BBP, groei en ecologie: waarom blokkeert het?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 25/03/10, 16:57

Beeld Hallo !

sen-no-sen schreef:Let op: verwar groei niet met ontwikkeling.



Kunt u dit onderscheid nader toelichten?
dank je wel.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 25/03/10, 18:56

(Economische) groei bestaat uit de toename van de productie van goederen en diensten in een economie gedurende een min of meer lange periode (de tijd van alle uitgeput!)

Ontwikkeling is veel breder, omdat het vooral verwijst naar de samenleving in plaats van de eenvoudige economie, het rekening houdt met sociale en gezondheidsveranderingen, kennis, enz., Dingen die het niveau van het leven van de lokale bevolking, en dingen die echt duurzaam zijn.

We kunnen perfect de analogie maken tussen economische en biologische groei.
Groei is tot op zekere hoogte noodzakelijk, net zoals de groei van een levend wezen essentieel is om volwassen te worden.
In een bepaald stadium stopt de groei echter op natuurlijke wijze, anders zou dit laatste tot de dood leiden.

In onze samenleving moet het hetzelfde zijn, de groei moet worden gestopt (door beslissingen van de burgers?), Want als er niet wordt besloten, zal het gebeuren ... in pijn.
Het voorbeeld van Frankrijk is voor onze ogen, na de ‘dertig glorieuze’ periode van economische adolescentie (vandaar veel onzin ..) en dus groei, die laatste is vertraagd rond de jaren 80, om te stagneren tot onze dagen.
In tegenstelling tot een levend wezen kan een samenleving die theoretisch onsterfelijk is (geschiedenis bewijst het tegendeel) perioden van herstel bestaan, maar zijn over het algemeen kortstondig.
Het meest paradoxale is dat de "pro-groei" ons alleen maar leidt naar een (pijnlijke) en onderdrukte afname, dit is momenteel het geval ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 25/03/10, 22:31

Ontwikkeling is veel breder, omdat het vooral betrekking heeft op de samenleving en niet alleen op de economie. Het houdt rekening met sociale en gezondheidsveranderingen, kennis etc..., dingen die het levensniveau van de inwoners verbeteren, en dingen die echt duurzaam zijn. .


Ik denk dat dit concept van ‘ontwikkeling’ vooral een slimme manier is om economische groei te rechtvaardigen door deze laatste als voorwaarde te stellen voor onderwijs- en milieubeleid: kortom, volgens deze pure retoriek moeten we eerst vertrouwen hebben, dan zou verlossing plaatsvinden. misschien) komen daarnaast...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 29/03/10, 13:17

Duurzame ontwikkeling (of duurzaam voor Engelssprekenden) is een groeimodel... Volgens deze stelregel moeten we de welvaart stabiliseren (laten we ons een beter evaluatie-instrument voorstellen dan het bbp), wat nulgroei betekent, omdat de hulpbronnen eindig zijn.
Verwar dit niet met degrowth, die stelt dat we de mogelijkheden van onze rijkdom al hebben overschreden. Vandaar de noodzaak om de koers om te keren, voor zover dat duurzaam is (transport en consumptie)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 29/03/10, 19:44

Er zit al een tegenstrijdigheid in uw woorden: u bevestigt dat “duurzame ontwikkeling”, ik citeer: “een groeimodel” is, en vervolgens zegt u dat het “nulgroei” is.

Het is een beetje verwarrend, maar ik vind het heel normaal met zo'n vaag concept dat met woorden speelt: we denken aan menselijke ontwikkeling, maar in feite is het een manier om het idee van economische groei, een groenige tendens, langzaam over te brengen. ..
Puur marketingproduct, deze slogan is slechts een holle retoriek om de publieke opinie te misleiden.
Hoe je de formule ook draait, ze is niet bevredigend.
Laten we ons even voorstellen dat het woord ‘ontwikkeling’ eigenlijk dat van Dev omvat. menselijk, daar is iedereen het over eens (de inhoud moet nog verduidelijkt worden), maar waarom daar duurzaam aan toevoegen?
Een ontwikkelaar menselijk onhoudbaar, kortstondig, is geen ontwikkeling.

Voor mij is het weer een oxymoron, zoals de recente uitdrukking: “We moeten de exploitatie van het bos intensiveren om de biodiversiteit te behouden.”
Veel plezier met het vinden van andere voorbeelden...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 29/03/10, 19:55

Onzin is momenteel erg in de mode, Ahmed.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 29/03/10, 20:56

Natuurlijk, onzin... maar het gaat in een heel specifieke richting!

Ik raad dit briljante boek over ontwikkeling aan:
Gilbert RIST "Ontwikkeling, geschiedenis van een westers geloof"; de stijl is academisch, niet iedereen vindt het leuk, maar het is echt fascinerend...

...en nog een die ik niet heb gelezen (alleen de commentaren), maar die, gezien de titel: "De twee zielen van de ecologie" en de ondertitel: "Een kritiek op de duurzame ontwikkeling" precies ter zake doet.
http://www.article11.info/spip/spip.php?article694
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 01/04/10, 20:43

Ahmed:
Voor mij is het weer een oxymoron, zoals de recente uitdrukking: “We moeten de exploitatie van het bos intensiveren om de biodiversiteit te behouden.”
Veel plezier met het vinden van andere voorbeelden...


we zouden kunnen citeren: "de rustige pauze" van de heer President...
“Flexi-zekerheid” (voor de baas, maar voor de werknemer, enz.)
"de moralisering van het kapitalisme" (dat is heel sterk!)...in feite kunnen we zeggen dat alle huidige politiek een oxymoron is!
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 01/04/10, 21:00

Deze samenleving vermoordt steeds meer sociale kwesties.

Het is een moord 'meer'
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

Re: BBP, groei en ecologie: waarom blokkeert het?




par Christophe » 20/04/20, 11:35

Ik blaas dit onderwerp weer nieuw leven in...

Als we uitsluitend op het bbp vertrouwen om de post-coronaviruseconomie nieuw leven in te blazen, zal dit een grote vergissing zijn...
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 256-gasten