Bomen, bossen en bosbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 16/12/21, 17:58

Een simpel gegeven toont desnoods aan dat het wortelstelsel voldoende reserves bevat: loofbomen (en sommige coniferen) kunnen bij grondkap hun stamstelsel soms met grote kracht regenereren: c 'is stompafstoting.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14964
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4363

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par GuyGadeboisTheBack » 16/12/21, 18:26

De olijfboom is een perfect voorbeeld.
https://www.aeloc.fr/articles.php?lng=f ... &tconfig=0
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 16/12/21, 18:50

De praktijk van het behandelen van eenvoudige hakhout of, meer verfijnd, hakhout onder hoge bossen, illustreert deze geschiktheid. In de kastanjeboom en meer nog de sprinkhaan is het spectaculair met voor de tweede keer scheuten van ongeveer 3 m het eerste jaar ...
Hakhaken (gelijk met de kraag knippen) is ook een gangbare praktijk in de bosbouw; laten we eens een rode eikplant * veronderstellen die moeilijk hervat: zijn stam is "verdraaid", maar na 2 middelmatige jaren, in de lente van de derde, geeft hij een krachtige groei af. Dit maakt op geen enkele manier de vorige conformatie van de stam recht, dus de boswachter zal in de herfst na deze plant en het volgende jaar (de vierde als je alles goed hebt gevolgd) snoeien. 8) ) de scheut is recht en gelijk aan die van de cumulatieve vorige scheuten. Dit wachten komt overeen met de vertraging in de accumulatie van reserves in het wortelstelsel, die zich manifesteert door de krachtige groei van jaar 3.

Meer in het algemeen is een periode van 3 jaar nodig voor transplantaties die een of meer negatieve factoren hebben.

* Beleefde ervaring...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 22/05/22, 22:30

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 23/05/22, 12:39

Je link leidt niet naar de video in kwestie en ik kan hem niet vinden op de site... :frons:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 26/05/22, 23:06

Ahmed schreef:Je link leidt niet naar de video in kwestie en ik kan hem niet vinden op de site... :frons:

Ik heb het net opnieuw geprobeerd, en mijn link werkt.

Als je het nog steeds niet kunt, is hier een goed YouTube-kanaal om je te troosten:
https://www.youtube.com/c/LesGrandesPlantes/videos
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 01/03/24, 20:46

Vernietiging van bossen in naam van de ecologie

3 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Christophe » 02/03/24, 12:52

Eh, boschips van net gekapt bomen moeten te veel vocht bevatten... en het is onmogelijk om goed te drogen als het in bulk wordt opgeslagen... Integendeel, het zal gaan composteren...

Dus in industriële ketelruimten wordt het vóór de verbranding voorverwarmd/gedroogd (dus verlies aan algehele efficiëntie van de installatie) of negeren ze dit en verbranden ze groen hout? :schok:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par sicetaitsimple » 02/03/24, 13:20

Christophe schreef:Eh, boschips van net gekapt bomen moeten te veel vocht bevatten... en het is onmogelijk om goed te drogen als het in bulk wordt opgeslagen... Integendeel, het zal gaan composteren...

Dus in industriële ketelruimten wordt het vóór de verbranding voorverwarmd/gedroogd (dus verlies aan algehele efficiëntie van de installatie) of negeren ze dit en verbranden ze groen hout? :schok:

Bij mijn weten nr. Opslag in stapels leidt feitelijk tot een stijging van de temperatuur, maar dit zal de luchtvochtigheid helpen verminderen als de stapel goed wordt geventileerd.
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 02/03/24, 17:43

Zodra de palen droog worden opgeslagen (hetzij in een schuur of in een ademend en doorlatend zeildoek [op de juiste manier geïnstalleerd, voert het regenwater af]) of buiten in grote volumes*, zorgen de bacteriën ervoor dat het geheel opwarmt, met weinig koolstofverbruik. Zodra de luchtvochtigheid daalt, wat snel gebeurt, stopt de activiteit van bacteriën: is het leven niet mooi?
Een andere oplossing is om stapels takken langs de kant van de weg of het pad op te slaan en ze een zomer te laten drogen voordat je ze vanaf de herfst indien nodig verplettert...

* De verhouding tussen volume en oppervlakte is zodanig dat het aan water blootgestelde volume verwaarloosbaar is.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 335-gasten