Geo-engineering: de aarde afkoelen tegen de opwarming van de aarde

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par Christophe » 24/10/21, 13:38

Ahmed schreef:...en nooit rechtstreeks.


AH goed ? De zon verwarmt ons niet rechtstreeks?
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sen-no-sen » 24/10/21, 15:15

GuyGadeboisLeRetour schreef:Is het gebruik van aardwarmte niet deugdzaam?


Elke bemonstering die in een omgeving wordt uitgevoerd, leidt op zijn beurt tot een wijziging.
Er is daarom geen inherent ‘deugdzame’ energiebron. Deugd wordt uitsluitend gedefinieerd in de relatie tussen het een en het ander.
ENR's zijn dus deugdzamer dan fossiele brandstoffen, en onder de laatste kan een hiërarchie van 'deugden' worden vastgesteld, bijvoorbeeld tussen gas en steenkool (de eerste heeft minder impact dan de tweede).
Geothermische energie met hoge energie* ontkomt niet aan de regel van wijziging van het milieu, aangezien bemonstering voor industriële doeleinden noodzakelijkerwijs leidt tot de afkoeling van geologische lagen, waardoor het gebruik ervan grotendeels beperkt wordt tot vulkanische zones (van nature instabiel).
Ervaringen met HDR-technologie (hete droge steen), bevordert de injectie van water onder hoge druk in droog gefragmenteerd gesteente dus het optreden van aardbevingen...wat een beetje verontrustend is!
https://www.liberation.fr/societe/ville/meme-a-larret-un-projet-de-geothermie-profonde-provoque-un-nouveau-seisme-en-alsace-20210626_WOI43MV3HBCW7CJWLN6WCVXFJM/
Zelfs als het wordt stopgezet, veroorzaakt een diep geothermisch project een nieuwe aardbeving in de Elzas
Met een kracht van 3,9 is het de sterkste seismische schok van de afgelopen maanden. Het komt na de definitieve sluiting van een diep geothermisch project dat een paar maanden geleden een reeks aardbevingen veroorzaakte.



Zelfs met een volledig schone technologie (zoals de toekomstige aneutronische thermonucleaire fusie) zullen we een ‘schuld’ zien die moet worden afbetaald. Omdat deze zich niet kan manifesteren in een vorm van directe vervuiling, ligt het waarschijnlijk in de buitengewone capaciteit van een dergelijke technologie die het probleem: wij zullen degenen zijn die moeten aanpassen...
Wij spelen niet vals met de natuur!

*Het belang van geothermische energie ligt vooral in de exploitatie van lage energieniveaus, via aerothermische bronnen of calorstats.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par Ahmed » 24/10/21, 17:07

Dat is goed Christophe, ik zie dat je volgt! :D
Directe warmte van de zon komt niet in het economische circuit terecht, omdat er geen mogelijkheid is om een ​​meter te installeren... Bovendien is warmte een gedegradeerde vorm van energie (hoge entropie) die niet alle andere toepassingen kent die in de verschillende energiebronnen.

Via fotovoltaïsche cellen is het bijvoorbeeld mogelijk om elektriciteit te verkrijgen en sommigen spreken, via een beledigende sluiproute, van "autonoom worden". Dit is om twee redenen een illusie: in de eerste plaats gaat het doorgaans alleen om de huishoudelijke behoeften exclusief verwarming en bovenal, zelfs als we autonoom worden, geheel of gedeeltelijk van het netwerk*, zijn we conceptueel nog steeds afhankelijk van de hele logistieke keten en technologie die deze panelen heeft geproduceerd. en wat ze operationeel maakt (wat we totaal niet kunnen controleren), betalen we gewoon in één keer in plaats van de gebruikelijke maandelijkse betalingen.

* Ik heb een vriend die "off the grid" leeft en dus volledig onafhankelijk is van het netwerk, maar toch een benzinegenerator heeft voor bepaalde veeleisende toepassingen en/of wanneer de omstandigheden ongunstig zijn voor een goede werking van de installatie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par GuyGadeboisTheBack » 24/10/21, 18:58

sen-no-sen schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:Is het gebruik van aardwarmte niet deugdzaam?


Elke bemonstering die in een omgeving wordt uitgevoerd, leidt op zijn beurt tot een wijziging.

U wilt ons graag doen geloven dat als we deze warmte terugwinnen, die sowieso in de atmosfeer terecht zou komen, er een vorm van afkoeling ontstaat?
Nou, ik ben bereid*... maar eerlijk gezegd, tussen Ahmed en jou, zie ik niets dat ons vertrouwen kan geven in de toekomst, aangezien alle beoogde "technieken" alleen maar op weerlegging van jouw kant stuiten... Ah eerlijk gezegd zitten we opgescheept met jongens zoals jij die NOOIT een mogelijk pad aangeven, ik heb het niet eens over een oplossing, sindsdien lijkt het alsof we in pure fictie vervallen!

* De volgende keer dat ik naar Manikaran ga, zal ik ze vertellen dat het koken van gerechten in kokend water dat naar de oppervlakte komt en dat in bepaalde bassins wordt opgevangen, niet deugdzaam is... evenals Sikh-baden, een echte verspilling van energie die afkoelt de grond.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par Christophe » 24/10/21, 19:21

Ahmed schreef:Dat is goed Christophe, ik zie dat je volgt! :D

Dus dat ben ik denk ik? : Mrgreen:

Ahmed schreef:Directe warmte van de zon komt niet in het economische circuit terecht, aangezien er geen mogelijkheid is om een ​​meter te installeren...


Toch nog een beetje: zonnebrandcrème en petjes zijn verkocht.. : Lol: : Lol: : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sen-no-sen » 24/10/21, 19:40

GuyGadeboisLeRetour schreef:U wilt ons graag doen geloven dat als we deze warmte terugwinnen, die sowieso in de atmosfeer terecht zou komen, er een vorm van afkoeling ontstaat?


Je mengt geit en kool hier, dat zei ik niet over het nemen van een bad hete hoogtepunten zou een aardbeving met een kracht van 7 op de schaal van Richter veroorzaken, maar dat, nuance,een monster dat graag industrieel zou willen zijn zou aanzienlijke gevolgen hebben, net zoals het exploiteren van welke energie dan ook altijd gevolgen heeft.
Het is geen fatalisme, het is natuurkunde.

Nou, ik ben bereid*... maar eerlijk gezegd, tussen Ahmed en jou, zie ik niets dat ons vertrouwen kan geven in de toekomst, aangezien alle beoogde "technieken" alleen maar op weerlegging van jouw kant stuiten... Ah eerlijk gezegd, we zitten vast met jongens zoals jij die NOOIT een mogelijke oplossing geven, ik heb het niet eens over een oplossing, sindsdien lijkt het alsof we in pure fictie vervallen!


Ik weerleg niets, ik benadruk eenvoudigweg uw opmerking over de zogenaamd deugdzame aard van de industriële exploitatie van geothermische energie.
Het idee is niet nieuw, het werd geboren in Los Alamos, destijds ging het om het breken van gesteente op grote diepte met een H-bom!
Als geothermische energie bij hoge temperaturen zich niet zo sterk ontwikkelt als we zouden willen, komt dat door alle problemen met betrekking tot de dynamiek van geologische lagen in de diepte, die het gebruik ervan beperken tot hoofdzakelijk vulkanische zones.

Wat betreft het pad dat we moeten volgen, dat heb ik al besproken: het is dat van een samenleving met een laag entropieniveau. Het probleem is dat mensen er de voorkeur aan geven te discussiëren over de keuzes van ‘messiastechnologieën’ die ons waarschijnlijk zullen opleveren, in plaats van te kijken naar de toekomstige organisatie van onze samenlevingen.
We willen “kant-en-klare oplossingen” die ons zouden verlossen van alle schuldgevoelens (RCA, achteruitgang van de biodiversiteit, enz.). Dit is de reden waarom we veel tijd (geld en leiderschap) verspillen aan de vraag of we voor of tegen dit of dat zijn, terwijl de oplossing niet in het soort technologie ligt, maar eerder in de oriëntatie ervan.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par GuyGadeboisTheBack » 24/10/21, 19:44

Nog steeds zo "rokerig"... Ik begrijp uw standpunten niet. Anders is het vrij duidelijk dat in IJsland (en op Hawaï bijvoorbeeld, je hebt geen H-bom nodig om geothermische energie op te wekken), de calorieën de atmosfeer in "pompen"!
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par ABC2019 » 24/10/21, 20:05

sen-no-sen schreef:
GuyGadeboisLeRetour schreef:U wilt ons graag doen geloven dat als we deze warmte terugwinnen, die sowieso in de atmosfeer terecht zou komen, er een vorm van afkoeling ontstaat?


Je mengt geit en kool hier, dat zei ik niet over het nemen van een bad hete hoogtepunten zou een aardbeving met een kracht van 7 op de schaal van Richter veroorzaken, maar dat, nuance,een monster dat graag industrieel zou willen zijn zou aanzienlijke gevolgen hebben, net zoals het exploiteren van welke energie dan ook altijd gevolgen heeft.
Het is geen fatalisme, het is natuurkunde.

in feite werd hydraulisch breken, gebruikt om schaliegas en olie te exploiteren (die zich bevinden in kleine van elkaar gescheiden zakjes waarin het gesteente moet worden gebroken om ze te laten circuleren) ontwikkeld... voor geothermische energiecentrales, met hetzelfde probleem, circulerende vloeistoffen in compacte rotsen. Met dezelfde nadelen....
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par GuyGadeboisTheBack » 24/10/21, 20:10

Nee, het hangt allemaal af van de operationele locaties.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Geoengineering: Cooling the Earth Against Global Warming




par sicetaitsimple » 24/10/21, 20:16

sen-no-sen schreef:Wat de weg vooruit betreft, die heb ik al besproken, is die van een samenleving met een lage entropie.


Enkele precieze en praktische voorbeelden ter illustratie?
1 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 169-gasten