De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 06/07/20, 15:36

Moindreffor schreef:heb je andere voeten eerder getransplanteerd om te vergelijken?

Ja 2 of 3 planten getransplanteerd eind mei (uit het hoofd) en die begin juni de kou hebben ondergaan en toch zijn hervat.
Ze moeten ongeveer even groot zijn, dus volg.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 06/07/20, 15:45

stephgouv schreef:
Moindreffor schreef:heb je andere voeten eerder getransplanteerd om te vergelijken?

Ja 2 of 3 planten getransplanteerd eind mei (uit het hoofd) en die begin juni de kou hebben ondergaan en toch zijn hervat.
Ze moeten ongeveer even groot zijn, dus volg.

erg interessant, aangezien we dichtbij zijn ...
mijn voeten getransplanteerd tussen eind mei en begin juni, hadden ook problemen in het begin, maar ze beginnen nu goed, ik denk dat een gebrek aan vruchtbaarheid ook te vrezen is in jouw geval van de voeten die bij mij zijn getransplanteerd in dezelfde periode op minder vruchtbare plaatsen bleef ook belemmerd en ontwikkelde zich niet
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 07/07/20, 07:42

Deze avond was cool.
20200707_054706.jpg
Bevriezen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 07/07/20, 08:45

Verdomme, ik heb mijn sondes niet op nul gezet ... Maar gisteren was het de hele dag koud ...

Dit is ook "opwarming van de aarde"! De thermodynamische machine van de aarde kan ons op onze breedtegraden met te veel kracht arctische lucht terugsturen!
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 07/07/20, 09:26

Het is waar dat het gisteren veel blies!
Vandaag, mooie dag en morgen hevige regenbuien aangekondigd voordat de temperatuur stijgt voor de wij (in ieder geval in mijn regio).
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 13/07/20, 08:53

Bonjour à tous,

Wie van jullie is al begonnen met je "grote" oogsten (aardappelen, knoflook, uien)?
Op sommige knoflookstengels heb ik een knopvorming die begint. Zal het waarschijnlijk de smaak van de knoflook veranderen (en ik moet zo snel mogelijk afscheuren voordat ik klaar ben met trainen) of kan ik het laten bloeien (en oogsten wanneer en wanneer ik het nodig heb)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 13/07/20, 10:43

Ik haalde de volledig droge herfstknoflook eruit.
Scheur de "conserverings" alliaten niet te snel af (ik heb het niet over "uien" die "vers" in salades worden gegeten), zolang de bladeren niet zijn neergedaald en uitgedroogd. De bolgroei is erg sterk tijdens deze periode van overdracht van "biomassa" van de bladeren / onderkant van de bladstelen naar de bollen. Maak u geen zorgen dat er roest op de bladeren blijft hangen. Op de knoflook kan de buitenhuid, die de verschillende peulen "samenbrengt", die eerst geconsumeerd kunnen worden (verse knoflook), daarna hard worden (conserveringsfase door "vlechten" te maken) zelfs "rotten": dit zal niet voorkomen om de knoflookkop in een krat te bewaren ...
Idem de pdt. Scheur niet af voordat de stengels van de bladeren zijn uitgedroogd en hun "substantie" niet is leeggemaakt - behalve natuurlijk een hash brown van "korrels" ...
Van nature zijn we te ongeduldig. En daarom een ​​deel van het potentieel te ontnemen!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 13/07/20, 10:46

stephgouv schreef:Op sommige knoflookstengels heb ik een knopvorming die begint. Zal het waarschijnlijk de smaak van de knoflook veranderen (en ik moet zo snel mogelijk afscheuren voordat ik klaar ben met trainen) of kan ik het laten bloeien (en oogsten wanneer en wanneer ik het nodig heb)?


Die, je verscheurt ze: ze zijn "vernaliseerd" (hebben de werking van de kou ondergaan). De peulen zullen niet meer groeien.

Thuis wordt er dus op 3 variëteiten één gemonteerd (de Lautrec-roos). Niet geschikt voor onze klimaten. Ik wilde proberen ... Allemaal op dezelfde dag geplant. "Roots" dag: het is niet de maan !!!!

Tenzij je bulbillen wilt produceren, die geen zaden zijn, die je kunt herplanten, die normaal volgend jaar een kleine ronde krop zullen maken, die je, als je hem opnieuw plant, normaal gesproken het volgende jaar een 'normale krop' zal maken. 'na...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Adrien (voormalig nico239) » 13/07/20, 16:54

stephgouv schreef:Bonjour à tous,

Wie van jullie is al begonnen met je "grote" oogsten (aardappelen, knoflook, uien)?
Op sommige knoflookstengels heb ik een knopvorming die begint. Zal het waarschijnlijk de smaak van de knoflook veranderen (en ik moet zo snel mogelijk afscheuren voordat ik klaar ben met trainen) of kan ik het laten bloeien (en oogsten wanneer en wanneer ik het nodig heb)?


Ik ben een behoorlijk slecht voorbeeld, aangezien ik, net als vorig jaar, het oogsten of bewaren van aardappelen niet moe zal worden en ik ze rustig onder het hooi in de koele lucht en vochtigheid.
Er gaat niets boven een tweede test om de eerste misschien te valideren, enzovoort.

En aangezien knoflook een vaste plant is en alles wat ik in de grond was vergeten, is teruggegroeid ... als aardappelen eindelijk.
Ik begrijp niet waarom ik hem zou oppakken en daar ook zou opbergen.
Het blijft waar het is: onder het hooi.
En we zullen zien wat er in de loop van de maanden gebeurt.

Voor bollen in grote aantallen omdat ze op de meeste stelen aanwezig zijn ... Ik denk dat ik de natuur zijn gang laat gaan.
Dit alles liegt toch al (teef, beest, gewicht van wikke, andere ???)
Door ze te oogsten zou ik het hele gebied moeten vertrappen en dat wil ik niet.
Ik zal alleen de bulbillen herplanten van de stengels van de geconsumeerde koppen.

Dit alles is nog vers, omdat ik gisteren de video heb gemaakt die online zal staan ​​... Ik weet niet wanneer.

Het is duidelijk dat al deze voorbeelden niet gevolgd moeten worden omdat het tests zijn.
En als de conservering van aardappelen onder hooi een jaar werkte met de Mona Lisa van 2019, zegt niets dat het hetzelfde zal zijn met de Agata van 2020.

Dit alles zal in ieder geval regelmatig worden gecontroleerd.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 13/07/20, 17:33

Het lijdt geen twijfel dat het de winter zal passeren.

Als je het gewoon wilt eten, moet je het op een gegeven moment oogsten. En als de bladeren en stengels eenmaal zijn "verrot", zal het moeilijk zijn om een ​​knoflookkop te vinden ... daarom denk ik dat het het beste is om te oogsten, eten en opnieuw te planten "precies wat je wilt. 'men moet"...

Het zou ook interessant zijn om, afhankelijk van de variëteit, te zien of, in jouw geval, geen van hen vernaliseert en "opkomt" ... Het is de zeer delicate kwestie van het stadium waarin de zaailing gevoelig wordt ... Te vroeg geplant (en spontaan te vroeg), dreigt het een ontwikkeling te bereiken die voldoende is om gevoelig te worden, de laatste verkoudheid te "vangen" en te "opstaan" ... En dat zonder twijfel "soms, ja; soms, nee!". Rassen, het weer, dat zal allemaal uitkomen ... Bij mij zijn alle "rozen uit Lautrec" "gemonteerd". En geen in twee andere varianten ...

In zijn terroir, "Knoflook planten.

Het is hartje winter, in de maand december, als het zo goed is om bij het vuur te blijven dat onze knoflook wordt bereid en geplant. "


Thuis, in een harder klimaat, heb ik eind oktober uit mijn hoofd geplant. Ik dacht dat het ineens een beetje zou ontwikkelen, maar niet te veel ... Mislukt! Eindelijk gemist: dit is wat er is gebeurd. Maar hij was sowieso a priori gevoelig.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 217 gasten