De moestuin zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 26/06/20, 09:54

Alle “mooie agronomie” (conventioneel biologisch)... En de hoog klinkende woorden...

Veengebieden moeten beschermd worden en daar willen we het hier niet over hebben!

Laten we duidelijk zijn: ik bekritiseer niet. Ik leg uit waarom dit noch indruk op mij maakt, noch mij aantrekt... En als ik boeken schrijf, is het zo dat zoveel mogelijk mensen niet "verblind" raken door dit soort valse ecologie...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 26/06/20, 09:57

stephgouv schreef:
Did67 schreef:Tomaten kunnen worden gekweekt op een blokje glaswol van 15 cm. Als je maar goed infuseert!

Dit is waarschijnlijk de reden waarom mijn planten in de kas ‘vegeteren’, niet genoeg water?
Ze verwelken echter niet onder de 20 cm hooi!


Ik moet verder met de video's over water en bodem...

a) hooi creëert geen water
b) een kas is een "droger", die de waterbehoefte vergroot ("ETP")
c) planten ruim vóór het verwelken vechten tegen uitdroging door hun huidmondjes te sluiten
d) daarbij vertragen ze de fotosynthese sterk, waarbij de gasuitwisseling voornamelijk hierdoorheen gaat...
e) daarom stort de opbrengst in voordat deze verwelkt - QED
1 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 26/06/20, 10:18

Kortom, je moet water geven, maar dan op een intelligente manier!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Doris » 26/06/20, 11:08

stephgouv schreef:Tijdens de bevalling deden mijn vrouw en ik een stapje terug en verbeterden onze manier van eten.
Dus nu eten we liever minder, maar beter.
Salades uit de moestuin eten we bijna dagelijks, terwijl het voorheen af ​​en toe eentje (zonder smaak) uit de winkel was.
Iedereen die ik een salade gaf vond hem heerlijk! soms met een beetje nootachtige smaak.
In dit perspectief wil ik dus doorgaan, want ik ben al op de goede weg!


Voor ons hier geldt hetzelfde, we beginnen te genieten van de moestuin, de eerste komkommers met een hele milde smaak, al heel lang salades, en vandaag de eerste tomaten, zelfs de aardappelen van levende grond, niets aan de hand Kijk wat we in de supermarkten kopen, maar helemaal niets. Ik heb een salade aan een collega gegeven, die vindt het niet lekker, omdat het geen smaak heeft, ik zie later wel wat ze me gaat vertellen.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 26/06/20, 12:17

stephgouv schreef:Kortom, je moet water geven, maar dan op een intelligente manier!


In een kas waar het niet regent, ja natuurlijk! Water is de belangrijkste productiefactor in de landbouw.

Er bestaat geen ‘wonder’ (maar wel een hoop onzin!). Kortom, voor een plant is de opbrengst (de geproduceerde biomassa) evenredig met de hoeveelheid water die er doorheen gaat. Er is ongeveer 600 liter nodig om 1 kg graan (en evenveel andere biomassa - stengels, wortels; dus 2 kg gedroogde biomassa) te produceren in een van de meest efficiënte planten: maïs! Dit is enkele duizenden liters voor 1 kg rijst. Nou, de enigszins idiote zweren bekritiseren maïs (en eten basmati!)...

In ons klimaat speelt de bodem (min of meer goed) de rol van buffer. Het gaat dus onopgemerkt. Tarwe "prikt" de 700 tot 750 liter die het nodig heeft in de grond, vóór de zomer - noch gezien, noch bekend!
1 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 26/06/20, 13:15

En ik dacht dat zolang een plant niet verwelkte, RUE voldoende was.
Dus dat betekent dat mycorrhisatie de plant ‘helpt’ om niet te verwelken en niet als permanente watergever?
Ik denk dat ik mijn irrigatiesysteem ga opzetten, anders kom ik er niet uit.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 26/06/20, 14:08

stephgouv schreef:En ik dacht dat zolang een plant niet verwelkte, RUE voldoende was.
Dus dat betekent dat mycorrhisatie de plant ‘helpt’ om niet te verwelken en niet als permanente watergever?
Ik denk dat ik mijn irrigatiesysteem ga opzetten, anders kom ik er niet uit.

nee, dat betekent dat de plant altijd voldoende water heeft om niet dood te gaan, wat anders is bij productievermogen
als jouw tomatenplant genoeg heeft om een ​​tomaat te maken, is hij geslaagd in zijn missie om de soort te laten voortbestaan, heeft hij niet hetzelfde productieniveau als jij : Mrgreen:
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Did67 » 26/06/20, 15:38

stephgouv schreef:En ik dacht dat zolang een plant niet verwelkte, RUE voldoende was.
Dus dat betekent dat mycorrhisatie de plant ‘helpt’ om niet te verwelken en niet als permanente watergever?
Ik denk dat ik mijn irrigatiesysteem ga opzetten, anders kom ik er niet uit.


Misschien of misschien niet... 'Niet-verwelken' is niet genoeg. De plant reageert eerder... Want als hij verwelkt, is het te laat... Daarna is tijdelijke verwelking, aan het einde van een warme dag, een waarschuwing... Als hij zich 's nachts herstelt, is het nog steeds bijna draaglijk. ..

Er is een heel eenvoudig instrument, dat ik in mijn boek noem, van ongeveer € 50: een bloeddrukmeter. De wijzerplaat geeft aan met welke kracht de grond water vasthoudt... We weten dus heel objectief, afhankelijk van de aard van de grond (textuur), vanaf wanneer de plant moeite begint te krijgen om aan zijn behoeften te voldoen.

Daarna lijden de meeste van onze groenten! Vaak zijn we ver verwijderd van het optimale. Ik eerst. Omdat ik niet aan het netwerk wil "trekken"! Het is dan een kwestie van keuze. Anderen omdat ze "briljante systemen" hebben, omgekeerde flessen, enz... Een tip om niet langer dom te zijn: de ETP op een droge en warme dag (droge lucht, lichte wind) is gemakkelijk 5 mm. Dit betekent dat boven de 1 m² (ongeveer de grootte van een courgette- of tomatenplant) 5 liter water per 24 uur wordt gebruikt. Als er geen reserve meer is, is dit wat je moet meenemen. Dus de plastic fles ondersteboven met zijn nekje, hij "dorst" de planten! Dat is een effectieve manier om water te besparen!!!
1 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: De moestuin zonder moe te worden




par stephgouv » 06/07/20, 13:04

Hier is het laatste nieuws uit de moestuin:
We kunnen zeggen dat achilea bladluizen aantrekt
20200702_194808.jpg
Bladluizen op duizendblad

De hulppersonen zijn aanwezig
20200630_201028.jpg
Coccinelle

20200703_210027.jpg
Caribisch gebied denk ik

De 2e spinazieoogst nadert
20200703_203326.jpg
spinazie

Ongeveer 30 tomatenplanten overplanten tussen 2 rijen erwten. Ik ga je niet vertellen wat voor een vrolijke puinhoop het gaat worden (het is de enige vrije plek die nog over is)
20200703_203833.jpg
30 tomatenplanten op 3m

En iets verrassends: de winde werd door naaktslakken geknabbeld terwijl de slasoorten op 2 meter afstand stonden
20200703_204345.jpg
Geknabbelde winde
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moestuin zonder moe te worden




par Moindreffor » 06/07/20, 15:29

Ik ben nu pas erg geïnteresseerd in de voortzetting van uw getransplanteerde tomatenplanten,
Kunt u ons later rond half augustus en daarna wat nieuws geven over meeldauw?
Omdat Didier zegt dat jonge planten minder worden aangevallen, zullen ook planten die nog jong zijn als er meeldauw kan optreden, minder worden aangevallen als het na half augustus is of zelfs daarna.
heb je andere voeten eerder getransplanteerd om te vergelijken?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 344-gasten