C-Cactus: de economische Hdi-hybride van Citroën

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 20/11/08, 10:45

C moa schreef:...misschien moeten we een test doen tussen de prius en de smart... : Roll:

Er zijn genoeg vergelijkende tests tussen Smart en Prius, dat is geen probleem, daar is bijvoorbeeld die van http://www.howfarfor100.com/ :

Beeld

Voor $ 100 aan brandstof ligt de Prius, net als de Civic IMA, ver voor op de Smart. 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 24/11/08, 18:39

Remundo schreef:[...] Je bent een fan van de elektrische hybride, daar zijn we het mee eens. Ik heb nooit geïnsinueerd dat u er sowieso tegen was : Cheesy:
Fan? :schok: Wat is de definitie van "fan"?
Ik geloof in deze serie hybride technologie, ja.

Remundo schreef:[...]En de rendementen worden niet opgeteld zoals jij zegt en zoals ik het nooit heb geschreven, maar het vermenigvuldigt zich...
Wat nu grappig zou zijn, is als je me zou vinden waar ik dat zei... 8)
Remundo schreef:met 6 krachtovergangen van de ene versnelling naar de andere is het rendement slechts 0.92^6=56%

Een puur elektrische transmissie haalt makkelijk meer dan 90%, bijna twee keer zoveel...
Ik heb gerekend met 0.9, ik kom terug op dezelfde orde van grootte (herlees mijn bericht alstublieft!), en met deze ben ik het duidelijk niet eens!

Eerst een vraag: als bijna 50% van het vermogen "verloren" gaat (in warmte...) tussen de krukas en de wielassen (zijn we het daarmee eens?), hoe kan het dan dat deze versnellingsbak niet is uitgerust met een olieradiator van aanzienlijke afmetingen bij alle auto's, terwijl de te dissiperen calorieën ongeveer dezelfde orde van grootte moeten hebben als de calorieën die door de motor worden geproduceerd (1/3 van de energieverliezen op de initiële energie van de brandstof)?
Ik wacht ongeduldig op de uitleg... 8)

Dan nog een opmerking: de UTAC (waar we GEEN ENKELE gekwalificeerde werktuigbouwkundig ingenieur mogen vinden) gebruikt voor haar goedkeuringsberekeningen voor motorfietsen in Frankrijk (wet 100 pk...) een rendement van 96% voor de gehele doos!
Dus je gaat me natuurlijk vertellen dat een motorfiets en een autokoffer niet helemaal hetzelfde zijn... Maar toch!

Ten slotte weet ik niet waar je zes versnellingsniveaus kunt vinden in een autotransmissie, ik zou er eerder drie zien... (maar ik ben geen gekwalificeerde werktuigbouwkundige... : Mrgreen: )



Remundo schreef:[...]
Wat punt 4 betreft, neem ik aan dat u de laatste ontwikkelingen op het gebied van motoren met directe injectie met supercharger, waarvan de koppelkrommen vlak zijn (afgekapt door regelgeving) tussen 1600-1800 tpm en 5000 tpm, niet moet hebben gevolgd.

Denk je dat ik hier niet mee op de hoogte ben?
Als u bekend bent, waarom zou u dan in dit geval schrijven dat een warmtemotor een hoog toerental moet draaien om zijn maximale koppel te kunnen leveren? Dit is niet langer de regel, maar vanaf nu de uitzondering...


Remundo schreef:[...] De hybride levert geen grote technische problemen op, noch verkoopproblemen (integendeel...); behalve misschien in Zimbabwe of Groenland. In alle OESO-landen zouden ze een commercieel succes worden zoals we dat in lange tijd niet meer hebben gezien en veel banen opleveren.

Op dit punt heeft het geen zin om haren te splijten :D
Ah, naast multiprof - uitvinder - gediplomeerd werktuigbouwkundig ingenieur ben je ook strateeg - economisch adviseur bij een autofabrikant om zo zeker van jezelf te zijn (en jezelf nooit in twijfel te trekken)?

Goed gedaan, wat een indrukwekkend CV! : Wink:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 24/11/08, 18:46

Leo Maximus schreef:[...]Toyota verkocht 450000 hybriden in 2007 in uitvoering 37% in 2006. Er is een Nederlandse site, gerund door een Prius-fan, die regelmatig wordt bijgewerkt: http://www.john2211.nl/Hybride_verkoop.htm[...]
Ach ja, dat is interessant!
Daar begint het echt een vlucht te nemen met 280 verkochte Prius's in 000... Ik bleef rond de 2007 vanaf het begin van de PriusII

Nou, het is nog steeds niet enorm vergeleken met hun totale productie, maar het is belangrijker!
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 24/11/08, 20:59

Leo Maximus schreef:
C moa schreef:...misschien moeten we een test doen tussen de prius en de smart... : Roll:

Er zijn genoeg vergelijkende tests tussen Smart en Prius, dat is geen probleem, daar is bijvoorbeeld die van http://www.howfarfor100.com/ :

Beeld

Voor $ 100 aan brandstof ligt de Prius, net als de Civic IMA, ver voor op de Smart. 8)
Het blijft toch verrassend als we weten dat het gemiddelde verbruik van een Prius rond de 5l/100 ligt en dat van een slim het is 3,3 l/100 km.....

Maar goed, het is zeker dat als ze voor de test de Brabus 98cv-versie namen : Roll:
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 24/11/08, 21:56

C moa schreef:[...]Het is nog steeds verrassend als we weten dat het gemiddelde verbruik van een Prius rond de 5l/100 ligt en dat van een slim het is 3,3 l/100 km.....

Maar goed, het is zeker dat als ze voor de test de Brabus 98cv-versie namen : Roll:
4.7 l/100 in de gecombineerde cyclus voor de Smart, 4.6 voor de Civic en 4.3 voor de Prius op Europese cycli. A priori wordt de bestelling gerespecteerd...


Niet verwarren met de Smart CDI of de Mhd...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 24/11/08, 22:03

Remundo schreef:[...] : Cheesy: Daarmee zal hij de markt betreden, het is een formidabele ambitie : Cheesy:

Wat een verdriet ... :| Het is Toyota die moet proosten... Binnenkort de 3e generatie Prius (die mild hybride is, maar toch hybride) en meer dan 20 jaar marketing- en industriële ervaring... : Idee:

Grappig, Toyota brengt “Stop&Start”-modellen uit: http://www.autojournal.fr/actualite-aut ... 23947.html

Om PSA een plezier te doen, zeker... : Lol:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 24/11/08, 22:17

Houthakker schreef:
C moa schreef:[...]Het is nog steeds verrassend als we weten dat het gemiddelde verbruik van een Prius rond de 5l/100 ligt en dat van een slim het is 3,3 l/100 km.....

Maar goed, het is zeker dat als ze voor de test de Brabus 98cv-versie namen : Roll:
4.7 l/100 in de gecombineerde cyclus voor de Smart, 4.6 voor de Civic en 4.3 voor de Prius op Europese cycli. A priori wordt de bestelling gerespecteerd...


Niet verwarren met de Smart CDI of de Mhd...
Zeker, maar wat grappig is, is dat minder dan 9% verschil in verbruik 37% meer autonomie oplevert voor de Prius en dat het nog erger is bij de Honda, aangezien 3% verschil een autonomie van 25% bovendien mogelijk maakt....

Maar goed, feit blijft dat we het over de inhoud in grote lijnen eens zijn, onze auto's moeten minder verbruiken en hoe eerder hoe beter!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 24/11/08, 23:03

C moa schreef:[...]Zeker, maar wat grappig is, is dat minder dan 9% verschil in verbruik 37% meer autonomie oplevert voor de Prius en dat het nog erger is bij de Honda, aangezien een verschil van 3% een autonomie van 25% meer mogelijk maakt...[... ]
Wees voorzichtig met één ding: we hebben het over autonomie met $ 100 aan brandstof, niet strikt genomen over verbruik...
De Smart wordt aangedreven door ‘Premium’, de anderen door ‘Regular’. (ken de prijsverschillen niet...)
Anders moet je de gestandaardiseerde Amerikaanse consumptiecijfers vergelijken, oftewel de ‘mpg’.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 24/11/08, 23:18

Om een ​​goed beeld te krijgen van het "echte" verbruik (maar soms zoeken sommigen naar gegevens...), een bezoek aan de site www.spritmonitor.de is interessant.

Zo komt voor Priussen het gemiddelde verbruik uit 5.22 l / 100 (573 gegevens), terwijl we voor de Smart Fortwo op benzine verkrijgen 5.83 l / 100(1059 gegevens).
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 163-gasten