Zoönosen: na Covid-19, leptospirose!

Hoe om gezond te blijven en de risico's en gevolgen voor de gezondheid en de volksgezondheid te voorkomen. beroepsziekte, industriële risico's (asbest, luchtvervuiling, elektromagnetische golven ...), bedrijf risico (stress op het werk, overmatig gebruik van drugs ...) en individuele (tabak, alcohol ...).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Zoönosen: na Covid-19, leptospirose!




par Christophe » 13/06/20, 13:12

Wees voorzichtig als je deze zomer met kleine wondjes of zweertjes baadt ...

Leptospirose, een dodelijke ziekte, verspreidt zich in Frankrijk

Leptospirose is de meest wijdverspreide zoönose ter wereld met één miljoen gevallen 60 000 sterfgevallen per jaar. Sinds 2014 is het aantal gevallen op het vasteland van Frankrijk verdubbeld. Volgens Franceinfo worden in Frankrijk jaarlijks 600 ernstige vormen gemeld.

> Wat is leptospirose?
Deze ziekte is een zoönose, zoals Covid-19, hondsdolheid of zika, en wordt door een dier op de mens overgedragen. De rat is het voornaamste getroffen dier. Maar andere zoogdieren kunnen leptospirose oplopen zonder symptomen te ontwikkelen. Maar ze kunnen de bacteriën overbrengen.

> Hoe kun je deze ziekte oplopen?
De ziekte wordt door dieren overgedragen via hun urine. Iemand die in zoet water baadt, kan leptospirose oplopen als hij snijwonden in zijn huid heeft.

> Wat zijn de symptomen?
Na de incubatie, die vier tot tien dagen duurt, manifesteert de ziekte zich in de meeste gevallen door verschijnselen die op griep lijken. Als de ziekte niet vroeg genoeg wordt gediagnosticeerd, vallen de bacteriën de lever, de nieren en soms de longen aan. In 5 tot 20% van de gevallen is leptospirose dodelijk.

> Is er een vaccin?
Ja, maar het is bedoeld voor de meest betrokken professionals zoals rioolwerkers of dierenartsen, omdat er elke twee jaar een herinnering moet komen. Bovendien beschermt het alleen tegen de meest virulente vorm van leptospirose.

> Waarom wordt leptospirose verspreid?
Allereerst worden steeds meer mensen getest en dus steeds meer gevallen ontdekt. Maar er zijn nog steeds meer mensen die hieraan worden blootgesteld, vooral door het beoefenen van watersport. Bovendien, Ook klimaatverandering speelt een belangrijke rol in dit fenomeen: de winters zijn milder en de bacterie is resistenter. Ten slotte is het aantal knaagdieren in de stad en op het platteland de afgelopen jaren toegenomen.


https://www.lunion.fr/id156271/article/ ... -en-france

https://www.francetvinfo.fr/sante/la-le ... 03303.html
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par dede2002 » 13/06/20, 18:41

Ja, er zijn in de wereld veel dodelijke ziekten geregistreerd. Bovendien is het, afgezien van een ongeval, onmogelijk om niet aan een dodelijke ziekte te sterven, aangezien we zelfs niet langer van ouderdom kunnen sterven...

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn, ga in dit geval bijvoorbeeld niet in vuil water baden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par GuyGadebois » 13/06/20, 18:47

Distributie Frankrijk (2008)
Beeld
Beeld
2 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par Christophe » 13/06/20, 19:02

Het is tenminste stabiel sinds 2014 !!

Bedankt voor het kijken Guy! 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par GuyGadebois » 13/06/20, 19:03

Graag gedaan, ik kon geen recentere kaart vinden.
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par Obamot » 14/06/20, 10:48

Aandacht:

Covid-19 is de naam van de infectie (ziekte) https://fr.wikipedia.org/wiki/Maladie_%C3%A0_coronavirus_2019
SARS-cov-2 is de naam van het virus (vóór infectie) uit de groep “Coronavirus”. https://fr.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2

de leptospiroses is een GROEP infectieziekten veroorzaakt door bacteriën (van het geslacht Leptospira)

De titel van het persartikel is dus relatief vals, het is alsof de journalist heeft gezegd:

" Coronavirus, een dodelijke ziekte, verspreidt zich in Frankrijk "

Coronavirus is geen ziekte, het is een groep virussen.

(Tenzij je sterft aan een verkoudheid... er is tussen de 40% en 60% van de bevolking bij wie SARS-cov-2 absoluut niets heeft gedaan en we allemaal wel eens verkouden zijn geweest, een infectie is een oorzaak van een ontsteking (reactie van het immuunsysteem: Zonder te ver te willen gaan, bij kanker spreken we van “oncologisch vuur”, Bij virussen spelen met celdeling controle ... wat nogal “vreemd” lijkt op bepaalde covid-19-interacties waarbij het immuunsysteem overdreven reageert... op de vermenigvuldiging van het virus...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par Grelinette » 14/06/20, 15:55

Over het algemeen lijken alle zoönosen zich te ontwikkelen zonder echt de redenen te kennen.
In 1998 kreeg ik een soort zware griep waar medicijnen niet tegen konden, omdat de diagnose griep werd gesteld.

Het was een bevriende arts (bij Artsen Zonder Grenzen) die mij tussen twee buitenlandse missies door kwam bezoeken en die een enigszins verrassende diagnose stelde: een mogelijke rickettsiose (ook wel "Q-koorts" genoemd).
Daarom schreef hij mij een brief voor mijn behandelende arts voordat hij op missie ging. Mijn arts geloofde het niet omdat er destijds in Frankrijk minder dan 400 gevallen waren van deze doorgaans tropische pathologie, maar aangezien ik een brief van een arts had, liet hij de test doen... dat was het!
Binnen een paar dagen met de juiste antibiotica was ik op het laatste moment weer op de been!

sindsdien heb ik vaak krantenartikelen gezien die spraken over onverklaarde epidemieën van deze pathologie die in Frankrijk aankwamen, met name rond de Etang de Berre in de Paca-regio ...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par GuyGadebois » 14/06/20, 16:20

Grelinette schreef:"Q-koorts".

Ik heb een vriend die "OQ-koorts" heeft, maar het kan niet worden genezen, het kan worden verlicht (ik ga uit).
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par Grelinette » 14/06/20, 17:13

GuyGadebois schreef:
Grelinette schreef:"Q-koorts".

Ik heb een vriend die "OQ-koorts" heeft, maar het kan niet worden genezen, het kan worden verlicht (ik ga uit).

“OQ-koorts” is minder gevaarlijk, er wordt zelfs gezegd dat het behoorlijk aangenaam is!
Ik had niet de kans om het te pakken te krijgen, ik heb de andere, zonder de O, het is gewoon een verhaal over O in het kort...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Zoonoses: na Covid-19, leptospirose!




par Christophe » 16/06/20, 00:15

En nog een gelukkige zoönose: https://www.lunion.fr/id156974/article/ ... -la-france arriveerde al een aantal jaren in Frankrijk... naast Boreliose... kan deze teek een neef van ebola overbrengen op mensen... :schok:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Fi%C3%A8v ... A9e-Congom

Fatale hemorragische koorts

Hoewel deze teek niet gevaarlijk is voor dieren, kan hij wel gevaarlijk zijn voor mensen. Ze kan namelijk drager zijn van het Krim-Congo-hemorragische koortsvirus, dat dodelijk kan zijn.

“Hyalomma marginatum, dat van warme en droge gebieden houdt, verspreidt zich steeds meer in het Middellandse Zeegebied. Fokkers die er niet door getroffen zijn, bellen ons om te melden dat het nu aanwezig en in aantal is! », Legt Frédéric Stachurski uit aan Midi Libre. Deze teek zou in Frankrijk terecht kunnen zijn gekomen tijdens de uitwisseling van paarden en vee met Spanje.
0 x

Terug naar "Health and Prevention. Vervuiling, oorzaken en gevolgen van milieurisico's "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 295-gasten