Een wereld zonder geld?

filosofische debatten en bedrijven.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: een wereld zonder geld?




par ABC2019 » 06/03/21, 07:55

om niet terug te keren naar het onderwerp hongersnoden. Er zijn mensen die graag op het land werken, groenten verbouwen, dieren grootbrengen, kortom voedsel produceren. Maar dit is niet voor iedereen het geval, anderen werken liever aan iets anders nuttigs en kopen voedsel. Dit werkt uiteraard alleen door het bestaan ​​van een ruilmiddel, dat wij geld noemen. Houd er rekening mee dat het probleem zich niet voordeed in de paleolithische samenleving, waar iedereen aan de jacht moest deelnemen.
Dus vraag je af: als je weet hoe je moet boeren, zul je waarschijnlijk genoeg produceren om jezelf en je gezin (die je waarschijnlijk ook zullen helpen) te voeden. Waarschijnlijk zult u uw overschot vriendelijk verdelen onder uw buren en vrienden. Maar bent u in het algemeen bereid voedsel te produceren om in de behoeften van hoeveel andere mensen te voorzien, als het u niets oplevert, alleen maar door vrijwilligerswerk te doen?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: een wereld zonder geld?




par eclectron » 06/03/21, 09:19

ABC2019 schreef: Hoeveel mensen ben je bereid om voedsel te produceren om in de behoeften van mensen te voorzien, als het je niets oplevert, gewoon door vrijwilligerswerk te doen?

Het antwoord is naar mijn mening dat het de samenleving radicaal zal opschudden, een beetje zoals wanneer er niet langer sprake zal zijn van de energieoverdaad aan fossielen.
Dus je beantwoordt de vraag al: er zullen veel meer mensen in het veld zijn, dichter bij het leven en de realiteit.
Wat een ‘intellectueel’ leven ernaast niet in de weg staat.
- Persoonlijk is het al mijn leven, maar ik ben me er terdege van bewust dat ik leef met koolstoffossielen op de achtergrond en kernenergie op de achtergrond, dus dat vertekent de ervaring van mijn leven (we hebben zoveel plezier als we kunnen! : Lol: )
Blijft het gissen naar de toekomstige evenredigheid tussen landbouwtaken en meer 'intellectuele' taken, zonder al deze fossiele brandstoffen?
Ik ga zeggen dat ik het niet weet, het experiment is aan de gang.
het idee was om met een minimum aan werk een 'Garden of Eden' te realiseren.
In tegenstelling tot de moestuin van de luie mens, vergde het een initiële investering in werk, om het daarna rustig aan te doen.
Iedereen heeft zijn eigen visie.
Het is voor mij veel te vroeg om over dit alles te praten. Echt te vroeg, zeker nu ik ga verhuizen, dus terug naar af of een grote reset! : Lol:

- Ik denk dat je het al weet : Lol: : Lol: : Lol:
Vooringenomen mening en vrijwillig ongevoelig voor elke verandering ten goede, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan de veiligheid van het bekende....
Het 'beste' is om in een zeker comfort in harmonie met de natuur te leven en niet, tegen de natuur in, zoals momenteel*
* in de context van de ecocidale wereld van het geld.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: een wereld zonder geld?




par ABC2019 » 06/03/21, 09:22

eclectron schreef:
ABC2019 schreef: Hoeveel mensen ben je bereid om voedsel te produceren om in de behoeften van mensen te voorzien, als het je niets oplevert, gewoon door vrijwilligerswerk te doen?

Het antwoord is naar mijn mening dat het de samenleving radicaal zal opschudden, een beetje zoals wanneer er niet langer sprake zal zijn van de energieoverdaad aan fossielen.
Dus je beantwoordt de vraag al: er zullen veel meer mensen in het veld zijn, dichter bij het leven en de realiteit.
Wat een ‘intellectueel’ leven ernaast niet in de weg staat.
- Persoonlijk is het al mijn leven, maar ik ben me er terdege van bewust dat ik leef met koolstoffossielen op de achtergrond en kernenergie op de achtergrond, dus dat vertekent de ervaring van mijn leven (we hebben zoveel plezier als we kunnen! : Lol: )
Blijft het gissen naar de toekomstige evenredigheid tussen landbouwtaken en meer 'intellectuele' taken, zonder al deze fossiele brandstoffen?
Ik ga zeggen dat ik het niet weet, het experiment is aan de gang.
het idee was om met een minimum aan werk een 'Garden of Eden' te realiseren.
In tegenstelling tot de moestuin van de luie mens, vergde het een initiële investering in werk, om het daarna rustig aan te doen.

dat is niet echt een antwoord op mijn vraag, ongeacht de manier van werken, je kunt het gecultiveerde gebied nog steeds aanpassen aan je behoeften, en dat is een persoonlijke keuze.

Voor hoeveel mensen zou u bereid zijn vrijwillig voedsel te produceren?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: een wereld zonder geld?




par eclectron » 06/03/21, 09:34

ABC2019 schreef:
Voor hoeveel mensen zou u bereid zijn vrijwillig voedsel te produceren?

Nee, maar dat is mijn antwoord! : Lol:
Ik herken meneer Rekenmachine daar.

Als we een heel jaar lang voedsel meenemen, zou ik zeggen voor 1 persoon meer dan mijn gezin, wetende dat er nog steeds graaninput voor kippen zou zijn.
Maar ik ben geen boer, daar zijn we het over eens, het is ook niet mijn levenszaak om te produceren, maar ik vind het leuk, begrijp je de nuance?
Er zijn mensen voor wie het de enige passie is, die groot en voor velen kunnen cultiveren.
Omdat mijn familie klein is, is het in verhouding niet slecht om voor één extra persoon te produceren.
Vooral omdat ik op dit moment de enige ben die zich eraan houdt.
dus 1 zou 'produceren' voor 4. dat lijkt mij een maximum.
wetende dat het kan gaan naar 2 produceren voor 4, of 2 produceren voor 3.
en naarmate je ouder wordt 1 product voor 1, of zelfs 1 product voor 0.5....
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: een wereld zonder geld?




par ABC2019 » 06/03/21, 09:48

eclectron schreef:dus 1 zou 'produceren' voor 4. dat lijkt mij een maximum.
wetende dat het kan gaan naar 2 produceren voor 4, of 2 produceren voor 3.
en naarmate je ouder wordt 1 product voor 1, of zelfs 1 product voor 0.5....

dus in verhouding tot de actieve bevolking is het een zeer groot deel dat dan op het land werkt? en niemand meer om in de industrie te werken; handel enz.

Wat is dan het verschil met de Middeleeuwen?

een andere vraag is de “trekking”, wie organiseert deze en hoe? Camembert wordt bijvoorbeeld geproduceerd in Normandië, maar zeker niet genoeg voor 7 miljard mensen. Hoe kunnen we “loten” voor degenen die het daadwerkelijk willen? we over de hele wereld loten, inclusief de Amerikanen of de Chinezen? wie heeft de leiding, hoe voeren we het overleg uit, wie analyseert de resultaten, wie zorgt ervoor dat ze naar de gelukkige uitverkorene 5000 km verderop worden gebracht? Ben je klaar om naar China te reizen om een ​​Camembert naar een gelukkige loterijwinnaar te brengen? Als er niemand beschikbaar is om door te gaan met het bouwen van vliegtuigen of boten (omdat we allemaal druk bezig zijn in de velden), kan de reis wat lang duren en kan de camembert een beetje klaar zijn...

De handel heeft altijd gefunctioneerd met winsten uit uitwisselingen, maar dat heeft alleen zin als er geld circuleert. De meest bloeiende steden uit het verleden lagen altijd op handelsroutes.

Wie heeft er anders belang bij?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: een wereld zonder geld?




par eclectron » 06/03/21, 14:26

ABC2019 schreef:dus in verhouding tot de actieve bevolking is het een zeer groot deel dat dan op het land werkt? en niemand meer om in de industrie te werken; handel enz.

Wat is dan het verschil met de Middeleeuwen?
U zult gemist hebben dat er technische en wetenschappelijke vooruitgang is geboekt sinds...
Maar mogelijk heel dicht bij de manier van leven in de Middeleeuwen
Moeilijk te geloven, maar de Franse arbeiders van vandaag hebben minder vakanties dan een middeleeuwse boer

https://www.atlantico.fr/article/decryp ... wad-mejjad

ABC2019 schreef:Camembert wordt bijvoorbeeld geproduceerd in Normandië, maar zeker niet genoeg voor 7 miljard mensen.

Stomme vraag: hoeveel mensen eten er momenteel Camembert? uit Normandië ?

ABC2019 schreef: Hoe kunnen we “loten” voor degenen die het daadwerkelijk willen?

Ik zei het al, alles is gecentraliseerd op een server of een 'cloud', aanvragen en aanbiedingen.
Plan eenvoudigweg de automatische willekeurige trekking in het geval van een tekort en laat producenten weten hoeveel ze de productie moeten verhogen.
Op dezelfde manier worden aanvragers geïnformeerd over mogelijke overschotten, om niets te verspillen.
we kunnen ons een nabijheidszonering voorstellen, met vage grenzen (die elkaar een beetje overlappen)

ABC2019 schreef:we over de hele wereld loten, inclusief de Amerikanen of de Chinezen?

Volgens u ? als er geen koolstofhoudende fossielen meer zijn, of heel weinig?

ABC2019 schreef:wie heeft de leiding, hoe verloopt het overleg, wie analyseert de resultaten?

Niemand, het is geautomatiseerd.

Nou, stop met de waanzin van de kwade trouw. Bovendien kan het je absoluut niets schelen.

ABC2019 schreef: Wie heeft er anders belang bij?

Het is jouw keuze om opgesloten te blijven in de uitbuiting van anderen, in de angst om iets te missen, een keuze om de enige 'waarde' te delen: hebzucht.
Deze manier van doen gaat de sloot in.
Je houdt vast aan een utopie, jongen.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: een wereld zonder geld?




par ABC2019 » 06/03/21, 14:53

eclectron schreef:Stop de waanzin van kwade trouw..


helemaal mee eens : Lol:
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: een wereld zonder geld?




par eclectron » 06/03/21, 16:58

ABC2019 schreef:
eclectron schreef:Stop de waanzin van kwade trouw..


helemaal mee eens : Lol:

Uw antwoord bewijst dat het onderwerp u absoluut niet interesseert en dat u de ontwikkeling ervan probeert te schaden, zoals met elk onderwerp trouwens...
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: een wereld zonder geld?




par ABC2019 » 06/03/21, 18:06

eclectron schreef:
ABC2019 schreef:
eclectron schreef:Stop de waanzin van kwade trouw..


helemaal mee eens : Lol:

Uw antwoord bewijst dat het onderwerp u absoluut niet interesseert en dat u de ontwikkeling ervan probeert te schaden, zoals met elk onderwerp trouwens...

als ik geïnteresseerd ben, omdat ik vragen stel, maar ik ben niet overtuigd.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14931
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4346

Re: een wereld zonder geld?




par GuyGadeboisTheBack » 06/03/21, 18:34

ABC2019 schreef:als ik geïnteresseerd ben, aangezien ik vragen stel...

Iedereen kan zich realiseren in hoeverre deze bewering slechts een leugen is om op te schrijven.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 195-gasten