Mijn groentetuin op 54

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin op 54




par Doris » 17/05/21, 22:50

Jardinierdu54 schreef:
Doris schreef:
Jardinierdu54 schreef: aan de andere kant hoop ik met dit weer dat mijn aardappelen niet gaan rotten in het hooi :|

Hier had ik ook veel water, aangezien ik de eerste aardappelen eind januari heb gezet, en de hooilaag is goed, goed mineraliserend, het is modderig. Vandaag heb ik de allereerste vroege aardappelen geoogst, geen zorgen om te rotten.


Ah dat is gaaf, eind januari :schok: in welke regio woon je?

Aan de kust van Landes
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Miao's
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 13/10/20, 19:02
x 11

Re: Mijn moestuin op 54




par Miao's » 13/06/21, 13:47

Ik breng dit onderwerp naar voren om mijn nederige ervaring met betrekking tot een hierboven besproken punt te delen; de automatisering van het openen van de lagen met een Arduino. Aandacht; droombrekermodus geactiveerd. Sorryeeeeeeee :P

Simpel gezegd: ik werk in een kinderdagverblijf. 8000 m² kassen beheerd door een noodzakelijkerwijs "professioneel" systeem. Het wondermiddel? Vrij praktisch, maar verre van een droom als het klimaat een rol speelt (het is zo zeldzaam, ja, ik weet het... hum!). Dit soort systeem mag dan zeer bestudeerd zijn, het stuit heel vaak op een aantal problemen: conflicten tussen de verschillende sondes. De klassiekers: we sluiten, het waait te hard VS we gaan open, het is te warm ou we sluiten, het regent VS we gaan open, het is te warm.

Soms komt het probleem alleen van een sonde, die van de wind, die iets meer "met de wind mee" moet openen en een beetje "naar de wind gericht" moet sluiten om te voorkomen dat hij te sterk overspoelt. In het geval van een windput loodrecht op de openingen (N/Z), is het gemakkelijk en gaat het redelijk goed. Maar in het geval van wind in de as (O/W) en een beetje variabel, is het redelijk. Ik open meer naar het noorden, minder naar het zuiden omdat het meer uit het zuiden komt dan uit het noorden, of liever meer naar het zuiden en minder naar het noorden omdat het meer uit het noorden komt, hoewel min of meer ten noorden van het zuiden en minder meer naar het zuiden vanuit het noorden omdat het uit het noorden van het zuiden komt... crzzzcrzzzz... en hij gaat open en hij gaat dicht en hij gaat open en hij gaat dicht en boem de wind raast naar binnen en boem alles vliegt in de kassen.

Het is daarom erg ingewikkeld om te beheren voor een professioneel systeem en in periodes van grillig weer (de beroemde wisseling van seizoenen) brengen we de meeste tijd door in handmatige modus, waarbij we instinctief de opening van ongeveer dertig motoren veel betrouwbaarder beheren dan een batterij van sondes en een zogenaamd geavanceerde computer. Geïsoleerd geval? Veel van mijn producenten en leveranciers hebben dezelfde zorg. : Lol:

Dus ik stel me de complexiteit voor van het programmeren van een arduino (ik had mijn Raspberry Pi-fase) waarvan de goedkope sondes nogal waardeloze gegevens retourneren. Het is niet helemaal hetzelfde met de lagen: ze zijn vrij dicht bij de grond, dus je kunt de wind breken met heggen of iets dergelijks en een van de grootste problemen vermijden, maar zonder gegarandeerde luiheid . Het zal altijd nodig zijn om in te kunnen grijpen bij weerschommelingen. : Wink:

Kortom, niet gemakkelijk : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin op 54




par Moindreffor » 13/06/21, 14:01

Mios schreef:Het is daarom voor een professioneel systeem erg ingewikkeld om te beheren en in periodes van grillig weer [...] is het handmatig openen van een dertigtal motoren veel betrouwbaarder dan een batterij sondes en een computer

dit is vooral het probleem, het beheer van een dertigtal motoren en verschillende parameters, vanwege het oppervlak, zoals u zegt, als we de wind niet op een scherpe manier beheersen, op een chassis, kunnen we ons daarom concentreren op de temperatuur
Ik ben van Fab Lab veranderd en in dit een van de projecten is de automatisering en het beheer van een kas met arduino, dus we zullen het probleem snel onder de knie krijgen, ik hou je op de hoogte
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin op 54




par Did67 » 13/06/21, 17:10

Mios schreef:... Het is niet helemaal hetzelfde met de lagen: ze zijn vrij dicht bij de grond, dus je kunt de wind breken met heggen of iets dergelijks en een van de grootste problemen vermijden, maar zonder gegarandeerde luiheid. Het zal altijd nodig zijn om in te kunnen grijpen bij grillige weersomstandigheden. : Wink:



Wat mij betreft, toen ik dit zei (als het over mij gaat!), ging ik inderdaad uit van deze veronderstelling: kozijnen, met de enorme beperking van de opening die je te vroeg opent, mechanisch, en het warmt niet op; je opent te laat, en vrij snel is het "geroosterd")... De wind is alleen om te voorkomen dat de frames de wind in het gezicht nemen (maar mijn frames zijn heel vaak "open", door wiggen, terwijl er wind is; een constante wind)...

En ik zei het niet, ik zat ook in een proces: "de spanning verlichten" - dus soms vrij kunnen zijn, soms vertrekken zonder je zorgen te maken over "het zal doorbranden als de zon ooit opkomt"... Met de weer, weten we of "grote verstoringen" het systeem waarschijnlijk zullen belasten (stormen, wervelwinden, enz.)...

Maar heel erg bedankt voor deze opmerking.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin op 54




par Biobomb » 13/06/21, 17:41

Mios schreef:
Dus ik stel me de complexiteit voor van het programmeren van een arduino (ik had mijn Raspberry Pi-fase) waarvan de goedkope sondes nogal waardeloze gegevens retourneren.


Zijn frambozen niet beter? Je kent hen ?
Sondes zijn er voor alle budgetten, maar zijn de duurste betrouwbaarder? .
Nog een moeilijkheid: zijn de motoren die de armen en hendels bedienen 12v of 220v, of zelfs zonne-energie, hoe zit het 's avonds of 's nachts?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin op 54




par Did67 » 13/06/21, 19:15

Biobombe schrijft:Nog een moeilijkheid: zijn de motoren die de armen en hendels bedienen 12v of 220v, of zelfs zonne-energie, hoe zit het 's avonds of 's nachts?


Zonder er iets van af te weten, had ik gedacht aan elektrische actuatoren, die bestaan ​​in 12 V...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Miao's
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 13/10/20, 19:02
x 11

Re: Mijn moestuin op 54




par Miao's » 13/06/21, 20:42

Ik speelde met een Raspberry Pi-voornaam, het moet meer dan tien jaar zijn. Het principe moet hetzelfde blijven, stel ik me voor, ook al zou het moeten evolueren. Destijds probeerde ik een automatisch irrigatiesysteem dat er uiteindelijk doorheen viel (ja ik weet het) na inconsistente signalen van de sondes voor de diepte van het reservaat. De sonar veronderstelde de hoogte van het water te schatten, mat soms 100 of zelfs 120 cm verschillen van minuut tot minuut voor een vat van 200 liter. Ja ik weet het, ik kibbel voor details : Mrgreen:

Ik denk dat het sindsdien is verbeterd. Dat hoop ik althans.

Voor het project van Didier moet het eenvoudig zijn als we ons beperken tot enkele parameters. Uren, temperaturen, punt. Het toevoegen van de mogelijkheid van een handmatige modus is een extra moeilijkheid; wie heeft voorrang? Wat gebeurt er als u vergeet om het terug te schakelen naar automatisch en het vastloopt? Erger nog, als we er zeker van zijn dat we het weer op automatisch hebben gezet, gaan we dan kijken zodra de zon op is of laten we onze zaailingen uitbranden, te veel vertrouwen in ons programma?

Het moet spannend zijn om te doen, ik val zelf misschien terug in het spel, maar het roept veel vragen en veel technische details op.

Voor nu denk ik erover om de lagen zelf te bouwen, het is een eerste stap. Er is een nogal imposante stapel aarde waarvan het volume overeenkomt met een ruwe weergave van een muur van 4 bij 1 hoog en 50-60 cm breed in aangestampte aarde, met enkele natuurlijke leien, dikke planken, te snijden glas, enz. Als je ziet waar ik vandaan kom... : Cheesy:
1 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin op 54




par Biobomb » 13/06/21, 21:06

Did67 schreef:
Biobombe schrijft:Nog een moeilijkheid: zijn de motoren die de armen en hendels bedienen 12v of 220v, of zelfs zonne-energie, hoe zit het 's avonds of 's nachts?


Zonder er iets van af te weten, had ik gedacht aan elektrische actuatoren, die bestaan ​​in 12 V...


Goed gedaan Didier, dus we hebben een auto-accu of een transformator in de buurt nodig.
Maar de jaloezieën die vanzelf sluiten als de windmeter de opdracht geeft, worden aangestuurd door een elektromotor en een eindloze schroef.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Mijn moestuin op 54




par Biobomb » 13/06/21, 23:17

Mios schreef:Ik denk dat het sindsdien is verbeterd. Dat hoop ik althans.



Wat vooral veranderd is, is de versnelling: die kan meer, het is het geheugen en de verbindingen, en sneller omdat de chips sneller zijn.
Serieus: ik heb destijds in een professionele context de Minitel-chip geprogrammeerd en dat werkte goed.

De moeilijkheid is gemakkelijk te begrijpen: als er harde wind staat, wil ik mijn ramen sluiten. maar wat is een harde wind? Het is relatief, toch?
In vereenvoudigde machinetaal geeft dit: als ik 4 graden Beaufort overschrijd dan stuur ik het bevel om mijn te sluiten
ramen. Als ik de Beaufort-graden of de windsnelheid in m/s instel, heb ik een interessante flexibiliteit.
Ander voorbeeld: als de bodemvochtigheid te laag is, wil ik dat mijn sproeipomp aangaat.
route.

Ja Miaos, het is niet gemakkelijk te programmeren, maar niet onmogelijk, terwijl de "gasfabriek" wordt vermeden.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin op 54




par Moindreffor » 14/06/21, 23:41

Biobombe schrijft:Ja Miaos, het is niet gemakkelijk te programmeren, maar niet onmogelijk, terwijl de "gasfabriek" wordt vermeden.

Ik denk dat je op zoek bent naar ingewikkeld waar we het eenvoudig kunnen maken, het is waar dat we steeds meer sondes van alle soorten hebben, steeds efficiëntere uitrusting, die steeds meer mogelijkheden openen en we beginnen te dromen...

gebruik een sonar om de diepte van het water te meten wanneer een eenvoudige polystyreen bal een zeer goede vlotter zou hebben gemaakt, gekoppeld aan een detector en er was geen probleem meer, of zelfs een eenvoudig systeem van schakelaars zal en komt

Ik denk dat, gezien het gewicht van de ramen van Didier's kozijnen, het niet de wind is die ervoor zorgt dat ze wegvliegen : Mrgreen: maar aan de andere kant is het dit gewicht dat je moet tillen, zelfs zonder uren in de sportschool te hebben doorgebracht met het tillen van gietijzer, denk ik dat we met een krik allemaal onze auto al hebben opgetild om een ​​wiel te verwisselen

We hebben dus de keuze om ofwel lichter te worden en het kan wegvliegen of zwaar vertrekken en het hefsysteem aanpassen

als we naar een 3D-printer kijken, programmeren we de bewegingen tot op 0.12 mm en toch wordt de eindschakelaar beveiligd door een eenvoudige drukschakelaar,

dus inderdaad, we kunnen proberen om op een zeer hoogtechnologische manier te beheren of een beetje meer D-systeem te gebruiken dat wordt versterkt door technologie ...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 377-gasten