Ik rij positief door Citroën

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Ik rij positief door Citroën




par Christophe » 11/10/07, 11:33

Uittreksel uit een Citroën folder (.be) ontvangen in de brievenbus (de echte) vanochtend, letterlijke transcriptie:

Citroën Prospectus schreef:Als bestuurder heeft u een grote invloed op de CO²-uitstoot van uw auto. Om u te helpen een rijstijl aan te nemen die zowel ecologisch als zuinig is, heeft Febiac een lijst met 10 heel eenvoudige tips opgesteld.

1) Vermijd hoge snelheden: vergeet niet om op tijd te schakelen

2) Let op uw toerenteller: je schakelt gemakkelijk vanaf 2500 tpm met een benzine- of lpg-motor en zelfs vanaf 2000 tpm met een diesel

3) Gas geven: u kunt gas geven door het pedaal bijna tot op de grond in te trappen. Je bespaart geen brandstof door geleidelijk gas te geven!

4) Anticipeer: houd voldoende afstand tot het voertuig voor u, zodat u niet constant hoeft te remmen en gas te geven.

5) Laat het pedaal los: wanneer u moet vertragen of stoppen, kunt u ook het gaspedaal tijdig loslaten (motorrem) en de auto laten rijden zonder te koppelen

6) Zet je motor stil: stop het voor korte stops (overweg, instappassages...)

7) Gebruik helpfuncties: vertrouw op uw toerenteller om op tijd te schakelen. Cruisecontrol bevordert soepel rijden. Plan je route van tevoren, zeker bij meerdere ritten, om onnodige kilometers te vermijden.

8) Leg je rijdier neer: alleen een goed onderhouden auto staat garant voor veilig en zuinig rijden

9) Voer de druk op: controleer regelmatig uw bandenspanning

10) verlies gewicht (ZONDER S...???): verwijder de dakkoffer, de fietsendrager en de bagagedrager zodra u deze niet meer nodig heeft.


Sommige tips zijn zeer twijfelachtig: 3), 5) en 6)...

Grappig onder dit advies, de slogan...

Citroën Prospectus schreef:CITROËN geeft de voorkeur aan TOTAL
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/10/07, 11:41

Hey shit, ik heb net de site gevonden, ik heb bijna "voor niets" getranscribeerd:

http://www.e-positif.be/fr/10-conseils- ... mique.aspx

Hier is een zelftest die overeenkomt met deze 10 tips: http://www.e-positif.be/fr/auto-test.aspx

Het hele ding wordt nog steeds gesponsord door Febiac, dus goed...niet bevestigde milieuactivisten, eerder het tegenovergestelde:

De vzw FEBIAC is de Belgische Auto- en Fietsfederatie.

http://www.febiac.be/public/home.aspx?lang=FRType=test
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Re: Ik rijd e-positief van Citroën




par bamboe » 11/10/07, 14:35

Christophe schreef:Sommige tips zijn zeer twijfelachtig: 3), 5) en 6)...


Voor 3 ben ik het ermee eens dat het discutabel is: een lagere druk op het gaspedaal verbruikt noodzakelijkerwijs minder (ook bij recente auto's als het maximale koppel of vermogen niet wordt bereikt)

Aan de andere kant ben ik het volledig eens met 6:
Ofwel je stopt echt niet lang en daardoor heeft de motor geen tijd gehad om af te koelen, en dus herstart je zonder gas te geven.
Ofwel is je motor afgekoeld, en heb je daarna echt lang stil gestaan ​​=> de besparing is reëel.

Voor nummer 5, wat heeft jouw voorkeur?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Ik rijd e-positief van Citroën




par Flytox » 11/10/07, 18:29

Bonjour à tous

Citroën Prospectus schreef:3) Gas geven: u kunt gas geven door het pedaal bijna tot op de grond in te trappen. Je bespaart geen brandstof door geleidelijk gas te geven!


Christophe schreef:....
Sommige tips zijn zeer twijfelachtig: 3), 5) en 6)...
.....
Grappig onder dit advies, de slogan...

Citroën Prospectus schreef:CITROËN geeft de voorkeur aan TOTAL


Voor 3 is het onzin, of erger nog, het is een stimulans om veel meer te consumeren. Als Total de sponsor is, begrijpen we het al beter. Dit soort valse reclame moet worden gecensureerd!!!!!!! :onheil:

Bedankt Citroën en Total voor hun inspanningen om zo goed mogelijk bij te dragen aan het verval van de planeet. “Je kunt je niet voorstellen wat Citroën allemaal voor je kan doen.” Ja, ik kan het me niet meer voorstellen, ik begin heel goed te zien. :schok:

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Ik rijd e-positief van Citroën




par Christophe » 11/10/07, 19:15

indy49 schreef:Ofwel is je motor afgekoeld, en heb je daarna echt lang stil gestaan ​​=> de besparing is reëel.


Eh, het duurt 6 tot 7 uur voordat de motor volledig is afgekoeld... Dit is een vraag die altijd controversieel is geweest (in Zwitserland stoppen ze al 20 jaar bij rood licht)...

Vergeet niet dat de energie die nodig is om de motor opnieuw te starten niet uit de lucht komt vallen...en een motor houdt niet van herstarten (noch van de atmosfeer)...

Om precies te zijn zou het nodig zijn om elke motor te nemen en een "kleine beoordeling" uit te voeren...verbruik/slijtage...

indy49 schreef:Voor nummer 5, wat heeft jouw voorkeur?


Nou, voor hdi (of directe benzine-injectie) is het discutabel (we hebben er al 'een beetje' over gediscussieerd), maar voor benzines, zelfs recente, denk ik dat terugtrekking voordelig is.

En in alle gevallen verslijt je motor minder...nou ja, dat denk ik wel (want optrekken bij het opnieuw koppelen is niet per se "cool")

Er moeten echter twee gevallen worden onderscheiden: gebruik van het remmen op de motor en gebruik van de traagheid van uw auto. Er is een nuance: in het eerste geval is het vertragen, in het andere geval is het de motor niet laten draaien.
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Re: Ik rijd e-positief van Citroën




par bamboe » 12/10/07, 10:27

[preambule]
Ik ging op de site kijken, ik zag Citroen nergens.
Deze advertentie die u ontving was echt raar.
[/preambule]

Christophe schreef:
indy49 schreef:Ofwel is je motor afgekoeld, en heb je daarna echt lang stil gestaan ​​=> de besparing is reëel.


Het duurt 6 tot 7 uur voordat de motor volledig is afgekoeld...


Precies :D

Christophe schreef:Dit is een vraag die altijd controversieel is geweest (in Zwitserland snijden ze al 20 jaar bij rood licht)...

Dat wist ik niet.
Ik doe het als ik weet dat het vuur erg lang duurt (er is er één in mijn huis). Bovendien voelt het geweldig om in stilte te zijn (allemaal relatief natuurlijk, vanwege de andere auto's die niet hetzelfde doen : Cheesy:)

Christophe schreef:Vergeet niet dat de energie die nodig is om de motor opnieuw te starten niet uit de lucht komt vallen...en een motor houdt niet van herstarten (noch van de atmosfeer)...

Ik dacht aan deze energie, maar de starter is echt extreem kort. Het is niet eenvoudig om een ​​schatting te maken van de elektrische energie die wordt verbruikt bij het herstarten, maar ik ben ervan overtuigd dat dit minder is dan het laten draaien van de motor gedurende de minuut dat de brand aanhoudt (dit is slechts een overtuiging). En er is geen overmatig brandstofverbruik aangezien ik absoluut niet op het gaspedaal trap (en het is niet de computer die mij kan bedriegen, want ik heb er geen! :D)

Wat betreft de motor die niet graag start, dit is alleen waar als hij koud en volledig droog is. Bij een korte stop is dit niet het geval.

Christophe schreef:Om precies te zijn zou het nodig zijn om elke motor te nemen en een "kleine beoordeling" uit te voeren...verbruik/slijtage...

Ja, dat zou het beste zijn. Niet makkelijk :?

Christophe schreef:
indy49 schreef:Voor nummer 5, wat heeft jouw voorkeur?


Nou, voor hdi (of directe benzine-injectie) is het discutabel (we hebben er al 'een beetje' over gediscussieerd), maar voor benzines, zelfs recente, denk ik dat terugtrekking voordelig is.


Ik ben het met je eens, er zijn twee gevallen te onderscheiden:

In het geval dat je niet hoeft te remmen, ben ik het met je eens: uitschakelen is beter.

Als je wilt remmen: bij alle recente exemplaren stopt de computer met gas, dus geen zorgen. Bij oude auto's met carburateur (dit is mijn geval) is het inderdaad problematischer om in te schatten, maar ik zeg tegen mezelf dat de vervuiling die verband houdt met de remblokken niet ver mag liggen van die van de extra verbrande brandstof. (ook hier is dit een mening, geen zekerheid)
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Ik rijd e-positief van Citroën




par Christophe » 12/10/07, 10:56

[quote="indy49"][preambule]
Ik ging op de site kijken, ik zag Citroen nergens.
Deze advertentie die u ontving was echt raar.
[/preambule]

Nou, we zijn in België, maar ik heb er ook niets gezien www.citroen.be (behalve dat Citroën de voorkeur geeft aan Total, het staat precies hetzelfde op het prospectus :D ) ...maar als deze verdomde scanner zou werken, zou ik hem kunnen scannen...nou, het is ook niet zo belangrijk, toch?
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Re: Ik rijd e-positief van Citroën




par bamboe » 12/10/07, 11:01

Nee nee, het heeft geen zin om het te scannen, en ik geloof je volledig (:cheesy:)

Ik vroeg me alleen af ​​of het niet uw plaatselijke monteur was die de "e-positieve" communicatie probeerde over te nemen.:?
Verder dan dat gaat het niet.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 12/10/07, 11:30

Het is geen advertentie van een lokale monteur maar een compleet prospectus van 16 pagina's van het Belgische Tota-netwerk... uh Citroën sorry : Cheesy: die de nieuwe voertuigen presenteert in een zeer "groene" en milieuvriendelijke sfeer...
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 12/10/07, 11:53

Christophe schreef:Het is geen advertentie van een lokale monteur maar een compleet prospectus van 16 pagina's van het Belgische Tota-netwerk... uh Citroën sorry : Cheesy: die de nieuwe voertuigen presenteert in een zeer “groene” en milieuvriendelijke sfeer...


Ja, we zien dat milieuvriendelijkheid in de mode is... De andere keer hoorde ik zelfs een man (fabrikant van grote auto's) heel serieus op de radio zeggen dat een 4x4 niet meer vervuilt dan een auto. Beeld

Binnenkort zullen ze ons vertellen dat we, om het milieu te beschermen, absoluut in een 4x4 moeten rijden die in Australië is gemaakt en per vliegtuig wordt afgeleverd. :onheil:

Nou, het is besloten, ik ga Citroën schrijven.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 199-gasten