ARTE 21h: Klimaatverandering, een risico voor vrede?

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars

ARTE 21h: Klimaatverandering, een risico voor vrede?




par martien007 » 20/05/08, 20:32

Releasedatum: dinsdag 20 mei
Schema: 21: 00 - Duur: 1h35
Regisseur: Gauthier Bonneville
geschiedenis: Is het broeikaseffect de wereld aan het versnellen tot een verergering van conflicten : discussie en debat in afbeeldingen en toespraken van experts.

Samenvatting: Aanhoudende klimaatverandering bedreigt de wereldvrede. Tussen rijke en arme landen, maar ook binnen elk land, conflicten zullen escaleren. Welke diagnose kunnen we stellen? Welke remedies kunnen we voorstellen? Van gasvelden in de Barentszzee tot de geërodeerde kusten van Bangladesh, van de West Point militaire academie tot de overstromingen die Zuid-Frankrijk bedreigen, welk beeld van de wereld van morgen kunnen we schetsen? Experts geven hun inzichten. We zullen het vooral horen Hubert Védrine, voormalig Franse minister van Buitenlandse Zaken, Peter Schwartz, auteur van het geheime rapport van het Pentagon over de opwarming van de aarde, de journalist Hervé Kempf en de filosoof Yves Paccalet.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 20/05/08, 23:57

Wat een programma ... optimistisch zeg het ... : Cry:

Dus het was goed? Wat zijn hun oplossingen? Pleisters op gebroken benen plakken?
0 x
martien007
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 565
Inschrijving: 25/03/08, 00:28
Plaats: Mars




par martien007 » 21/05/08, 09:16

Christophe schreef:Wat een programma ... optimistisch zeg het ... : Cry:

Dus het was goed? Wat zijn hun oplossingen? Pleisters op gebroken benen plakken?


Doe niet zo gek! op wereldschaal is het geen ram hier en daar die de problemen zal oplossen.

Kijk en dan zul je kritiek hebben.

Op Arte zijn de uitzendingen uitstekend en de relevante sprekers.

Ik zou terug kunnen gaan naar de besproken onderwerpen, maar het is te lang: het Tsjaadmeer dat opdroogt en de mensen die er leven sterven in hoeveel jaar of decennia? de mensen van Bangladesh en Birma die steeds meer verwoestende cyclonen ondergaan ondanks enkele dijken die geen weerstand konden bieden aan golven van 6 m en winden van 240 km / u .... enz. en binnenkort de gletsjers van de Himalaya die zal smelten en gigantische overstromingen zal veroorzaken in de rivieren die naar India en China gaan.

En de Noren zo dicht bij de natuur (ik ging daar in 1974) en die nu willen profiteren van de meevaller van olie en gas die onder de zeeën voor hun kust wordt gevonden zonder zich zorgen te maken over de opwarming van de aarde.

Het was super interessant.

Er was onder meer Hervé Kempf die zei dat de rijken zichzelf zullen bunkeren en dat de meerderheid van de bevolking zal lijden onder de gevolgen van klimaatverandering ===> oorlogen.

Onze kleine troost zou goed kunnen lijden wanneer al deze hongerige mensen (omdat hun huizen en culturen verwoest zijn door cyclonen) op zoek gaan naar veiligere plaatsen.
0 x
botten
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 11/11/05, 14:28
x 8




par botten » 21/05/08, 13:04

Doe niet zo gek! op wereldschaal is het geen ram hier en daar die de problemen zal oplossen.

Er hangt een duel in de lucht !!! Beeld


Serieus, dit rapport van Arte was goed, zelfs als het niets oploste.
Persoonlijk vind ik het steeds moeilijker om dit soort rapporten zo triest te bekijken, zonder dat ik weinig kan doen! : Cry:
0 x
Over de zesde uitsterven van het leven op aarde?
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 21/05/08, 13:56

martien007 schreef:Doe niet zo gek! op wereldschaal is het geen ram hier en daar die de problemen zal oplossen.


Nee, maar het zou meer helpen dan BLABLAS... Stel je het potentieel voor om irrigatieproblemen te verminderen, vooral in de Derde Wereld? (niets te doen op prijsniveau met totale of bp zonnepompen ...).

We maken oorlog beter als we honger hebben, toch?

Maar tel niet te veel, vooral niet wanneer "wij" het principe van schoolboeken censureren ...

bones schreef:Serieus, dit rapport van Arte was goed, zelfs als het niets oploste.
Persoonlijk vind ik het steeds moeilijker om dit soort rapporten zo triest te bekijken, zonder dat ik weinig kan doen!


Dit is de reden waarom ik het niet heb bekeken ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16178
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263




par Remundo » 21/05/08, 14:04

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren volledig naar dit programma geluisterd.

Om toekomstige rampen op te schrijven: 20/20 mijn kapitein.
Om uit te leggen dat ze perfect vermijdbaar zijn: 0/20 !!!

Uiteraard beschermen de besten zichzelf tegen de minst goed geplaatste.

Maar jongens, WIJ ZIJN NIET HIER, omdat we alle energie hebben die nodig is om drinkwater te produceren en alle derdewereldlanden te bevoorraden, terwijl we doorgaan met 'binge' (het handhaven van onze levensstandaard is een meer objectieve formulering ...) in het Westen zonder vervuiling.

Hierom bekritiseer ik dit document, zijn zelfbenoemde en bijna zelfgenoegzame catastrofisme, en geen reflectie op de te nemen maatregelen.

In het bijzonder zijn er kruisingen geweest tot nul reflectie, waardoor het idee ontstond dat ontwikkelde landen systematisch verantwoordelijk zijn voor alle kwalen in de wereld, zelfs orkanen en het opdrogen van het Tsjaadmeer.

Natuurlijk is het niet een hydraulische ram die het probleem oplost, maar het helpt tenminste.

Tussen haakjes begrijp ik deze aanvallen op dit mooie initiatief van Christophe niet echt.

Beste vrienden, in plaats van te klagen over de catastrofe in de omgeving en het hele jaar door te filosoferen over de politieke vraagstukken van de rijken tegen de armen, dus kijk naar oplossingen die geschikt zijn voor ALLE en de natuur, vandaag volledig toegankelijk, zoals het DESERTEC-project, waarvan het onderwerp hier toegankelijk is

https://www.econologie.com/forums/desertec-e ... t5338.html

Met vriendelijke groet!
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten