Tips: kopen beter

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Tips: Best Buy




par Christophe » 22/09/20, 11:40

Obamot schreef:Laten we gewoon stoppen met het drinken van mineraalwater..


Wat is dat?
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Tips: Best Buy




par Rajqawee » 22/09/20, 11:50

Christophe schreef:
Obamot schreef:Laten we gewoon stoppen met het drinken van mineraalwater..


Wat is dat?


Flessenwater, verkocht als beter/meer gemineraliseerd, dus met meer mineralen. Wat duur is (om te kopen), vereist transport (nutteloos), van een nogal dicht materiaal (water), verpakt in plastic (min of meer recyclebaar), in plaats van het bestaande netwerk te gebruiken, dat meestal water of uitstekende kwaliteit.

Voedingssupplementen mineralen, in principe zonder zorgen! je hoeft niet eens te tellen, eet gewoon een variëteit.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79138
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Tips: Best Buy




par Christophe » 22/09/20, 12:37

Oh? En wie drinkt dat?

Koningen en koninginnen?
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Tips: Best Buy




par Rajqawee » 22/09/20, 13:09

0 x
Khalidsmh
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 01/10/20, 15:18

Re: Tips: Best Buy




par Khalidsmh » 01/10/20, 15:27

Hallo allemaal, ik zou jullie willen vragen mij een paar minuten de tijd te geven om deze vragenlijst te beantwoorden die gaat over de houding ten opzichte van "slow fashion" -toepassingen, de resultaten blijven anoniem en voor academische doeleinden reken ik op uw hulp en bij voorbaat dank

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... _wSR32CFRw
0 x
gillesberdugo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 09/08/21, 09:15
x 5
Neem contact op met:

Re: Tips: Best Buy




par gillesberdugo » 01/09/21, 20:14

We beschrijven vaak de ecologische impact van biologische producten die van ver komen, terwijl ze in werkelijkheid minder vervuilen dan lokale maar niet-biologische producten. Het lijkt contra-intuïtief, maar het is waar. De belangrijkste variabele bij het berekenen van de ecologische impact van producten is niet het transport. Volgens deze bron: https://youmatter.world/fr/consommer-local-ecologie-environnement/ , het is echt de teeltwijze die telt, en niet het aantal afgelegde kilometers. Het is gemakkelijker een afstand in te beelden dan de ecologische impact van een cultuurtype te kennen. Het is om deze reden dat veel mensen denken dat biologisch uit het buitenland meer vervuilend is. Dit hoeft niet in alle gevallen onjuist te zijn, maar in de meeste gevallen wel. De niet-biologische productiewijze omvat meer vervuilende methoden en is energie-intensiever. Het mooiste is natuurlijk om biologische, lokale en seizoensproducten te kunnen combineren (zie waarom op https://facilementecolo.com/2021/05/24/je-mange-des-fruits-et-des-legumes-de-saison/.). Wanneer dit niet het geval is, kun je beter de voorkeur geven aan biologisch (zonder overbodige verpakkingen natuurlijk).
Beeld
2 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14831
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4305

Re: Tips: Best Buy




par GuyGadeboisTheBack » 01/09/21, 20:16

Eén woord: Bravo!
(Maar ik blijf verse bonen eten uit Senegal die met het vliegtuig komen.... Nee ik maak een grapje....)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Tips: Best Buy




par Exnihiloest » 01/09/21, 22:22

gillesberdugo schreef:...De niet-biologische manier van produceren brengt meer vervuilende methoden met zich mee...


Op welke schaal zie je dit?
Zo is de niet-biologische productie intensief en dus ruimtebesparend. Als Frankrijk de oppervlakte van zijn bossen sinds de 19e eeuw heeft verdubbeld, terwijl de bevolking sinds 1830 is verdubbeld, is dat inderdaad te danken aan de intensieve landbouw.
Als we naar de veralgemening van biologische landbouw gaan, zullen wilde gebieden achteruit moeten gaan, naar mijn mening "een meer vervuilende methode" dan niet-biologische.
Aangezien bovendien geen enkel wetenschappelijk onderzoek gezondheidsvoordelen aantoont om biologisch te eten in plaats van niet-biologisch, zie ik geen ander voordeel dan het mogelijke smaakbelang.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Tips: Best Buy




par Rajqawee » 02/09/21, 10:05

Exnihiloest schreef:
gillesberdugo schreef:...De niet-biologische manier van produceren brengt meer vervuilende methoden met zich mee...


Op welke schaal zie je dit?
Zo is de niet-biologische productie intensief en dus ruimtebesparend. Als Frankrijk de oppervlakte van zijn bossen sinds de 19e eeuw heeft verdubbeld, terwijl de bevolking sinds 1830 is verdubbeld, is dat inderdaad te danken aan de intensieve landbouw.
Als we naar de veralgemening van biologische landbouw gaan, zullen wilde gebieden achteruit moeten gaan, naar mijn mening "een meer vervuilende methode" dan niet-biologische.
Aangezien bovendien geen enkel wetenschappelijk onderzoek gezondheidsvoordelen aantoont om biologisch te eten in plaats van niet-biologisch, zie ik geen ander voordeel dan het mogelijke smaakbelang.


Het wordt pas een probleem als we zoveel vlees blijven eten, dat oppervlakkige gedoe. Ongeveer 4/5 van de landbouwgrond wordt direct of indirect gebruikt voor dieren (wereld). Natuurlijk kunnen ze niet allemaal worden omgebouwd voor ander gebruik (met name weilanden), maar het feit blijft dat we door het aandeel vlees in onze voeding te verminderen, volledig minder intensief zouden kunnen cultiveren zonder wilde ruimtes te kappen.

Ik weet dat je er helemaal tegen bent.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14831
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4305

Re: Tips: Best Buy




par GuyGadeboisTheBack » 02/09/21, 12:48

Exnihiloest schreef:
gillesberdugo schreef:...De niet-biologische manier van produceren brengt meer vervuilende methoden met zich mee...


Op welke schaal zie je dit?
Zo is de niet-biologische productie intensief en dus ruimtebesparend. Als Frankrijk de oppervlakte van zijn bossen sinds de 19e eeuw heeft verdubbeld, terwijl de bevolking sinds 1830 is verdubbeld, is dat inderdaad te danken aan de intensieve landbouw.
Als we naar de veralgemening van biologische landbouw gaan, zullen wilde gebieden achteruit moeten gaan, naar mijn mening "een meer vervuilende methode" dan niet-biologische.
Aangezien bovendien geen enkel wetenschappelijk onderzoek gezondheidsvoordelen aantoont om biologisch te eten in plaats van niet-biologisch, zie ik geen ander voordeel dan het mogelijke smaakbelang.

En daar ga je, nog steeds niets te zeggen....
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 115-gasten