De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 27/03/20, 14:26

Eigenlijk was ik niet zo precies met het nivelleren.
Voor wortelen wacht ik tot de toppen steviger zijn.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 27/03/20, 14:33

stephgouv schreef:Eigenlijk was ik niet zo precies met het nivelleren.
Voor wortelen wacht ik tot de toppen steviger zijn.

wacht niet te lang, vorig jaar heeft Didier het getest en het werkte maar de wortels waren kort omdat het verplanten wat laat was
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 27/03/20, 14:41

Ja, maar hier zorgt het water geven ervoor dat de zaailingen een beetje gaan liggen, dus ik kan me niet eens voorstellen dat ik ze aanraak lol
Maar ik kijk en houd uw "advies" in mijn achterhoofd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 27/03/20, 15:04

Denk eens aan de meneer
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 27/03/20, 16:14

bekijk de video's van de werkende broederschap, de voorlaatste denk ik, de man laat zien hoe hij zichzelf een hulpmiddel heeft gemaakt voor het verplanten van zeer kleine zaailingen met een stuk elektriciteitskabel
Ik gebruik een apotheek spatel, professionele vervorming vereist
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 27/03/20, 17:02

stephgouv schreef:Maar pas op dat u niet te vroeg plant / zaait, want onder dekking (zoals bij hooi thuis) is er een verschil van 5 ° C ten opzichte van kale grond.


Ik heb twee dagen geleden hetzelfde gemeten, tot op de graad nauwkeurig!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 27/03/20, 17:05

Moindreffor schreef:wacht niet te lang, vorig jaar heeft Didier het getest en het werkte maar de wortels waren kort omdat het verplanten wat laat was


Dit waren wortelen gezaaid in zaailingentrays (met kleine gaatjes). Het kwam omhoog en duwde langzaam. Toen ik wilde verplanten, terwijl de zaailing er aan de oppervlakte belachelijk uitzag (zoals 4 echte bladeren, wat voor een wortel niets is!), Vormden de wortels een knotje onderaan de gaten. om te transplanteren, moest ik het knippen. Het resultaat was dat ik wortelen kreeg die meer op knolselderij leken. Tussen de twee eigenlijk. En ik kan bevestigen dat het verplanten van selderij door het grondig “aankleden” (de wortels afsnijden) niet alleen maar folklore is!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 27/03/20, 17:09

Moindreffor schreef:in het noorden en ik ben aan de Belgische grens, we hebben een meer "regelmatig" weer, het stijgt minder bij hoge temperatuur en het daalt ook minder laag, met pieken in de ene richting als in de andere
zodat augustus natter kan worden dan elders en soms geen vorst vóór november, dus dat is wat ik dit jaar ga plaatsen, een winterkap verdubbeld met een kasdek, en dus klaar angst voor vorst onder -2 of zelfs -3 ° C, wat het seizoen echt zal verlengen
thuis Doris is het droogte plus zeer doorlatende grond waardoor je in de zomer plat zult vallen


Daar verras je mij. Continentale klimaten zijn extremer dan oceanische klimaten... De zee is een thermische buffer.

Thuis, twee ochtenden bij -6,5 en -6°C aan het begin van de week (gemeten in de tunnelkas, zonder zeil). In de vroege ochtend is er geen noemenswaardig verschil tussen binnen en buiten in de kas. Overdag kun je trouwens tegenwoordig 35/38° in de kas hebben en 10 of 11° buiten... De overdekte kas is meer een "forceer"-apparaat dan een antivriesapparaat. Voor de planten (die momenteel in huis worden gezaaid, maar die ik er zodra ze opkomen eruit zal halen om verwelking te voorkomen - zodat ze in "spaghetti" opgaan), gebruik ik een glazen frame, met een verwarmingsweerstand ingesteld op + 3° (als het lager gaat, begint het)...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 27/03/20, 18:41

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:in het noorden en ik ben aan de Belgische grens, we hebben een meer "regelmatig" weer, het stijgt minder bij hoge temperatuur en het daalt ook minder laag, met pieken in de ene richting als in de andere
zodat augustus natter kan worden dan elders en soms geen vorst vóór november, dus dat is wat ik dit jaar ga plaatsen, een winterkap verdubbeld met een kasdek, en dus klaar angst voor vorst onder -2 of zelfs -3 ° C, wat het seizoen echt zal verlengen
thuis Doris is het droogte plus zeer doorlatende grond waardoor je in de zomer plat zult vallen


Daar verras je mij. Continentale klimaten zijn extremer dan oceanische klimaten... De zee is een thermische buffer.

Thuis, twee ochtenden bij -6,5 en -6°C aan het begin van de week (gemeten in de tunnelkas, zonder zeil). In de vroege ochtend is er geen noemenswaardig verschil tussen binnen en buiten in de kas. Overdag kun je trouwens tegenwoordig 35/38° in de kas hebben en 10 of 11° buiten... De overdekte kas is meer een "forceer"-apparaat dan een antivriesapparaat. Voor de planten (die momenteel in huis worden gezaaid, maar die ik er zodra ze opkomen eruit zal halen om verwelking te voorkomen - zodat ze in "spaghetti" opgaan), gebruik ik een glazen frame, met een verwarmingsweerstand ingesteld op + 3° (als het lager gaat, begint het)...

Coleman daalt veel lager -29 ° C denk ik uit het geheugen en hij gebruikt dat een dikke geforceerde sluier, dan daar aangezien hij geen referentie geeft weten we niet P30 of zelfs meer? en een kasdekzeil, want voor hem is het de vochtigheid die het probleem onderbreekt en hij zegt dat het vriest en dat het zonder problemen ontdooit, nou we hebben het hier over echte winterplanten

Ik denk dat we het gebruik moeten onderscheiden, broeikas voor voorsnelheid of broeikas voor cultuur in de winter, want voor snelheid heeft Coleman een verwarmde kas (het gaat niet onder 0 ° C, de kas waar hij zich voorbereidt) groenten te koop, passend bij uw chassis bij uw kookplaat
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Adrien (voormalig nico239) » 27/03/20, 21:51

Moindreffor schreef:
Did67 schreef:
Moindreffor schreef:in het noorden en ik ben aan de Belgische grens, we hebben een meer "regelmatig" weer, het stijgt minder bij hoge temperatuur en het daalt ook minder laag, met pieken in de ene richting als in de andere
zodat augustus natter kan worden dan elders en soms geen vorst vóór november, dus dat is wat ik dit jaar ga plaatsen, een winterkap verdubbeld met een kasdek, en dus klaar angst voor vorst onder -2 of zelfs -3 ° C, wat het seizoen echt zal verlengen
thuis Doris is het droogte plus zeer doorlatende grond waardoor je in de zomer plat zult vallen


Daar verras je mij. Continentale klimaten zijn extremer dan oceanische klimaten... De zee is een thermische buffer.

Thuis, twee ochtenden bij -6,5 en -6°C aan het begin van de week (gemeten in de tunnelkas, zonder zeil). In de vroege ochtend is er geen noemenswaardig verschil tussen binnen en buiten in de kas. Overdag kun je trouwens tegenwoordig 35/38° in de kas hebben en 10 of 11° buiten... De overdekte kas is meer een "forceer"-apparaat dan een antivriesapparaat. Voor de planten (die momenteel in huis worden gezaaid, maar die ik er zodra ze opkomen eruit zal halen om verwelking te voorkomen - zodat ze in "spaghetti" opgaan), gebruik ik een glazen frame, met een verwarmingsweerstand ingesteld op + 3° (als het lager gaat, begint het)...

Coleman daalt veel lager -29 ° C denk ik uit het geheugen en hij gebruikt dat een dikke geforceerde sluier, dan daar aangezien hij geen referentie geeft weten we niet P30 of zelfs meer? en een kasdekzeil, want voor hem is het de vochtigheid die het probleem onderbreekt en hij zegt dat het vriest en dat het zonder problemen ontdooit, nou we hebben het hier over echte winterplanten

Ik denk dat we het gebruik moeten onderscheiden, broeikas voor voorsnelheid of broeikas voor cultuur in de winter, want voor snelheid heeft Coleman een verwarmde kas (het gaat niet onder 0 ° C, de kas waar hij zich voorbereidt) groenten te koop, passend bij uw chassis bij uw kookplaat


Voor de (kleine) fruitbomen waarvan sommige al in bloei staan ​​(bewijs dat we deels hebzuchtig waren in de keuze van de soort) zette ik P60 die ik op het net had gevonden en die ik niet reserveer alleen in specifieke en punctuele gevallen zoals deze.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 322-gasten