Vergelijking opbrengstopbrengst wind- en zonne-energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Vergelijking opbrengstopbrengst wind- en zonne-energie




par Christophe » 11/05/07, 13:36

Na een tamelijk relevante vraag over een onderwerp over windturbines, creëer ik dit onderwerp om een ​​vergelijking van zonne-wind te bespreken, dus hier is het begin van het antwoord:

donkeyshot schreef:Heeft iemand significante cijfers in termen van efficiëntie tussen zon en wind?


Interessante vraag, ik denk dat je het hebt over fotovoltaïsche zonne-energie?

Het is vrij moeilijk om efficiëntie in de technologische zin van het woord te vergelijken, omdat de energiebronnen te ver weg zijn. Een berekening van de financiële winstgevendheid zou interessanter zijn, maar in beide gevallen het hangt af van de lokale politieke wil om energie terug te kopen. Als we zijn 2 technologieën vergelijken met fossiele brandstoffen, met de huidige prijzen, ze zijn gewoon NOOIT winstgevend gedurende hun levensduur .... Wat is bijvoorbeeld niet het geval bij thermische zonne-energie ...

Anders draait het bij het brutorendementsniveau 1/5 van de tijd per jaar op zijn nominale vermogen. Een fotovoltaïsch paneel waarschijnlijk veel meer, maar het heeft een rendement van 15% terwijl de windturbine een rendement van 60% kan hebben. Met kaarten voor zonne- en windpotentieel is het daarom vrij eenvoudig om de gemiddelde jaarlijkse opbrengst te vinden.

Voorbeeld met zonne-energie voor Frankrijk:
https://www.econologie.com/carte-de-fran ... -3137.html

Beeld

Vermenigvuldig vervolgens eenvoudigweg deze gegevens met het geïnstalleerde oppervlak en met 0,15 (in het beste geval) voor de jaarlijkse productie ...

..Maar met windenergie is het een beetje gevoeliger omdat er een energietransformatie is die afhankelijk is van de geïnstalleerde apparatuur. Het is bovendien veel moeilijker om gemakkelijk te exploiteren kaarten te verkrijgen, hier zijn er 2 (bron ADEME):

Beeld

Beeld

Probleem op de 2e er is een onzekerheid over de eenheid ... W / m² op zijn best? Gemiddeld over het jaar? Wind of herstelbaar?

0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 11/05/07, 13:42

Gisterenavond stelden we ons voor een uitstekende fles wijn met een vriend van een elektricien een aanvullende vraag:

voor 25000 euro geïnvesteerd, wat levert de meeste KWh / jaar op?
fotovoltaïsche zonne-energie, thermische zonne-energie of een windturbine?

(informatie die wordt gecorrigeerd met een tweede vraag: wat is de beste opslagefficiëntie: een batterij of een warmwatertank?)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Chobec
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 08/02/07, 18:33




par Chobec » 11/01/09, 09:48

Hallo olifant,

Ik hoop dat uw vragen sinds 2007 op een andere manier zijn beantwoord, omdat het hier hol lijkt :!: :!: :!:

De vragen zijn relevant, maar u moet eerst weten in welke regio u deze vergelijking wilt maken. De afbeeldingen in het vorige bericht tonen duidelijk de zonne- en windafzettingen in het grootstedelijk gebied.

Een vergelijking tussen de windturbines moet vooraf worden gemaakt, omdat niet allemaal dezelfde resultaten hebben voor een bepaald nominaal vermogen, een bepaalde gemiddelde snelheid en een bepaalde prijs.

En ten slotte moet u weten welk type fotovoltaïsche modules u wilt gebruiken (monokristallijn, polykristallijn, enz ...). Elk heeft zijn voor- en nadelen.

Wat de tweede vraag betreft, deze lijkt verband te houden met een verwarmingssysteem, niet :?
In dit geval hangt het af van de regio (ook) en de mogelijkheden om het huis in te richten omdat het een bepaalde hoeveelheid ruimte in beslag neemt. De vergelijking is al gemaakt tussen verschillende systemen met hetzelfde principe:
- Opslag in een tank met grote capaciteit (> = 1000L) is voordelig in een regio die regelmatig zonnig is, noodzakelijkerwijs warm, op voorwaarde dat er een vloerverwarming is geïnstalleerd. Veel zuiniger dan verwarmen met wandradiatoren, ook met behulp van zonne-energie via deze ballon. Die zijn noodzakelijkerwijs goedkoper om te investeren dan een elektrisch opslagsysteem (kosten van batterijen).

- Batterijopslag kan voordelig zijn, mits deze geïsoleerd is van het elektrische netwerk, anders geen interesse vanwege de hoeveelheid investeringen in batterijen.
Maar het zal altijd minder interessant zijn dan een zonnewarmtesysteem voor een bepaalde hoeveelheid zonneschijn, maar vereist minder ruimte voor installatie. Ook hier is het noodzakelijk om te kunnen vergelijken tussen het gebruik van wandverwarmers of een elektrisch verwarmde vloer, deze laatste is efficiënter.
0 x
Evolutie heeft lucht (R) nodig, en vervolgens op weg naar deze revolutie (www.mdi.lu)
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 11/01/09, 17:04

Om eerlijk te zijn, ben ik een beetje depressief in dit bericht !!
In een stedelijk gebied in het centrum van de Elzas lijkt geen van deze 2 oplossingen goed! Ik die eindelijk van mijn eigenaar de verandering van mijn ballon heb gekregen voor beter geïsoleerde apparatuur met aansluiting op de elektrische! (omdat het allemaal brandstof was!) :frons:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 11/01/09, 17:17

Hallo Hasardine,

Nu ben je "helemaal nucleair" :D

Ik overdrijf nauwelijks (80%) :P

Voor verwarming, dat is het optimale.

Sorry, nog geen industriële productie van Stirling :|

Eindelijk hebben warmtepompen zich eindelijk ontwikkeld ...
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 11/01/09, 19:48

nee nee ik ben nog steeds helemaal brandstof!

Ik ben nog steeds van plan mijn windmolenpark af te maken, je moet je niet voorstellen dat ik daar zal stoppen!

Ik word niet zo snel ontmoedigd, weet je, maar eerder met een volledig brandstofsysteem, niet teveel om mijn windturbine erbij te betrekken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 11/01/09, 19:59

Wat ik je zou adviseren ...

Omdat je al een brandstofsysteem hebt, is het beter om het niet aan te raken.

Om warmte te maken met je windturbine, heb je 3 opties:

nr. 1: directe koppeling met weerstanden: voor 100 W wind, 100 W warmte.

nr. 2: koppeling van de windturbine aan het elektriciteitsnet (EOF wederverkoop tegen windprijs), en tegelijkertijd trekt u tegen het basistarief voor een elektrische radiator.
geen voordeel vanuit het oogpunt van energie 100 W windvermogen voor 100 W verwarmingen, maar financieel voordeel (af te schrijven over meerdere jaren ...)

nr. 3: koppeling van de windturbine aan het elektriciteitsnet (Wederverkoop door EDF tegen windtarief) en tegelijkertijd trekt u tegen het basistarief voor energie voor een lucht / lucht of lucht / grond warmtepomp (grondwerken of boren voorzien ...)
energievoordeel 100 W windturbines voor 300 W kachels (400 W als lucht / bodem),
en financieel voordeel (af te schrijven over meerdere jaren ...)

Het is duidelijk dat oplossing 1 de eenvoudigste, maar de minst effectieve is. De duurste, maar meest optimale # 3.

In alle gevallen zal de thermostaat van uw brandstofsysteem minder vaak aanslaan aangezien u een "externe" (bij) verwarming in huis injecteert.

Lanceer geen van beide naar beneden, bereken uw verplaatsing en de kosten ervan : Idee:

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 11/01/09, 21:11

in mijn geval, huurder zijn en er niet zeker van zijn dat mijn huurcontract over 3 jaar wordt verlengd (de dochters van mijn huisbaas zijn op die datum de wettelijke leeftijd!). Ik zie mezelf geen contract voor wederverkoop ondertekenen. elektriciteit met EDF!
Aan de andere kant is uw Remundo-oplossing # 1 degene waar ik aan had gedacht. Het is waar dat het de minst winstgevende is, maar op dit moment is het bouwen van windenergie meer een hobby dan iets anders, eerlijk gezegd heb ik tekortkomingen in de natuurkunde (mijn studies zijn ver weg , en ik heb meer dan 15 jaar niet geoefend, terugkomen is heel moeilijk!).

Wat ik echter vrees, is dat de regio waarin ik me bevind niet echt geschikt is voor windturbines, maar ook niet te veel voor zonne-energie!

En ik was verrast om deze kaarten te zien, want heel dicht bij mijn huis zijn veel zonnevelden geïnstalleerd! (eindelijk aan de Duitse kant van de grens!)
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 11/01/09, 21:31

Laten we 2 installaties van 5 kW vergelijken, de ene windturbine en de andere PV:

CF (capaciteitsfactor) Micro-Wind: 30% (gemiddeld)
CF PV: minder dan 20%

Met gelijk geïnstalleerd vermogen produceren we daarom meer elektriciteit met de micro-wind dan met PV; 50% meer.

Micro-windturbine: 5 x 8760 x 0.3 = 13140 kWh
PV: 5 x 8760 x 0.2 = 8760 kWh

En in termen van kosten, de Watt geïnstalleerde PV kost veel meer dan de Watt wind (factor 3 ongeveer tussen de twee).

Het is betreurenswaardig en oneerlijk dat er geen preferentiële terugkooptarieven zijn voor micro-wind kWh in Frankrijk, hoewel dit het geval is voor PV (50 eurocent in geval van integratie in het gebouw!).
We hebben dus een volledig verstoorde markt.

Maar het is waar dat als windenergie profiteerde van een feed-in tarief van hetzelfde niveau als dat van kWh PV (of zelfs slechts 1/3 ervan!), Kernenergie ernstig zou worden bedreigd ... voor de hand liggende verklaring voor deze vijandigheid tegenover windenergie.

In Frankrijk wordt windenergie beschouwd als een "buitenlandse" bedreiging (Deens, Duits, enz.). Ik vind dat volkomen belachelijk.

Micro-wind, rust jezelf uit:

MSM Electric-website: http://www.msmelectric.com

Frankrijk Eolische site: www.france-eoliennes.com/

Joliet-site: www.joliet-europe.com

Weole Energy-website: www.weole-energy.com/

Wind-actieplaats: www.actie-eolienne.com/

Direct Energie-website: www.direct-energie.com/

Beeld

De formule is naar mijn mening de meest relevante, om eenvoudige statistische redenen op het niveau van wind- en zonnevelden:
Installeer 3,5 kW micro-windturbine + 1,5 kW PV
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 11/01/09, 22:21

En ja Elec, maar het is lang geleden dat er geen gezond verstand is in Frankrijk. :|

Elk huis moet een kleine PV / wind / warmtekrachtkoppeling / warmtepompmix hebben (ten minste 2 van de 4) die goedkoop is om te bouwen en hoe dan ook in minder dan 10 jaar zou worden afgeschreven.

Maar sommige lobby's, hoezeer ze zich ook bezighouden met het welzijn van de mensheid en de natuur bij het onderzoeken van hun advertenties, zouden minder goed leven, dat is zeker. : Idee:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 329-gasten