Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Doris » 24/09/20, 13:46

Moindreffor schreef:behalve dat het een van de bobo-tips en -tricks is om thuis te recyclen, zoals de gerolde emmers van PQ, het composteren van regenwormen ...

Ja, ik ben niet degene die je het tegenovergestelde zal vertellen, want hoewel ik toegang heb tot veel koffiedik, ben ik allang gestopt met het terughalen van werk, vanwege het kleine effect dat het heeft ... .. Ik werd veel te lui voor dit spul.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 24/09/20, 14:05

Ik vond dit bericht van Rajqawee, ik heb de link teruggezet omdat het super interessant is.
Rajqawee schrijft:Hallo allemaal
Heb je deze informatie zien passeren: https://agriculture.gouv.fr/une-nouvell ... il-de-lign
Ik heb mijn tuin kunnen vinden ... extract:
"Middelmatige tot zwakke hellingen van de westelijke Lyonnais-hellingen, met slibzand en kleizand van gneis, voornamelijk weilanden.
Dominante bodemtype: Alocrisols (100%) "

"Alocrisols zijn matig dikke tot dikke bodems (meer dan 35 cm dik) zuur tot zeer zuur, ontwikkeld uit zandsteen alterieten, schalie of kristallijne rotsen, die het vaakst worden waargenomen in bossen of natuurlijke vegetatie. Alocrisols zijn rijk aan verwisselbaar aluminium, potentieel assimileerbaar en schadelijk voor plantenvoeding. "

Veel succes met aluminium :( Ik ben verrast door de zuurgraad, want omdat ik op een steengroeve was, dacht ik dat de grond nogal kalksteen was. Ik betwijfel zelfs ...
0 x
dat hangt er vanaf
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Rajqawee » 24/09/20, 14:51

Wees echter voorzichtig: de precisie die op het geoportaal wordt weergegeven, is waarschijnlijk "fictief". Uw persoonlijke situatie kan dus in feite anders zijn. Gezien de grondsoort (misschien niet geweldig), een analyse zoals vermeld door Didier in zijn boek (uit het hoofd, 50 € voor een "basis" -analyse), op zijn minst een Ph-test (helemaal niet duur) , kan handig zijn na de bewerkingen
1 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 27/09/20, 15:30

Ik had dit jaar ook veel beestjes omdat ik ongeveer 100 vierkante meter tuin in de wei liet groeien om hooi van te maken.

Dus moesten we begin september het hooi maaien. Ik vond een zeis in het tuingereedschap en ... het was niet gemakkelijk om het onder de knie te krijgen!
0 x
dat hangt er vanaf
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par sicetaitsimple » 27/09/20, 15:59

Alkaline schrijft:Dus moesten we begin september het hooi maaien. Ik vond een zeis in het tuingereedschap en ... het was niet gemakkelijk om het onder de knie te krijgen!


Ik heb het ook geprobeerd, en het is inderdaad niet gemakkelijk! Voor de luiaard die gras (hooi), rotofil (of in sommige gevallen roto "mes") kan oogsten, is het nog steeds erg praktisch, vooral omdat het overal naartoe gaat (steegjes, doorgangen). voeten, ...) om van tijd tot tijd wat te "schoonmaken".
Maar het gebaar is minder mooi .... (de mijne is elektrisch op batterijen, het stinkt tenminste niet en het maakt veel minder lawaai).
3 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 30/09/20, 19:15

Ik geef toe dat het niet lui is en ik kwijlde, het is toch best bevredigend.
20200930_190525.jpg
Zelfgemaakt hooi neemt ruimte in beslag!

Ik heb het equivalent van 2 vierkante laarzen opgepikt, geloof ik. Ik had nog een exemplaar van 17 kg over. Ik heb ook 1 ronde strobaal verzameld. Het is tijd om de moestuin uit te breiden : Wink:
20200930_190506.jpg
De schaal en onder het zeildoek de vergroting.
2 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 30/09/20, 19:22

Vandaag was het heerlijk weer om te tuinieren, weinig zon, zeer vochtige aarde :D Ik heb de knoflook en de ui geplant. Bonen gezaaid ... we zullen zien. Onder het hooi kan de aarde soms erg los en erg nat zijn en ernaast behoorlijk droog alsof het hooi daar ondoordringbaar was geweest.
0 x
dat hangt er vanaf
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par sicetaitsimple » 30/09/20, 20:11

Alkaline schrijft:Vandaag was het heerlijk weer om te tuinieren, weinig zon, zeer vochtige aarde :D Ik heb de knoflook en de ui geplant. Bonen gezaaid ... we zullen zien. Onder het hooi kan de aarde soms erg los en erg nat zijn en ernaast behoorlijk droog alsof het hooi daar ondoordringbaar was geweest.


Je hebt het waarschijnlijk al eerder gezegd, maar ik weet het niet meer. In welke hoek ben je? Het beste is om uw "profiel" aan te vullen op basis van uw regio (het postadres is niet nodig!). Bij "plantaardige" garens is het erg handig om situaties te vermijden die niet echt vergelijkbaar zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 01/10/20, 22:51

sicetaitsimple schreef:Je hebt het waarschijnlijk al eerder gezegd, maar ik weet het niet meer. In welke hoek ben je?
in de bergen van Lyonnais "69" : Wink:
sicetaitsimple schreef: Het beste is om uw "profiel" aan te vullen op uw regio. Bij "plantaardige" garens is het erg handig om situaties te vermijden die niet echt vergelijkbaar zijn.
Ik ga nu :)
0 x
dat hangt er vanaf
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par sicetaitsimple » 02/10/20, 11:56

Alkaline schrijft: in de bergen van Lyonnais "69" : Wink:


Ben ik stom ... : Oops:

Niettemin zullen we nu weten aan welke "plantaardige" draad u bijdraagt. En "Mont du Lyonnais" is nog veel preciezer dan "69".
Op grote hoogte? Ook daar kan dat belangrijke verschillen opleveren, met name in de periodes en intensiteiten van vorst.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 323-gasten