C-Cactus: de economische Hdi-hybride van Citroën

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 19/11/08, 12:37

C moa schreef:...Zelfs Toyota kan het met al zijn technologische vooruitgang qua verbruik en uitstoot niet beter doen dan de beste diesels....

Dit is gewoon een vals probleem. De Prius is oorspronkelijk ontworpen voor de Japanse markt, waar de auto's op benzine (CNG of LPG voor taxi's) rijden en niet op diesel. Het merendeel van de verkopen van Toyota in Frankrijk bestaat uit diesel, omdat deze brandstof belastingvrij is. Als diesel net zo belast zou worden als benzine, zou het veel van zijn belang verliezen.
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 19/11/08, 14:33

Leo Maximus schreef:
C moa schreef:...Zelfs Toyota kan het met al zijn technologische vooruitgang qua verbruik en uitstoot niet beter doen dan de beste diesels....

Dit is gewoon een vals probleem. De Prius is oorspronkelijk ontworpen voor de Japanse markt, waar de auto's op benzine (CNG of LPG voor taxi's) rijden en niet op diesel. Het merendeel van de verkopen van Toyota in Frankrijk bestaat uit diesel, omdat deze brandstof belastingvrij is. Als diesel net zo belast zou worden als benzine, zou het veel van zijn belang verliezen.
Zeker de oorsprong van de fabrikant is belangrijk en het is geen toeval dat de beste dieselfabrikanten Europees zijn (met name Frans en Duits).

Het debat draaide echter om "waarom een ​​betere start en stop maken als de hybride niet zo ingewikkeld lijkt om te ontwikkelen". Mijn opmerking was eenvoudigweg bedoeld om ons eraan te herinneren dat er technologische problemen moeten zijn, omdat Toyota, die iedereen voor lijkt te lopen, geen auto kan maken die echt minder zuinig is en dus minder vervuilend dan zijn kameraden met anderen.

Ik herhaal, ik ben ervan overtuigd dat de toekomst van het transport in het algemeen en van de auto in het bijzonder de hybride betreft (waarschijnlijk series), maar om echt een alternatief te zijn, zal het verbruik echt laag moeten zijn (- 1l/100 km voor mij voor een middenklasse auto).
0 x
Bougonnator
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 61
Inschrijving: 07/06/06, 11:06
Plaats: Ile de France




par Bougonnator » 19/11/08, 15:35

De beste dieselfabrikanten zijn Europees omdat stookolie in Europa minder wordt belast en dus meer wordt ingekocht. Het is gewoon een economische kans, meer niet.
Als Toyota het niet beter kan doen, komt dat omdat het voor hen economisch niet rendabel is. Zij geven er de voorkeur aan om te kapitaliseren op de bestaande productieketen als dat voldoende is en winst te maken voor de aandeelhouders. Het is een autofabrikant, geen humanitaire organisatie. Laten we niet verwarren.
Als de markt erom vraagt, zullen ze het zeker beter doen, maar vooral niet eerder, niet te snel.
Voor wie het nog nooit gemerkt heeft: de Prius is geen kleine categorie A auto zoals een Smart, een 107, etc...
Laten we eens vergelijken wat het is: de Prius is net zo leefbaar als een 407. Het is geen kleine auto, maar een gemiddelde auto.
Zeker is dat een bureaustoel op wielen met een diesel in modelformaat minder moet verbruiken.
Ten slotte worden de verbruikscijfers gegeven voor een typische reis, maar deze geven slechts gedeeltelijk de gegevens uit het echte leven weer. Een Prius verbruikt veel op de snelweg in vergelijking met een andere dieselsedan, maar zal op een drukke reis en op korte ritten veel minder verbruiken.
Ik heb een Prius, en helaas betreft het ideale geval van de snelweg met constante snelheid alleen zeldzame vakanties, wat helaas verre van het merendeel van het gebruik van het voertuig is.
Maar ik heb veel liever een Prius die bijna 3 jaar heeft gereden dan een concept-car die vergeten is in een hangar, ook al verbruikt hij op papier maar 1 deciliter per duizend km (maar die niemand heeft zien rijden).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240




par Remundo » 19/11/08, 16:51

Hallo allemaal, hallo houthakker,
Houthakker schreef:Als je wat ouder was hierover forum, zou je weten dat ik de seriële hybride al heel lang verdedig. Dit leverde me wat overdreven reacties op van mensen (ik weet niet meer wie?) die me vertelden dat de prestatie niet goed kon zijn... Ik zag zelfs (ik zal het ergens bewaard hebben) een presentatie van een ingenieur (afgestudeerd in mechanica? 8) ) waaruit blijkt dat het niet kon werken vanwege slechte prestaties!

Kortom, ik heb er lang in geloofd...

Je bent een fan van de elektrische hybride, daar zijn we het mee eens. Ik heb nooit geïnsinueerd dat u er sowieso tegen was : Cheesy:



Overdrijving, van welke kant dan ook, is nooit een goede raadgever...

10% verlies bij elke versnelling door 6 versnellingen achter elkaar te tellen (bedoel je dat?), wat ons 53% van het vermogen oplevert dat wordt overgedragen tussen de krukas en de wielen... : Roll: Wie houd je voor de gek? Wat is uw diploma werktuigbouwkunde? : Lol:

Je zult ontdekken, mijn geliefde man van het bos, dat een tandwiel met 5% verlies al van zeer goede kwaliteit is... Met een beetje slijtage en spatten van de olie is het ongeveer 92%

En de opbrengsten worden niet opgeteld zoals je zegt en zoals ik nooit heb geschreven, maar ze vermenigvuldigen...
met 6 krachtovergangen van de ene versnelling naar de andere is het rendement slechts 0.92^6=56%

Een puur elektrische transmissie haalt makkelijk meer dan 90%, bijna twee keer zoveel...

Wat punt 4 betreft, neem ik aan dat u de laatste ontwikkelingen op het gebied van motoren met directe injectie met supercharger, waarvan de koppelkrommen vlak zijn (afgekapt door regelgeving) tussen 1600-1800 tpm en 5000 tpm, niet moet hebben gevolgd.

Denk je dat ik hier niet mee op de hoogte ben? Anderszins, verwar geoptimaliseerd koppel en optimale efficiëntie niet : Idee:
Maar ik ben het met u eens dat elektrische tractie perfect geschikt is voor de mobiliteit van particuliere voertuigen.

En daar ga je :P
Absolute leider, hallo, hallo, hallo! : Lol: Ze waren alleen...
Een dikke pluim voor de pioniers van dit geweldige huis die de moed hadden om hun project tot het einde door te zetten. Ze moeten meer hebben gemaakt dan alleen maar vrienden... :?

Absoluut, zij waren de enigen en je ving mijn vleugje humor meteen op : Cheesy:
Het zou niet bij je opkomen dat we misschien uiteindelijk nooit zullen weten (soms als iemand anders dan jij gelijk heeft...) dat er misschien niet alleen dat als reden is, maar ook een snufje technische problemen/economische positionering van de producten waardoor het niet zo gemakkelijk zou zijn om ze te verkopen?

De hybride levert geen grote technische problemen op, noch verkoopproblemen (integendeel...); behalve misschien in Zimbabwe of Groenland. In alle OESO-landen zouden ze een commercieel succes worden zoals we dat in lange tijd niet meer hebben gezien en veel banen opleveren.

Op dit punt heeft het geen zin om haren te splijten :D
0 x
Beeld
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 19/11/08, 17:40

C moa schreef:
Leo Maximus schreef:
C moa schreef:...Zelfs Toyota kan het met al zijn technologische vooruitgang qua verbruik en uitstoot niet beter doen dan de beste diesels....

Dit is gewoon een vals probleem. De Prius is oorspronkelijk ontworpen voor de Japanse markt, waar de auto's op benzine (CNG of LPG voor taxi's) rijden en niet op diesel. Het merendeel van de verkopen van Toyota in Frankrijk bestaat uit diesel, omdat deze brandstof belastingvrij is. Als diesel net zo belast zou worden als benzine, zou het veel van zijn belang verliezen.
Zeker de oorsprong van de fabrikant is belangrijk en het is geen toeval dat de beste dieselfabrikanten Europees zijn (met name Frans en Duits).

Het debat draaide echter om "waarom een ​​betere start en stop maken als de hybride niet zo ingewikkeld lijkt om te ontwikkelen". Mijn opmerking was eenvoudigweg bedoeld om ons eraan te herinneren dat er technologische problemen moeten zijn, omdat Toyota, die iedereen voor lijkt te lopen, geen auto kan maken die echt minder zuinig is en dus minder vervuilend dan zijn kameraden met anderen.

Ik herhaal, ik ben ervan overtuigd dat de toekomst van het transport in het algemeen en van de auto in het bijzonder de hybride betreft (waarschijnlijk series), maar om echt een alternatief te zijn, zal het verbruik echt laag moeten zijn (- 1l/100 km voor mij voor een middenklasse auto).

Wat is een verbeterde “Start & Stop”? Een uitschakelbare “Start & Stop” zodat de airconditioning werkt als de verwarming uit is? : Lol:

Toyota zou het zeker beter doen als het zijn percentage van de omzet in R&D zou verhogen: slechts 3,9%, om het op het niveau van Renault te brengen: 6,2% van de omzet in R&D (Les Echos).

Wat de vervuiling betreft, moet worden opgemerkt dat een Prius 20 tot 30 keer minder NOx uitstoot dan een gelijkwaardige HDi. En wetende dat in Frankrijk 70% van de kilometers in de stad wordt afgelegd (INSEE), moeten we het verbruik in de stad vergelijken.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 19/11/08, 21:37

In Frankrijk wordt 70% van de kilometers in de stad afgelegd. Hier is het verbruik per 100 km in de stad, gegeven door Le Moniteur Automobile voor de Toyota Prius II en de Peugeot 407 HDi 2.0:

Prius II: 5 liter SP95
407 HDi 2.0: 7,7 liter diesel of 54% meer.

Maar zowel de Prius als de 407 HDi hebben thermische motoren en sommigen zeggen dat de vergelijking alleen opgaat als we vergelijken in kilocalorieën:

Prius II: 2,7 kg SP95 of 28080 kcal voor 100 km in de stad
407 HDi: 6,43 kg diesel of 78155 kcal voor 100 km in de stad of 2,58 keer meer energie dan de Prius voor dezelfde kilometerstand.
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 19/11/08, 22:44

Leo Maximus schreef:In Frankrijk wordt 70% van de kilometers in de stad afgelegd. Hier is het verbruik per 100 km in de stad, gegeven door Le Moniteur Automobile voor de Toyota Prius II en de Peugeot 407 HDi 2.0:

Prius II: 5 liter SP95
407 HDi 2.0: 7,7 liter diesel of 54% meer.

Maar zowel de Prius als de 407 HDi hebben thermische motoren en sommigen zeggen dat de vergelijking alleen opgaat als we vergelijken in kilocalorieën:

Prius II: 2,7 kg SP95 of 28080 kcal voor 100 km in de stad
407 HDi: 6,43 kg diesel of 78155 kcal voor 100 km in de stad of 2,58 keer meer energie dan de Prius voor dezelfde kilometerstand.
Dit is typisch wat er gebeurt als we de dingen niet onder ogen willen zien, we vergelijken wat niet vergelijkbaar is.

Allereerst, waarom zou je twee voertuigen vergelijken die niet hetzelfde vermogen hebben en niet dezelfde afmetingen hebben? De een maakt een equivalent van 110 pk en de ander 140, de tweede gaat er bij voorbaat al onderuit. Ik las op een dag een vergelijking met een Laguna van 150 pk, opnieuw beperkt tot het stadscentrum en die verloor natuurlijk.

Om vervolgens te zeggen dat 70% van de reizen in de stad wordt gemaakt, is enigszins normaal, aangezien 80% van de Fransen in de stad woont. Wat het onderzoek niet zegt, is dat reizen in de stad niet betekent dat je constant 30 kilometer per uur moet rijden. Wij doen niet ALLEEN het stadscentrum en de files. In de stad betekent dit vooral in de bebouwde kom en er zijn 4 rijstroken, ringwegen etc. Het is geen toeval dat de prestatieberekening op gemengde cycli gebeurt!!! Maar daar zijn velen eigenlijk niet in geïnteresseerd, want uit alle vergelijkingen bleek dat de Prius verloor van een HDI/DCI.

Persoonlijk ben ik een echte stadsmens en mijn 307 SW 1.6 HDI 110 pk (iets groter dan de Prius dus) wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor stadsritten en die is altijd 5.8l geweest.... Ik moet er wel op wijzen dat ik dat niet doe 'Ik heb geen Pantone, dat ik geen bijzondere mix maak en dat we met de files die we hebben ook zeker niet het meest zuinig rijden....

Ter informatie: twee dagen geleden nam ik een taxi uitgerust met een Prius. Midden in het centrum van Milaan, richting de buitenwijken met een stukje snelweg. Eerste keer dat ik in deze auto stap en grote verrassing dat de auto absoluut niet stil is!!! Zeker bij de stoplichten hoor je het niet maar toch heb ik het gevoel dat de hybride niet teveel gebruikt wordt!!! Hoeveel de bestuurder verbruikt weet ik uiteraard niet, maar ik heb wel wat twijfels over de aangegeven 5liter/100.

Ik zeg het nog eens: voor mij zal een hybride pas echt efficiënt zijn als hij in de gemengde cyclus minder dan 1 liter per 100 km verbruikt (als hij de lat van - 3 liter overschrijdt zou dat niet slecht zijn).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79314
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 19/11/08, 23:18

+1 met c moa! 407 en Prius, het zijn niet dezelfde voertuigen!!

Turbo M6 vergeleek enige tijd geleden de Laguna dci en de Prius = "identiek" verbruik...

Het is geen erg rigoureuze test/test, maar je kunt het hier in de video zien: https://www.econologie.com/comparatif-to ... -2944.html

Maar de Prius staat dichter bij de Mégane dan de Laguna, toch?
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 20/11/08, 09:54

Christophe schreef:+1 met c moa! 407 en Prius, het zijn niet dezelfde voertuigen!!

Turbo M6 vergeleek enige tijd geleden de Laguna dci en de Prius = "identiek" verbruik...

Het is geen erg rigoureuze test/test, maar je kunt het hier in de video zien: https://www.econologie.com/comparatif-to ... -2944.html

Maar de Prius staat dichter bij de Mégane dan de Laguna, toch?

Het verschil in maat is relatief klein: 1325 kg voor de Prius en 1505 kg voor de 407, lengte 4,45 m voor de Prius en 4,67 m voor de 407.

Het voordeel van diesel in Frankrijk is de gunstige belastingheffing, exclusief belastingen is het duurder dan benzine en het is in landen waar diesel duurder is dan benzine dat hybride auto's het beste verkopen. http://www.linternaute.com/auto/magazin ... axes.shtml

Toyota verkocht 450000 hybriden in 2007 in uitvoering 37% in 2006. Er is een Nederlandse site, gerund door een Prius-fan, die regelmatig wordt bijgewerkt: http://www.john2211.nl/Hybride_verkoop.htm

De Prius is ontworpen voor de Japanse markt en Toyota heeft niet veel moeite gedaan om hem aan te passen voor de Europese markt. Misschien komt het met toekomstige versies. Er zijn forums van de Japanse Priussiërs bedraagt ​​het verbruik in de stad ongeveer 4 tot 4,5 liter per 100 km: http://www.priuslife.com/ (site in het Japans)

Voor 1 liter per 100 km is het heel goed mogelijk, maar alleen in de Citroën-advertentie op tv! : Lol:
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 20/11/08, 10:14

Leo Maximus schreef:Het verschil in maat is relatief klein: 1325 kg voor de Prius en 1505 kg voor de 407, lengte 4,45 m voor de Prius en 4,67 m voor de 407.
Nou als voor jou 200 kg + 30 pk verschil geen probleem is, moeten we misschien eens een test doen tussen de prius en de smart... : Roll:
Toyota verkocht 450000 hybriden in 2007 in uitvoering 37% in 2006. Er is een Nederlandse site, gerund door een Prius-fan, die regelmatig wordt bijgewerkt: http://www.john2211.nl/Hybride_verkoop.htm
Dat Toyota zijn auto’s verkoopt, des te beter!!! Dit zal anderen op ideeën brengen en zo zullen we efficiëntere voertuigen krijgen.
er zijn forums Japanse Priussiërs, in de stad het verbruik ligt rond de 4 liter tot 4,5 liter per 100 km : http://www.priuslife.com/ (site in het Japans)

Voor 1 liter per 100 km is het heel goed mogelijk, maar alleen in de Citroën-advertentie op tv! : Lol:
Des te beter voor onze Japanse vrienden, maar voor mij is het maken van hybrides van zelfs maar 4 liter hetzelfde als het maken van elektrische voertuigen met een autonomie van 80 km. Het economisch belang is zeer beperkt!!!
0 x

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Ahmed en 297 gasten