De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 15/10/20, 18:25

Het is een geweldige vorm!
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 16/10/20, 14:40

Did67 schreef:breng inheemse zwavel (of "bloesemzwavel") binnen. Brassicaceae hebben een hoge behoefte aan S, die niet altijd in de bodem aanwezig is. Liever dan een dure analyse, een test (de S is te vinden in korrels op internet, van het kleine zakje tot de zak van 25 kg! De 25 kg als dit wordt bevestigd.)

Dit is wat ik lees:
"Zwavelbloem is een product dat al honderden jaren wordt gebruikt. Het wordt gepresenteerd als een van de beste natuurlijke oplossingen op de markt. strijd tegen schimmel en bepaalde plantenplagen".
Dus spaarzaam aan de voet van de kool zetten, om de naburige mycorrhiza niet te vernietigen, denk ik.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: De moestuin zonder moe te worden




par sicetaitsimple » 16/10/20, 15:08

Brassicaceae mychoriseren sowieso niet.
Ik denk dat het probleem van zwaveltekorten algemener is. Er waren tientallen jaren waarin de atmosferische input grotendeels voldoende was via neerslag (emissies van voertuigen die brandstoffen met een laag zwavelgehalte verbrandden, niet-vervuilde thermische elektriciteitscentrales, olie- of kolenverwarming, enz.).
Tegenwoordig is dit niet langer het geval, vandaar de noodzaak om er nader naar te kijken, vooral voor de culturen die dit nodig hebben.

Het ‘fytosanitaire’ aspect van spuiten is naar mijn mening een ander onderwerp.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 18/10/20, 19:53

stephgouv schreef:
Did67 schreef:breng inheemse zwavel (of "bloesemzwavel") binnen. Brassicaceae hebben een hoge behoefte aan S, die niet altijd in de bodem aanwezig is. Liever dan een dure analyse, een test (de S is te vinden in korrels op internet, van het kleine zakje tot de zak van 25 kg! De 25 kg als dit wordt bevestigd.)

Dit is wat ik lees:
"Zwavelbloem is een product dat al honderden jaren wordt gebruikt. Het wordt gepresenteerd als een van de beste natuurlijke oplossingen op de markt. strijd tegen schimmel en bepaalde plantenplagen".
Dus spaarzaam aan de voet van de kool zetten, om de naburige mycorrhiza niet te vernietigen, denk ik.


Neen.

Zwavel is een fungicide, ja. . Behalve dat het, in tegenstelling tot koper, zeer snel oxideert (binnen een paar dagen). Ook sulfieten [SO3-- zijn fungiciden (vgl. de stabilisatie van wijnen). De bron van S in de bodem zijn sulfaationen [SO4--, zo nuttig. Uiteraard op de juiste niveaus (anders dreigt de zuurgraad). We gaan er vanuit dat de koolsoorten die grote behoeften hebben, niet genoeg vinden...
1 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 19/10/20, 07:36

Vandaar het adagium: je moet "lijden" om mooi te zijn! Ik ga het bewaren voor de kool!
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 10/11/20, 13:09

Hallo allemaal, hier het laatste nieuws uit mijn moestuin:
Op 05 en 06 november waren de eerste nachtvorsten zeer aanwezig in de kas.
Als gevolg hiervan worden alle kerstomaatjes die aan de tros zijn achtergebleven "gekookt".
20201105_054549.jpg
gla gla

20201106_074818.jpg
eerste vorst

Ik heb gebruik gemaakt van gratis MO om de moestuin af te dekken.
Eindelijk tenminste waar er geen overblijfselen van culturen zijn (die ik laat staan)
20201108_155039.jpg
Bedekking van dode bladeren

Toen ik de overgebleven groenten nader bekeek, zag ik op 1 spruitjesplant enkele bladluizen.
20201108_154706.jpg
Bladluizen op spruitjes

Ik haastte me toen om de grootste van alle planten te oogsten, evenals de enige 2-3 wortels uit de hele moestuin...
20201108_155820.jpg
Spruitjes oogst

Ook heb ik de laatste bieten geoogst en een rode kool gesneden.
20201108_155410.jpg
De laatste bieten

Om de evolutie van bladluizen op andere planten te volgen of niet.
2 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 30/11/20, 14:34

-8°C vanochtend! En vanavond of morgen worden de eerste sneeuwvlokken aangekondigd.

En dan te bedenken dat er mensen zijn die hun hoofd breken om veldsla te zaaien, terwijl het thuis uit zichzelf groeit...
Zoals wat, het is goed om wat groenten te laten ontkiemen.

Het blijft nu om de oogsten te plannen
20201128_155924.jpg
beslag
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 30/11/20, 15:18

Thuis, -7,5°C.

Plannen??? Een Opinel! En een container. En ik heb de grotere afgesneden, om ruimte te maken voor de kleinere...

PS: A priori is het veldsla met "grootzadige" veldsla (die ook de grootste bladeren heeft!). Van Italiaanse oorsprong zijn ze minder resistent dan de "shells" of de "vertes de Cambrai"... Maar bij - 8° is het nog steeds comfortabel...
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 30/11/20, 15:51

Als ik plan zeg, bedoel ik: dat ga ik ook doen.
Toen ik de foto gisteren maakte, heb ik er één afgesneden en kon ik het niet laten om hem op te eten... Het is een beetje vervelend als ik door de moestuin loop. Een beetje zoals jij met je frambozen (niet alles gaat mee naar huis).
En weer in 35m2 ging ik snel rond anders kan ik mezelf niet voorstellen in 900m2: ik kom dan al vol aan tafel lol
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 30/11/20, 17:13

stephgouv schreef:Toen ik de foto gisteren maakte, heb ik er één afgesneden en kon ik het niet laten om hem op te eten... Het is een beetje vervelend als ik door de moestuin loop.

Hetzelfde geldt voor mij, die is te lekker, ik heb altijd van veldsla gehouden, maar gekweekt in hooi is het mijn kleine traktatie op dit moment, waarbij ik veel in de moestuin ben. Daarnaast zijn het er ik weet niet hoeveel, het is enorm, vorig jaar heb ik op verschillende plekken een hele bos gezaaid, maar zoveel had ik niet. Ik weet niet meer welke soort, maar het is veldsla. Volgend jaar ga ik de anderen proberen.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten