BBP, groei en ecologie: waarom blokkeert het?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 24/09/07, 16:29

Coin schreef:Is het niet tijd om te kiezen voor een index die het creëren van rijkdom optelt en de kosten van depollutie aftrekt?


De conclusie van dit onderwerp/reflectie was om tot deze conclusie te komen en reflecties over een alternatieve index voor te stellen.

Dit is wat ik suggereerde in het overeenkomstige nieuws: https://www.econologie.com/pib-developpe ... -3483.html

Maar jij ging een beetje te snel (of ik te langzaam)... : Mrgreen: Ik ga morgen proberen deel 2 af te handelen!

Anders is de door Surfou voorgestelde menselijke ontwikkelingsindex een veel “betere” index dan het bbp maar het is nog lang niet aangepast aan duurzame ontwikkeling. Er is een index nodig die bijvoorbeeld rekening houdt met de vermindering van het verbruik van fossiele brandstoffen op nationaal niveau, het aantal geïnstalleerde zonne-energiesystemen, de kwaliteit van de lucht in grote steden, enz. enz.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 25/09/07, 16:19

BBP, groei en ecologie: de onvermijdelijke blokkade!

De demonstratie bestaat uit het nemen van 3 verwarmingsbrandstoffen, van de minst milieuvriendelijke naar de meest milieuvriendelijke laat eenvoudigweg zien dat deze drie voorbeelden economisch omgekeerd evenredig zijn met het gecreëerde bbp.

Met andere woorden: BBP = f(1/econologie) of zelfs meer, het is econologisch naarmate het minder goed is voor het bbp.

Conclusie: econologie is niet verenigbaar met het bbp.
uitvloeisel: men moet dringend een andere index voor het meten van welvaartscreatie en groei.

We zullen snel de volgende verwarmingsmethoden vergelijken: olie, pellets, hout (of andere ‘rauwe’ biomassabrandstof) en ‘zelf geproduceerde’ biomassa.

Demonstratie is ook mogelijk met brandstofsoorten: diesel, diester en pure plantaardige olie; zelfgemaakte hvb of frituren. De reflectie en conclusie zijn precies hetzelfde, uiteraard zullen de cijfers enigszins verschillen.

We nemen de 4-gevallen aan in de recente identieke 4m²-huizen van 120, goed geïsoleerd waarvan de jaarlijkse bruto-energiebehoeften zijn: 120 kWh per m2. Daarom is 14 400 kWh bruto energie per jaar vereist.

Ter vereenvoudiging gaan we ervan uit dat de kosten van de verwarmingsinstallatie hetzelfde zijn (of al zijn afgeschreven) en zijn we alleen geïnteresseerd in de brandstofkosten.

1) Olieverwarming:

a) Impact op het bbp

14 kWh = 400 L stookolie.
Aan € 0.65 per L een factuur van € 936/jaar.

Het is niet de rekening die belangrijk is, maar wat er in het bbp wordt geteld.

Maar het bbp is de som van toegevoegde waarden + belastingen

BBP = Som van de toegevoegde waarde exclusief belasting + belasting over de toegevoegde waarde + douanerechten

http://fr.wikipedia.org/wiki/Produit_in ... rieur_brut


Een L stookolie wordt verkocht voor € 0,65 inclusief belasting.
Een vat olie kost €57 ($80 per vat en $1,4/€), wat neerkomt op 159L of €0,36 aan grondstof.

De rest, ongeveer € 0,30, is opgenomen in het bbp, d.w.z. 3 € cent per kWh ruwe energie.

b) Impact op het milieu

Olie is duidelijk de slechtste energiebron (na steenkool) in termen van CO2 tijdens de stadia van exploratie, winning, transport, transformatie en verbranding...

2) Pelletverwarming

a) Impact op het bbp

14 kWh = 400 kg Pellets
Als de kg Pellets in grote hoeveelheden wordt verkocht aan € 0,30 per kg (minimumprijs), krijgen we een factuur van € 864 / jaar.

Wat is de prijs van de grondstof die nodig is voor pellets?
In ieder geval liggen de verkoopprijzen duidelijk in lijn met die van stookolie (zie https://www.econologie.com/forums/speculatio ... t3820.html ).

We kunnen daarom aannemen dat pelletenergie in het bbp ongeveer evenveel vertegenwoordigt als stookolie, uiteraard gerelateerd aan kWh dat wil zeggen 3 cent per kWh energie

b) Impact op het milieu

De impact op het milieu, met name CO2, is in vergelijking met stookolie grotendeels verminderd, maar niet nul.
Transport en verwerking, maar vooral het drogen van zaagsel (om aan de normen te voldoen) zijn de belangrijkste energie-intensieve fasen van de pelletproductie.

3) Houtverwarming

a) Impact op het bbp

Ook hier zijn de prijzen afgestemd op de prijs van stookolie. De stere wordt onderhandeld van 40 tot 50€ inclusief belasting.

Voor beuk hebben we:

a) 450 kg/ster
b) 3.5 kCal/kg (1 Cal = 1000 calorieën) of 4,1 kWh/kg

Zien: https://www.econologie.com/pouvoirs-calo ... -1437.html

Eén stuk beukenhout levert dus ongeveer: 1850 kWh op (het equivalent van 185L stookolie). Er zou dus 7.83 stere nodig zijn om de 120 m² te verwarmen, d.w.z. € 391/jaar tegen € 50 per stere.

Het is de goedkoopste energie (en 50 euro is al duur voor hout), maar ook de meest restrictieve.

Maar we zitten dus op 391/14440 = 2,7 eurocent per kWh energie. Het aandeel van houtverwarming in het bbp is daarom noodzakelijkerwijs veel lager dan de twee andere soorten verwarming sindsdien de verkoopprijs is al lager dan de bijdrage aan het bbp van stookolie of pellets.

We kunnen aannemen dat het aandeel van het bbp uit houtverwarming afkomstig is van de orde van 1,4 cent per kWh.

Deze waarde kan nog verder sterk worden verlaagd door: de eigen productie van brandhout (geen impact op het BBP, beperkt tot de kosten), maar ook door niet-aangegeven verkopen, iets dat in andere gevallen moeilijker te realiseren is...

b) Impact op het milieu

Ruw hout is ecologisch de meest interessante energie omdat het de kortste productiecyclus heeft: in bijna alle gevallen is het lokale productie en vereist het slechts heel weinig energie-intensieve transformatie (vooral als je splijt met een bijl, een veelgebruikte praktijk).

Bovendien is zelfs ADEME, in termen van CO2, van mening dat houtverwarming geen uitstoot heeft.

4) Zelfproductie

Dit is een enigszins speciaal geval en de bovenstaande redenering kan hierop niet worden toegepast, aangezien dit van geval tot geval moet worden bekeken.

Laten we het voorbeeld nemen van Miscanthus die onderaan de tuin is geplant.

Impact op het bbp: 0 omdat er geen sprake was van enige monetaire uitwisseling!

Milieu-impact: 0 indien geen kunstmest wordt gebruikt.

Laten we de impacts samenvatten van 0 tot 3, afhankelijk van het belang van de impact:

Brandstof:
a) BBP: 3 eurocent/kWh
b) Milieu: 3

pellets:
a) BBP: 3 eurocent/kWh
b) Milieu: 1

hout:
a) BBP: 1,4 eurocent/kWh
b) Milieu: 0,2

Zelfproductie:
a) BBP: 0 eurocent/kWh
b) Milieu: 0

Conclusie

Dat blijkt duidelijk hoe beter het is voor het milieu, hoe minder bbp het creëert.

Op zichzelf staande gevallen, vertellen de sceptici mij? Wat Neni! Neem dezelfde redenering voor brandstoffen (in dezelfde volgorde: diesel, diester, hvb, zelf geproduceerde hvb) of voor andere soorten verwarming (olie, elektriciteit, warmtepomp, zonne-energie) en de resultaten zullen in dezelfde volgorde verschijnen!

Conclusie: Het BBP is daarom eenvoudigweg NIET verenigbaar met het begrip duurzame ontwikkeling.
Dernière édition par Christophe de 26 / 09 / 07, 10: 30, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 25/09/07, 17:58

Christophe schreef:
Conclusie: Het BBP is daarom eenvoudigweg NIET verenigbaar met het begrip duurzame ontwikkeling.


Geen slechte demonstratie!
Het is een beetje hetzelfde als BTW: hoe meer tussenpersonen er zijn, hoe rijker de staat wordt.
Maar je had ook een energie kunnen gebruiken die je goed kent: zonne-energie. Dit brengt het bbp naar de investeringen, maar daarna niet meer. Niet goed voor het bbp.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 25/09/07, 18:59

Precies! Voor zonne-energie geldt hetzelfde en ik heb het genoemd.

Op zichzelf staande gevallen, vertellen de sceptici mij? Wat Neni! Neem dezelfde redenering voor brandstoffen (in dezelfde volgorde: diesel, diester, hvb, zelf geproduceerde hvb) of voor andere soorten verwarming (olie, elektriciteit, warmtepomp, zonne-energie) en de resultaten zullen in dezelfde volgorde verschijnen!


Bovendien heb ik zelfs geaarzeld voordat ik het voorbeeld over brandstoffen koos... als kk1 iemand anders demonstraties wil doen met brandstoffen en soorten verwarming... kan ik het alleen maar aanmoedigen :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 25/09/07, 21:01

Christophe schreef:Precies! Voor zonne-energie geldt hetzelfde en ik heb het genoemd.

Ah sorry Christophe, ik heb te snel gelezen en deze referentie niet gezien. :|
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 26/09/07, 10:47

Gezien hoe ‘verwarrend’ de demonstratie is (denk ik), kan het geen kwaad een paar passages te hebben gemist...

Ik ga het als artikel op de site zetten, in een poging het wat op te fleuren met wat illustraties...
0 x
yensial
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 25/09/07, 23:04
Plaats: Houilles (78)




par yensial » 03/10/07, 14:37

Over het geheel genomen eens met de aangevoerde argumenten, met een klein voorbehoud.

De echte verwarring is het gelijkstellen van het bbp en het creëren van welvaart; de term is dubbelzinnig en veroorzaakt echt onbegrip.
Hierboven wil ik zeggen dat de productie van rijkdom ons niets uitmaakt, aan de andere kant is het bbp een zinvolle indicator (wat niet betekent dat we ons daarop moeten fixeren, daar zijn we het over eens !!)

Het bbp is in feite de som van de toegevoegde waarden, en bestaat uit salarissen + belastingen/belastingen + winsten (om het simpel te zeggen).
Elk beleid heeft de neiging deze drie componenten anders te verdelen.

De fixatie op het bbp is gebaseerd op een terugkerend argument: voor meer banen moet het bbp stijgen (cqfd).

Uiteraard of dingen in perspectief kunnen plaatsen. Ten eerste zijn er banen die verdwijnen en andere die worden gecreëerd (zie het aandeel werknemers in werkplaatsen of mijnen een eeuw geleden...).
We kunnen ook campagne voeren voor een verlaging van de winsten ten gunste van de salarissen, zonder in karikaturen te vervallen, omdat het voordeel ook het inkomen van ambachtslieden of vrije beroepen is (het is niet alleen de CAC40...)

Kortom, wat de kwestie van de compatibiliteit tussen groei en ecologie betreft, moeten we naar mijn mening genuanceerd zijn:
- als ik een grote auto koop, ben ik voorstander van het bbp, maar er is meer materiaal en energie nodig om deze te produceren,
- als ik een schoonmaakster inhuur, creëer ik GDP, maar zij zal in plaats van mij mijn stofzuiger of strijkijzer gebruiken, dus het energieverbruik is hetzelfde.

Kan een econoom (een echte, een professional!) ons uitleggen waarom groei onvermijdelijk is volgens de meeste politici (van alle pluimage...)?

:?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 28/02/08, 20:11

Hallo,
Ik zou graag willen proberen Yensial te beantwoorden:
Kan een econoom (een echte, een professional!) ons uitleggen waarom groei onvermijdelijk is volgens de meeste politici (van alle pluimage...)?

Ik denk allereerst dat het tijd is om het zonder de krukken van allerlei soorten 'experts' te doen en zelf na te denken; dan is de vraag een beetje wankel: je vraagt ​​de mening van een econoom over de mening van politici...
Dat gezegd hebbende, de kwestie van de groei economisch kan vanuit verschillende invalshoeken worden benaderd:
Geschiedenis: de eenvoudige zoektocht naar overleving impliceert al lang deze zoektocht naar een verhoging van de productie om deze aan te passen aan het niveau van de behoeften.
Micro-economisch: een bedrijf heeft er belang bij om maximaal te produceren en/of te verkopen, omdat het op deze manier kan profiteren van schaalvoordelen, lagere inkoopprijzen en het aandeel van de vaste kosten kan verlagen.
Psychologisch: volgens een econoom is er behoefte aan ‘opzichtigheid’ die iedereen ertoe aanzet om meer te willen bevredigen dan zijn werkelijke behoeften, vooral in relatie tot anderen.
Filosofisch: het bezit of gebruik van goederen stelt ons in staat (gedeeltelijk) te ontsnappen aan onze contingenties: goud is onveranderlijk, de auto stelt ons in staat sneller te bewegen dan wat de natuur ons toestaat...
Sociaal: de toewijzing van geproduceerde hulpbronnen tussen de verschillende economische actoren is het voornaamste voorwerp van onenigheid vanwege de grote bestaande verschillen. De groei lijkt ervoor te zorgen dat de slechtsten toegang krijgen tot een groter deel van de taart, terwijl de rijksten hun fortuin vergroten.

We zien dus dat het idee van groei een solide basis heeft, wat het succes ervan bij onze politici verklaart, des te meer, zoals aangegeven in de vorige paragraaf, omdat het beweert tegenstellingen te verzoenen. Deze mythe, zorgvuldig in stand gehouden, is een softdrug die de symptomen bestrijdt zonder de oorzaken aan te pakken.

Het idee van degrowth is dat de onbepaalde toename van het bezit van materiële goederen ernstige menselijke gevolgen heeft: conflictuele relaties, individualisme, eenzaamheid, frustraties. De gevolgen voor het milieu zijn bekend. De groei kan niet oneindig zijn; biologisch gezien heeft alleen kanker deze eigenschap.
0 x
Gilgamesh
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 144
Inschrijving: 11/07/07, 19:51




par Gilgamesh » 07/04/08, 11:53

Hallo...

Ik wil bijdragen met een artikel van alterinfo waarin heel goed wordt uitgelegd wat er nu gebeurt:

http://www.alterinfo.net/L-arnaque-mone ... 18457.html

Het is door ons ervan bewust te worden dat we de eerste stap zetten om onze rechten terug te winnen. Ecologische problemen zijn goed verbonden met dit onderwerp omdat ze slechts het resultaat zijn van dit soort onverantwoordelijke en criminele houding.
0 x
er is geen absolute waarheid in het rijk van de verschijnselen

Gilgamesh
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 07/04/08, 11:56

0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 190-gasten