Ik begin in mijn moestuin!!!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: ik ga !!!




par Annanjou » 11/04/21, 16:48

hartelijk dank vrienden!
Ik zal BRF hebben en waarschijnlijk ook vlasstro. Ik aarzel voor aardbeien?
Aan de andere kant heb ik in mijn toekomstige moestuin wat frambozen en ook krentenboompjes uit Canada en ik doe er BRF op. Ik denk dat het beter voor ze is omdat het bosplanten zijn, maar voor aardbeien is het misschien schoner dan linnen stro?
Ah, ik kan niet wachten om de rest te zien, maar hey, om te beginnen moet ik geen dingen verwachten die te mooi zijn : Lol:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: ik ga !!!




par Ahmed » 11/04/21, 16:59

"Reinheid" is geen agronomisch criterium, zoals u zelf begrijpt. Aardbeien kunnen lang mee, mits goed gevoerd, welk vlasstro gaat niet...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: ik ga !!!




par Moindreffor » 11/04/21, 18:05

Ahmed schreef:"Reinheid" is geen agronomisch criterium, zoals u zelf begrijpt. Aardbeien kunnen lang mee, mits goed gevoerd, welk vlasstro gaat niet...

maar wat ga je doen met BRF... daar vergeet je de legende dat je de aardbeien na 3 of 4 jaar moet vernieuwen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: ik ga !!!




par Annanjou » 11/04/21, 18:16

Ja bedankt ! dus BRF!!!
Ik vermoedde maar... oud spul overgebleven uit mijn brein (!!!), ik zag mooier en praktischer het zeer heldere linnen stro onder mijn zeer rode aardbeien : Lol: In de hoop dat ze wat voor me achterlaten, want ook ik heb veel gevederde en harige bezoekers : Oops:
en ik noteer om te zien of het na 3 of 4 jaar nodig zou zijn volgens de legende (brain jam??) om de aardbeien te moeten vernieuwen... of niet!
Wordt vervolgd!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: ik ga !!!




par Moindreffor » 11/04/21, 18:23

Annanjou schrijft:Ja bedankt ! dus BRF!!!
Ik vermoedde maar... oud spul overgebleven uit mijn brein (!!!), ik zag mooier en praktischer het zeer heldere linnen stro onder mijn zeer rode aardbeien : Lol: In de hoop dat ze wat voor me achterlaten, want ook ik heb veel gevederde en harige bezoekers : Oops:
en ik noteer om te zien of het na 3 of 4 jaar nodig zou zijn volgens de legende (brain jam??) om de aardbeien te moeten vernieuwen... of niet!
Wordt vervolgd!

ja, je moet de foto's in "Rustica" -stijl vergeten, ik bekritiseer de foto's veel te "ansichtkaart", niet het tijdschrift, er zijn interessante dingen als je weet hoe je kritisch moet blijven en je een beetje ervaring hebt

maar maak je geen zorgen, als je je neus van het stuur haalt en je moestuin observeert, zul je heel snel begrijpen daarom 2 essentiële gereedschappen voor de moestuin, een stoel in de moestuin om te gaan zitten voordat je iets begint tijd om weet of wat je gaat doen nodig is of niet, en een ligstoel in de schaduw om uit te rusten van alles wat je niet hebt gedaan : Mrgreen:
2 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: ik ga !!!




par Annanjou » 01/06/21, 11:56

Hallo,
Grappig jaar om een ​​moestuin te beginnen: na erg droog april (ik heb zelfs de recente fruitbomen en de bomen van het jaar water gegeven) is hier een mei vol water: onder mijn hooi lijkt het zoveel op natte compost dat ik alleen heb een paar van mijn tomatenplanten geplant om te zien: de kleintjes zijn verdwenen en de drie die ik had gekocht, mokken maar lijken het te overleven. Mijn twee artisjokken (die ik in potten had gezaaid (dus de mijne!) lijken ook aan de beterende hand te zijn, dus heb ik geplant: salades, erwten en groenten in potten gezaaid. verdronken... maar veel anderen en de rest lijkt te gaan Goed.
Nou, we zijn in juni, we moeten echt aan de slag: ik ga alles planten! en ik ga (althans omdat ik denk dat ik bang was om te zien wat het zou zijn) groeven maken en hooi in de voren zaaien.
Momenteel bijna geen slak. Voor de woelmuizen is het merkwaardig, er zijn tal van heuvels aan het einde van het veld, maar niet in het gebied dat ik in de moestuin heb afgebakend. Ik kruis mijn vingers omdat ik geen kat heb maar vossen die ik vaak met een staart (veldmuis, spitsmuis, veldmuis?) uit hun mond zie komen: ah de holen! Eindelijk is het beter dan de katten omdat ze er bijna nooit in slagen een vogel te pakken te krijgen.
Ah, ik heb ook een roofvogel (kerkuil?) in een duiventil (al lang zonder duif): er ligt een plakje witte uitwerpselen en grote bollen afwijzing op de grond. Ik laat haar meestal met rust zodat ze kan jagen. Ik heb ook veel buizerds dus ik duim voor de moestuin die veel aantrekkelijker zou kunnen worden als mijn planten het goed doen. Voila! Goedendag !
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Moindreffor » 01/06/21, 13:50

maak je niet al te veel zorgen over een paar planten die niet ontkiemen, ik heb 12 sla getransplanteerd, en slechts 10 hebben het overleefd, en van de 15 eikenbladeren zijn er ongeveer 2 verdwenen en 3 of XNUMX zijn ook verdwenen

als het onder het hooi is als sneeuwbrij met ontbindend hooi, dan is het geweldig, omdat de machine draait, hier is mei niet bijzonder regenachtig geweest maar erg koud, er is niets gegroeid, daar is het een week geleden dat de zon aanwezig was en een paar dagen dat de temperaturen zijn gestegen, ben ik ook bezig met verplanten.
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Rajqawee » 01/06/21, 14:07

Helemaal,

De geringste OM-rijke grond is "slush een beetje vies" als het doorweekt is. Als het druppelt, wordt het beter en krijgen we de mooie bruine aarde (afhankelijk van andere componenten natuurlijk!)

Bij "zacht" tuinieren heb ik altijd de indruk een compromis te kiezen:
- Vroeg uitplanten, met het cumulatieve risico van slakken+meeldauw of zelfs vorst -> je moet klaar zijn om planten te verliezen. Het is niet zo duur, en het is anekdotisch als je ze zelf maakt. Vooral voor slasoorten die makkelijk te maken zijn en snel uitkomen, zonder speciale verzorging
- laat uitplanten, waardoor deze risico's gedeeltelijk worden verminderd -> je moet bereid zijn om langer te wachten op zomergroenten.

Pas op voor het gevoel van water: het zou bijvoorbeeld heel verrassend zijn als uw bomen in april echt water nodig hebben.
Om hiervan overtuigd te zijn, moet je eerst de nuttige reserve van je bodem berekenen en vervolgens de gemiddelde verdamping over de periode, om te beseffen dat het in de lente waarschijnlijk 45 dagen zonder regen duurt om de reserve uit te putten (wat a priori op dit moment , vol).

Het eerste jaar (en zelfs de volgende) moet je je zorgen opzij zetten en dingen proberen. Vooral spullen die niet veel kosten (in geld en tijd)!
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 01/06/21, 18:13

Bedankt vrienden voor jullie feedback.
Voor mijn planten die verdwenen, was het eerder uit wrok dat ze ontbraken (nou, laten we het in perspectief plaatsen, ik heb er ongeveer 30 die 40 sla opnemen (en ik heb nog twee trays over die zijn gerezen) en voor de tomaten, ik had er niet alleen een paar geplant om te zien, ik ga aan de slag en plant plant plant!!!
Bedankt allebei voor het geruststellen van mijn grond: inderdaad: ik heb veel regenwormen (er zijn er altijd wel op al onze weiden) en vooral zijn er een heleboel paddenstoelen van alle soorten dus ja het zou moeten doen, maar het was deprimerend om te zien dat er een hele dikke laag verrot hooi lag (ik had (hooi van onze weilanden) om te beginnen niet beknibbeld uit de moestuin en daaronder zat klei om aardewerk van te maken! En daar moest je in planten: in het rotte hooi planten of de klei bereiken?Ik schrok er een beetje van.Kortom, het is nog geen zwarte aarde, nog even geduld!
Voor water ben ik inderdaad een beetje in paniek geraakt, maar we hadden de afgelopen jaren haagplanten en fruitbomen die erg verdrietig waren door gebrek aan water, zodat toen de kwekerij me de sms stuurde "Pas op allemaal, je hebt 15 L water nodig water per haag en 50 L per boom" Ik vulde mijn watertank maar .... met water uit de put dat nooit opdroogde. Voor het weer was er 20 mm water in maart, 20 mm in april (en weer met kleine regenbuien van 1 of 2 mm, dus niets) en 115 mm in mei met zware regenbuien en zelfs de 24 mei grote hagel. Het mooie weer is al een paar dagen aan de gang en vandaag is het cagna! Goed te warm, ik zal morgenochtend planten :D
Ah en de aardbeien waren ook geplant en ik heb zelfs een paar aardbeien gegeten : Lol:
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 08/06/21, 15:25

Hallo, hier is na de paardebloemen hier de vervelende "kruipende potentilla" maar wat de paardebloem betreft, ik doe ermee omdat het goed afscheurt en niet interfereert waar ik nog alleen hooi heb: ik doe zoals gewoonlijk: ik til het hooi op met de hooivork en hem op zijn snuit laten vallen, dat kalmeert hem... voor een tijdje maar ik kom terug als hij zijn neus opheft : Lol: en voor de weinige distels die het blijven proberen, grenst het bijna aan plezier om een ​​distelwortel door het hooi te volgen en zonder vermoeidheid de hele wortel te verwijderen! Ah ik weet nog hoe deze distel zich weet te verzetten in een "normale" weide.
Voor de rest had ik zorgvuldig pompoenpitten geprepareerd om ze te zaaien en... de pompoenen groeien vanzelf alle kanten op omdat ik ze bij de schillen heb weggegooid! Dit is echte luiheid!!!
Onder het hooi wordt het steeds beter en blijft het erg vochtig met de regens van mei. Ik was zelfs verrast om te zien dat mijn "slush" uiteindelijk vrij goed verkruimelde.
Ik zie nergens een slak of woelmuis (??? zou ik gezegend zijn door de goden? Ik kruis mijn vingers, mijn moestuin staat misschien nog niet in de prairiekrant) maar aan de andere kant mijn groene bonen hebben aan feiten geknabbeld: aardvlooien ongetwijfeld?
Ik ga terug naar mijn ligstoel om te luisteren naar mijn tomaten, salades, enz. terwijl ik keer op keer twee uitstekende boeken van de luiaard lees (dankzij hem!)
Anne
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 242-gasten