Een wereld zonder geld?

filosofische debatten en bedrijven.
niets genoeg
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 06/03/21, 22:07
x 2

Re: een wereld zonder geld?




par niets genoeg » 07/03/21, 20:32

eclectron schreef:
ABC2019 schreef:
eclectron schreef:
Je begrijpt er absoluut niets van.


Dit is je gebruikelijke pirouette, als je niets vindt dat op mijn gezond verstand-argumenten reageert.

Alsjeblieft, je hebt gelijk!


Ik link naar een video die illustreert wat Electron probeert uit te leggen (op zijn eigen manier, zo goed als hij kan): https://www.youtube.com/watch?v=EwK9glIxIoo
Het is vereenvoudigd en overdreven, maar de spelmechanismen in de video komen overeen met de mechanica van het huidige systeem.

In de video,
De vader komt overeen met de instellingen die de macht hebben (banken, grote industriële groepen, miljardairs, enz.) en die willen dat het systeem blijft bestaan ​​omdat het gunstig voor hen is.
De moeder vertegenwoordigt de gekozen regering, die het moeilijk vindt om weerstand te bieden aan de ‘vooruitgang’ van de vader. Ze is geen partij voor de vader en werkt het liefst met hem samen om het systeem draaiende te houden.
De zoon komt overeen met de bevolking die de ‘rechterarm’ van de vader is (we zouden kunnen zeggen: de ‘hogere leidinggevenden’ om het eenvoudiger te maken) en die zijn steun heeft (zelfs als de vader ervoor zorgt dat de zoon aan hem onderdanig blijft).
In tegenstelling tot de zoon komt de broer overeen met degenen die gedesillusioneerd zijn in het systeem en die de neiging hebben het systeem af te keuren, maar die proberen voordeel te halen uit het systeem (en het daarom te laten voortbestaan).
Het meisje zou de rest van de naïeve en zorgeloze bevolking zijn.
En de nieuwkomer vertegenwoordigt de nieuwe generatie (een nieuwe generatie die in de video open en creatief wil zijn, meer op zoek naar het plezier van het leven dan naar het comfort van het leven).

Het spel dat lijkt op monopolie richt zich op de aspecten van monetaire creatie (en de belangen die het systeem verwacht van monetaire creatie), eeuwige groei met de constante komst van geld in het systeem en de accumulatie van rijkdom die ongelijk is.

Het systeem is gemaakt door de vader voor de vader. Hij wint vanaf het begin (omdat hij het geld creëert en er rente voor ontvangt). En het is in ieders belang om dit systeem te spelen. Hij bungelt rijkdom om spelers aan te trekken en te behouden. Daarom benadrukt hij dat iedereen kan winnen (rijkdom vergaren) als ze ‘goed spelen’. Maar niet alle andere spelers zijn winnaars. En ze zien het pas aan het ‘einde’ (terwijl de vader vanaf het begin weet dat hij gaat winnen).
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13692
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: een wereld zonder geld?




par izentrop » 07/03/21, 20:58

eclectron schreef:We kunnen ons andere systemen voorstellen dan bitcoin, ‘actief’ geld – in tegenstelling tot de schuldagent – ​​zoals Gaël Giraud zou zeggen.
het is blijvend geld dat in het klassieke circuit terechtkomt, maar uiteindelijk niet verdwijnt.
Kun je een link noemen waar hij erover vertelt?
Bitcoin genereert veel CO2, maar blockchains verbeteren https://www.bearingpoint.com/fr-fr/blog ... 3%A9tique/
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: een wereld zonder geld?




par eclectron » 08/03/21, 07:34

izentrop schreef:
eclectron schreef:We kunnen ons andere systemen voorstellen dan bitcoin, ‘actief’ geld – in tegenstelling tot de schuldagent – ​​zoals Gaël Giraud zou zeggen.
het is blijvend geld dat in het klassieke circuit terechtkomt, maar uiteindelijk niet verdwijnt.
Kun je een link noemen waar hij erover vertelt?

ja hier blijft het beknopt, de video is uitgelijnd met de reeks.
maatschappij-en-filosofie/een-wereld-zonder-geld-t16779-20.html#p434452
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: een wereld zonder geld?




par eclectron » 08/03/21, 07:50

nietsdoen schreef:
eclectron schreef:
ABC2019 schreef:
Dit is je gebruikelijke pirouette, als je niets vindt dat op mijn gezond verstand-argumenten reageert.

Alsjeblieft, je hebt gelijk!


Ik link naar een video die illustreert wat Electron probeert uit te leggen (op zijn eigen manier, zo goed als hij kan): https://www.youtube.com/watch?v=EwK9glIxIoo
Het is vereenvoudigd en overdreven, maar de spelmechanismen in de video komen overeen met de mechanica van het huidige systeem.

“op zijn eigen manier, zo goed als hij kan”: daar ben ik het mee eens! : Lol:
Ik heb niet langer geduld met de chronisch weerbarstige/kwade trouw*, met hun primaire liberale of anticommunistische discours op de achtergrond.
Dat wil zeggen: mensen die geregeerd worden door angsten die geen reden meer hebben om te bestaan.
en ik zeg het op mijn manier, zo goed als ik kan. : Wink:

*of pure domheid? of berekende boosaardigheid?
Zij zullen dit toeschrijven aan het recht op verschillende meningen. We hebben inderdaad het recht om absurd en onsamenhangend te zijn, maar niet op een repetitieve en indringende manier, waar ik bij ben. : Mrgreen:

Je video over geld is erg goed (we hadden hem elders gezien, ik weet niet meer in welk onderwerp).
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: een wereld zonder geld?




par eclectron » 08/03/21, 08:31

Gisteren had ik geen tijd om op je blog te reageren.
nietsdoen schreef:Hoewel we niets hebben kunnen doen, laten we toch ideeën delen ter voorbereiding op de overstap naar een nieuw, duurzamer en menselijker systeem.
Mooi gezegd: we voelen hoe moeilijk het is om het systeem te veranderen, we voelen onze machteloosheid ondanks de feiten en we voelen de intenties waarop we ons moeten richten.

Voor een nieuw monetair beleid
Voor een nieuw monetair beleid gebaseerd op schuldenbeheersing en het einde van de rente die gekoppeld is aan de creatie van geld,
Perfect ook, de bedoeling is lovenswaardig, het maakt groei niet langer ‘verplicht’.

Geen inflatie meer, het doel zou zijn om dezelfde hoeveelheid geld in omloop te houden en tegelijkertijd de productie te verhogen (cryptocurrencies zoals bitcoin hebben het voordeel dat ze een maximale geldhoeveelheid hebben die niet kan worden overschreden).
Ik zie het idee van een constante geldhoeveelheid, maar ik begrijp het idee van "terwijl de productie toeneemt" niet. Je bedoelt alles met de mogelijkheid om te vergroten de productie van goederen en diensten, of willen vergroten de productie van goederen en diensten?
Het wensen van deze productieverhoging zou in strijd zijn met de duurzaamheid van uw eerste zin.
(behalve als het gaat om arme landen)

Dat zou de prijzen verlagen, dus met een stabiel salaris komt de groei iedereen ten goede (verhoogde koopkracht).
Salaris is gekoppeld aan de omzet. Ik weet niet hoe ik het goed moet uitdrukken, maar ik zie daar een inconsistentie: de prijzen dalen, de lonen blijven vast en de geldhoeveelheid blijft constant. Sparen zou onmogelijk zijn, je zou elke maand rigoureus je hele salaris moeten uitgeven.
Om de lonen vast te kunnen stellen, moet bij een constante geldhoeveelheid ook de demografie constant blijven.

Dit zou een verbod impliceren om geld te verdienen met het creëren van geld, dat wil zeggen het einde van de schulden met rentetarieven.
Dit lijkt mij positief, in de zin dat lenen en rente groei impliceren (maar in een eindige wereld is dit een inconsistentie) en de oriëntatie alleen op het winstgevende domein beperken. (gebrek aan vrijheid)



Het nadeel zou zijn:
– de groei kan worden afgeremd (moeilijker om innovatie snel te financieren)
Dit lijkt mij geen nadeel maar juist een voordeel (afgemaakte wereld…)
De innovatie bevindt zich nog steeds op een bevredigend niveau. Ik wijs innovatie (geneeskunde, duurzaamheid, enz.) niet af, maar zou het willen kalmeren over het nutteloze, over het ‘geld verdienen’.
We moeten bijvoorbeeld innoveren op het gebied van duurzaamheid; niet alle olieaangedreven voertuigen zijn duurzaam, vanwege de energie die dat niet is.
Groei is alleen nodig in een schuldgeldsysteem.
Dit systeem laat ons niet de keuze om het wel of niet te willen, we moeten groeien!

Het lijkt erop dat je absoluut groei en tegelijkertijd duurzaamheid wilt?
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
niets genoeg
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 06/03/21, 22:07
x 2

Re: een wereld zonder geld?




par niets genoeg » 08/03/21, 13:54

Ik heb geen duidelijk en vast standpunt over groei.

Het heeft voordelen en nadelen. In feite hangt het allemaal af van wat we groei noemen en hoe we die gebruiken. In het algemeen heb ik het over de groei van de handel, het kan gaan om de productie van grondstoffen of om de productie van verwerkte producten of om de productie van advies (projectmanagement en optimalisatie).

Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat het huidige systeem niet houdbaar is en zal instorten, omdat de geëiste eeuwigdurende groei geen stand kan houden.
Ik denk daarom aan een flexibeler systeem:
- een systeem dat ermee instemt een verworven staat te stabiliseren (zonder extra groei na te streven)
- en ook het accepteren van een verandering in de loop van de tijd als er met groei mogelijkheden voor vooruitgang mogelijk zijn
- of zelfs een systeem waarmee u gemakkelijk terug kunt gaan (zonder afhankelijkheid van systeemschulden)
De keuze wordt gemaakt door de gemeente.

Ik ben er ook van overtuigd dat we met zoveel mensen onze huidige levensstandaard niet kunnen handhaven.
Omdat de meerderheid van de mensen dit wil handhaven, stel ik voor om de verandering in het monetaire systeem te begeleiden met een demografische hervorming en een onderwijshervorming, waarbij de nadruk wordt gelegd op automatisering en autonomie.

en ik ben ervan overtuigd dat de mens nog steeds niet de juiste ‘schone’ oplossing heeft gevonden om voldoende energie voor zijn behoeften te produceren.
Er zou dus nog steeds sprake zijn van collectieve innovatie.

Uiteindelijk zou de vraag bij groei niet zijn of het nodig is of niet.
Als we dat willen, zou het een kwestie zijn van het in de loop van de tijd gladstrijken zodat het in harmonie is met onze omgeving (hulpbronnen, vervuiling, enz.). Waarom zou je zo snel willen gaan en zoveel willen doen? waarom geef je jezelf niet meer tijd?

Om een ​​overzicht te krijgen,
Ik heb de basisideeën in dit artikel gezet:
https://riensufaire.wordpress.com/2021/02/11/un-autre-monde-possible/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: een wereld zonder geld?




par Exnihiloest » 08/03/21, 17:41

Geld werd in onheuglijke tijden uitgevonden omdat het veel praktische problemen oploste die verband hielden met ruilhandel. Willen ze ons nog steeds meenemen naar de tijden van de grotten?
Geld creëert geen ongelijkheid. Wat het systeem ook is, de slimme jongens doen het altijd goed, zoals we zagen in het Sovjet-communisme met de nomenklatura. Geloven dat we de ongelijkheid zullen verminderen door geld te elimineren, is het omkeren van de oorzaken en gevolgen.
En het is triest om te zeggen, maar geld verdienen, een ambitie die door iedereen wordt gedeeld :) wanneer we mensen vrij laten, en vergroot door multinationals en kleine en middelgrote ondernemingen, lijkt mij uiteindelijk gezond verstand, of in ieder geval veel beter dan alle politieke ideologieën die we tot nu toe hebben gezien. Omdat je om geld te verdienen producten en diensten moet maken die verkopen, het is werk, inventiviteit, hoop, onder de mensen die maken, en onder de mensen die kopen, zij zijn het die beslissen, over het algemeen vanwege het nut dat ze eraan ontlenen. of het plezier.
Het is minstens zo effectief, zo niet meer, om een ​​samenleving in de richting te sturen die we willen, dan stemmen (zie je een echt verschil tussen rechts en links beleid?) of het prediken van nutteloos geklets van YouTube , die, zoals de meeste coole baba's en linksen, niet heeft begrepen dat er geen 'koopmansmodel' bestaat. Het commerciële model is waar mensen van nature naar neigen zodra overleving al gegarandeerd is: omdat solidariteit is opgenomen in het sociale systeem, is het niet langer nodig dat de behoeftigen elkaar helpen om te overleven, een beperking die door ongeïnspireerde mensen ‘gezelligheid’ wordt genoemd. welgesteld. Het enige dat overblijft is het verbeteren van de standaard.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14925
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4341

Re: een wereld zonder geld?




par GuyGadeboisTheBack » 08/03/21, 17:46

Exnihiloest schreef: Wat het systeem ook is, de slimme jongens doen het altijd goed, zoals we zagen in het Sovjet-communisme met de nomenklatura.

Het zijn geen ‘slimme mensen’ (sic), het zijn, net als in het liberale kapitalisme, grote klootzakken. De rest van je post sla ik over, misselijkmakend en vol clichés.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: een wereld zonder geld?




par ABC2019 » 08/03/21, 19:24

GuyGadeboisLeRetour schreef:
Exnihiloest schreef: Wat het systeem ook is, de slimme jongens doen het altijd goed, zoals we zagen in het Sovjet-communisme met de nomenklatura.

Het zijn geen ‘slimme mensen’ (sic), het zijn, net als in het liberale kapitalisme, grote klootzakken. De rest van je post sla ik over, misselijkmakend en vol clichés.

Het bewijst nog steeds dat het probleem niet het geld is, maar de manier waarop de rechten om te consumeren worden toegewezen. Het blijkt dat het in onze samenleving via geld gaat, maar zonder geld zouden ze anders gedefinieerd worden, en dat zou net zo veel problemen kunnen veroorzaken.

Want "loting" had net zo goed met geld kunnen worden afgewikkeld: één universeel inkomen voor iedereen. Het is niet ingewikkelder.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: een wereld zonder geld?




par Exnihiloest » 09/03/21, 18:30

GuyGadeboisLeRetour schreef:
Exnihiloest schreef: Wat het systeem ook is, de slimme jongens doen het altijd goed, zoals we zagen in het Sovjet-communisme met de nomenklatura.

Het zijn geen ‘slimme mensen’ (sic), het zijn, net als in het liberale kapitalisme, grote klootzakken. De rest van je post sla ik over, misselijkmakend en vol clichés.

De ‘slimme kinderen’ zijn niet alleen maar grote klootzakken. Dit zijn ook allemaal kleine klootzakken die ook onder het gewone volk zwermen, die je met het volk verwart, en die graag grote klootzakken zouden willen zijn, met het geld en de macht die daarbij hoort. Gelukkig voor ons zijn ze daar te dom voor, anders zouden het niet eens kleine schurken zijn.
Ik sla het einde van je bericht over, geplaagd door de gebruikelijke intolerantie van de linkse moraal.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 151-gasten