Mijn groentetuin op 54

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin op 54




par Did67 » 30/06/21, 09:18

Waarschuwing!!! Steek niet te veel over!

Vanuit agronomisch oogpunt hebben planten er belang bij om het volledige volume van de bodem te verkennen. Ze nemen niet alleen water op, maar ook de bodemoplossing, dat wil zeggen het water en de mineralen die ze nodig hebben...

Bodemwater wordt niet alleen gebruikt voor planten, maar voor alle bodemorganismen die het net zo hard nodig hebben.

Wortels in een broodje in een emmer zijn ook geen goed teken, deze "omgekeerde broodjes" lijken me een goede zaak. Wat deze twee aspecten betreft.

[Natuurlijk, "het werkt!" Helaas, veel onzin werkt. Dit is waarom ze zo bloeien]

[Meer fundamenteel, zoals ik in mijn tweede boek schreef, kan water besparen geen redelijk doel zijn - planten hebben het nodig. Om te kunnen produceren, moeten ze water "verspillen"! Het bespaart waterverlies, voornamelijk door verdamping van het oppervlak van de grond, wat moet gebeuren. Het voordeel van de druppelaar is dat onder de druppelaar een grote bol vochtige grond groeit, die door de wortels wordt verkend. En waar het leven van de bodem in stand wordt gehouden. Voor mij is het veel hoger. Maar ik schrijf ook dat oyas, het werkt. Het is een vorm, niet erg lui - moet begraven worden -, om de bijdragen te lokaliseren en het oppervlak droog te houden. Dus dat gaat in de richting van wat te doen. ]

Iedereen doet echter wat hij wil. Als alles rationeel was in ons leven...
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin op 54




par Biobomb » 30/06/21, 09:40

Did67 schreef:
Vanuit agronomisch oogpunt hebben planten er belang bij om het volledige volume van de bodem te verkennen.


Een roggeplant heeft 600 km wortels. Ik heb het persoonlijk niet gecontroleerd, maar het is van de man uit Dijon.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin op 54




par Did67 » 30/06/21, 09:47

En natuurlijk zijn ze min of meer goed verdeeld in al het beschikbare volume (zelfs als zich soms zeer kleine broodjes vormen in ... de wormgangen, waar deze hun stikstofhoudende afval - ammonium) hebben vrijgegeven.
0 x
Tuinman van 54
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 02/05/21, 20:53
x 5

Re: Mijn moestuin op 54




par Tuinman van 54 » 12/02/22, 14:55

Bonjour à tous,

Mijn excuses dat ik vorig jaar geen nieuws over mijn moestuin heb gegeven, ik kom binnenkort terug op de goede dingen en slechte verrassingen, daar had ik graag uw mening over gehad.
Ik ben van plan om medio februari mijn paprika- en auberginezaailingen onder LED te starten en tomaten begin maart en ik heb een probleem: ik ben niet aanwezig in mijn huis van 17 tot 24 april, dus ik vroeg me af of ik mijn planten zou zetten in de grond onder mijn koude kas op 15 april maar beschermen met een overwinteringssluier (30g/m2 verdubbeld) zal dat voldoende zijn om de vorst te stoppen?
Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin op 54




par Did67 » 12/02/22, 15:24

Om te antwoorden, zou u mevrouw Soleil moeten zijn (een beroemde helderziende naar wie alle beroemdheden van Parijs renden)...

Niemand weet welke temperatuur het zal zijn.

Een koude kas verdient bijna niets, minimumtemperatuurprobleem bereikt in de vroege ochtend (zie mijn laatste video, waarin met ondersteunende opnames te zien is dat een kas, probleem tegen vorst, een totale lokvogel is; c is een broeimiddel ).

Met een overwinteringssluier kun je ongeveer 2°C winnen... Misschien 3 door te verdubbelen, maar dat is niet zeker.

De winterhardheid (laagste temperatuur ondersteund bij het sterven) van uw planten ligt rond de -2°C. En het neemt af naarmate de planten groter worden. Binnenkort wordt het rond de 0°C.

Bereken zelf: als het -5°C is, is het klaar. Dit is mogelijk. Maar niet zeker. Om erachter te komen: raadpleeg Mme Soleil.

Het enige wat je hoeft te doen is een elektrische kachel toe te voegen met een thermostaat ingesteld op + 2 of + 3 °C.
0 x
Tuinman van 54
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 02/05/21, 20:53
x 5

Re: Mijn moestuin op 54




par Tuinman van 54 » 12/02/22, 15:59

Did67 schreef:Om te antwoorden, zou u mevrouw Soleil moeten zijn (een beroemde helderziende naar wie alle beroemdheden van Parijs renden)...

Niemand weet welke temperatuur het zal zijn.

Een koude kas verdient bijna niets, minimumtemperatuurprobleem bereikt in de vroege ochtend (zie mijn laatste video, waarin met ondersteunende opnames te zien is dat een kas, probleem tegen vorst, een totale lokvogel is; c is een broeimiddel ).

Met een overwinteringssluier kun je ongeveer 2°C winnen... Misschien 3 door te verdubbelen, maar dat is niet zeker.

De winterhardheid (laagste temperatuur ondersteund bij het sterven) van uw planten ligt rond de -2°C. En het neemt af naarmate de planten groter worden. Binnenkort wordt het rond de 0°C.

Bereken zelf: als het -5°C is, is het klaar. Dit is mogelijk. Maar niet zeker. Om erachter te komen: raadpleeg Mme Soleil.

Het enige wat je hoeft te doen is een elektrische kachel toe te voegen met een thermostaat ingesteld op + 2 of + 3 °C.


Goed bedankt Didier, het is een beetje waar ik bang voor was als antwoord, ja ik zag je video op de verschillende sondes Ik heb het zelfs achteraf beantwoord Ik hoopte dat er in april meer geluk was, na - 5 is het misschien speelbaar Ik moet het zien de temperatuurregistraties op het dichtstbijzijnde station van de afgelopen jaren... overal waar ik iemand vind die voor mijn planten zorgt..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin op 54




par Did67 » 12/02/22, 16:39

Het is heel goed mogelijk - zelfs waarschijnlijk. Maar niet zeker!

1) Ja, kijk eens wat de normalen zeggen (de temperaturen van de laatste 30 jaar); zie alle maanden april en hoe vaak we onder de - 4 of - 5 ° C zouden zijn gegaan...

Verificatie uitgevoerd, de kans om onder -5°C te dalen is zeer laag (bij Nancy-Essey):
https://www.infoclimat.fr/climatologie/ ... 07180.html

De laatste keer was in 2003... We waren bijna 2020...

En afgezien van 2021 zijn de gemiddelden sinds het begin van de jaren 90 heel sterk gestegen...

2) Vergeet niet dat de dag voor vertrek de 7-daagse voorspellingen van Météo France nu voor meer dan 80% betrouwbaar zijn (en als bovendien de 15-daagse trend geen plotselinge koudegolf voorziet, kunt u rustig vertrekken. .. [De Fransen zijn klagers, iedereen zegt liever dat de voorspellers het altijd bij het verkeerde eind hebben; maar 80% van hen gelooft in het effect van de maan, dat wil zeggen dat wat ze zeggen niet veel zin heeft; dus kijk toch ]
0 x
Tuinman van 54
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 02/05/21, 20:53
x 5

Re: Mijn moestuin op 54




par Tuinman van 54 » 13/02/22, 10:28

Did67 schreef:Het is heel goed mogelijk - zelfs waarschijnlijk. Maar niet zeker!

1) Ja, kijk eens wat de normalen zeggen (de temperaturen van de laatste 30 jaar); zie alle maanden april en hoe vaak we onder de - 4 of - 5 ° C zouden zijn gegaan...

Verificatie uitgevoerd, de kans om onder -5°C te dalen is zeer laag (bij Nancy-Essey):
https://www.infoclimat.fr/climatologie/ ... 07180.html

De laatste keer was in 2003... We waren bijna 2020...

En afgezien van 2021 zijn de gemiddelden sinds het begin van de jaren 90 heel sterk gestegen...

2) Vergeet niet dat de dag voor vertrek de 7-daagse voorspellingen van Météo France nu voor meer dan 80% betrouwbaar zijn (en als bovendien de 15-daagse trend geen plotselinge koudegolf voorziet, kunt u rustig vertrekken. .. [De Fransen zijn klagers, iedereen zegt liever dat de voorspellers het altijd bij het verkeerde eind hebben; maar 80% van hen gelooft in het effect van de maan, dat wil zeggen dat wat ze zeggen niet veel zin heeft; dus kijk toch ]


Perfect bedankt Didier, ik zal op het laatste moment adviseren, in de hoop dat Madame Soleil me niet voor de gek houdt door de voorspellingen van onze lieve meteorologen te verdraaien : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin op 54




par Did67 » 13/02/22, 10:49

Laatste details:

a) hoe groter je planten, hoe gevoeliger ze zullen zijn (dus op dit punt "angst" vanaf 0°C)

b) en weet dat er tussen weerstemperatuur en temperatuur op grondniveau, op heldere (stralings)nachten ongeveer 3°C verschil is, op grondniveau minder! Dus "pas" de voorspelling dienovereenkomstig aan!!! Dit is normaal en geen voorspellingsfout: meteorologen voorspellen het weer (onder dekking, 1,5 m boven de grond, uit de buurt van obstakels of abnormaal oppervlak - meren, macadam, enz.)...
0 x
Tuinman van 54
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 02/05/21, 20:53
x 5

Re: Mijn moestuin op 54




par Tuinman van 54 » 13/02/22, 11:08

Did67 schreef:Laatste details:

a) hoe groter je planten, hoe gevoeliger ze zullen zijn (dus op dit punt "angst" vanaf 0°C)

b) en weet dat er tussen weerstemperatuur en temperatuur op grondniveau, op heldere (stralings)nachten ongeveer 3°C verschil is, op grondniveau minder! Dus "pas" de voorspelling dienovereenkomstig aan!!! Dit is normaal en geen voorspellingsfout: meteorologen voorspellen het weer (onder dekking, 1,5 m boven de grond, uit de buurt van obstakels of abnormaal oppervlak - meren, macadam, enz.)...


Auw dus daar is het vervelender want als ik begin maart mijn zaailingen onder LED lanceer zou het midden april tien cm moeten bereiken dus meer problematisch en zo een elektrische kachel plaatsen, misschien de oplossing van een warme laag...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 564-gasten