Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Moindreffor » 28/01/21, 18:16

Biobombe schrijft:
Moindreffor schreef:
in het noorden zullen we er nog geen vinden,



Verlaat de Bintge, Didier heeft me vermoord!
Welke koninginaardappel is het in de frietkraampjes in het noorden? Voor de mosselen die we kennen : Cheesy:

herbekijk je klassiekers “welkom bij de Ch’ti” en “les Tuches” : Mrgreen: het bintje...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 29/01/21, 09:00

Moindreffor schreef:
Verlaat de Bintge, Didier heeft me vermoord!



Het is Arvalis!!!

De friettenten gebruiken wat de producenten produceren! Daarna maken we in films cinema, lijkt mij.

En de oppervlakken per variëteit, in 2019, zijn dit: http://www.plantdepommedeterre.org/inde ... -francaise

Het Bintje “weegt” nog steeds iets meer dan 2%... Maar de legende blijft bestaan! En gaat weer mee... Het is net als de 2 CV.

Dat gezegd hebbende, zou 2% van de markt genoeg moeten zijn voor frietzaken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 29/01/21, 09:05

Voor friet zou de keuze a priori zijn:

“Wat de variëteiten betreft, is de ster van de borden ongetwijfeld de Bintje-variëteit”, zegt Léon de Bruxelles, wiens merken meesters zijn in de kunst van het serveren van mosselen en friet.
Maar ook andere rassen kunnen geschikt zijn: Agria, Artemis, Caesar, Monalisa, Manon, Marabel, Victoria."
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Moindreffor » 29/01/21, 09:18

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
Verlaat de Bintge, Didier heeft me vermoord!



Het is Arvalis!!!

De friettenten gebruiken wat de producenten produceren! Daarna maken we in films cinema, lijkt mij.

En de oppervlakken per variëteit, in 2019, zijn dit: http://www.plantdepommedeterre.org/inde ... -francaise

Het Bintje “weegt” nog steeds iets meer dan 2%... Maar de legende blijft bestaan! En gaat weer mee... Het is net als de 2 CV.

Dat gezegd hebbende, zou 2% van de markt genoeg moeten zijn voor frietzaken!

voor ons is het vooral een kwestie van sorteren, degene die te groot zijn voor McDonald's zijn voor de frituurkraampjes, die te klein zijn voor de lokale klanten : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 29/01/21, 09:36

Moindreffor schreef: degenen die te groot zijn voor McDonald's zijn voor de frituurkraampjes, degenen die te klein zijn voor lokale klanten : Mrgreen:



En McDonald's gebruiken al heel lang "moderne" variëteiten, geselecteerd om bruin te worden zonder al te veel "bruining", niet om ik weet niet welke kankerverwekkende stoffen te vormen, enz...

In het bijzonder gebruiken ze die van McCain:

https://www.mcdonalds.fr/documents/1019 ... af25b2348b

Dit zegt een andere Belgische frietleverancier online:

https://www.aviko.be/fr/potato/varietes ... s-de-terre

Bintje is absoluut een oude glorie in verval...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Moindreffor » 29/01/21, 09:47

Did67 schreef:
Moindreffor schreef: degenen die te groot zijn voor McDonald's zijn voor de frituurkraampjes, degenen die te klein zijn voor lokale klanten : Mrgreen:

En McDonald's gebruiken al heel lang "moderne" variëteiten, geselecteerd om bruin te worden zonder al te veel "bruining", niet om ik weet niet welke kankerverwekkende stoffen te vormen, enz...
In het bijzonder gebruiken ze die van McCain:
https://www.mcdonalds.fr/documents/1019 ... af25b2348b
Dit zegt een andere Belgische frietleverancier online:
https://www.aviko.be/fr/potato/varietes ... s-de-terre
Bintje is absoluut een oude glorie in verval...

het is de madeleine van Proust uit Ch'ti, wat wil je...
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 01/02/21, 12:28

Ik maakte van een zondag met een beetje zon gebruik om wat onkruid te wieden en bedden klaar te maken voor toekomstig zaaien. Het is een enigszins schaduwrijk perceel van 12m2 dat ik vorig jaar ben gaan planten voor blad- en wortelgroenten.

Enkele observaties:
- veel gekiemde zaden IN de hooi/strolaag. Veel meer dan het jaar ervoor (foto's vergelijken), dus ik heb een laag bladeren gelegd en opnieuw gemulleerd met verse OM :) het is als spontane groenbemester : Mrgreen:
- de paden waren niet geschikt, ik heb het centrale pad verwijderd, de doorgang zal plaatsvinden op een plank op de mulch.
- de grond is erg vochtig (momenteel normaal). Ik vond het erg los omdat ik een wortel van 40 cm rumex kon verwijderen door gewoon met de dibbler te graven.
- Ik merk dat ik nog veel wortels heb van de sierbomen rond de moestuin... de groenten groeien er doorheen maar ik ben toch bang dat ze in de zomer al het water opzuigen... dat verklaart ook veel waarom mijn groenten blijven vrij klein, met of zonder zon.

In de steegjes heb ik een grelinette gebruikt en verder is het enige werk aan de grond het wieden, de kwakwortels worden goed verwijderd en het belucht helemaal, een slag van de hoektand om het te egaliseren en presto! ... nou, ik moet toegeven dat ik nog steeds wat pijn heb : Lol:
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 16/02/21, 23:20

Ik heb de beschermende dekzeilen tegen de kou verwijderd die ik 5 dagen geleden had aangebracht en hoewel een beetje afgeplat, is de moestuin prima in orde.
Ik was zelfs verrast toen ik zag dat de bonen waren gaan bloeien :)
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 17/02/21, 09:40

Alkaline schrijft:j

de wortels van het kwakgras worden goed verwijderd en het belucht helemaal, een snelle hap om het gelijkmatig te maken en presto! ... nou, ik moet toegeven dat ik nog steeds wat pijn heb : Lol:


Het is een investering!!! Dit zal worden verminderd als je er elke keer dat het weer wijst, aan trekt, gewoon met de hand, zo diep mogelijk... Het kan heel goed reserves hebben, als we het dwingen er uit te halen om elke keer stengels en bladeren weer op te bouwen en Als we voorkomen dat hij ze opnieuw in elkaar zet, komt hij op stro terecht - eindelijk hooi!
1 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 07/03/21, 22:25

Rapen die de winter voorbij zijn, gaan al zaaien: schrik zelfs de allerjongsten. Een sla doet dat ook...3 dagen zon en voilà!
0 x
dat hangt er vanaf

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 287-gasten