De moestuin van de stammen: luieren met het gezin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 14/06/20, 15:07

Ik had een gietijzeren stoel met een houten zitting, maar een heg nog niet vol genoeg, mijn stoel te dicht bij het hek sprong over het hek, op een dag toen ik weg was, sindsdien zoek ik er een maar heb nog geen mooie gevonden die ik goed vind die mooi is, ik mis hem

Het is saai om altijd de deur uit te moeten om je stoel op te ruimen...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 15/06/20, 08:35

Moindreffor schreef:Ik had een gietijzeren stoel met een houten zitting, maar een heg nog niet vol genoeg, mijn stoel te dicht bij het hek sprong over het hek, op een dag toen ik weg was, sindsdien zoek ik er een maar heb nog geen mooie gevonden die ik goed vind die mooi is, ik mis hem

Het is saai om altijd de deur uit te moeten om je stoel op te ruimen...


In de gemeenschappelijke tuin had ik hetzelfde probleem kunnen hebben...Ik verzamelde plastic stoelen uit de vuilnisbakken, niemand durfde ze van mij te stelen!
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 16/06/20, 10:13

Dit jaar heb ik de klimbonen "gemist" (anders hebben de slakken ze niet gemist). Omdat ik geen zaden meer had, gooide ik bosbonen erin. En ik zeg tegen mezelf dat het misschien beter is voor peuters: het is gemakkelijker voor ze om te oogsten, het is min of meer aan hen.

Iets om over na te denken voor volgend jaar.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Adrien (voormalig nico239) » 17/06/20, 01:38

Rajqawee schrijft:Dit jaar heb ik de klimbonen "gemist" (anders hebben de slakken ze niet gemist). Omdat ik geen zaden meer had, gooide ik bosbonen erin. En ik zeg tegen mezelf dat het misschien beter is voor peuters: het is gemakkelijker voor ze om te oogsten, het is min of meer aan hen.

Iets om over na te denken voor volgend jaar.


Vorig jaar misten we een lijn van 15m x 40cm....allemaal opgegeten.

Dit jaar heb ik een kist gevuld, maar in ruil daarvoor moest ik 1 dagen lang elke avond 15 uur worstelen om slakken op te rapen en aan de kippen te geven

A priori werkte het zelfs als ONDER de zeer groene kluis en schijnbaar intact is het een beetje Stalingrad ...

Om te zien wat het uiteindelijk zal geven, maar ik ben bang dat de onderstaande schade het geheel zal vernietigen.

En er is geen manier om te vechten, want eronder snuffelen is onmogelijk.

Ik had toen nog niet genoeg slakkenmallen.

Maar voor bonen die dit soort "bladerdak" vormen, denk ik dat het alleen in het begin effectief zou zijn.

Dan wordt het te moeilijk om de mosselen met water bij te vullen.

Wellicht bewust spaarzaam of juist heel spaarzaam gezaaid.

Maar in dit geval is het de productiviteit die zou instorten en veel te grote oppervlakken zou vereisen.

Kortom, vandaag is er twijfel.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 18/06/20, 11:08

Adrien (ex-nico239) schreef:
Rajqawee schrijft:Dit jaar heb ik de klimbonen "gemist" (anders hebben de slakken ze niet gemist). Omdat ik geen zaden meer had, gooide ik bosbonen erin. En ik zeg tegen mezelf dat het misschien beter is voor peuters: het is gemakkelijker voor ze om te oogsten, het is min of meer aan hen.

Iets om over na te denken voor volgend jaar.


Vorig jaar misten we een lijn van 15m x 40cm....allemaal opgegeten.

Dit jaar heb ik een kist gevuld, maar in ruil daarvoor moest ik 1 dagen lang elke avond 15 uur worstelen om slakken op te rapen en aan de kippen te geven

A priori werkte het zelfs als ONDER de zeer groene kluis en schijnbaar intact is het een beetje Stalingrad ...

Om te zien wat het uiteindelijk zal geven, maar ik ben bang dat de onderstaande schade het geheel zal vernietigen.

En er is geen manier om te vechten, want eronder snuffelen is onmogelijk.

Ik had toen nog niet genoeg slakkenmallen.

Maar voor bonen die dit soort "bladerdak" vormen, denk ik dat het alleen in het begin effectief zou zijn.

Dan wordt het te moeilijk om de mosselen met water bij te vullen.

Wellicht bewust spaarzaam of juist heel spaarzaam gezaaid.

Maar in dit geval is het de productiviteit die zou instorten en veel te grote oppervlakken zou vereisen.

Kortom, vandaag is er twijfel.


Oke. Wij hebben hetzelfde probleem. Ik denk dat het probleem met klimbonen is dat de slakken ook de stengel opeten! Niet alleen gebladerte. Dus soms snijdt het het plan, of breekt het het, en dat is het einde van de klus.
Mijn bosbonen lijken sneller en sterker te groeien. Het is de triomf van farcy-variëteit en ik ben er erg blij mee. De eerste twintig voet geven me al correct, ik heb er 40 opnieuw gelanceerd om meer te doen. We zullen zien half augustus.

Voor het vak stam denk ik er aan om vanmiddag een grote sessie in de moestuin te doen, ik ga kijken welke taken de kinderen leuk vinden om te doen.

Ik zag dat Doris het had over een boek over insecten, ik begin me af te vragen of een versie voor de jongste (of in ieder geval aangepaste) van de in de moestuin aanwezige insecten er belang bij zou kunnen hebben om naar de moestuin te worden gebracht, om ontdekking te doen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 18/06/20, 11:23

Rajqawee schrijft:Ik zag dat Doris het had over een boek over insecten, ik begin me af te vragen of een versie voor de jongste (of in ieder geval aangepaste) van de in de moestuin aanwezige insecten er belang bij zou kunnen hebben om naar de moestuin te worden gebracht, om ontdekking te doen.

Als je tegelijkertijd een goede daad wilt doen, koop dan je boek via de LPO, ze hebben een catalogus en boeken voor het hele gezin
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Doris » 18/06/20, 14:03

Rajqawee schrijft:[

Ik zag dat Doris het had over een boek over insecten, ik begin me af te vragen of een versie voor de jongste (of in ieder geval aangepaste) van de in de moestuin aanwezige insecten er belang bij zou kunnen hebben om naar de moestuin te worden gebracht, om ontdekking te doen.


Ik heb over deze site gesproken

https://www.insectes-net.fr/index.htm

Het is gemaakt door een gepensioneerde en gepassioneerde professional, zijn verhaal staat op de site. Het is heel toegankelijk, in deze woorden gericht op kinderen van 7 tot 77 jaar oud (vergeleken met dat ik aan het begin van het derde derde deel zit, is het oké : Cheesy: )
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 337-gasten