kernafval

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 16/11/15, 10:03

DID hello
Ik denk dat er veel minder fans van de nucleaire industrie zouden zijn als ze zouden worden gevraagd om het geproduceerde afval voor hun stroomvoorziening achter in hun tuin op te slaan.
inderdaad, we zouden ALLEMAAL minder van deze elektriciteitsfee verbruiken. Omdat grote steden zoals Parijs elektrische voertuigen willen, moesten ze gewoon een EPR bouwen op Ile Seguin (voormalige Renault-fabrieken) in plaats van een muzikale stad.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 16/11/15, 10:50

Y maakt Tomic kwaad.

Zoals hierboven gezegd: vervuilers = betalers... breng al het afval terug naar Tomic, na.

Wanneer komen er mini particuliere thermodynamische zonne-energiecentrales? We hebben tenminste sap als het zonnig is, want als het donker is slaap ik en als het regent ga ik vissen, daar worden de vissen gek van [nan Janic grapje] : Lol: nee, als het regent, ga dan naar de fijne kamer met generatoren in de pedalen tot 100W aan productie per houweelkop! >>> € ~200.— (Ongeveer 150W) DIY >>> (300W)
En achteraf een flinke besparing op de sociale zekerheid! :D
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967




par Ahmed » 16/11/15, 20:46

Heeft, Ik onderschrijf de inhoud van je "tirade" volledig!
Het zijn de landen die het slachtoffer zijn van extractivisme die het grootste deel van de negatieve externe effecten ondervinden, wat het concept comfortabel maakt voor degenen (wij!) die profiteren van de operatie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Opnieuw:




par moinsdewatt » 25/02/17, 14:01

Interessant rapport/onderzoek over het CIGEO eindafvalproject in Le Figaro.

http://grand-angle.lefigaro.fr/bure-nuc ... -reportage


Beeld
1 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Kernafval




par sen-no-sen » 26/02/17, 11:18

Hartelijk dank voor de link.
Uiteindelijk een project dat (ons) nog meer gaat kosten dan ITER,25 miljard euro, kleinigheden wat!
De bouw van deze gigantische site zal natuurlijk niet neutraal zijn wat betreft broeikasgassen, een bewijs dat kernenergie snel de negatieve externe effecten vergeet.

Nu de vervelende vraag: wat doen we met het afval als we dit project niet uitvoeren?
A) toekomstige generaties zullen ervoor zorgen.
B) De Afrikanen zullen ervoor zorgen*.
C) Obi Wan Kenobi.




*Het lijkt mij vrij duidelijk dat sommige landen die hun afval niet willen aannemen, ze snel zouden hebben begraven in een land waar de ecologische en sociale normen bijna nihil zijn.
:pijl:
Volgens rapporten uit 2005 en 2006 van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) zijn Zaïre, Malawi, Eritrea, Algerije, Mozambique, Guinee-Bissau, Nigeria en Namibië en Somalië de belangrijkste bestemmingen voor deze handel in kernafval. Alleen al voor het jaar 2001 verklaarde Radio Afrika International dat meer dan 600 ton van deze stoffen naar deze landen was verzonden. Het geval van Somalië blijft het meest kritiek.

https://blogs.mediapart.fr/edition/nucleaire-lenjeu-en-vaut-il-la-chandelle-pour-lhumanite/article/020613/lafrique-poubelle-nucleaire
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Kernafval




par ENERC » 26/02/17, 19:36

Nu de vervelende vraag: wat doen we met het afval als we dit project niet uitvoeren?

Het afval laten we achter in de energiecentrales. In de 22e eeuw, wanneer EDF volgens plan begint te ontmantelen, zullen we zien... of EDF in 2100 nog bestaat. : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
En als het te erg wordt, maken onze achterkleinkinderen sarcofagen zoals in Tsjernobyl :onheil:
Is het erger dan het vrijkomen van radioactief tritium dat uit Cigeo zal komen en de planeet zal vergiftigen?
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Kernafval




par moinsdewatt » 13/11/17, 20:26

De oplossing van Cigéo in Bure "is niet helemaal bevredigend, maar wel de minst slechte", aldus Nicolas Hulot

Sybille Aoudjhane Usine Nouvelle op 13/11/2017

Nicolas Hulot, minister van Ecologische Transitie, wordt vanwege zijn nieuwe functie sterk bekritiseerd door critici van het Cigéo-project in Bure. De "minst slechte oplossing" om kernafval te beheren, oordeelt hij.

Het dossier van Bure wordt opnieuw besproken binnen de muren van de Senaat. "Ben je vastbesloten om de toezeggingen van de staat na te komen?", daagt Franck Menonville, senator van de Maas, Nicolas Hulot, minister van Ecologische en Solidariteitstransitie, uit. De staat had zich namelijk ertoe verbonden om twee vergaderingen per jaar te plannen met het toezichtcomité op hoog niveau, bestaande uit Andra, EDF, CEA en Areva. De situatie wordt echter "kritiek", specificeert de senator.

In tegenstelling tot wat hij beweerde, stelt de minister dat deze oplossing "niet helemaal bevredigend is, maar wel de minst slechte". Tegenstanders van het project haalden snel oude foto's van zijn Twitter-account tevoorschijn, waarop hij een bordje vasthield: "Cigéo Bure, ik zeg nee!".

Geconfronteerd met een extreem stormachtige situatie, drong Nicolas Hulot aan op het begrip "dialoog" als een prioriteit in zijn ogen. "De goedkeuring van het Cigeo-project zal niet plaatsvinden vóór 2022 en na een openbaar onderzoek, een advies van de betrokken lokale autoriteiten, een advies van het parlement, een advies van de nationale evaluatiecommissie en van de nucleaire veiligheidsautoriteit", verzekerde hij. Ten slotte heeft de Nationale Commissie voor het Publieke Debat besloten om twee borgstellers aan te stellen "die verantwoordelijk zijn voor het waarborgen van goede informatie en publieke participatie": Pierre Guinot-Delery en Jean-Michel Stievenard.

De Burestop-coördinatie reageerde kordaat op deze aankondiging: "na het uitstellen van de vermindering van de kernenergieproductie met 2035% tot 50, spreekt ze haar voorkeur uit voor storten en Cigéo! Moet de regering er bij gebreke van een kernuitstap niet dringend van afstappen?", stellen ze aan het begin van het persbericht.

https://www.usinenouvelle.com/article/l ... ot.N613408
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Kernafval




par Bardal » 15/11/17, 16:23

Is het belangrijk om te weten wat er van N.Hulot zal worden, of hoe hij met zijn tegenstrijdigheden omgaat, of dat zijn beslissing, zo niet de beste, de minst slechte is die vandaag mogelijk is?

Het lijkt mij dat het er om gaat "wat te doen met dit afval" en wat zijn de alternatieven voor storten... Zijn er voorstellen op dit punt?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Kernafval




par Christophe » 15/11/17, 16:49

bardal schreef:Het lijkt mij dat het er om gaat "wat te doen met dit afval" en wat zijn de alternatieven voor storten... Zijn er voorstellen op dit punt?


Maritieme stortplaats? : Cheesy:
nucleaire-fossiele-energie/nucleair-afval-t2420.html#p253977

Hier zijn enkele potentiële sites die zich in het verleden al hebben bewezen! :schok:

Beeld

Ok, ik ga naar buiten ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Kernafval




par Ahmed » 15/11/17, 19:39

Zoals gezegd, wordt kernenergie ingezet in technologisch geavanceerde landen, aangezien het een complex proces is. Wat zal er gebeuren tijdens een ineenstorting van de beschaving, zelfs in de veronderstelling van een perfecte beheersing van het beheer van de werking van de krachtcentrales en van het afval?
...Ah, ja natuurlijk, ben ik afgeleid, dit is geen succesvol scenario! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten