Bomen, bossen en bosbouw

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 02/12/21, 13:57

Goed "geprotocolleerde" kunstmatige omstandigheden maken het mogelijk een variabele te bestuderen met een betere precisie en versterking dan eenvoudige natuurlijke evolutie.

Als uw hypothese juist is, hoe kunt u dan het betere overlevingspercentage en de toegenomen groei van herfstbeplantingen verklaren?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 02/12/21, 14:18

Ahmed schreef:Als uw hypothese juist is, hoe kunt u dan het betere overlevingspercentage en de toegenomen groei van herfstbeplantingen verklaren?


Om te beginnen zou moeten worden nagegaan of de bomen echt beter bestand zijn tegen droogtestress het volgende jaar nadat ze op Saint Catherine zijn geplant, of eind februari (vóór het begin van de knopuitbarsting).
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 02/12/21, 14:36

Ik neem het als vanzelfsprekend aan, vooral als de lente droog is en de volgende zomer bijzonder heet.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 02/12/21, 14:48

Ahmed schreef:Ik neem het als vanzelfsprekend aan, vooral als de lente droog is en de volgende zomer bijzonder heet.

Als u geen wetenschappelijke publicaties verstrekt om uw bewering te ondersteunen, kan onze discussie niet doorgaan.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 02/12/21, 14:55

De ervaring van beoefenaars (ik heb het niet over de mijne) vormt een goede observatiebasis, nadat het door onderzoek is gevalideerd, waarom niet? Ik hou er niet zo van als wetenschap gewapend is met een hoofdletter en de wetenschappers die ik ontmoette (ik weet niet meer goed wat er momenteel wordt gedaan) over het algemeen opvallend bescheiden waren...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 02/12/21, 15:34

Dit is wat de ervaring van beoefenaars zegt:

Als het sap is gezakt, de bladeren zijn gevallen, beginnen de planten aan hun grote winterrust. Het is tijd om loofbomen en struiken met kale wortels te planten of te verplanten. Ze moeten worden geplant vóór de hervatting van de vegetatie (eind maart), zodat hun wortelstelsel de tijd heeft om te settelen. Wees gerust, deze planten zijn winterhard en bestand tegen strenge winters, maar moeilijkere droge lentes als ze laat worden geplant.
https://www.pepinieres-huchet.com/le-bl ... hiver.html


November tot eind maart, wanneer de vegetatie slapend is, is de beste tijd om fruitbomen en rozen met blote wortel te planten.
https://www.rustica.fr/arbres-et-arbust ... ,3660.html


Het planten vindt plaats tussen het midden van de herfst en het vroege voorjaar, voordat het sap omhoog komt.
http://www.fibois-alsace.com/files_uplo ... e-2009.pdf
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par sicetaitsimple » 02/12/21, 18:17

Wauw, ook al is het gespikkelde folie, het is hier geen grap!

Mag ik mezelf toestaan ​​een argument toe te voegen, geldig in onze Noord-Europese klimaten, voor planten in november/begin december?
Dit komt omdat er weinig risico is op bevroren grond, of het nu gaat om rooien of herplanten. In januari/februari is het riskanter en vooral onhaalbaar gedurende soms lange weken.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Moindreffor » 02/12/21, 19:14

dan is het een kwestie van pure logica
als u in november plant, krijgt u december januari februari, maart, d.w.z. de boom heeft minimaal 4 maanden de tijd om zijn wortels te ontwikkelen, als u in het beste geval in maart plant, duurt het een paar weken en daarom moeten we de meer tijd mogelijk?

moeten wetenschappers deuren openduwen?

en zoals Sicetaitsimple zegt, waarom Ste Catherine is omdat begin december de meteorologische winter begint en daarom de vorstperiodes frequenter en belangrijker zullen zijn
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par Ahmed » 02/12/21, 21:12

Moindreffor,,Ik ben het, met enkele nuances, eens met je eerste en tweede alinea.
Ten eerste is het noodzakelijk om de nuttige tijd te relateren aan de perioden waarin de grond voldoende warm is om de wortels te laten functioneren en niet aan een "abstracte" tijd. : Wink: , maar over het algemeen is je redenering goed. Ik denk dat we winnen bij het planten voordat Ste Catherine beslist... 8)
Ten tweede is het geen slechte smaak dat wetenschappers de kwestie onderzoeken, maar ik ben niet meer op de hoogte van het huidige onderzoek.

het argument van Sicetaitsimple betreffende het ontwortelen gaat niet op, omdat de planten juist vroeg in de herfst worden ontworteld en in bevochtigde koelkasten worden bewaard waar ze op de schuit wachten.

Wat betreft de genoemde beoefenaars, hun aanpak is meer commercieel dan technisch. Let echter op de laatste zin van de kinderdagverblijven hok:
...maar het is moeilijker voor droge bronnen als ze laat worden geplant.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Bomen, bossen en bosbouw




par VetusLignum » 03/12/21, 10:38

Ahmed schreef:Wat betreft de genoemde beoefenaars, hun aanpak is meer commercieel dan technisch. Let echter op de laatste zin van de kinderdagverblijven hok:
...maar het is moeilijker voor droge bronnen als ze laat worden geplant.


De vorige zin zegt: "ze moeten worden gevestigd vóór de hervatting van de vegetatie (eind maart), zodat hun wortelstelsel tijd heeft om zich te vestigen "; Dit betekent dat, als ze worden geplant vóór de hervatting van de vegetatie, het wortelstelsel tijd heeft om te settelen (het bezinkt wanneer de vegetatie hervat).

Nogmaals, jij gelooft (zoals veel mensen) dat de wortels groeien tijdens de rustperiode, maar je kunt geen bewijs leveren. Als u enig bewijs levert, ben ik bereid daar rekening mee te houden; maar anders stop ik daar.

Ahmed schreef:het argument van Sicetaitsimple betreffende het ontwortelen gaat niet op, omdat de planten juist vroeg in de herfst worden ontworteld en in bevochtigde koelkasten worden bewaard waar ze op de schuit wachten.

In de praktijk worden ze vaak buiten in zand gepeild.
Voor de rest maken bedrijven een planning van het planten over de hele winter, en als ze op een gegeven moment niet kunnen planten (omdat het vriest, of omdat het te veel regent), stellen ze het uit of stellen het uit . Dus heel vaak maken ze hun laatste aanplant in april, wanneer de vegetatie begint te hervatten. Het is suboptimaal, maar als het terrein nat genoeg is (ook in de zomer), is het prima. In drassige gebieden is dit zelfs de enige oplossing, want midden in de winter zijn ze onbegaanbaar.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 369-gasten