Als de gegevens niet overeenkomen met de theorie

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Als de gegevens niet overeenkomen met de theorie




par thibr » 30/01/21, 19:29


Wat moet ik doen als mijn resultaat niet overeenkomt met mijn theorie?
Het resultaat weigeren? (Zoals dr. John)
De theorie afwijzen? (Als dikke Tony)

Gambler's Fallacy vs Speelse Fallacy

Dit is wat speltheorie kritisch denken te bieden heeft:
Als het al een beproeving is om over zo'n eenvoudige situatie een beslissing te nemen, hoe durf je dan te beweren een duidelijke en definitieve mening te hebben over complexe sociale kwesties?
2 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par ABC2019 » 30/01/21, 19:56

Interessant, de auteur heeft het niet over Bayesiaanse herwaardering, maar daar gaat het eigenlijk om ;).

Het feit dat er een gebeurtenis is (5 worpen op rij die 6 opleveren) die een verschillende waarschijnlijkheid heeft in twee hypothesen:
A: de dobbelsteen is niet geladen ---> 1/7000 waarschijnlijkheid van voorkomen
B: de dobbelsteen is geladen om altijd 6 ----> waarschijnlijkheid 1 te geven

feit dat hypothese B geherevalueerd moet worden met een factor 7000 in vergelijking met A. 7000 is veel, maar het hangt af van uw initiële schatting "de prior" op p(B)/p(A). In het gekozen voorbeeld nam hij een prior van 1/1000, maar plotseling transformeert de Bayesiaanse herwaarderingsfactor het in p(B)/p(A) = 7 of 7 van de 8 kansen dat hij geladen is en 1 kans op 8 dat het is niet geladen. Merk op dat het afhangt van de voorafgaande die nogal subjectief is, dit is de moeilijkheid. Als we er "veel meer vertrouwen in hebben" dat de dobbelsteen niet geladen is, we hebben hem bijvoorbeeld zelf gemaakt, laten we zeggen p(B) = 1/100, dan kunnen we verder spelen. Als we daarentegen vanaf het begin op onze hoede zijn voor een huckster als Tony (kans van 000/1 dat hij bijvoorbeeld geladen is), zullen we veel eerder stoppen.

Het is interessant om de meningsverschillen, ook hierover, te analyseren forum, op basis van priors en herwaarderingen. Als je er bijvoorbeeld zeker van bent dat de farmaceutische bedrijven tegen je liegen en dat hun resultaten vervalst zijn, zul je veel minder belang hechten aan de resultaten van een test dan wanneer je het tegenovergestelde denkt. Elke gelijkenis met werkelijke situaties berust op louter toeval. : Mrgreen:
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par eclectron » 30/01/21, 20:04

ik heb medelijden... : Roll:
Sorry, kruising, ik heb medelijden met je : Lol:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par ABC2019 » 31/01/21, 08:06

als je deze discussies niet begrijpt, eclectron, dan komt dat omdat je net als meneer Jourdain bent: je maakt Bayesiaanse gevolgtrekkingen zonder het te weten ;).
1 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par eclectron » 31/01/21, 09:20

Ik heb medelijden met jou, de auteur, met jou (en zonder twijfel?), want hierin geïnteresseerd zijn, is laten zien dat je niet weet hoe je de eenvoud van dingen met je eigen ogen moet zien, je hebt hulp nodig bij het nemen van beslissingen in het leven, hulp die u nog steeds niet geruststelt en dat ook nooit zal kunnen.

In de poep ben je en in de poep blijf je, zolang je de eenvoud weigert.
Eenvoud gaat door een heldere, 'onpersoonlijke' visie en leidt tot een niet-keuze, op bewijs van wat er moet gebeuren.
De auteur drukt zich verbaal al uit op een manier die soberheid mist, wat duidt op een "niet eenvoudige" geest.
Dus ja, ik heb medelijden met jou en ik heb medelijden met ons omdat we ons hebben laten lijden in ruil voor de kwellingen waaraan je gehecht bent. : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par ABC2019 » 31/01/21, 09:29

eclectron schreef:Ik heb medelijden met jou, de auteur, met jou (en zonder twijfel?), want hierin geïnteresseerd zijn, is laten zien dat je niet weet hoe je de eenvoud van dingen met je eigen ogen moet zien, je hebt hulp nodig bij het nemen van beslissingen in het leven, hulp die u nog steeds niet geruststelt en dat ook nooit zal kunnen.

In de poep ben je en in de poep blijf je, zolang je de eenvoud weigert.
Eenvoud gaat door een heldere, 'onpersoonlijke' visie en leidt tot een niet-keuze, op bewijs van wat er moet gebeuren.

"eenvoud" en "voor de hand liggend" duiden slechts op een gebrek aan reflectie over waaruit onze kennis en onze overtuigingen bestaan; Het is een wapen tegen twijfel en daarom de beste manier om fouten te volharden. De fundamentalisten twijfelen niet.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par eclectron » 31/01/21, 09:44

ABC2019 schreef:"eenvoud" en "voor de hand liggend" duiden slechts op een gebrek aan reflectie over waaruit onze kennis en onze overtuigingen bestaan; Het is een wapen tegen twijfel en daarom de beste manier om fouten te volharden. De fundamentalisten twijfelen niet.

Het geeft vooral aan dat je niet weet waar je het over hebt en dat je, zoals zo vaak, een vooropgezette mening hebt over het onderwerp (eenvoud in dit geval), vandaar "jouw problemen" en je smaak voor dit soort filmpje.
Wat ik kan zeggen is dat je begrijpt wat je wilt begrijpen in mijn woorden, dus ik accepteer je antwoord. : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par ABC2019 » 31/01/21, 09:47

eclectron schreef:
ABC2019 schreef:"eenvoud" en "voor de hand liggend" duiden slechts op een gebrek aan reflectie over waaruit onze kennis en onze overtuigingen bestaan; Het is een wapen tegen twijfel en daarom de beste manier om fouten te volharden. De fundamentalisten twijfelen niet.

Het geeft vooral aan dat je niet weet waar je het over hebt en dat je, zoals zo vaak, een vooropgezette mening hebt over het onderwerp (eenvoud in dit geval), vandaar "jouw problemen" en je smaak voor dit soort filmpje.

nee nogmaals ik verzin niets, ik constateer dat de fundamentalisten hun overtuigingen niet in twijfel trekken, daarom worden ze ook "fundamentalisten" genoemd, toch?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par eclectron » 31/01/21, 10:08

ABC2019 schreef:
eclectron schreef:
ABC2019 schreef:"eenvoud" en "voor de hand liggend" duiden slechts op een gebrek aan reflectie over waaruit onze kennis en onze overtuigingen bestaan; Het is een wapen tegen twijfel en daarom de beste manier om fouten te volharden. De fundamentalisten twijfelen niet.

Het geeft vooral aan dat je niet weet waar je het over hebt en dat je, zoals zo vaak, een vooropgezette mening hebt over het onderwerp (eenvoud in dit geval), vandaar "jouw problemen" en je smaak voor dit soort filmpje.

nee nogmaals ik verzin niets, ik constateer dat de fundamentalisten hun overtuigingen niet in twijfel trekken, daarom worden ze ook "fundamentalisten" genoemd, toch?

Heb ik niet gezegd dat ik je antwoord accepteerde? geldig vanuit uw hoek.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Avatar de l'utilisateur
Peter
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 363
Inschrijving: 25/10/23, 13:51
x 20

Re: Wanneer gegevens niet overeenkomen met de theorie




par Peter » 30/10/23, 07:51

Dit doet me denken aan een CoinFlip-ervaring.
en een autorit.

Precies, ik nam bij het volgende kruispunt het pad links,
Kijk naar degene aan de rechterkant.

Als er geen links of rechts beschikbaar was, nam de tegenoverliggende rijstrook het over.

Na enkele uren rijden en bijna 100 km,
Ik kwam precies op het startpunt aan.

In theorie zou ik zeer weinig kans hebben om terug te keren naar het EXACTE startpunt.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten