De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Gui68 » 07/05/20, 09:19

Ik geef toe, de plannen zijn drie weken geleden gekocht van een tuinder in het dorp bij Decoivert en die ook op onbewerkte levende grond werkt... en dierentractie voor "zwaar" werk zoals hooien...
Kortom, de plannen zijn gegroeid op 3 km afstand, onder een open tunnelkas, zonder behandeling... en nog een paar dagen in de mijne geïnstalleerd, gedurende welke tijd ze een goede kracht hadden in de emmer...

Tijdens het verplanten heb ik eigenlijk water gegeven (1 glas per plant), onder de kas, niets in de grond. : Roll: ( afgeraden ?)
Hetzelfde protocol voor tomatenplanten in de kas en alles is in orde.

Wat de nitraten betreft, was dit een echte vraag, omdat ik zeker was van mijn zet met de "getuige"-voet in uitstekende conditie op 40 cm... en of we daarnaast een kleine tackle achter de rug van de scheidsrechter konden gooien... opnieuw verdomd, Heb ik niet net een van de scheidsrechters aangepakt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 07/05/20, 11:52

In een moestuin hebben we vaak meer vragen dan antwoorden!!!!

In een ander leven heb ik wat ik een vorm van ‘actieonderzoek’ noemde uitgevonden (meer pompeus in het Engels: ‘actiegericht onderzoek’: onderzoek terwijl je acteert, terwijl je doet). Een van de ‘dogma’s’ was dat het een ‘iteratief onderzoek’ is. methode" - je doet iets, het werkt niet, je hebt een probleem: waarom? Het werkt, je hebt er weer eentje, want er rijzen meteen nieuwe vragen... Laten we zeggen dat je een nieuwe cultuur of een nieuw apparaat introduceert: hoe zullen mensen het krijgen? om het te repareren? Als productie belangrijk is: hoe op de markt brengen? vervoeren, opslaan??? Sociaal gezien: sommigen, de vernieuwers, zullen rijk worden! Zullen ze de anderen ‘opeten’? Hoe kunnen we deze mensen steunen als ze terughoudend zijn? Etc etc...

Nou ja, het was best aantrekkelijk. Conceptueel gezien... heb ik er nog steeds sporen van!!!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Gui68 » 07/05/20, 14:12

Bericht ontvangen Did67...
Dit is wat ik mezelf 11 jaar lang heb gedwongen om te slagen in het behalen van een "redelijk" resultaat met het enten van bomen: tests - analyse - eliminatie 1 voor 1 van de hypothesen

Het is inderdaad dezelfde familie als tomaten, dus 1 nachtschade? En de tomaten doen het heel goed in de kas, de planten bereiken bij 2 grote oogst minimaal 50m1...
Ik ga wat planten kopen en proberen aan de acclimatisatie te werken, kijken of herplanten in een grotere pot in de kas en buiten hetzelfde resultaat oplevert, om de hypothese die verband houdt met "grond" te elimineren/bevestigen.. .

Tot over een paar jaar voor de resultaten : Mrgreen:
0 x
emilio57
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 54
Inschrijving: 18/07/19, 17:45
x 6

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par emilio57 » 21/06/20, 12:40

Gui68 schrijft:
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om een ​​levensgrote test "LIMACE II the return" te delen en ik laat je reageren, aanvullen, bekritiseren, aanpassen (we begrijpen het denk ik) in een deel van de tuin dat sinds november bedekt is met hooi, nooit aangeraakt door de mens sinds...


We hebben ook alle denkbare tests gedaan, helaas zien we elke avond en ochtend het bloedbad, de eindeloze aanvallen.
Het ding dat breuk een beetje lijkt te beperken, en overgebleven salades, schillen en zelfs bananen (ze is er dol op!) in de buurt van fragiele plannen te plaatsen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 21/06/20, 15:01

Ik herinner je eraan dat naaktslakken "voorspoediger" zijn dan hun roofdieren... Er is dus een pijnlijke fase die we moeten doorlopen, waarin de naaktslakken zich zeer op hun gemak voelen, met dekking, heerlijke planten en... nog geen roofdieren.

Het duurt veel langer voordat sommige van hun roofdieren, onze helpers, zich hebben gevestigd.

En gunstige omstandigheden: woonruimtes zoals hagen, zoals oud hout, zoals terpen of stapelmuurtjes, zoals hoog gras... Allemaal zaken waar veel tuiniers een afschuw van hebben.

Ik heb zojuist op de hoofdfeed twee of drie Duitse video's met verbazingwekkende dingen gepost.

Inclusief de afstotende werking van droog muntafval!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Gui68 » 21/06/20, 16:05

Hallo gemeenschap, terug onder jullie na een lange afwezigheid om jullie gemengde feedback te geven (om niet te zeggen de zwarte mxxxx) van deze eerste start van het seizoen...
Laten we zeggen dat de drie weken van enigszins vochtig weer tussen de moesson en de tropische storm mij in staat hebben gesteld een soort Charolais-slak te kweken...
Nog nooit gezien, tanden als scheermessen, een honger als een wolf, en een reproductiesnelheid als een wild konijn...

Niets weerstond het, kool, aubergine, tomaten, salades, pompoen, paprika, courgette, rode kool, zelfs de zonnebloemen van 60 cm werden verpulverd...
Ik maak echt een moment van totale depressie door, gelukkig staat alles in de kas er bovenop!

Ik heb me neergelegd bij het kopen van twee dozen slakkenwerend middel, niets helpt en ik verzamel er emmers mee.
Kortom, het is moeilijk! :onheil:

Ik vraag me af of ik geen betere tijd heb om twee weken voorbij te laten gaan zonder iets aan te raken en te kijken of deze pauze tijd kan geven aan bepaalde hulptroepen om te arriveren...
Uw mening en feedback over deze maand juni zijn meer dan welkom... :( :( :( :( :(
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Gui68 » 21/06/20, 16:09

Wees getuige van het bloedbad...
IMG_2068.JPG
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gui68
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 11/04/20, 07:55

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Gui68 » 21/06/20, 16:10

IMG_2069.JPG
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 21/06/20, 16:47

Helaas ben jij niet de enige die dit avontuur overkomt... Ook al varieert de omvang.

Ja, om niet ontmoedigd te raken, kun je een weekdierbestrijdingsmiddel gebruiken. Is het Ferramol (of een generieke, op basis van ijzerfosfaat, dat u gebruikte? Over het algemeen wil de marketing dat ze groen zijn, maar hier zijn ze blauw, zoals de op metaldehyde gebaseerde korrels vroeger, die normaal niet meer te koop zijn voor amateur-tuinders)?

Als de zaken door de hitte inderdaad weer normaal zouden worden, wil ik je geen valse hoop geven: het duurt waarschijnlijk iets langer voordat de hele reeks roofdieren aanwezig is (ook al denk ik dat ik me herinner dat je een gunstige omgeving hebben, met vijvers, enz...)...

Ik laat je misschien "schreeuwen": maar denk er deze zomer over na om voldoende naaktslakken te "grootbrengen", zodat de eerste roofdieren iets te eten hebben. Snijd vooral slaappels en kool (als die er zijn!) Boven de eerste bladeren. Verdeel zoveel mogelijk "groen huishoudelijk afval" over het oppervlak - slakken geven er de voorkeur aan. Denk eens aan een ‘slakkentuin’, met goudsbloemen, zonnebloemen, dahlia’s, hosta’s…
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Doris » 21/06/20, 19:22

Gui68 schrijft:
Ik heb me neergelegd bij het kopen van twee dozen slakkenwerend middel, niets helpt en ik verzamel er emmers mee.
Kortom, het is moeilijk! :onheil:

Ik vraag me af of ik geen betere tijd heb om twee weken voorbij te laten gaan zonder iets aan te raken en te kijken of deze pauze tijd kan geven aan bepaalde hulptroepen om te arriveren...
Uw mening en feedback over deze maand juni zijn meer dan welkom... :( :( :( :( :(


Ik leef met je mee....., heb afgelopen winter hetzelfde meegemaakt, overdreven mild. Ik crashte of zoiets, maar er gebeurde van alles. Hopeloos. Het is half mei en ik ben kalm, afgezien van kleine aanvallen van vorige week met regen en koelere temperaturen. Het enige dat mij uit het probleem heeft geholpen, was helaas de biologische bestrijding met behulp van nematoden. Ik zeg helaas, omdat het een beetje duur is, maar sindsdien heb ik tenminste vrede, eindelijk heb ik aanvallen zoals iedereen, maar niet serieus. Anders merkte ik dat je op verschillende manieren moet vechten: je kunt inspiratie halen uit de tips van Adrien, afhankelijk van de naaktslakken die je hebt, is het erg goed. Ik heb ook varens gezet (gedroogd, anders werkt riet niet), ze vinden het niet lekker en omzeilen het gebied. Didier heeft een video op de hoofdthread geplaatst met verse munt als afweermiddel, het lijkt mij een serieuze aanwijzing. En dan maak ik buiten de moestuin een hoekje voor ze, met planten die ze lekker vinden en verwelkt organisch materiaal, zolang ze dat maar eten, de rest laat ze aan mij over. Probeer altijd op meerdere tafels te spelen.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 203 gasten