Licht voor Recuperatieremming fiets

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Licht voor Recuperatieremming fiets




par Leo Maximus » 07/11/06, 14:06

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 07/11/06, 16:05

Waw-klasse :) maar het remt? :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 07/11/06, 16:49

Bedankt voor deze link. Het idee is origineel.

Twee dynamo's gekoppeld op een remklauw, dit trekt de aandacht. Het is waarschijnlijk gestolen.
Idem voor nieuwe koplampen ...

Ik vind dat de huidige achterlichten met 3-LED's voldoende efficiënt zijn.
Gebruik voor een koplamp direct de witte LED's, dit om uzelf een groot lichtoppervlak te ontnemen, als u de gelijkenis van een bestaande koplamp niet gebruikt.

Voor de goede orde:
Een standaard dynamo (efficiëntie 20%) balanceert 3 w in 6 volt: 2,4 w voor het voorlicht en 0,6 w voor het achterlicht.
Een achterlicht met 3 leds, werkt met 2 AAA-batterijen van 1,5 v. Een halogeen koplamp heeft 2-batterijen van 1, 5 v nodig, maar groter (LR 14).

Voor de levering van witte LED-verlichtingslampen gebruiken alle commerciële assemblages minimaal 3 AAA-batterijen van 1,5 v, dus 4,5 v of 3,6 v als het batterijen zijn. Ik denk dat je 3v nodig hebt voor een 20mA led.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 07/11/06, 18:19

Christophe schreef:Waw-klasse :) maar het remt? :D

De twee dynamo's zijn binnen plus remmen, door de remhendel in te drukken, beginnen de dynamo's te draaien en laadt de accu op. Als de hendel verder wordt ingedrukt, komen de kussens in contact met de velg en blijven de dynamo's draaien totdat de fiets is gestopt. Hij remt niet minder dan een gewone fiets maar plus terwijl we energie terugwinnen. Als de dynamo's gaan draaien is er een ruimte van 2 millimeter tussen de velg en de pads. Het gebruik is "transparant" er is geen negatief effect op het remmen en om de verlichting aan te zetten volstaat het om de schakelaar in te drukken, men zal 's nachts moeiteloos de energie gebruiken die overdag is opgeslagen extra.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 07/11/06, 18:42

Ah hier ben ik gerustgesteld (niet lachen, ik zag dat de 2 waren gekoppeld ..) ....: Cheesy:

Heb je dat gedaan?

Is de remtijd (omdat slechts een klein deel van de energie wordt teruggewonnen) voldoende om voldoende energie te leveren? Het antwoord is blijkbaar ja, maar ik vraag het altijd liever ...

Het volgende onderwerp zou u ook moeten interesseren: https://www.econologie.com/forums/fabriquer- ... vt947.html
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 07/11/06, 18:55

gegyx schreef:Bedankt voor deze link. Het idee is origineel.

Twee dynamo's gekoppeld op een remklauw, dit trekt de aandacht. Het is waarschijnlijk gestolen.
Idem voor nieuwe koplampen ...

Ik vind dat de huidige achterlichten met 3-LED's voldoende efficiënt zijn.
Gebruik voor een koplamp direct de witte LED's, dit om uzelf een groot lichtoppervlak te ontnemen, als u de gelijkenis van een bestaande koplamp niet gebruikt.

Voor de goede orde:
Een standaard dynamo (efficiëntie 20%) balanceert 3 w in 6 volt: 2,4 w voor het voorlicht en 0,6 w voor het achterlicht.
Een achterlicht met 3 leds, werkt met 2 AAA-batterijen van 1,5 v. Een halogeen koplamp heeft 2-batterijen van 1, 5 v nodig, maar groter (LR 14).

Voor de levering van witte LED-verlichtingslampen gebruiken alle commerciële assemblages minimaal 3 AAA-batterijen van 1,5 v, dus 4,5 v of 3,6 v als het batterijen zijn. Ik denk dat je 3v nodig hebt voor een 20mA led.

- Niemand merkt deze dynamo's op de remklauwen. De lichten, het is waar, het is minder discreet, wanneer we voetgangers ontmoeten, gebeurt het soms dat ze stoppen met chatten en naar de verlichting van de fiets kijken!
- Het gebruik van een reflector doet bijna niets, omdat er in principe al een scherpstelapparaat in de LED zit. Aan de andere kant geven de witte LED's van het frontlicht in lijn een uniforme, ongerichte verlichting, bijna zonder schaduwen. Het achterlicht is smal om minder kwetsbaar te zijn, het is smaller dan de band. Het voorlicht is breed maar wordt beschermd door de grotere breedte van het stuur.
- Het is moeilijk om een ​​conventioneel systeem te vergelijken met 1 dynamo- en wolfraamlamp aan de voorzijde en LED's aan de achterzijde met de batterij en het energieterugwinningssysteem, zoveel als het elektronische circuit het mogelijk maakt om de intensiteit van de verlichting. Daar is het ingesteld op minder dan 20 mA om alleen de energie te gebruiken die wordt teruggewonnen door te remmen, maar het verlicht veel beter dan een conventioneel systeem en zelfs wanneer het stilstaat.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 07/11/06, 19:12

Christophe schreef:Ah hier ben ik gerustgesteld (niet lachen, ik zag dat de 2 waren gekoppeld ..) ....: Cheesy:

Heb je dat gedaan?

Is de remtijd (omdat slechts een klein deel van de energie wordt teruggewonnen) voldoende om voldoende energie te leveren? Het antwoord is blijkbaar ja, maar ik vraag het altijd liever ...

Het volgende onderwerp zou u ook moeten interesseren: https://www.econologie.com/forums/fabriquer- ... vt947.html


Ja, ik was degene die dit systeem ontwikkelde. Het werd levensvatbaar met de komst van witte LED's en Ni-MH- en Li-Ion-batterijen een paar jaar geleden.
In principe rijden we overdag veel meer dan 's nachts en winnen we voldoende energie terug. Tot nu toe hoefde ik de sector slechts gemiddeld eenmaal per jaar op te laden, dit is grotendeels te wijten aan het feit dat de Ni-MH-batterijen zichzelf ontladen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Misterloxo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 480
Inschrijving: 10/02/03, 15:28
x 1




par Misterloxo » 07/11/06, 19:45

Goed gedaan,

Er moeten zeker afzetmogelijkheden op de markt zijn.

blunder naar de Chinese lol ga alles kopiëren als het op de markt komt
0 x
Leren ongehoorzaamheid is een lang proces. Het duurt een leven lang tot in de perfectie te bereiken. "Maurice Rajsfus
Te denken is om nee te zeggen. "Alain, filosoof
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 07/11/06, 19:49

Misterloxo schreef:blunder naar de Chinese lol ga alles kopiëren als het op de markt komt


Ja, maar je kunt er niets tegen doen ... zo goed ... en dan is het doel van Maximus zeker niet om tarwe te maken anders zou hij niet alles op een forum... heb ik het mis?
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 07/11/06, 23:04

Maximus leo, als u al meer dan een jaar de ontwerper en de experimentator bent, hebt u de nodige inzichten achteraf om te zeggen dat uw systeem betrouwbaar is. Dus dit is echte vooruitgang.
Op een van je links leek ik te begrijpen dat we geïnspireerd waren door je idee, met subsidies ... Wat voor jou belangrijk was, was veiligheid, en het is allemaal jouw verdienste.

Ik vervloek de bouwers al een tijdje. Hoe kunnen we vandaag de dag niet in serie plaatsen op fietsen, een vast verlichtingssysteem, leds, oplaadbaar en efficiënt, met moderne technologie?
In plaats daarvan hebben we zelfstandige, op batterijen werkende, dropping cases die vaak worden vergeten. Dit maakt me kwaad, omdat wetgeving op dit gebied voor betrouwbare en niet-verwijderbare verlichting een sterk verhoogde beveiliging mogelijk zou maken. Terwijl fietsen met deze moerensystemen meestal met afwezige of slechte verlichting rijden. Wanneer politici vooral over veiligheid praten, doen ze er goed aan te denken aan deze elementaire dingen, die de toekomst van veel mensen, en vooral kinderen, zouden behouden ...
:onheil:
---
Ik begreep je laatste principediagram niet helemaal:
2 gelijkrichterbruggen per generator
Is de 12v 6 w-lamp een stoplicht?
De stroomstootbegrenzer beperkt alleen T1 die deze lamp aanstuurt. Interesse? Evenwicht tussen de overbelasting in het remlicht?
Waarom T2 en T3? Terwijl de leds en de weerstand in serie werken, werkt het ook en zou het een weerstand + 2-transistors + 4-diodes minder gebruiken?
----
Voor de rode LED's zou minder, de helft ervan knipperen, beter zichtbaar en zuiniger zijn. Neen ?

Een ander punt kan worden verbeterd, het is de middelmatige efficiëntie (20%) van deze standaard "dynamo's". Maar het is ook waar dat u een betrouwbaar systeem heeft geïmplementeerd met standaardonderdelen die voor een lagere prijs voor iedereen toegankelijk zijn.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 202-gasten