Ik rij positief door Citroën

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 12/10/07, 11:57

indy49 schreef:Nou, het is besloten, ik ga Citroën schrijven.


Zonder dec? Houd je ons op de hoogte? 8)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 12/10/07, 12:47

Hier vond ik een "oud" document dat het zeer omstreden punt 3 oproept):

https://www.econologie.com/guide-eco-dri ... -3505.html

Zie pagina 4!

Ik vond ook de beroemde min of meer controversiële discussie over de motorrem of niet: https://www.econologie.com/forums/conseils-r ... t2320.html
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 12/10/07, 14:40

Christophe schreef:
indy49 schreef:Nou, het is besloten, ik ga Citroën schrijven.


Zonder dec? Houd je ons op de hoogte? 8)


Ja, ik zal proberen tijd te vinden (ik moet het ding poetsen...)

Christophe schreef:Hier vond ik een "oud" document dat het zeer omstreden punt 3 oproept):


Ik weet niet zeker of ik het goed heb begrepen.
In principe zeggen ze dat je in de 5e het pedaal meer indrukt dan in de 3e, dat klopt, en dat het minder verbruikt?

Het hangt al sterk af van de motor (koppel/vermogensverdeling naar toerental).
Bovendien is dit mijns inziens alleen zo bij computers die voorkomen dat er een teveel aan benzine bij de motor komt.
Op een motor met carburateur geef je veel benzine die veel onverbrande brandstof zal genereren ... Inderdaad, het verhoogt de CO2-uitstoot niet, maar hey ...

Erger nog, het verslijt de motor echt: de druk is sterker op de zuiger => hij breekt sneller...
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 12/10/07, 14:48

Advies is goed, maar afkomstig van Citroën die (normaal gesproken) een C3 "STOP en START" verkoopt is nieuwsgierig =>
http://www.citroen.com/CWW/fr-FR/RANGE/ ... SETGNV.htm

Ze zouden beter dit model kunnen veralgemenen dat automatisch de motor uitschakelt als je stopt (rood licht bijvoorbeeld) en automatisch herstart als je accelereert. Dit vermijdt in ieder geval in de stad om uitlaatgassen te sturen bij stilstand in de stad en dit vermenigvuldigd met veel voertuigen zou het goed kunnen zijn in files.

Trouwens, een kleine advertentie voor de C3 GNV:
Aardgas is een brandstof van de toekomst, Citroën is daarvan overtuigd en gelooft in het ontwikkelingspotentieel van voertuigen die op aardgas rijden. Aardgas verlaagt de CO20-uitstoot zelfs met ongeveer 2% in vergelijking met benzine en stoot geen zwaveloxiden of lood uit.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 12/10/07, 15:16

Over C3 kunnen we beginnen met testen, zie:
https://www.econologie.com/forums/citroen-c3 ... t2240.html

(Laatste bericht)
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 12/10/07, 17:09

Christophe schreef:
Ik vond ook de beroemde min of meer controversiële discussie over de motorrem of niet: https://www.econologie.com/forums/conseils-r ... t2320.html


Het is goed ! maar toch moet worden opgemerkt dat Lumberjack, die volgens mij de motor was van deze "genuanceerde controverse", zich sinds deze zomer heeft aangesloten bij het kamp van de gebruikers van luiheid. :D
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 12/10/07, 17:27

Ja alles goed gezien :)

Maar zijn opmerking is geldig met een "oude" diesel ... de controverse ging, althans gedeeltelijk, over de hdi en co ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 12/10/07, 17:28

In Zwitserland valt de motor uit bij rood licht...? Soms (overwegen) maar echt niet systematisch.
Aan de andere kant, wat ze op de prospectus zeggen staat al in de handleiding van citroen, en voor de andere merken ook geloof ik, of anders in de wegcode.
Wat betreft het schakelen, als je in olie rijdt, kun je zonder problemen zelfs schakelen naar 1500 tpm. :P
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 12/10/07, 17:33

abyssin3 schreef:In Zwitserland valt de motor uit bij rood licht...?


Wel richting Basel ja...nou toen ik met mijn ouders ging skiën...zou dat nu veranderd zijn?
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Ik rijd e-positief van Citroën




par Leo Maximus » 12/10/07, 19:27

Christophe schreef:Uittreksel uit een Citroën folder (.be) ontvangen in de brievenbus (de echte) vanochtend, letterlijke transcriptie:

Citroën Prospectus schreef:Als bestuurder heeft u een grote invloed op de CO²-uitstoot van uw auto. Om u te helpen een rijstijl aan te nemen die zowel ecologisch als zuinig is, heeft Febiac een lijst met 10 heel eenvoudige tips opgesteld.

1) Vermijd hoge snelheden: vergeet niet om op tijd te schakelen

2) Let op uw toerenteller: je schakelt gemakkelijk vanaf 2500 tpm met een benzine- of lpg-motor en zelfs vanaf 2000 tpm met een diesel

3) Gas geven: u kunt gas geven door het pedaal bijna tot op de grond in te trappen. Je bespaart geen brandstof door geleidelijk gas te geven!

4) Anticipeer: houd voldoende afstand tot het voertuig voor u, zodat u niet constant hoeft te remmen en gas te geven.

5) Laat het pedaal los: wanneer u moet vertragen of stoppen, kunt u ook het gaspedaal tijdig loslaten (motorrem) en de auto laten rijden zonder te koppelen

6) Zet je motor stil: stop het voor korte stops (overweg, instappassages...)

7) Gebruik helpfuncties: vertrouw op uw toerenteller om op tijd te schakelen. Cruisecontrol bevordert soepel rijden. Plan je route van tevoren, zeker bij meerdere ritten, om onnodige kilometers te vermijden.

8) Leg je rijdier neer: alleen een goed onderhouden auto staat garant voor veilig en zuinig rijden

9) Voer de druk op: controleer regelmatig uw bandenspanning

10) verlies gewicht (ZONDER S...???): verwijder de dakkoffer, de fietsendrager en de bagagedrager zodra u deze niet meer nodig heeft.


Sommige tips zijn zeer twijfelachtig: 3), 5) en 6)...

Grappig onder dit advies, de slogan...

Citroën Prospectus schreef:CITROËN geeft de voorkeur aan TOTAL

Ik ben ook van mening dat advies 3 niet alleen discutabel is, maar ook niet opgevolgd moet worden. Ik had ooit een Mercedes benzinemotor 2,3 l. Op het dashboard had ik een "Economy" wijzerplaat, hoe meer ik accelereerde, hoe meer de naald in de rode zone ging en hoe meer ik verbruikte. Geleidelijk accelereren, waarbij ik de wijzer in de rode zone niet optilde, scheelde me 1 tot 2 l/100 km. Jammer voor Total.
Dernière édition par Leo Maximus de 12 / 10 / 07, 21: 35, 1 keer bewerkt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 162-gasten