liberalisering van de energiemarkt: de valse goed idee?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/07/07, 22:57

Houthakker schreef:Uh ...? De bakstenen van natuurklei, het heeft meestal niets te maken met gasbeton ...


Pfff nog steeds aan het zeuren :)

Beeld

Nou, dat is niet wat ik op verschillende sites lees... met name die in deze discussie: https://www.econologie.com/forums/maison-en- ... t2897.html
die uitkomen op: http://www.construction.fr/menu/murs-pr ... ruit.phtml

Het is Ytong la...En er staat monomur...(maar ik heb nooit BRICK gezegd...de naam monomur is misschien generiek om te zeggen: muur met geïntegreerde isolatie?)

Houthakker schreef:Door nadelen, het is een vrij slechte geluidsisolatie.


Wat bij de Ytong niet het geval is...op papier lijkt het alleen maar voordelen te hebben (behalve dan de nogal matige drukvastheid, maar voor een eengezinswoning is het ruim voldoende)


Houthakker schreef:Ik hoop dat je weet dat het dak is de primaire bron van warmte goed uitlekken voordat de muren?


Ja, maar... de zolders zijn ook van cellenbeton, dus ik weet niet zeker of extra isolatie echt een pluspunt zou zijn, we zullen zien deze winter...

Ik weet niet hoe dit type constructie heet, maar gelijmde betonnen "balkpanelen" gaan tot aan de nok. Ze zijn geplaatst op een metalen frame dat uiteraard 100% binnen blijft om koudebruggen te vermijden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 05/07/07, 23:59

Christophe schreef:
Houthakker schreef:Uh ...? De bakstenen van natuurklei, het heeft meestal niets te maken met gasbeton ...


Pfff nog steeds aan het zeuren :)

Beeld
Wel dat! Het is niets nieuws, dat weet je... : Wink:

Christophe schreef:Nou, dat is niet wat ik op verschillende sites lees... met name die in deze discussie: https://www.econologie.com/forums/maison-en- ... t2897.html
die uitkomen op: http://www.construction.fr/menu/murs-pr ... ruit.phtml

Het is Ytong la...En er staat monomur...(maar ik heb nooit BRICK gezegd...de naam monomur is misschien generiek om te zeggen: muur met geïntegreerde isolatie?)
Als je dit bericht van januari aandachtig leest, zul je merken dat Bolton dezelfde verwarring veroorzaakt als ik sinds hij het over heeft Monomuursteen van 37.5 cm (en daar heeft hij het over terracotta...)

Informatiebron (bijvoorbeeld): Huis ideeën website
gasbeton
Dit materiaal is samengesteld uit kalk, cement, zand en aluminiumpoeder, dat in contact met kalk kleine belletjes waterstof produceert. Het wordt gevonden onder de namen Ytong, Thermopierre, Siporex, Hebel...
Het is de bouwsteen van metselwerk die de beste thermische weerstand biedt.
Het is waterdampdoorlatend, maar in de praktijk moet cellenbeton, dat zeer hydrofiel is, bedekt worden met een waterafstotende coating, meestal ondoorlatend voor waterdamp. Beeld

Terracotta celsteen
Celsteen heeft een relatief lage thermische weerstand maar uitstekende traagheid en is waterdampdoorlatend
Alleen een bakstenen huis met cellen zal zelfs na een overstroming vrijwel intact blijven
Het is te vinden onder de namen Monomur, Biowall, ... Beeld

Ik denk dat "monomur" veel vaker verwijst naar terracotta cellen dan cellenbeton. 8)
Ik kende Ytong echter niet.

Wat cellenbeton betreft, kunnen we het ook de schuld geven:
- de energie-intensieve productie (maar minder dan terracotta),
- de recyclingproblemen vanwege de nog aanwezige aluminiumoxidezouten

Christophe schreef:
Houthakker schreef:Ik hoop dat je weet dat het dak is de primaire bron van warmte goed uitlekken voordat de muren?

Ja maar...de zolders zijn ook gemaakt van cellenbeton, dus ik weet niet zeker of extra isolatie een echt pluspunt zou zijn, we zullen zien deze winter...[...]
Het hangt allemaal af van de dikte van uw dakisolatie.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 06/07/07, 00:21

Ah, hier zijn enkele interessante details. Ytong is het merk dat (uitsluitend of bijna) cellenbeton verdeelt in België...

Voor het dak moet het binnen 30 cm...
0 x
Pyvesd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 24/11/06, 18:44
Plaats: Bordeaux




par Pyvesd » 06/07/07, 20:39

De monomuur, het is terracotta baksteen, het is een + of - marketingaanduiding
Cellenbeton heeft eigenlijk een betere thermische isolatie maar ook weerstand (mijn vader gebruikt het als ondersteuning voor toortslassen -> zonder ablatie!)
de blokken zijn groter, dus het moet sneller zijn om een ​​muur te bouwen

betreffende het APB, de officiële website:
http://www.logement.gouv.fr/article.php ... ticle=6081

maar er bestaat al een thread over econologie : Cheesy: :
https://www.econologie.com/forums/diagnostic ... t2346.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/12/07, 11:10

voor elektriciteit is het distributienet het belangrijkste element van de prijs: meerdere leveranciers samen op hetzelfde net laten wonen is vergezocht

Het is hetzelfde probleem als voor de telefoon en het internet.

echte liberalisering van elektriciteit: als een fabriek die aan warmtekrachtkoppeling doet en goedkope elektriciteit heeft en deze rechtstreeks wil verkopen aan omwonenden: kan dat momenteel?

nog een liberalisering: de eigenaar van een groot aantal woningen die maar één meter wil en groothandelsstroom betaalt, en zelf de meters van de huurders beheert: is dit mogelijk: de winst zal niet zitten op de prijs van de geproduceerde energie maar op de administratieve en commerciële kosten van edf: de huurder hoeft geen abonnement meer te betalen op edf: misschien is het beheer van het mininetwerk door de eigenaar voordeliger dan door edf?

dit idee van een micro-elektrisch netwerk zal interessant zijn met een goede verwarming door middel van warmtekrachtkoppeling: elektriciteit en warmte zullen aan huurders worden verkocht zonder tussenkomst van edf
0 x
dromer
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 199
Inschrijving: 09/11/06, 14:17
Plaats: Waterloo, België




par dromer » 09/12/07, 01:08

Zeer interessante vragen, ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Voor de eerste keer zou je iets te weten kunnen komen over de stad in Duitsland die zijn eigen elektriciteit en zijn eigen warmte produceert uit drijfmest...?

Voor de 2e zou het leuk kunnen zijn voor gebouwen of gedeelde flats van mensen die goed met elkaar overweg kunnen :)
De wereld wordt weer gemeenschap, eindelijk voor sommigen dus waarom niet in deze richting gaan :D

dromer
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 18/03/10, 10:38

Ik stuiter op het onderwerp

WAAR? of fout? dit verhaal van gereguleerd tarief voor het leven verloren als beslissing om te vertrekken bij de concurrentie van de eigenaar?

En deze laatste info die bepaalt dat nieuwe gebouwen in 2010 geen toegang meer zullen hebben tot het gereguleerde tarief van EDF???


Beeld

Beeld

Beeld

Beeld

Raak TOFF NIET aan! : Cheesy:
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 18/03/10, 10:41

Info om te controleren maar ja, de liberalisering verlaagt alleen de prijzen in theorie... :?

Hoe dan ook, ik geloof dat Europa DWINGT tot liberalisering. Ik denk dat we in 2020 stroom kunnen kopen van elke producent in de EU... dus kijk maar!

Om ook te lezen over PV-elektriciteit:
https://www.econologie.com/forums/post163041.html#163041
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 18/03/10, 21:38

Het woord "liberalisering" is bedrog, zowel qua inhoud als qua vorm.

Op het formulier veronderstelt deze term:
1- concurrentie tussen genoeg leveranciers zodat er geen prijsafspraken zijn.
2- competentie gecombineerd met vergelijkbare macht bij consumenten, zodat ze een vrije en geïnformeerde keuze kunnen maken (op het gebied van elektriciteit is dat wel het minste wat we kunnen eisen!).

Aan deze 2 voorwaarden is uiteraard niet voldaan: het zijn de weinige leveranciers die de spelregels bepalen: men zou meer dan naïef moeten zijn om te veronderstellen dat deze regels niet gunstig voor hen zijn!

In 2008, toen de olieprijs een vlucht nam, had ik een contract in handen dat werd aangeboden door Suez-GDF (GDF, EDF dezelfde strijd!) die een veel goedkopere KWH gegarandeerd over een periode van 2 jaar bood, met een iets duurder abonnement dan het overeengekomen tarief, alles stilzwijgend verlengbaar op het einde van elke periode, zonder uiteraard de mogelijkheid om terug te keren naar het overeengekomen tarief.
Dit alles is heel duidelijk: eenmaal aangesloten betaal je minder over 2 jaar en als de evolutie van de prijzen ertoe leidt dat de leverancier minder verdient dan verwacht, hoeft hij alleen maar zijn prijzen aan te passen om zijn achterstand in te halen. Met andere woorden, het is het spel van "kop verlies jij, munt win ik"!

Vergeet niet dat de duivenjacht nooit stopt!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Liberalisering van energie: het valse goede idee?




par moinsdewatt » 01/05/19, 23:49

Total Direct Energie mikt nog steeds op 6 miljoen klanten in 2022

AFP publiceerde de 26 Apr 2019

De "alternatieve" energieleverancier Total Direct Energie werft elke maand 150 nieuwe klanten aan en mikt nog steeds op 000 miljoen tegen 6, of zelfs eerder, zeiden de leiders vrijdag.
.........


https://www.connaissancedesenergies.org ... ant-190426
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : n.Chr. 44, Remundo en 337 gasten