De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 03/05/20, 16:07

Ahmed schreef:Zoals terecht opgemerkt Moindreffor, het kunstmatige nest is een antropisatie, veronderstelt daarom een ​​continuïteit in deze benadering die anders is dan wat men in de natuur vindt, van waaruit deze beperking van schoonmaken: ik herinner me dat ik aan het begin van de lente van vlooien in een brievenbus nestkast (waarschijnlijk gebruikt door een klein knaagdier in de winter).


100% is het eens met antropisatie - het lijkt erop dat ik het woord in mijn eerste bericht heb gezet.

Dus misschien heb ik dit probleem niet en zou dit dat verklaren? De mijne leek me nooit druk behalve de tieten ... [zelfs als ik daar niet slaap om te bevestigen]
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Moindreffor » 03/05/20, 16:28

Did67 schreef:Ik denk dat BA BA eten is. En meteen daarna de leefomgeving.

de LPO was er ook, vandaar de wintervoedingscampagnes, maar na recente studies, het verdwijnen van bepaalde soorten vooral in de stad, zoals de mus geïntrigeerd omdat er in de stad geen gebrek aan voedsel was, en bleek dat het verdwijnen van de nestkasten de hoofdoorzaak was

nieuwe huizen hebben mussen, de isolatie van de huizen betekent dat een groot aantal spleten verdwijnt, de hoogte van de huizen speelt ook, de zwaluw heeft niet langer genoeg hoogte om zijn vlucht te hervatten door uit zijn nest ...

en daarom ondergaat de LPO nu productiecampagnes voor nestkasten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par GuyGadebois » 03/05/20, 16:55

Did67 schreef:PS / Geldt niet voor sommige bedreigde soorten (gier, gieren, ...).

Het probleem van gieren en gypahedra, soorten die in grote aantallen zijn teruggekomen, de vrucht van enorm werk door ornithologen gedurende tientallen jaren, is bijna geëlimineerd door het massale gebruik van schapen en geiten, een prachtig ontstekingsremmend medicijn genaamd Diclofenac dat moet worden verboden en vervangen door Meloxicam, zonder effect op deze essentiële vogels.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 03/05/20, 17:48

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:Ik denk dat BA BA eten is. En meteen daarna de leefomgeving.

de LPO was er ook, vandaar de wintervoedingscampagnes, maar na recente studies, het verdwijnen van bepaalde soorten vooral in de stad, zoals de mus geïntrigeerd omdat er in de stad geen gebrek aan voedsel was, en bleek dat het verdwijnen van de nestkasten de hoofdoorzaak was

nieuwe huizen hebben mussen, de isolatie van de huizen betekent dat een groot aantal spleten verdwijnt, de hoogte van de huizen speelt ook, de zwaluw heeft niet langer genoeg hoogte om zijn vlucht te hervatten door uit zijn nest ...

en daarom ondergaat de LPO nu productiecampagnes voor nestkasten

"
Dat is wat ik bedoel: de nestkasten, in de zin "waar de vogels nestelen", de natuurlijke habitat "(die er was in de oude hutten, boerderijen, schuren, enz enz ...) , zou misschien moeten zeggen "gewoon", verdwijnend, we hebben "vervangers" nodig ... Nestkasten (in de constructieve zin "vogelhuisje") ...

Goed, maar de stad als "ecosysteem", met bijna "commensale" soorten, dat roept een andere "ecologische" vraag op, lijkt mij. Ik begrijp dat steden zo "vies" zijn (voedselresten, sandwiches of kruimels die op de grond zijn gevallen), dat voor een commensale soort voedsel een secundair probleem wordt ... Wat betreft ratten - die dankzij de pijpen een habitat hebben waar we vallen ze niet te veel lastig!

Laten we duidelijk zijn: ik heb niets te maken met het beschermen van vogels, vooral degenen waarvan de populatie daalt ... Ik vind het twijfelachtiger dat duiven worden gevoed door toeschouwers of apen in toeristische plaatsen ... ik weet het niet. nooit doen. Ik voer de vogels hier ook niet (tenzij er een erg koude periode komt).
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Moindreffor » 03/05/20, 18:08

Did67 schreef:Laten we duidelijk zijn: ik heb niets te maken met het beschermen van vogels, vooral degenen waarvan de populatie daalt ... Ik vind het twijfelachtiger dat duiven worden gevoed door toeschouwers of apen in toeristische plaatsen ... ik weet het niet. nooit doen. Ik voer de vogels hier ook niet (tenzij er een erg koude periode komt).

we zijn het er mee eens, de observatie die werd gemaakt is dat in de stad, zoals je zegt, een aantal veel voorkomende vogels zoals de mus de populaties in een zeer korte tijd zeer sterk hebben zien afnemen, en het gebrek aan voedsel voor deze stadsvogel kon niet het grootste probleem zijn en daarom werd een andere reden gezocht en werd het gebrek aan broedplaats om te nestelen geïdentificeerd, op basis van deze stedelijke observatie, andere (onverklaarbare) verdwijningen van vogels in daar zijn de campagnes bestudeerd en ook daar is een verdwijning van de broedplaatsen waargenomen

om te eten ben ik een beetje zoals jij, vraag ik me af, in mijn hoek staan ​​fruitbomen, wild of niet, hotels met natuurlijke insecten, kortom kan de natuur genoeg bieden eten in de winter, met mijn buren die elke 3 dagen maaien is er nog ruimte voor een vogel om iets te vinden om in zijn bek te stoppen

maar bovenal, vindt al deze kleine wereld ook een gat in een holle boom om te nestelen? een oude schuur?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Choucoune
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 04/06/07, 14:38
Plaats: sarthe
x 12

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Choucoune » 03/05/20, 18:59

Hallo, bij mij heb ik elk jaar in bijgebouwen, een nest met zwaluwen, een met rode staart en een met blauwe tieten, de 3 nemen hetzelfde nest op, aan de andere kant, heeft het winterkoninkje gloednieuw opnieuw gemaakt nooit op dezelfde plaats , Ik heb het geluk een grote diversiteit aan vogels te hebben. In de winter zet ik er alleen zonnebloem voor, het is een permanente bezem, mezen, distelvinken, groenvinken, siteles, vinken, ect, het komt regelmatig voor dat ze raakten de tegels om te claimen !!
Door tegens is het 2 jaar geleden dat ik mijn goudvinken en mijn gekuifde hop of mijn kwikstaart niet meer zie : Cry: , katten worden vaak beschuldigd, oké, maar de kraai, de ekster en de gaai brengen enorme schade toe aan het broedsel.Het zijn zeer intelligente vogels, waarnemers, met een uitgebreide taal.
A+
0 x
Je bent zo blij want vandaag heb je mijn vrienden gevonden .....
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 03/05/20, 19:25

Langs een bos, bladverliezend, zelfs "beheerd", met een oude beek en dode elzen, hol, omgeven door prières waarin ik vogels zie als ik van mijn scherm opkijk, enz. De vraag rijst inderdaad weinig.

Helaas ken en herken ik de meeste vogels niet. Ik weet dat er zoveel zijn. Ik leef ermee.

Aan de andere kant worden zwaluwen, die in mijn jeugd veel voorkwamen in stallen, zeldzaam. Ook hier moet de leefomgeving spelen. In mijn dorp, geen stal waar niet meerdere nesten waren! Tegenwoordig zijn deze gebouwen afgebroken of omgevormd tot huizen ... En het is niet de stalen behuizing van de enige boer die overblijft die dat zal vervangen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Did67 » 03/05/20, 19:27

choucoune schrijft:... maar de zwarte kraai, de ekster en de Vlaamse gaai brengen enorme schade toe aan de broedsels. Het zijn zeer intelligente, oplettende vogels, met een uitgebreide taal.
A+


Een paar jaar geleden was ik getuige van een strijd tussen "kraai" (zwarte kraai ???) en een nest torenvalken, in de toppen van de bomen die je soms op de achtergrond van mijn video's ziet. Het schreeuwde. Ik zie veren vliegen ... En tot mijn verbazing zijn het de haviken die aan het inpakken zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par GuyGadebois » 03/05/20, 19:38

Did67 schreef:
choucoune schrijft:... maar de zwarte kraai, de ekster en de Vlaamse gaai brengen enorme schade toe aan de broedsels. Het zijn zeer intelligente, oplettende vogels, met een uitgebreide taal.
A+


Een paar jaar geleden was ik getuige van een strijd tussen "kraai" (zwarte kraai ???) en een nest torenvalken, in de toppen van de bomen die je soms op de achtergrond van mijn video's ziet. Het schreeuwde. Ik zie veren vliegen ... En tot mijn verbazing zijn het de haviken die aan het inpakken zijn!

De haviken zijn vrij arm qua snavels, en omdat je bovenaan een boom moet staan ​​met zijn klauwen, als ze vogels hebben met zeer krachtige snavels, kunnen ze niet vechten. Bovendien kunnen corvids banden vormen en zijn ze uiterst intelligent.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De moestuin van de pares Sundgau (lui van de Sundgau)




par Ahmed » 03/05/20, 19:39

Voor de zwaluwen speelt het leefgebied een rol, maar minder dan de afname van de veehouderij in de gebieden die vroeger polycultuur waren. De laatste keer dat ik ze in groten getale zag, was op de binnenplaats van een schapenboerderij ...; aangezien er geen schapen meer zijn, hebben de zwaluwen de plaats verlaten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 315-gasten