De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 31/03/20, 11:16

stephgouv schreef:Ik heb de video gisteren bekeken en zei tegen mezelf: Maar ik heb een tool zoals in de video! Hier is het:
20200330_185235.jpg
Dus ik ging aan het werk:
Ik stond mezelf zelfs toe om een ​​zoete aardappel te proberen

geweldig, je bent rijker dan je dacht en gefeliciteerd met het werk, voor de zoete aardappelen wordt het een beetje laat, want het duurt lang voordat het begint vanwege het antikiemmiddel, dus dat lukt niet neem misschien geen stekjes maar plant ze liever, snijd dit stuk direct in vieren in potten om te bewortelen voordat je naar de moestuin gaat
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 31/03/20, 12:26

Moindreffor schreef: voor zoete aardappelen zal het wat laat zijn, omdat het lang duurt om op gang te komen vanwege het antikiemmiddel, ...


Zelfs zonder antikiemmiddelen duurt het erg lang. En je hebt hele warme grond (of potgrond) nodig. Thuis, op een verwarmde vloer (rond de 25/27° als het koud is), kwam de knol (een "zaadje" en dus onbehandeld) pas ongeveer twee weken geleden uit.

Omdat ik ze thuis pas in juni kan planten, neem ik stekjes. Het stekje daarentegen trekt in 8 dagen wortels in water. Met één knol kan ik dus heel veel planten maken!
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 31/03/20, 12:55

Wat zouden de eerste tekenen moeten zijn? De uitgang van ziektekiemen aan de bovenkant zoals voor de pdt?
Ik ga in ieder geval niet in paniek raken! Maar ik houd het in de gaten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 31/03/20, 13:57

Dit zal zeer kleine "knoppen" vormen die zeer snel bladstelen zullen opleveren...

In ieder geval is het “vegetatieve nulpunt” +15° C. Onder deze temperatuur beweegt het geen centimeter!

Je moet het in je hoofd halen dat het een "tropisch" gebied is - hier niet echt misplaatst! Maar het lukt ons om er een paar te produceren...
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 04/04/20, 09:07

Toen ik gisteren een uitstapje naar de moestuin maakte, realiseerde ik me dat de uienbollen na bijna een maand planten "bijna niet" zijn verplaatst. Ongeveer 1 mm kiem die al 5 dagen naar buiten komt, maar niet meer lijkt te bewegen...
Mijn vraag: komt dit doordat de grond te vochtig is (maar toch "normaal" aangegeven op mijn t°C-sonde), of omdat de grond te koud is (9°C)?
Vergeleken met knoflookteentjes die tegelijkertijd worden geplant, zijn de bladeren bijna 10 cm groot!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 04/04/20, 10:01

Normaal!

De mijne is er niet uitgekomen.

Het is de temperatuur.

[De vochtigheidsindicaties van deze "multifunctionele" sondes - pH, vochtigheid, temperatuur lijken mij nogal gek - ik heb er een, ik houd er geen rekening mee behalve de temperatuur!]
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 04/04/20, 11:09

Bedankt Didier, dat stelt mij gerust!
Maar als het dan vanwege de temperatuur komt (te koud denk ik?), waarom hebben we dan allemaal haast om ze zo vroeg te planten?
Ik begrijp uw toespraken steeds beter als u zegt dat we onze ogen beter moeten gebruiken en niet halsoverkop moeten haasten. : Wink:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 04/04/20, 11:23

stephgouv schreef:Bedankt Didier, dat stelt mij gerust!
Maar als het dan vanwege de temperatuur komt (te koud denk ik?), waarom hebben we dan allemaal haast om ze zo vroeg te planten?
Ik begrijp uw toespraken steeds beter als u zegt dat we onze ogen beter moeten gebruiken en niet halsoverkop moeten haasten. : Wink:

omdat er dingen zijn die je vroeg kunt planten en waarvan de ontwikkeling niet door vorst wordt verstoord
je plant bijvoorbeeld een ui vroeg, hij groeit niet veel, maar hij groeit, het maakt niet uit of hij vriest
Je plant een aardappel vroeg, hij groeit, hij vriest, hij is voorbij,
na de eerste zonnestraal wil de tuinman planten
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 04/04/20, 13:32

In feite is het risicovrij. En dan vermijdt het de vraag naar de maan!!!!!

Zij is degene die beslist! Dit wordt absoluut de beste date!!!!

Maar in feite betekent dit dat je geen tijd verspilt aan het opstarten, wat kostbaar is voor deze alliaceae waarvan de bloei wordt bepaald door de fotoperiode: we weten dat de einddatum is geprogrammeerd! Je kunt dus net zo goed niet rondhangen...
1 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 04/04/20, 21:59

Vanmiddag heb ik wat getransplanteerd. Ik deed het beter dan ik dacht.
Ik had ruimte nodig om binnen 2-3 dagen met mijn tweede set zaailingen te beginnen.
De volgende verplantronde zal zijn: rode kool, gele Gotte en wortelen.
20200404_165919.jpg
Overzicht

20200404_152418.jpg
brocoli

20200404_154143.jpg
Bloemkool

20200404_160040.jpg
Snijd de sla

20200404_153328.jpg
spruitjes
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 292-gasten