De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 27/03/20, 22:16

Moindreffor schreef:
Coleman daalt veel lager -29 ° C denk ik uit het geheugen en hij gebruikt dat een dikke geforceerde sluier, dan daar aangezien hij geen referentie geeft weten we niet P30 of zelfs meer? en een kasdekzeil, want voor hem is het de vochtigheid die het probleem onderbreekt en hij zegt dat het vriest en dat het zonder problemen ontdooit, nou we hebben het hier over echte winterplanten

Ik denk dat we het gebruik moeten onderscheiden, broeikas voor voorsnelheid of broeikas voor cultuur in de winter, want voor snelheid heeft Coleman een verwarmde kas (het gaat niet onder 0 ° C, de kas waar hij zich voorbereidt) groenten te koop, passend bij uw chassis bij uw kookplaat


Let op, we moeten ook kijken over welke temperatuur we het hebben: ik geef de sonde "naast de planten" (in dit geval heb ik de sluier P17 niet teruggelegd - luiheid; daarom is de temperatuur die de planten ondergaan die in kas; maar met dubbele huiden kunnen we nogal wat verschillen hebben). Dus daar namen mijn zaailingen een - 6,5 ° C.Maar twee jaar geleden, mijn tomatenplanten die bijna 1 m hoog waren en kleine vruchten droegen die geroosterd waren voor dezelfde temperatuur: de weerstand tegen kou neemt af wanneer de planten zich ontwikkelen (intuïtief denken we het tegenovergestelde!).

Van wat ik uit zijn boek heb gelezen, zou ik zelfs zeggen dat Coleman kassen heeft - koude kamers (hij doet opslag op een standaard!).

Ik onderscheid de kassen om hun planten voor te bereiden (of voor gewassen "buiten het seizoen" - waar ik niet naar op zoek ben), waarin het in strenge klimaten nodig is om verwarming te overwegen, om te spelen op inertie (waterbuffer) en het forceren van kassen, zoals mijn tunnel, wat de groei in de tussenliggende periode versnelt. Dus om de oogst vooruit te helpen: het is de productie van "vroege groenten".
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 27/03/20, 22:18

Adrien (ex-nico239) schreef:Voor de (kleine) fruitbomen waarvan sommige al in bloei staan ​​(bewijs dat we deels hebzuchtig waren in de keuze van de soort) zette ik P60 die ik op het net had gevonden en die ik niet reserveer alleen in specifieke en punctuele gevallen zoals deze.


Het weer speelt met de zenuwen van onze planten !!! Het was te mild, ze braken. En nu brandt het uit. Ik had bloemknoppen op frambozen: het is geroosterd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Adrien (voormalig nico239) » 27/03/20, 22:27

Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Voor de (kleine) fruitbomen waarvan sommige al in bloei staan ​​(bewijs dat we deels hebzuchtig waren in de keuze van de soort) zette ik P60 die ik op het net had gevonden en die ik niet reserveer alleen in specifieke en punctuele gevallen zoals deze.


Het weer speelt met de zenuwen van onze planten !!! Het was te mild, ze braken. En nu brandt het uit. Ik had bloemknoppen op frambozen: het is geroosterd.


Ja, het is een beetje gedoe ....

Maar goed, dit spelletje gaat niet jaren mee.

Als de boom eenmaal een bepaalde grootte heeft bereikt, gaat hij nauwelijks verloren.
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 27/03/20, 22:54

Een tuinman vertelde mijn schoonmoeder ooit dat als zijn magnolia in de lente bevriest, je hem 's morgens vroeg met water moet besprenkelen en dat de knop niet kan roosteren. Ze probeerde nooit zo onmogelijk om te weten of waar of niet waar ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

NTA




par Did67 » 27/03/20, 23:19

Nee, hij begreep maar een kwart!

a) de bloemen bevriezen rond - 1 tot - 2 ° C

b) het water-ijsmengsel is per definitie 0 ° C [wel als het water zuiver is, maar niet nitpick], dus boven deze limiet ... Het is een fysische constante.

c) dientengevolge, op voorwaarde van besproeien CONTINU en VOLDOENDE zodat er altijd vloeibaar water is dat in ijs verandert, in feite wordt de bloem beschermd tegen bevriezing !!!

Zelfs als we het vinden verpakt in een "cocon" van ijs (en vloeibaar water eromheen!) ...

Het is best verbazingwekkend, maar waar.

Maar het ijs alleen daalt tot veel lagere temperaturen. Dus water gieten en laten bevriezen heeft geen zin! Een blok ijs dat uit de vriezer is verwijderd, ligt op - 18 ° C.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Ahmed » 27/03/20, 23:44

Ja, dat heb ik met moeite uitgelegd aan een vriend die er ook van overtuigd was dat het ijs niet onder nul kwam!
Het is inderdaad nodig om de dingen vanuit een dynamische hoek te bekijken: de faseovergang laat de latente warmte van het water vrij en houdt de temperatuur rond nul zolang de toevoer van water het mogelijk maakt om de calorieverliezen als gevolg van de omgeving te compenseren. kouder ...
In ieder geval is ijs een toestand van materie (water) en komt het niet overeen met een bepaalde temperatuur (buiten de bovengrens), evenmin als water in vloeibare vorm.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: NT




par Adrien (voormalig nico239) » 28/03/20, 00:01

Did67 schreef:Nee, hij begreep maar een kwart!

a) de bloemen bevriezen rond - 1 tot - 2 ° C

b) het water-ijsmengsel is per definitie 0 ° C [wel als het water zuiver is, maar niet nitpick], dus boven deze limiet ... Het is een fysische constante.

c) dientengevolge, op voorwaarde van besproeien CONTINU en VOLDOENDE zodat er altijd vloeibaar water is dat in ijs verandert, in feite wordt de bloem beschermd tegen bevriezing !!!

Zelfs als we het vinden verpakt in een "cocon" van ijs (en vloeibaar water eromheen!) ...

Het is best verbazingwekkend, maar waar.

Maar het ijs alleen daalt tot veel lagere temperaturen. Dus water gieten en laten bevriezen heeft geen zin! Een blok ijs dat uit de vriezer is verwijderd, ligt op - 18 ° C.


De boomverzorgers gebruikten deze techniek, maar het lijkt mij dat ze nu de voorkeur geven aan het brandhout
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 28/03/20, 08:37

Adrien (ex-nico239) schreef:Voor de (kleine) fruitbomen waarvan sommige al in bloei staan ​​(bewijs dat we deels hebzuchtig waren in de keuze van de soort) zette ik P60 die ik op het net had gevonden en die ik niet reserveer alleen in specifieke en punctuele gevallen zoals deze.

Ik dacht dat ik had gelezen dat er P60 was, maar bij twijfel heb ik deze info niet herhaald, je bevestigt het dank je
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: NT




par Did67 » 28/03/20, 08:43

Adrien (ex-nico239) schreef:
De boomverzorgers gebruikten deze techniek, maar het lijkt mij dat ze nu de voorkeur geven aan het brandhout


Ja Omdat ze vaak zijn uitgerust. Irrigatie-apparatuur is nodig om het hele gebied te bestrijken.

Tegenwoordig irrigeren we steeds meer door te druppelen en niet door te sprenkelen ...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 28/03/20, 08:46

Did67 schreef:Ik onderscheid de kassen om hun planten voor te bereiden (of voor gewassen "buiten het seizoen" - waar ik niet naar op zoek ben), waarin het in strenge klimaten nodig is om verwarming te overwegen, om te spelen op inertie (waterbuffer) en het forceren van kassen, zoals mijn tunnel, wat de groei in de tussenliggende periode versnelt. Dus om de oogst vooruit te helpen: het is de productie van "vroege groenten".

wat ik hier of elders zei, je moet je doel kiezen,

Coleman testte de "echte verwarmde productiekas, hij maakte zijn berekeningen, de extra oogst betaalt voor de verwarming, maar niet meer, om nog 1 gewas te maken zonder extra winst, dus meer werk, voor niets, hij heeft snel gekozen, gaf hij het op

Ik zal het in deze periode misschien nog een keer lezen en ik moedig je echt aan om het dieper te lezen, het gaat echt oplichten en na dit lezen zie je de zomer echt anders, let op het is een professionele tuinder, hij verkoopt wat hij kweekt en dus kweekt hij wat hij weet te verkopen met zijn methode, zijn tomatenteelt is anekdotisch en alleen vanwege deze unieke kas, waar hij zijn leveringen klaarmaakt, dus het zeer brede palet aan rassen die hij kweekt is misschien niet die van een amateur-tuinier zoals jij en ik
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 346-gasten