Vitaminen voor de winter 2021

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Vitaminen voor de winter 2021




par Biobomb » 09/01/21, 23:28

Deze radijsjes zijn vanmiddag getrokken.
Ze blijven in de grond onder een dikke laag dode bladeren.
Ze zijn uitstekend, vol sap, niet pikant.
Ik kweek verschillende soorten en zal ze gaandeweg aan u presenteren.
BeeldBeeld
1 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Vitaminen winter 2021




par Biobomb » 12/01/21, 23:20

Chinese kool en wortelsalade, groenten rechtstreeks uit mijn moestuin: het is koolsalade

Beeld
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Vitaminen winter 2021




par izentrop » 13/01/21, 00:16

Bonsoir,
Je lijkt een bodem te hebben die goed met humus is bedeeld en een niet te strenge winter te hebben.
Welke regio?
Wat voor grond?
Welke bijdragen aan de bodem?
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Vitaminen winter 2021




par Biobomb » 14/01/21, 00:25

izentrop schreef:Bonsoir,
Je lijkt een bodem te hebben die goed met humus is bedeeld en een niet te strenge winter te hebben.
Welke regio?
Wat voor grond?
Welke bijdragen aan de bodem?


Toen ik mijn groentetuin verliet, het is lang geleden, was er een weiland met arme grond waar tijm, klaverblad, piloselle, enz ...
Door de aarde te bedekken met verschillende soorten mulch, waaronder hooi, verscheen de humus geleidelijk.
Het heeft, en ik ook, in het verleden temperaturen van - 20 ° C gekend.
Het is gelegen in de zuidelijke Elzas, tussen Vogezen en de Zwitserse Jura, op het zuiden.
De aarde is kleiachtig, zwaar en zuur en ontvangt alleen hooibedekkingen, gemaaid gras, dode bladeren, compost, een beetje kalksteen, het hangt af van de percelen, nooit stro of BRF.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Vitaminen winter 2021




par izentrop » 14/01/21, 02:28

Oké, bedankt, het was dit jaar nog minder koud aan de top van Frankrijk, ik had maar 2 nachten of het zakte naar -4. Mijn ongestopte artisjokken hebben niet geleden.

Het is waar dat winterradijs in Chinese stijl groot kan zijn. Ik heb ze dit jaar niet gehaald. Te vroeg gezaaid en dan heb ik mijn tuin nog niet beschermd tegen Europese konijnen, veldmuizen, duiven. Kool, ik probeer nog meer, we zien het zeewier het hele jaar door.

Ik heb mooie prei, de konijnen hebben ze niet aangeraakt, maar ik zal ze de komende jaren moeten beschermen tegen de mineervlieg. de blanken zijn behoorlijk gestreept door de galerijen, maar ik heb er toch wat kunnen herstellen met wat meer schoonmaakwerk.
De jouwe ziet er goed uit in bed.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Vitaminen winter 2021




par Moindreffor » 14/01/21, 17:23

izentrop schreef:Oké, bedankt, het was dit jaar nog minder koud aan de top van Frankrijk, ik had maar 2 nachten of het zakte naar -4. Mijn ongestopte artisjokken hebben niet geleden.

Het is waar dat winterradijs in Chinese stijl groot kan zijn. Ik heb ze dit jaar niet gehaald. Te vroeg gezaaid en dan heb ik mijn tuin nog niet beschermd tegen Europese konijnen, veldmuizen, duiven. Kool, ik probeer nog meer, we zien het zeewier het hele jaar door.

Ik heb mooie prei, de konijnen hebben ze niet aangeraakt, maar ik zal ze de komende jaren moeten beschermen tegen de mineervlieg. de blanken zijn behoorlijk gestreept door de galerijen, maar ik heb er toch wat kunnen herstellen met wat meer schoonmaakwerk.
De jouwe ziet er goed uit in bed.

vreemd genoeg dit jaar vol met diefstallen van piéride en geen ei dat op mijn kolen lag, of zo assistenten die de schoonmaak deden als en wanneer ???
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Vitaminen winter 2021




par izentrop » 14/01/21, 18:41

Moindreffor schreef:vreemd genoeg dit jaar vol met diefstallen van piéride en geen ei dat op mijn kolen lag, of zo assistenten die de schoonmaak deden als en wanneer ???
Die kans heb je tenminste. :P

Dit jaar had ik 2020 bloemkoolzaden. In mijn kas gezaaid, waren ze goed gestegen. Als gevolg hiervan heb ik in het voorjaar wat in de grond getransplanteerd. Het duurde niet 2 dagen voordat alles was verdwenen.
Ik had nog een voet in de kas die goed was begonnen. Een mooie dag: geen bladeren meer, met meer rupsen. Niets open, behalve een raam met automatische opening, maar binnen een maaswijdte van 1 cm.
Bij warm weer staat de deur open, maar wordt de opening ook geblokkeerd door een gaas.

De bladeren groeiden terug en hij maakte uiteindelijk een belachelijke bloem ... hij belandde toch in een soep : Wink:
Ik heb dit jaar veel werk gehad, de tuin staat op de achtergrond.
Met de kleine vorst oogst ik nog steeds mooie snijbietblaadjes.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Vitaminen winter 2021




par Biobomb » 16/01/21, 22:52

Mijn spruitjes zijn beschut tegen sneeuw en kou.
Gelukkig hebben de planten inzet

Beeld
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Vitaminen winter 2021




par Biobomb » 22/01/21, 22:53

Rapen en wortelen onder de dode bladeren + sneeuw 25 cm uitgetrokken en vervolgens gekookt.


Beeld Beeld

Beeld
2 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Vitaminen winter 2021




par Biobomb » 24/01/21, 22:31

deze krulcichorei doorstond zonder enige bescherming - 8 zonder sneeuw

Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 340 gasten