De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 08/03/20, 19:38

Doris schreef:
stephgouv schreef:Oufff zoveel!?
Thuis denk ik dat het half augustus te laat is om te produceren omdat we het gevoel hebben dat het weer wat achteruit gaat en ineens zijn de groenten "ter plaatse".


het hangt allemaal af van de specifieke situatie, ik probeer het zo omdat ik twee jaar op rij dezelfde observatie heb gemaakt: na warm weer langduriger droogte (duidelijker in 2019 dan in 2018) had ik planten die in de zomer weinig of zelfs heel weinig gegeven, en die half augustus, toen de omstandigheden beter waren, uitgeput waren. Van dezelfde groente had ik zaailingen in spontane opkomst of heel laat geplant, die begin augustus begonnen te produceren en die een bevredigende oogst opleverden, in 2018 tot 2019 oktober (datum van de eerste nachtvorst) en in XNUMX tot begin november. Mijn gok is dan ook precies dat vanaf XNUMX augustus, ook al kan het nog steeds erg warm zijn, in mijn sector het weer begint te veranderen: de nachten zijn koeler, de lucht wordt beter ademend, en veel andere dingen. Als ik planten heb die op dit moment volgroeid zijn en in goede staat verkeren, verleng ik eigenlijk mijn seizoen. Maar bij jou is het zeker niet hetzelfde en hoef je minder ruimte in te nemen.

in het noorden en ik ben aan de Belgische grens, we hebben een meer "regelmatig" weer, het stijgt minder bij hoge temperatuur en het daalt ook minder laag, met pieken in de ene richting als in de andere
zodat augustus natter kan worden dan elders en soms geen vorst vóór november, dus dat is wat ik dit jaar ga plaatsen, een winterkap verdubbeld met een kasdek, en dus klaar angst voor vorst onder -2 of zelfs -3 ° C, wat het seizoen echt zal verlengen
thuis Doris is het droogte plus zeer doorlatende grond waardoor je in de zomer plat zult vallen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 08/03/20, 21:07

Het is niet voor de hand liggend, want het is temperatuur en vochtigheid die altijd het laatste woord hebben. Dus ik denk dat ik me zal beperken tot maximaal 3 weken vertraging. Stel je voor dat ik meer wil verschuiven maar dat de tijd er niet meer voor leent ... maar dat is voor later.

Gisteren heb ik 117 uienbollen geplant :D
Maar ook, te nieuwsgierig, trok ik een steenachtige knoflook uit die 13 dagen in het hooi was geplant. En tot mijn verbazing mooie kleine wortels : Oops:
20200307_184551.jpg
Teentjes wortels
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 08/03/20, 23:25

Moindreffor schreef:thuis Doris is het droogte plus zeer doorlatende grond waardoor je in de zomer plat zult vallen


Dat is het, als ik het goed wil doen, moet ik proberen de zomer een beetje te omzeilen met overmatige droogte. In België, of richting de grens, is het nodig om meer te berekenen over een zogenaamde gematigde tijd, de temperaturen kunnen hetzelfde zijn, maar met minder variaties en pieken, en ook minder stress voor de planten
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 09/03/20, 08:05

Doris schreef:
Moindreffor schreef:thuis Doris is het droogte plus zeer doorlatende grond waardoor je in de zomer plat zult vallen


Dat is het, als ik het goed wil doen, moet ik proberen de zomer een beetje te omzeilen met overmatige droogte. In België, of richting de grens, is het nodig om meer te berekenen over een zogenaamde gematigde tijd, de temperaturen kunnen hetzelfde zijn, maar met minder variaties en pieken, en ook minder stress voor de planten

hier hebben we gewoon een klein probleempje met de kille tomaten, het werkt nog steeds, maar vooral aubergine en paprika
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 14/03/20, 21:44

Dat is het, ik lanceerde de eerste golf van zaaien.
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan ...
20200314_181754.jpg
2 soorten salade en kervel

20200314_181829.jpg
Broccoli, bloemkool, spruitjes en uien

20200314_181835.jpg
Wortelzaailingen


Vervolgens, door het huishoudelijk afval op het hooi in de moestuin te gooien, wilde ik de voortgang van mijn bollen uien D + 7 en kruidnagel D + 20 zien.
20200314_163243.jpg
Ui D + 7

20200314_163413.jpg
Knoflook D + 20

Als ik denk aan alle regen die viel, was ik bang om ze te zien rotten.
Wordt vervolgd.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 14/03/20, 22:35

ja, zaaien is goed, en groeit in de moestuin, dus SUPER !!!!
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 17/03/20, 22:57

Heeft de Covid-19 de oudere vriend bereikt?
Gelukkig niet!
Maar pas op dat u niet te vroeg plant / zaait, want onder dekking (zoals bij hooi thuis) is er een verschil van 5 ° C ten opzichte van kale grond.
Ik ben me ervan bewust dat het 15-20 dagen langer duurt voordat de aarde is opgewarmd, maar in de herfst duurt het nog 15-20 dagen voordat het is afgekoeld.
20200317_162259.jpg
T ° C op grondniveau

20200317_161943.jpg
T ° C 5cm onder de grond

20200317_162121.jpg
T ° C 5 cm onder de grond bedekt met 20 cm hooi
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Adrien (voormalig nico239) » 17/03/20, 23:21

Het is een tijdje geleden dat ik vragen heb gesteld.

Maar uiteindelijk wat goed.

In de natuurlijke humus van de wei is het hetzelfde en doet de wei het goed toch?

Dus nu kan het me niet schelen.
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 27/03/20, 10:28

Hier is wat nieuws van mijn eerste zaai.
20200326_142655.jpg
Wortelzaailingen

20200327_094650.jpg
Saladezaailingen

20200327_094723.jpg
Zaailingen van broccoli, bloemkool, bxl-kool en uien (nog niet vrijgegeven)

Ik was onder de indruk van de snelheid waarmee de wortels stegen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 27/03/20, 14:04

uitstekend : Wink:
gewoon een opmerking in je wortelterrine, je had het oppervlak beter kunnen egaliseren, omdat het een regelmatige laag compost boven de zaden kan plaatsen
aandacht Ik adviseer je om je wortels heel vroeg in diepere potten te verplanten, want zodra de wortel heel snel in de diepte groeit, dus als het doel is om verliezen door slakken te beperken, moet je planten al goed transplanteren ontwikkeld, ik bewaar 500g potten honing, maar ik zou moed moeten hebben

daarnaast brak ik mijn mond en ik drink, maar wat een eikel doe ik
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 228 gasten