Hydrauliek, een vals goed idee?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
yannko
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 286
Inschrijving: 24/11/08, 22:44
Plaats: Praag, Tsjechië
x 2




par yannko » 09/12/08, 10:48

Christophe Ik volg je bericht op de voet, buitengewoon interessant en positief naar mijn mening :P ! Ik kijk uit naar uw resultaten en uw kritiek zodra uw systeem operationeel is 8) moed om het te bereiken Beelddan zal ik een oude boerderij in Moravië vinden met een bos om mijn fornuis en boiler te verwarmen, en een stroom om mijn elektriciteit te maken met een schoepenrad : Mrgreen: !
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 09/12/08, 11:38

yannko schreef:Nou, ik ben geen expert, maar blijkbaar is het ongebruikelijk om zo'n "huishoudelijk" apparaat te vinden, aanpasbaar aan een lage valhoogte, niet rivieren niet denaturerenen voor een redelijke prijs. Blijkbaar is het moeilijk om al deze argumenten bij elkaar te brengen :?
Hier ben ik het niet echt mee eens, want met de getoonde afbeeldingen moeten we deze turbine kennelijk ter hoogte van een dam installeren! En een dam 1.5 m hoog op een beekje, ik noem het niet "niet denatureren" ...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par chatelot16 » 19/05/18, 11:10

om de kracht van water te gebruiken, moet je de rivier aanpassen

de natuurlijke toestand van de rivier is een regelmatige helling waarbij alle energie verloren gaat in kleine stroomversnellingen

in de gemodificeerde toestand is het een dam en een vrij breed bereik of het water komt heel langzaam voort dus zonder helling en er is dus een goede valhoogte op het niveau van de dam

in frankrijk zijn de meeste rivieren dus ontwikkeld sinds we weten hoe we molens moeten maken ... zelfs vaak zijn de molens verdwenen, maar we zijn de dammen blijven onderhouden omdat we de voorkeur geven aan een brede rivier en altijd vol, zelfs als de stroom is laag in plaats van een straaltje water op de bodem van een leeg bed

de rivieren zijn zo lang ontwikkeld dat het gif is aangepast aan deze staat die zich heeft ontwikkeld ... als we de dam zouden vernietigen, zou het een andere verstoring zijn

het moet duidelijk zijn dat wat als natuurlijk wordt beschouwd, het resultaat is van modificatie door de mens voor een zeer lange tijd: weigeren om te modificeren is belachelijk ... wat niet betekent dat het nodig is om op enigerlei wijze te modificeren

een rivier zal bijvoorbeeld exact dezelfde totale energie produceren met een veelheid aan kleine dammen, elk met zijn turbine, dan met een enkele enorme dam die een enkele val maakt ... het is zelfs soms mogelijk dat de enorme dam meer verlies heeft dat de veelheid van kleine dammen

aan het begin van de elektrische productie die de grote dam begunstigde omdat we niet wisten hoe we moesten automatiseren ... en het was niet rendabel om werknemers te klein te maken om de turbine te laten draaien

nu het gemakkelijk is om alles automatisch te maken, wordt het mogelijk om turbines in alle kleine dammen van de oude molens te plaatsen ... en bepaalde dammen die zijn gesloopt opnieuw op te bouwen

we weten ook hoe we vis moeten passeren om trekvissen door te laten! er is echt geen reden om de energie van rivieren niet goed te benutten

en helaas blijft er een betreurenswaardige reden om niets te doen: de complexiteit van de vergunningen om een ​​oude fabriek in gebruik te nemen om elektriciteit daar te maken ... de staat zou dit moeten aanmoedigen, maar helaas maakt het alleen maar ingewikkelder de dingen
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par moinsdewatt » 19/05/18, 13:09

chatelot16 schreef:
een rivier zal bijvoorbeeld exact dezelfde totale energie produceren met een veelheid aan kleine dammen, elk met zijn turbine, dan met een enkele enorme dam die een enkele val maakt ... het is zelfs soms mogelijk dat de enorme dam meer verlies heeft dat de veelheid van kleine dammen

aan het begin van de elektrische productie die de grote dam begunstigde omdat we niet wisten hoe we moesten automatiseren ... en het was niet rendabel om werknemers te klein te maken om de turbine te laten draaien



: Roll:
Het is precies het tegenovergestelde dat EDF doet in de Romanche-vallei.
Verschillende elektrische dammen langs de Romanche uit de 1920-jaren worden vervangen door een enkele turbines en grote galerijwerken.

Het Romanche-Gavet-project: een water- en toekomstproject

Aan de poorten van Oisans, in een nauwe vallei, voert EDF momenteel het grootste hydro-elektrische project in Frankrijk uit. Krachtiger, beter geïntegreerd in het landschap en respect voor het milieu, zal deze nieuwe ondergrondse uitrusting de centrale 6 en 5 huidige dammen in de Romanche vallei vervangen.

30% meer elektriciteit

De nieuwe krachtcentrale en de nieuwe dam - wateropname optimaliseren de werking van de rivier:
de energiecentrale is uitgerust met 2 Francis-groepen voor een maximaal vermogen van 92 MW,
de gemiddelde jaarlijkse productie wordt geschat op 560 miljoen kWh, wat 155 kWh meer is dan de huidige 6-fabrieken samen. Deze toename van 30% komt overeen met de elektriciteitsvoorziening van een stad met 60000-inwoners.

Drie bouwzones

Op de 10 km van de gemeente Livet en Gavet vindt de site plaats in 3 zones:
De waterinlaatdam, gelegen in Livet, gebouwd in de oorspronkelijke rivierbedding, zal de bestaande 5-dammen vervangen.
De 9,3 km-inlaatgalerij verbindt de dam met de energiecentrale. Volledig ondergronds vervangt het de kilometerslange kanalen en penstokken die vandaag de vallei oversteken. Een toegangsvenster bevindt zich in Les Ponants.
De energiecentrale, de twee grotten en de galerijen bevinden zich ook ondergronds.

Beeld


https://www.edf.fr/groupe-edf/producteu ... t-d-avenir
1 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par chatelot16 » 19/05/18, 13:21

jouw voorbeeld is in de bergen, met een sterke val: de oude 1920-dam heeft niet alle val uitgebuit ... veel tussenliggende dammen zouden nodig zijn geweest om het water van bereik naar bereik te laten passeren zonder enig natuurlijk deel

dus de EDF-oplossing is niet slecht!

Ik zie de twijfels in besancon en de charente in angouleme: er is geen natuurlijk deel: het springt van bereik naar bereik: alle niveauverschillen zijn dammen, maar helaas is er een dam uitgerust met turbine ... de de meeste dammen worden alleen onderhouden om het waterniveau te handhaven en energie gaat verloren door overlopen op de dam
1 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par sen-no-sen » 20/05/18, 12:35

We praten niet genoeg over hydro-elektriciteit, dit kleine onderwerp opgraven doet geen pijn!

Ik hoor vaak dat Frankrijk onder het juk van de nucleaire lobby zou staan ​​en dat er landen zouden zijn die de rol van goede leerling in duurzame materie zouden spelen, zoals bijvoorbeeld Noorwegen (DE goede leerling van de grond!).
In Noorwegen wordt 98% van elektrische energie geproduceerd door hernieuwbare energiebronnen, waaronder 96% via dammen!
In Frankrijk is dit slechts 11% van de hydraulica :( ... maar laten we het eens nader bekijken.
Het aantal inwoners van Noorwegen is 5,2 miljoen inwoners,dwz 1,8 miljoen minder dan de bevolking van "Grand Paris".
In werkelijkheid doet Frankrijk het beter dan Noorwegen op het gebied van duurzame energie, aangezien onze waterkrachtproductie meer dan 6 miljoen inwoners levert ... :)
Bijvoorbeeld het achterhouden van Kas Ponçon leverde 40% van de elektriciteit die wordt verbruikt in de PACA-regio.

De ontwikkeling van windenergie zou de productie van hydraulische energie via moeten stimuleren STAP(pompend energieoverdrachtstation), zouden we uiteindelijk een bepaald aantal "toegewijde valleien" moeten zien (dwz ondergelopen!) om de zwaartekrachtopslag van overtollige energie uit windenergie en elektriciteit mogelijk te maken. zonne ... er zal tegenstand in de lucht zijn! : Roll:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par chatelot16 » 20/05/18, 13:06

moinsdewatt schreef:
chatelot16 schreef:
een rivier zal bijvoorbeeld exact dezelfde totale energie produceren met een veelheid aan kleine dammen, elk met zijn turbine, dan met een enkele enorme dam die een enkele val maakt ... het is zelfs soms mogelijk dat de enorme dam meer verlies heeft dat de veelheid van kleine dammen

aan het begin van de elektrische productie die de grote dam begunstigde omdat we niet wisten hoe we moesten automatiseren ... en het was niet rendabel om werknemers te klein te maken om de turbine te laten draaien



: Roll:
Het is precies het tegenovergestelde dat EDF doet in de Romanche-vallei.
Verschillende elektrische dammen langs de Romanche uit de 1920-jaren worden vervangen door een enkele turbines en grote galerijwerken.

Het Romanche-Gavet-project: een water- en toekomstproject

Aan de poorten van Oisans, in een nauwe vallei, voert EDF momenteel het grootste hydro-elektrische project in Frankrijk uit. Krachtiger, beter geïntegreerd in het landschap en respect voor het milieu, zal deze nieuwe ondergrondse uitrusting de centrale 6 en 5 huidige dammen in de Romanche vallei vervangen.

30% meer elektriciteit

De nieuwe krachtcentrale en de nieuwe dam - wateropname optimaliseren de werking van de rivier:
de energiecentrale is uitgerust met 2 Francis-groepen voor een maximaal vermogen van 92 MW,
de gemiddelde jaarlijkse productie wordt geschat op 560 miljoen kWh, wat 155 kWh meer is dan de huidige 6-fabrieken samen. Deze toename van 30% komt overeen met de elektriciteitsvoorziening van een stad met 60000-inwoners.

Drie bouwzones

Op de 10 km van de gemeente Livet en Gavet vindt de site plaats in 3 zones:
De waterinlaatdam, gelegen in Livet, gebouwd in de oorspronkelijke rivierbedding, zal de bestaande 5-dammen vervangen.
De 9,3 km-inlaatgalerij verbindt de dam met de energiecentrale. Volledig ondergronds vervangt het de kilometerslange kanalen en penstokken die vandaag de vallei oversteken. Een toegangsvenster bevindt zich in Les Ponants.
De energiecentrale, de twee grotten en de galerijen bevinden zich ook ondergronds.

Beeld


https://www.edf.fr/groupe-edf/producteu ... t-d-avenir

door te lezen wat edf heeft geschreven ben ik teleurgesteld! de nieuwe fabriek zal 30% meer produceren dan de oude fabrieken van 1920 ... dus ze waren al erg goed in 1920 zodat we het vandaag niet veel beter konden doen!

Ik hoop dat ze de oude elektrische fabrieken van 1920 niet zullen slopen! ze kunnen nog steeds worden gebruikt als er te veel water is en de nieuwe fabriek kan niet alles gebruiken ... ze moeten ook worden bewaard om te laten zien wat we deden vóór de geplande veroudering
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par moinsdewatt » 20/05/18, 14:18

chatelot16 schreef: door te lezen wat edf heeft geschreven ben ik teleurgesteld! de nieuwe fabriek zal 30% meer produceren dan de oude fabrieken van 1920 ... dus ze waren al erg goed in 1920 zodat we het vandaag niet veel beter konden doen!

Ik hoop dat ze de oude elektrische fabrieken van 1920 niet zullen slopen! ze kunnen nog steeds worden gebruikt als er te veel water is en de nieuwe fabriek kan niet alles gebruiken ... ze moeten ook worden bewaard om te laten zien wat we deden vóór de geplande veroudering


Er moest niet teleurgesteld worden. 30% meer dan 100 MW is al niet slecht.

Het toont vooral dat hydro-elektrische energie, dat wil zeggen dat de wetenschap van elektriciteit en hydraulica goed beheerst was in 1920.

Het is net als het wiel, zou je op het idee komen om het wiel te bekritiseren, omdat we in de 20ieme eeuw niet meer dan een paar% van de opbrengst hebben gewonnen?
Nou nee. De uitvinding van het wiel was snel briljant.

En niet de oude fabrieken zullen niet functioneel worden bewaard. Er is er een die bewaard zal blijven als een historisch monument.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par moinsdewatt » 20/05/18, 14:22

sen-no-sen schreef:We praten niet genoeg over hydro-elektriciteit, dit kleine onderwerp opgraven doet geen pijn!

Ik hoor vaak dat Frankrijk onder het juk van de nucleaire lobby zou staan ​​en dat er landen zouden zijn die de rol van goede leerling in duurzame materie zouden spelen, zoals bijvoorbeeld Noorwegen (DE goede leerling van de grond!).
In Noorwegen wordt 98% van elektrische energie geproduceerd door hernieuwbare energiebronnen, waaronder 96% via dammen!
In Frankrijk is dit slechts 11% van de hydraulica :( ... maar laten we het eens nader bekijken.
Het aantal inwoners van Noorwegen is 5,2 miljoen inwoners,dwz 1,8 miljoen minder dan de bevolking van "Grand Paris".
In werkelijkheid doet Frankrijk het beter dan Noorwegen op het gebied van duurzame energie, aangezien onze waterkrachtproductie meer dan 6 miljoen inwoners levert ... :)
Bijvoorbeeld het achterhouden van Kas Ponçon leverde 40% van de elektriciteit die wordt verbruikt in de PACA-regio.

De ontwikkeling van windenergie zou de productie van hydraulische energie via moeten stimuleren STAP(pompend energieoverdrachtstation), zouden we uiteindelijk een bepaald aantal "toegewijde valleien" moeten zien (dwz ondergelopen!) om de zwaartekrachtopslag van overtollige energie uit windenergie en elektriciteit mogelijk te maken. zonne ... er zal tegenstand in de lucht zijn! : Roll:


Ik ben me niet bewust van een enkel STEP-project in Frankrijk dat wordt bestudeerd.
Heb je hier informatie over?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Hydraulica, een vals goed idee?




par sen-no-sen » 20/05/18, 18:48

moinsdewatt schreef:
sen-no-sen schreef:We praten niet genoeg over hydro-elektriciteit, dit kleine onderwerp opgraven doet geen pijn!

Ik ben me niet bewust van een enkel STEP-project in Frankrijk dat wordt bestudeerd.
Heb je hier informatie over?


Er zijn momenteel verschillende onderzoeken aan de gang:https://www.actu-environnement.com/ae/news/stockage-electricite-renouvelable-station-pompage-eolien-solaire-30385.php4
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 256-gasten