De moestuin van de stammen: luieren met het gezin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Doris » 11/06/20, 18:46

In tegenstelling tot de andere jaren in 2020 heb ik niet veel bloemen in de moestuin. Ik probeerde het te zaaien, maar elke keer dat het een overweldigende zonnesteek kreeg, werkte het niet goed. Ik denk dat ik volgend jaar wat bloemen in potten ga zaaien, net als bij groenten.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 12/06/20, 09:28

Doris schreef:In tegenstelling tot de andere jaren in 2020 heb ik niet veel bloemen in de moestuin. Ik probeerde het te zaaien, maar elke keer dat het een overweldigende zonnesteek kreeg, werkte het niet goed. Ik denk dat ik volgend jaar wat bloemen in potten ga zaaien, net als bij groenten.


Dezelfde. De enige bloemen die ik in de tuin heb, zijn bloemen die ik heb verzameld bij een tuinder (die zijn activiteiten stopzette en daarom veel producten verkocht.

Wat ik zelf zaaide, gaf geen mooie dingen. volgend jaar zou ik het anders doen.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 13/06/20, 13:14

Ik vroeg me af, ik denk vaag aan mijn herfstgroentetuin (ik vertrek 3 weken van half juli tot begin augustus, dus daar stopte ik alles half, maar ik zal de dingen opnieuw opstarten als ik terugkom), en Ik wil wortels proberen.
Heb je enig advies om jonge kinderen te integreren in een halve wortel? Het lukte me al niet alleen :D
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Ahmed » 13/06/20, 13:32

Beter om radijszaden te integreren in een wortelzaailing, ik geloof niet dat de associatie van kinderen / wortels mogelijk is, het genetische verschil is te belangrijk (maar dit is alleen mijn mening [zoals zou zeggen Heeft]) ...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 13/06/20, 13:55

Rajqawee schrijft:Ik vroeg me af, ik denk vaag aan mijn herfstgroentetuin (ik vertrek 3 weken van half juli tot begin augustus, dus daar stopte ik alles half, maar ik zal de dingen opnieuw opstarten als ik terugkom), en Ik wil wortels proberen.
Heb je enig advies om jonge kinderen te integreren in een halve wortel? Het lukte me al niet alleen :D

voor de wortel ga ik een test van voorgekiemde zaden doen, de wortelen zijn echt niet TOP voor kinderen, omdat het moeilijk werkt en het lang duurt om te rijzen
radijsjes ja het is geweldig aan de andere kant, pas op kinderen zitten niet in hetzelfde tijdsbestek als volwassenen, een volwassene wordt over meerdere jaren geprojecteerd, een jong kind is over een paar dagen, max een week, hoe meer het groeit deze periode wordt langer

dit is waarom het gemakkelijk is om een ​​jong kind tot het einde naar school te krijgen, want voor hem zijn de vakanties ver weg, zelfs als het volgende week voor ons is, en tegen een tiener, zal hangen voeten vanaf begin juni : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
MadameOurs
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 11/09/18, 10:29
x 8

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par MadameOurs » 13/06/20, 21:02

Het onderwerp spreekt me aan, en ik profiteer van je reflecties zonder altijd tijd te hebben om deel te nemen.
Hier is de moestuin in de tuin van ons huis nog niet af. Aarde vullen op oude weide, veel klei (kinderen maken sculpturen mee)

Dertig vierkante meter is veel voor een tweede jaar, maar ik heb een schat die absoluut tomaten wil. Veel tomaten. Dus zaaide hij tien meter en vijf verschillende soorten.

Twee kinderen van zes en twee jaar. Ik realiseer me dat het enorme bolsabord niet geschikt is voor hun nieuwsgierigheid. Wat te doen met rijen is praktisch om te dekken als bijvoorbeeld een overval wordt aangevallen. Dat de permacultuurbazaar er mooi uitziet in de video's maar niet praktisch in gebruik.

Mijn beperkingen zijn eigenlijk tijd en oefening. Tussen werk en kinderen is het niet altijd makkelijk om aan de moestuin te denken. Het moet snel gaan en effectief zijn. De kinderen hebben een bijzondere aandacht, soms erg geconcentreerd en een andere keer heel snel verveeld. Ik breng meestal twee keer per dag door in de moestuin, maar zelden meer dan tien minuten.

Ik installeerde tomatenstaken maar had geen tijd om er alle voeten aan te binden. Ze kruipen daarom min of meer en ik vraag me af of het niet effectiever zou zijn om helemaal geen bijles te geven. Maar met het gewicht van de vrucht breken de takken?

Volgend op uw opmerkingen over de andere thread, zal ik volgend jaar kiezelgrenzen maken en gebieden waar kinderen zich gemakkelijk kunnen verplaatsen. En ik stop de video's van landelijke neo boho en hergroepeer de culturen min of meer.

Vorig jaar was de sterke beperking de hittegolf. Dit jaar regent het en ik zag een beetje meeldauw
Omdat ik weet dat het over een paar dagen ultra heet zal zijn (nabij Montpellier), weet ik niet of het beter is om niets te doen of bijvoorbeeld een scheutje knoflook te proberen.

Lieve fan van bloemen zaaide ze ook, en ik wist niet echt wat ik ermee moest doen (als het niet wordt gegeten, spreekt het niet tegen me : Mrgreen: ) In het midden van de bazaar duwden ze niet te veel, ze voelden zich beter rond het hek van het huis.

De kinderen waren dol op de aardappeloogst (voor die tijd maar de hond van de buren sprong in het gebied en verpletterde de planten die instortten in de tomaten, die plotseling planten zijn met wat schimmelplekken)

Vegetatie versnelt de productie-efficiëntie en de trots van kinderen in het kort : Cheesy:
0 x
Vandaag is er een dessert.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 13/06/20, 21:48

MadameOurs schreef:Het onderwerp spreekt me aan, en ik profiteer van je reflecties zonder altijd tijd te hebben om deel te nemen.
Hier is de moestuin in de tuin van ons huis nog niet af. Aarde vullen op oude weide, veel klei (kinderen maken sculpturen mee)

Dertig vierkante meter is veel voor een tweede jaar, maar ik heb een schat die absoluut tomaten wil. Veel tomaten. Dus zaaide hij tien meter en vijf verschillende soorten.

Twee kinderen van zes en twee jaar. Ik realiseer me dat het enorme bolsabord niet geschikt is voor hun nieuwsgierigheid. Wat te doen met rijen is praktisch om te dekken als bijvoorbeeld een overval wordt aangevallen. Dat de permacultuurbazaar er mooi uitziet in de video's maar niet praktisch in gebruik.

Mijn beperkingen zijn eigenlijk tijd en oefening. Tussen werk en kinderen is het niet altijd makkelijk om aan de moestuin te denken. Het moet snel gaan en effectief zijn. De kinderen hebben een bijzondere aandacht, soms erg geconcentreerd en een andere keer heel snel verveeld. Ik breng meestal twee keer per dag door in de moestuin, maar zelden meer dan tien minuten.

Ik installeerde tomatenstaken maar had geen tijd om er alle voeten aan te binden. Ze kruipen daarom min of meer en ik vraag me af of het niet effectiever zou zijn om helemaal geen bijles te geven. Maar met het gewicht van de vrucht breken de takken?

Volgend op uw opmerkingen over de andere thread, zal ik volgend jaar kiezelgrenzen maken en gebieden waar kinderen zich gemakkelijk kunnen verplaatsen. En ik stop de video's van landelijke neo boho en hergroepeer de culturen min of meer.

Vorig jaar was de sterke beperking de hittegolf. Dit jaar regent het en ik zag een beetje meeldauw
Omdat ik weet dat het over een paar dagen ultra heet zal zijn (nabij Montpellier), weet ik niet of het beter is om niets te doen of bijvoorbeeld een scheutje knoflook te proberen.

Lieve fan van bloemen zaaide ze ook, en ik wist niet echt wat ik ermee moest doen (als het niet wordt gegeten, spreekt het niet tegen me : Mrgreen: ) In het midden van de bazaar duwden ze niet te veel, ze voelden zich beter rond het hek van het huis.

De kinderen waren dol op de aardappeloogst (voor die tijd maar de hond van de buren sprong in het gebied en verpletterde de planten die instortten in de tomaten, die plotseling planten zijn met wat schimmelplekken)

Vegetatie versnelt de productie-efficiëntie en de trots van kinderen in het kort : Cheesy:

in jouw geval moet je simpel denken, planten wat goed werkt, aarzel niet om te grenzen, kiezelstenen Ik vind het niet leuk dat het pijn kan doen als je valt, in jouw situatie en bovendien zal ik mezelf een beetje vinden in de zelfs met mijn tijdelijke frames zou ik planken op 2 hoogtes plaatsen, het lijkt misschien veel, maar het vormt fysiek een barrière die kinderen snel begrijpen

de planken houden het hooi vast en alles wat je erin kunt stoppen, wees voorzichtig, planken betekenen niet dat je kleine bakken moet maken, alleen dat dient als limiet, we houden de grootte van het perceel identiek
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 14/06/20, 14:48

Het hangt natuurlijk af van uw kinderen. als ze klei maken met de grond van jouw land, zie ik veel kinderen zoals die van mij, dus ik denk niet dat ze gewond raken door stenen. In ieder geval niet erger dan normaal;) Je hebt te maken met wat je hebt. Daarnaast kunnen kinderen volop meedoen aan het arrangement, kiezelgrenzen maken, het is zeer toegankelijk. Maar knutselen met planken is ook heel goed met het gezin!

Wat er bij mij thuis gebeurt (ik zeg niet dat het is wat ik moet doen, ik zie gewoon wat het met de mijne produceert), is dat de moestuin een plaats van leven is.

Ik kan planten en de kinderen kunnen er omheen draaien terwijl ik met beeldjes speel. Ze stoppen wanneer ze een vraag willen stellen, kijken wat hen interesseert en vertrekken wanneer ze willen: dat is wat verandert met "grote" gangpaden. De moestuin is niet meer echt een gereserveerde ruimte, maar maakt gewoon deel uit van de tuin. Dit is een voorbeeld, maar het geeft een idee.

Evenzo zijn er kleine tips om overal te gaan zitten. Tuinstoelen, kleine krukjes, halve pallets. Het is ook een zitplaats voor de tuinman, waar de kinderen naast kunnen blijven om te kijken wat papa aan het doen is, om met zijn partner te kletsen ... Je kunt er ook dingen mee bewijzen ( zaailingen, zaadzakjes) zonder "angst" dat de kinderen ze niet zullen zien.

Persoonlijke mening: de 10 minuten in de moestuin, voor de tuinman kan het, voor een kind is het niet geweldig. Tenzij we meteen aankondigen "ik ga een salade halen" "ik kan met je mee ?, dan is dat prima. Maar nu ga ik liever naar de groentetuin en blijf daar zelfs 2 uur, dat is oké, eigenlijk 'is 2 uur in de tuin. We kunnen 20 minuten groente zijn en de rest van de tijd hebben we geprofiteerd van het buiten zijn :)

Eindelijk, voor je tomaten is het nooit echt te laat, je kunt de stelen altijd rond een touwtje terugspoelen, wees voorzichtig. Als de snaar omhoog gaat, komt het goed.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Moindreffor » 14/06/20, 14:54

Rajqawee schrijft:Het hangt natuurlijk af van uw kinderen. als ze klei maken met de grond van jouw land, zie ik veel kinderen zoals die van mij, dus ik denk niet dat ze gewond raken door stenen. In ieder geval niet erger dan normaal;) Je hebt te maken met wat je hebt. Daarnaast kunnen kinderen volop meedoen aan het arrangement, kiezelgrenzen maken, het is zeer toegankelijk. Maar knutselen met planken is ook heel goed met het gezin!

pas op, er zijn kiezels en kiezels, bij mij vinden we vuurstenen, het is waar dat we nooit genoeg specificeren : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De moestuin van de stammen: luieren met het gezin




par Rajqawee » 14/06/20, 15:00

Moindreffor schreef:
Rajqawee schrijft:Het hangt natuurlijk af van uw kinderen. als ze klei maken met de grond van jouw land, zie ik veel kinderen zoals die van mij, dus ik denk niet dat ze gewond raken door stenen. In ieder geval niet erger dan normaal;) Je hebt te maken met wat je hebt. Daarnaast kunnen kinderen volop meedoen aan het arrangement, kiezelgrenzen maken, het is zeer toegankelijk. Maar knutselen met planken is ook heel goed met het gezin!

pas op, er zijn kiezels en kiezels, bij mij vinden we vuurstenen, het is waar dat we nooit genoeg specificeren : Mrgreen:


het ok :D

Nou, graniet, het steekt ook, maar op dit moment is het niet gevaarlijk.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 382-gasten