Ik begin in mijn moestuin!!!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Adrien (voormalig nico239) » 23/07/21, 09:29

Annanjou schrijft:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Annanjou schrijft:Inderdaad Pi-r, maar geen spadevork voor mij. Ik pas de luie theorie toe die ik goed heb gelezen en heb me deze eigen gemaakt! In feite is het niet erg moeilijk om te hebben, omdat het onder het hooi geworteld is. Wat vervelend is, is dat het bcp verspreidt, maar of ik scheur het af als ik er langs loop of dat het een van mijn planten verstoort, of ik plak er hooi op en ik zou willen dat het verslijt ... en in de einde zal het als paardebloemen zijn, want ik zie bijna niets meer.


Een beetje tegen de stroom in zegen ik de wateraardbei
Ze geeft me een gratis bodembedekker en houdt de grond niet alleen levend maar ook lang koel en vochtig zonder iets te doen.


Inderdaad Adrien, uiteindelijk heb ik hetzelfde gedaan, de wateraardbei is nog steeds een beetje invasief, maar met een goede hooidikte is het heel gemakkelijk te verwijderen waar het in de weg zit


Niet goed begrepen
Heb je de wateraardbei als levende bodembedekker gebruikt?
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 23/07/21, 15:18

Adrien (ex-nico239) schreef:
Annanjou schrijft:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Een beetje tegen de stroom in zegen ik de wateraardbei
Ze geeft me een gratis bodembedekker en houdt de grond niet alleen levend maar ook lang koel en vochtig zonder iets te doen.


Inderdaad Adrien, uiteindelijk heb ik hetzelfde gedaan, de wateraardbei is nog steeds een beetje invasief, maar met een goede hooidikte is het heel gemakkelijk te verwijderen waar het in de weg zit


Niet goed begrepen
Heb je de wateraardbei als levende bodembedekker gebruikt?

Oeps, ik heb me niet duidelijk uitgedrukt: in feite heb ik in januari hooi gelegd - de paardebloemen kruisten en ik trok ze eruit terwijl ik ging - toen kwam de wateraardbei, in het begin trok ik eruit, maar zoals er veel, uiteindelijk laat ik het omdat het eigenlijk een goede bodembedekker is; Ik trek hem er alleen uit als hij in de weg zit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par pi-r » 23/07/21, 16:41

als gratis bodembedekker geef ik de voorkeur aan het stro van mijn neefjes, de platformcompost en het versnipperde materiaal bij het recyclingcentrum van mijn gemeente, en al het gemaaid gras, bladeren en andere biomassa van de buren en om de C/N weer in evenwicht te brengen verhouding heb ik ... "het kleine natuurlijke hulpmiddel" .... dit alles voor geen ronde!
als ik had geweten dat je de wateraardbei zo waardeert, had ik de "wortelen" voor je bewaard om te transplanteren ... : Wink: !
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Adrien (voormalig nico239) » 23/07/21, 19:55

Annanjou schrijft:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Annanjou schrijft:
Inderdaad Adrien, uiteindelijk heb ik hetzelfde gedaan, de wateraardbei is nog steeds een beetje invasief, maar met een goede hooidikte is het heel gemakkelijk te verwijderen waar het in de weg zit


Niet goed begrepen
Heb je de wateraardbei als levende bodembedekker gebruikt?

Oeps, ik heb me niet duidelijk uitgedrukt: in feite heb ik in januari hooi gelegd - de paardebloemen kruisten en ik trok ze eruit terwijl ik ging - toen kwam de wateraardbei, in het begin trok ik eruit, maar zoals er veel, uiteindelijk laat ik het omdat het eigenlijk een goede bodembedekker is; Ik trek hem er alleen uit als hij in de weg zit.


Ok teken
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Biobomb » 23/07/21, 23:30

Annanjou schrijft:
, In zijn boeken besteedt Didier niet al te veel tijd aan meeldauw aangezien hij een tunnel heeft maar ik vergat te zoeken op YT.
Dat is het, ik heb de twee video's gevonden en ik ga ze bekijken. Ik heb mijn planten waarschijnlijk ook wat strakker gezet (beginnersfout: omdat we veel planten hebben, willen we ze allemaal plaatsen en ... uiteindelijk hebben we niets: ik herinner me de les).
Ik herinner me ook dat je zelfs bij rot weer (vooral bij rot weer) naar je moestuin moet gaan kijken: nou ik leer :? Maar ik wanhoop niet :)


meeldauw is ook ongebreideld in de tunnels, het zal niet interfereren.
Persoonlijk plant ik al tijden heel strak. Altijd mega oogsten gehad. Dit jaar is het goed begonnen, maar je weet maar nooit, het is geen gegeven. In mijn tunnel plant ik alleen tomaten en verder niets.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Biobomb » 28/07/21, 16:14

Sinds kort weten we dat Didier weer gaat schrijven. Maar we weten niet wat of voor wie! We gissen maar een beetje...
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Biobomb » 28/07/21, 20:50

Biobombe schrijft:Sinds kort weten we dat Didier weer gaat schrijven. Maar we weten niet wat of voor wie! We gissen maar een beetje...

Postfout, dit is het verkeerde topic.
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 09/08/21, 11:37

Annanjou schrijft:
Biobombe schrijft:
Annanjou schrijft:
hoe is deze schimmel ontstaan? Hij moet door de wind zijn gekomen? Dus wat heeft het voor zin om alles te psychotiseren om alles te ontsmetten om meeldauw voor volgend jaar te voorkomen als het dit jaar vanzelf is gekomen?



meeldauw komt al heel lang bijna overal voor en leeft in de bodem.
"We" hadden het erover in de hoofdthread, maar als je op youtube gaat, heeft Didier ooit een interessante video over dit onderwerp gemaakt.

Voor aardappelen, doe een test door 2 of 3 planten te verwijderen. Als je tevreden bent met de knollen, geen verdachte plekken en een geschikte maat, haal ik ze er persoonlijk allemaal uit.


Oeps! bedankt Biobombe, In zijn boeken besteedt Didier niet al te veel tijd aan meeldauw aangezien hij een tunnel heeft, maar ik ben vergeten te zoeken op YT.
Dat is het, ik heb de twee video's gevonden en ik ga ze bekijken. Ik heb mijn planten waarschijnlijk ook wat strakker gezet (beginnersfout: omdat we veel planten hebben, willen we ze allemaal plaatsen en ... uiteindelijk hebben we niets: ik herinner me de les).
Ik herinner me ook dat je zelfs bij rot weer (vooral bij rot weer) naar je moestuin moet gaan kijken: nou ik leer :? Maar ik wanhoop niet :)

Nou, dat was het dan ik keek naar de video van Didier: ik keek veel, maar die op meeldauw zei ik tegen mezelf dat ik haar zo bezorgd zou bekijken en ik vergat haar. Nou, ik had er eerder naar moeten kijken want ik zit in het zeer ongunstige geval met een bos dat aan 2 kanten het veld van mijn moestuin omzeilt. Vol met zeer grote bomen 30 m ten oosten en 30 m ten noorden van mijn moestuin :( En net als Didier moet ik zelfs in de zomer (ik heb het over echte zomers met warm weer) laarzen aandoen om 's ochtends de honden uit te laten omdat het gras doorweekt is. Oftewel: verzekerd van meeldauw : Cry:
DAAROM: reactie: ik heb zo'n 20m2 tussen de boomgaard en het pad gemaaid heel dichtbij: weg van de bomen en in de zon en ik ga daar hooi leggen en de tomatenschotels planten die ik had bewaard (voor het geval je bederven nooit : Lol: ). Ik heb ze zojuist doorgegeven van kleine potten waar ze groeiden naar grote potten: ze blijven geweldig! dus ik zal ze planten zodra het stopt met regenen : Wink:
Als het goed is zet ik de tomaten daar volgend jaar en jammer als mijn moestuin op 2 plekken staat.
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 09/08/21, 11:41

Annanjou schrijft:
Doris schreef:Wat betreft de aardappelen: de mijne zijn nu rijp en hebben een lichte aanval gehad. Aan het einde van de cursus doe ik niets. Omdat ik al meer dan een jaar geen woelmuizen had aangevallen, liet ik ze op hun plaats onder het hooi, zonder verse kelder.
Voor de tomaten: ik behandel zo goed mogelijk met zuiveringszout en verwijder de aangetaste delen. Ik ben nooit een volgeling geweest van misbruik van Bordeaux-mengsel of ander product, ik heb altijd zo gedaan, een beetje vechten om de verspreiding in te dammen, meer niet. Toen de volgende jaren rijp waren voor Phytophthora, deed ik hetzelfde in de volgende jaren. Toen de volgende jaren niet bevorderlijk waren voor meeldauw, was ik nog stiller. Ik heb nog nooit iets gedesinfecteerd met alcohol of bleekmiddel. Ik heb mijn besmette tomatenresten nooit verbrand. Ik heb altijd min of meer tomaten gegeten. Dit jaar is geen goed tomatenjaar, maar voor mij die van ver kom met arme grond, zie ik dat ik rijpende tomaten heb, die mooi zijn als nooit tevoren. Dus ik ben al blij. Ik zeg niet dat je moet doen zoals ik, het is gewoon mijn ervaring in mijn context, en ik herhaal, ik heb altijd tomaten gehad om te oogsten. Zelfs in mijn verschrikkelijke jaar, waarin het lot de gezondheid van mijn man zwaar was naast de aardappelziekte, en waar ik echt helemaal niets deed, behalve plant en water, maar geen behandeling, nul grootte en zelfs nul uitzetten. Ik vertrouw de levenden, en ik heb niet meer mislukkingen dan mijn vrienden, die op de "rustica" manier tuinieren. Dat past perfect bij mij.

Bedankt Doris voor deze bevestiging: ontsmetten is dus vrij nutteloos en ik heb de planten maar weggegooid uit mijn moestuin. Meeldauw sloeg bijna overal toe in Frankrijk en thuis in Anjou, een regio met een doorgaans mild klimaat, hebben we dit rotte voorjaar met volle kracht doorstaan. Ook geen Bordeaux-mengeling omdat ik de afgelopen jaren heb gezien wat het op mijn perzik deed: dit jaar liet ik het aan zijn lot over en onmiddellijk na de blaar was het erg sterk. Volgend jaar zou hij sterker moeten zijn.
Voor de aardappelen zal ik oppassen, want als het erg warm wordt, kan het goed zijn om de beschadigde delen te verwijderen.
Voor een eerste jaar in de moestuin werd ik verwend : Lol:

Voor de PdT is het prima: ik heb er nogal wat opgepikt en de rest lijkt het nog steeds goed te doen.
Aan de andere kant vond ik er een paar (2 of 3 in totaal zo weinig) die allemaal plakkerig van binnen waren ??? weet iemand wat dit is? Dankjewel
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Doris » 09/08/21, 12:23

We hebben er heel kort geleden over gesproken op de draad gewijd aan de aardappel, het zou liever van bacteriële oorsprong zijn, maar kijk naar de draad van de aardappel.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 222-gasten