
   // Retourne le pourcentage d'injection supplémentaire désiré par l'utilisateur
   
   // En mode SP95, pas d'enrichissement
   if ( mode == MODE_SP95 )
       return 0;

   // Dans les 3 premieres secondes après le démarrage de la carte, on
   // enrichit à 70% pour faciliter le demarrage du moteur
   if ( starterTmp > 7000 )
       return 14;

   // Durant le temps de starter qui reste, on
   // enrichit à 50% pour faciliter le demarrage du moteur
   if ( starterTmp )
       return 10;
   
   // Par sécurité, on limite à 50% d'enrichissement maximum
   if ( injectionValue > 10 )
       injectionValue = 10;
      
   return   injectionValue;
}
0 x
latorsche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 48
Inschrijving: 25/11/08, 09:43




par latorsche » 16/11/09, 23:29

Het is goed dat het in de doos zit : Cheesy: en ik gebruikte de functie hoger dan 7000 gedurende 3 seconden, die veel korter is dan mijn hack (maar goed als ik niet weet dat we doen wat we kunnen).
We zullen hier zien dat de start bij koud weer verbetert tegen warm. Ik denk dat we 3 seconden moeten wachten om de motor niet te verdrinken.
Ik heb al het idee om een ​​choke te beheren met 3-modi (zonder, met 50% en met 70% afhankelijk van het wachten op de startschop na het inschakelen van het contact.)
0 x
radi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 28/12/10, 11:12




par radi » 28/12/10, 19:03

Hallo,
Ik ben nieuw in de forum, Ik ben 24 jaar oud en elektronisch ingenieur.
Ik hou van elektronica, mechanica en wanneer ik 2 kan koppelen, is het een traktatie :). Hier zijn voor de presentaties.

Ik heb aandachtig naar al het werk van NLC gekeken, het is goed werk en ik stel mezelf een paar vragen.

Waarom zou je in de code alles statisch zetten (een functie en veel variabelen)? Ik denk dat het een kwestie is van het aanspreken van de microfoon en het vereist minder klokcyclus, heb ik het mis?

Tweede opmerking, ik dacht dat het nodig was om een ​​driver te hebben om een ​​mosfet te bestellen, hij trekt niet teveel aan de piek om hem rechtstreeks op de uitgang aan te sluiten via een weerstand?
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 28/12/10, 20:11

Hallo radi

radi schreef:Hallo,
Waarom zou je in de code alles statisch zetten (een functie en veel variabelen)? Ik denk dat het een kwestie is van het aanspreken van de microfoon en het vereist minder klokcyclus, heb ik het mis?


Nee, niets te maken met klokcycli, het is gewoon mijn ultrakwadraatprogrammeergewoonte die ik heb opgezet voor grote zachte projecten en die ik ook respecteer voor kleine. Het idee is gebaseerd op het principe van objectprogrammering, namelijk dat elk van mijn C-bronbestanden hun lokale variabelen en functies statisch heeft gedeclareerd, zodat ze niet van buitenaf kunnen worden "gezien". Het bronbestand is dus van buitenaf gezien "een zwarte doos". De gateway met de andere delen van het programma wordt alleen uitgevoerd door de daarvoor voorziene functieaanroepen (zoals we zeggen API's).

radi schreef:Tweede opmerking, ik dacht dat het nodig was om een ​​driver te hebben om een ​​mosfet te bestellen, hij trekt niet teveel aan de piek om hem rechtstreeks op de uitgang aan te sluiten via een weerstand?


De bestuurder is ontworpen om de sterke stroompulsen te beheersen die worden veroorzaakt door de statusveranderingen op de poort in verband met de parasitaire capaciteit van de poort.
Ze maken het daarom mogelijk om Mosfets sneller te schakelen en zijn daarom essentieel voor niet-verwaarloosbare schakelfrequenties.
Hier zijn de schakelfrequenties van de mosfets erg laag en daarom is directe aansturing door de PIC voldoende. De PIC-uitgangen zijn beperkt tot 20mA, plotseling wordt de stijgsnelheid van de spanning Vgs en daarom wordt de schakelsnelheid beperkt door deze 20mA maar deze schakelsnelheid wordt nog steeds gemeten in microseconden en de tijd in "lineaire" modus van de mosfet blijft verwaarloosbaar vergeleken met de AAN / UIT schakelfrequentie.
0 x
radi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 28/12/10, 11:12




par radi » 28/12/10, 23:10

Bedankt voor deze aanvullende informatie.

Een ander punt, de injector is een inductief element, wanneer de mos wordt geopend, moet dit een vrij grote overspanning creëren aangezien de stroom niet langer een "pad" heeft om te stromen.
Zou het voordelig zijn om een ​​vrijloopdiode parallel aan de injector toe te voegen om het probleem te voorkomen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 29/12/10, 09:28

In principe zou het nodig zijn, ja, maar om de injector zo snel mogelijk te demagnetiseren (wanneer de computer stopt met sturen moet deze zo snel mogelijk sluiten), moet u de spanning eerst zo hoog mogelijk laten stijgen de stroom vindt zijn weg niet.
En in dit geval stroomt de stroom rechtstreeks in de mosfet, we gebruiken het lawine-effect van deze: bij het openen van de mosfet overschrijdt zijn spanning Vds de maximaal toelaatbare spanning en wordt de mosfet geleidend. Van buitenaf gezien lijkt het op een zener effect.
Door nadelen wees voorzichtig om mosfet te gebruiken die dit ondersteunt, gebruik een beetje speciaal en controleer de kenmerken van het lawine-effect in de doc.
0 x
radi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 28/12/10, 11:12




par radi » 29/12/10, 11:52

Oké, ik ben zelfs van plan een E85-kit te maken en ik wist niet of ik je bewerking en code zou hervatten, maar met een pic18F1220 of 1230 bijvoorbeeld, omdat ik Pic18 ben gewend en dat ben ik meer gewend, en dat deze is compatibel van pin tot pin, alleen de code moet een beetje worden aangepast. Ik heb MPLAB en de C18-compiler.

Anders maak ik een kaart die aanneemt wat je hebt gedaan, maar voeg met stuurprogramma's en vrijloopdioden een temperatuursensor toe om de starter alleen te maken als het te koud is, en voeg een connector toe om te programmeren en te debuggen foto (met een ICD2-programmeur bijvoorbeeld). En de ca zou zijn met een iets grotere microfoon, een PIC18F2420.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 29/12/10, 11:59

Ach ja, alleen jij kunt beslissen wat je gaat doen !!

Voor vrijloopdiodes zal demagnetisatie te langzaam zijn. Als u de oscilloscoop op uw injectoren plaatst, ziet u dat er op de originele computer ook geen vrijloopdiode is, de overspanning wanneer de injectoren worden afgesneden is ongeveer 80V.
0 x
radi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 28/12/10, 11:12




par radi » 01/01/11, 18:25

Plots denk ik erover om door te gaan met de lay-out die je hebt gemaakt, ik hoop dat ik hier in januari tijd voor heb.

In termen van betrouwbaarheid, gebruik je het van 2008 is dat het? Het is dus bewezen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 02/01/11, 11:18

Ik gebruik deze auto nauwelijks meer, maar hij rijdt nog steeds op ethanol, ik heb nooit een probleem gehad. Ik heb ook veel positieve feedback per e-mail ontvangen.
0 x

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 166-gasten