Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/07/20, 11:17

Ahmed schreef:Het is echter gemakkelijk om BRF en Faux BRF te krijgen, aangezien zeer grote hoeveelheden filialen in de compostering terechtkomen, via recyclingcentra ... U hoeft alleen maar de evacuatieketen een beetje kort te sluiten. Wat betreft de honger naar stikstof, enerzijds betreft het niet alle planten, anderzijds dient de BRF, als de BRF wordt verlengd tot de juiste periode, als een nitraatspons en is alles in orde bij het zaaien , plant.


Makkelijk in theorie ja ...
Maar in de praktijk.

Voor de honger naar stikstof zijn het bekijken van deze video's en de discussies die we hadden over het onderwerp van de PP een beetje ver, maar het leek me dat het niet zo snel was.

De jonge takken heb je in het voorjaar.
Is het tijd om ze te gebruiken?
Hebben ze in de herfst al hun 'potentieel' behouden?
Open vragen omdat ik BRF niet gebruik en niet zal gebruiken, noch waar, noch onwaar
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Julienmos » 11/07/20, 12:08

Adrien (ex-nico239) schreef:
De jonge takken heb je in het voorjaar.


het is in het voorjaar dat jonge twijgen aan bomen groeien, ja ok ...
maar de BRF wordt gemaakt (met dezelfde jonge takken) in de herfst-winter, wanneer ze hun bladeren zijn kwijtgeraakt en nieuwe knoppen dragen.

Voor mij, na een paar ervaringen, leg ik BRF niet langer op groenten, maar alleen nog onder moerbeien, frambozen, aardbeien. enzovoort
en regenwormen, die bijzonder actief zijn in dit grondmateriaal (ik weet niet waarom) snel alles bedekken met turricules ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/07/20, 12:26

Julienmos schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
De jonge takken heb je in het voorjaar.


het is in het voorjaar dat jonge twijgen aan bomen groeien, ja ok ...
maar de BRF wordt gemaakt (met dezelfde jonge takken) in de herfst-winter, wanneer ze hun bladeren zijn kwijtgeraakt en nieuwe knoppen dragen.

Voor mij, na een paar ervaringen, leg ik BRF niet langer op groenten, maar alleen nog onder moerbeien, frambozen, aardbeien. enzovoort
en regenwormen, die bijzonder actief zijn in dit grondmateriaal (ik weet niet waarom) snel alles bedekken met turricules ...


Ok
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Ahmed » 11/07/20, 12:29

Adrien, Je vraag:
Makkelijk in theorie ja ... Maar in de praktijk?

Ik kom daar zonder problemen aan: de buren geven me graag hun takken ...
Wat de rest betreft, Julienmos perfect beantwoord: we spreken van "jonge" takken om twijgen aan te duiden (raméal), dus geen grote takken ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/07/20, 12:42

Ahmed schreef:Adrien, Je vraag:
Makkelijk in theorie ja ... Maar in de praktijk?

Ik kom daar zonder problemen aan: de buren geven me graag hun takken ...
Wat de rest betreft, Julienmos perfect beantwoord: we spreken van "jonge" takken om twijgen aan te duiden (raméal), dus geen grote takken ...


Ja hoe dan ook, wat voor de een gemakkelijk zal zijn, kan voor de ander ingewikkeld zijn, of het nu mest, hooi of BRF is.

Het valt nog te bezien of gebruik mogelijk is op meer dan 2 ha met de voorraad bomen voorzien in haar planning.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Ahmed » 11/07/20, 12:48

Wat de BRF betreft, kan het moeilijk zijn, afhankelijk van de locatie, maar als je takken gebruikt die je zelf kunt transformeren, dan is de bron erg groot. Ik kan ook gemakkelijk mest krijgen (ik ben niet geïnteresseerd) en gratis hooi: er is altijd wel wat beschikbaar, mits je een goede kennis hebt van het land en zijn bewoners ..., heb je ook nodig vervoer of zoek lokale accommodaties.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/07/20, 16:20

Omdat ik op geen enkele manier geïnteresseerd was in de BRF, had ik nog steeds enkele herinneringen en in het bijzonder dat de opname niet wenselijk was of het lijkt mij dat hij het heeft over het begraven in de ene of de andere video. ...

Idem voor het gebruik eerder punctueel dan normaal, maar ik denk dat Mulet het ook zei in een van zijn oude video's: het is eerder de dosis bij het begin en de volledige stop.
Ook al zou het interessant zijn om elk jaar regelmatig te gebruiken: is dat wat je doet Ahmed?

Idem voor de oppervlakken ... de 2ha van zijn project dat een heilig oppervlak begint te maken en 5cm op 2ha een heilige cubage.

Idem voor de zeldzaamheid, zelfs als je het gemakkelijk vindt, Ahmed.

Hetzelfde geldt voor mode

Bevestiging van al deze aspecten in deze video van de Bourguignon die al 6 jaar oud is.



Ik probeer alle video's van MSV of VDTP te volgen en het lijkt me dat het niet meer te actueel is: zonder dat ik weet waarom.

Neem een ​​anekdote in gedachten dat de Canadezen en professor Lemieux in gedachten waren gekomen "om stage te lopen" bij Jean Pain voordat ze de min of meer officiële "uitvinders" van deze techniek werden ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Ahmed » 11/07/20, 18:01

Adrienje zegt:
Nou, een anekdote, de Canadezen en professor Lemieux in gedachten waren gekomen "om stage te lopen" bij Jean Pain voordat ze de min of meer officiële "uitvinders" van deze techniek werden ...

Heeft u details over dit feit?
BRF, ik gebruik het op verschillende manieren en, eerlijk gezegd, een beetje voor alle sauzen. Waar het systematisch is, zit het in aardbeien en aardappelen, maar elders gebruik ik het afwisselend of als aanvulling op hooi, zonder geweldige methodologie (behalve om voorzichtig te zijn dat ik zaai of plant in massief BRFées bedden ...). Voor bonen en erwten, geen zorgen, maar voor de rest heb ik nooit grote zorgen gezien omdat ik de gebruiksdata van de echte BRF respecteer en ik deze niet opneem. Tussen hooi en BRF gebruik ik ook valse BRF, dat wil zeggen van haaggroen versnipperd groen met een tussenliggende C / N die vrij onderaan de schaal ligt (veel bladeren en erg klein kleine verhoute takken).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Julienmos » 11/07/20, 20:07

Ahmed schreef:BRF, ik gebruik het op verschillende manieren en, eerlijk gezegd, een beetje voor alle sauzen. Waar het systematisch is, zit het in aardbeien en aardappelen.


BRF is zeker interessant voor humusstoffen, maar zelfs als het niet echt honger (stikstof) opwekt, is het toch zeker minder "rijk" en evenwichtig dan hooi, en wetende dat aardappelen nogal hebzuchtig zijn in voedingsstoffen ...
heb je daar een goede oogst bij? tenzij u extra bemesting meeneemt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Zijn "bostuinen" de toekomst van onze moestuinen?




par Adrien (voormalig nico239) » 11/07/20, 20:39

Ahmed schreef:Adrienje zegt:
Nou, een anekdote, de Canadezen en professor Lemieux in gedachten waren gekomen "om stage te lopen" bij Jean Pain voordat ze de min of meer officiële "uitvinders" van deze techniek werden ...

Heeft u details over dit feit?


Het is gerelateerd op de site van Jean Pain

Jean PAIN Methods, BRF
https://www.jean-pain.com/compost-jean-pain-et-brf.php

Oorspronkelijk, opgedragen door de (vice) minister van Canadese landbouw, kwam professor Lemieux van de Universiteit van LAVAL (Quebec) Jean PAIN ontmoeten om de ins en outs van deze zeer effectieve specifieke methode te leren ...
Professor Lemieux wilde het proces van het maken van "Brush Compost" "vereenvoudigen" door de fermentatie in hopen af ​​te schaffen.



Daar hebben we het ook over


FRAMEWOOD RAMEAL
Conferentie over BRF (Bois Raméal Fragmenté)
Jean PAIN-methode
door de heer Etienne BONVALLET, team van Jean PAIN, tijdens de algemene vergadering van 10 februari 2007
op het gemeentehuis van Pers-en-Gâtinais

https://pommes-bocage-gatinais.pagesper ... illage.htm

De door Jean PAIN ontwikkelde methode voor het composteren van planten en de "filosofie" van de systematische en kunstmatige reproductie van bosvruchtbaarheid op landbouwbodems zullen onderzoekers binnenkort interesseren; het is professor Gilles LEMIEUX, van de Universiteit van LAVAL in Canada, die naar Frankrijk komt om de methode van Jean PAIN te bestuderen en die de tijd die nodig is om het product beschikbaar te stellen wil verkorten door de fermentatieperiode te elimineren. Deze praktijk is eenvoudig, vereist weinig financiering en toch lijkt het erop dat alleen het toeval zijn ontdekking heeft gedaan. Jean PAIN reproduceerde in feite met zijn methode de "techniek" van het bos.

Van daaruit werd de BRF geboren. Na observaties realiseren professor LEMIEUX en zijn collega's zich dat een optimale werking bestaat in het gebruik van alleen hout met een diameter van minder dan 7 centimeter, en bij voorkeur wit hout zonder tannine .



Door een beetje te kijken vinden we Jean Pain overal elders zoals deze "Jean Pain Madagascar Committee" (CJPM)
http://www.fao.org/3/XII/0270-B3.htm


En voor het boek van Jean Pain

https://potagers.forumactif.com/t178-li ... tre-jardin
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 341-gasten