Hay vs live moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 26/07/20, 02:06

Moindreffor schreef:
Paul72 schreef:Gisteren riskeerde ik een rondleiding door radijs (zomer, herfst winter), mosterd en boerenkool (ja, ik ben een masochist). Meer salades voor herfst en winter om te verplanten. Het geheel na 8 m2 hooi schoongemaakt te hebben, de grond goed bevochtigd (één zone was droog), en na het zaaien bedekte ik de hele zone met een geforceerde sluier. Het zal niets doen tegen de slakken (maar er zijn er niet veel) of de mol (die een uur na het besproeien is gepasseerd) maar ik hoop dat het de vlooienkevers ervan weerhoudt te komen, en dat zou moeten beperken zonnestraling en hygrometrie verhogen. En als er problemen zijn, kan ik binnen 1 maand of minder opnieuw zaaien.

Ik zaaide kool in emmers en ze werden aangevallen, normale vlooienkevers gaan overal naartoe, ik denk erover om een ​​kaaskooi van het type "doos" te maken, voor mijn zaailingen als ze toevallig in de zomer worden verwoest


Ik zal een foto maken van de koolzaailingen (in een andere doos dan de reeds geplaatste) op 50 cm Ik heb een zaailing die een beetje is gebeten en een andere die volledig intact is: kans op de aanwezigheid van een slak in de aarde? verschillende gezondheidstoestand tussen zaailingen met één in goede vorm en een andere met een tekort?

Als we beginnen te kijken naar de verschillen, zijn we echt heel ... onwetend of op zijn minst erg verrast.
Opkomsttijd tussen bonen die op dezelfde dag in dezelfde context zijn gezaaid: waarom is een van hen al 5 cm terwijl er geen andere is opgekomen?

Tomaat die 2 maanden onbeweeglijk blijft op 10 cm en dan 2 maanden later begint te bewegen terwijl andere (50 cm afstand) al 1 m verwijderd zijn?
Of, altijd de tomaten op 20 cm afstand en met een verschil van 10 cm, heeft de ene (de "kleine") altijd dorst en de andere (de "grote") veel minder
etc etc

Ik weet niet waar ik deze verschillen aan toe moet schrijven, maar zelfs het oppikken en observeren ervan is al fascinerend vind ik.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 26/07/20, 07:48

Inderdaad!

Het antwoord, dat er niet één is, is dat het "levende ding complex is" (zoveel dingen ontsnappen aan onze analyse). Het leven is ook willekeurig. Je slak heeft een keuze. Ze is niet gestrest - ze begrijpt dat je haar niet vergiftigt. Ze gunt zichzelf de tijd om te kiezen. Deze plant, die wat meer lijdt (waarom?), Stoot misschien gassen uit die doen denken aan een rottende plant - degene die hem het meest interesseert; het is in zekere zin zijn "kaviaar". Maar we zullen het nooit weten ... Soms is het puur toeval: ze is daar aangekomen en het wordt geserveerd.

En dus heb je:

a) enerzijds een systeem van "totaal gecontroleerde factoren" (zoals een bemeste pellet onder een ledlamp - computergestuurde "stadslandbouw" -type), en daar zullen alle planten hetzelfde zijn. Het is "de fabriek"!

b) aan de andere kant een extreem natuurlijk systeem zoals het uwe (dat is meer dan het mijne) en deze complexiteit speelt een rol ... Elke plant is een uniek stuk, dat is gemaakt door uw moestuin (dit n jij bent niet aan het tuinieren, ik bel je terug!) op een unieke manier!

We zijn ambachtslieden, als we geen kunstenaars zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 30/07/20, 14:41

Groeten, ik ga regelmatig door de groentegebieden en de parasietniveaus zijn duidelijk gekalmeerd ... Voorlopig minder bekend! De radijzen, kool en salades die onder de geforceerde sluier waren gezaaid, kwamen allemaal perfect uit, bijna te veel (ik zou zeggen bijna 100% intact). En aangezien ik maar de halve sluier gebruikte (10 m2), kon ik nog eens 10 m2 overplanten voor salades, kool ... En binnen twee weken veldsla en spinazie zaaien.
Ander goed nieuws: meloenen vormen zich goed, meestal eet ik ze op, maar er zullen er een paar zijn, dat is het al! Tomaten zijn er in overvloed, gelukkig nieuwjaar! Idem voor paprika's en paprika's, en zelfs aubergines zullen aankomen (het transplantaat is iets krachtiger maar uiteindelijk niet veel, ik zou zeggen + 50%)

Nu een technische vraag: kunnen alkalische gesteentepoeders er belang bij hebben ziekten veroorzaakt door schimmels te voorkomen? Ik ben op zoek naar een mogelijk alternatief voor Bordeaux boulllie voor fruitbomen in de herfst en late winterbehandeling ...
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 30/07/20, 16:50

Naar mijn mening moet het eerder aan de kant van "natuurlijke afweerstimulatoren" worden geplaatst, dus minder effectief voor het "schoonmaken" van bomen dan voor het versterken ervan tijdens hun groei. Dus ik zal liever in de lente zetten ...

Ik sta nogal sceptisch tegenover alle technieken die gericht zijn op een val "sanering" voor schimmelziekten. De geschiedenis leert ons dat toen grapevine meeldauw per ongeluk werd geïntroduceerd in de jaren 1850, vanuit Engeland, in een ongerepte wijngaard (dus "meer dan schoongemaakt"!) Het duurde ongeveer tien jaar. zodat hij Europa veroverde, ten zuiden van Italië of Tsjecho-Slowakije! Zo schoon natuurlijk, maar dit niveau van reinheid, dat helemaal niets heeft verhinderd, zullen we nooit bereiken. Voor mij is het een beetje als "ploegers" (om het schoon te houden). Maar dit is slechts een mening (echter niet uit de lucht gevallen).

Dit gaat beter samen met grotere, veel minder mobiele parasieten, vooral insecten (fruitmot, kersenvlieg). Daar is het zeker dat het schoonmaken door kippen hieronder de hoeveelheid overwinterende insecten beperkt en het volgende jaar waarschijnlijk infecties opnieuw zal lanceren. Netten die onder de kersenbomen zijn geplaatst om vliegen te vangen die zijn overwinterd op besmet fruit dat op de grond is gevallen, blijken effectief te zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 30/07/20, 18:21

Did67 schreef:Naar mijn mening moet het eerder aan de kant van "natuurlijke afweerstimulatoren" worden geplaatst, dus minder effectief voor het "schoonmaken" van bomen dan voor het versterken ervan tijdens hun groei. Dus ik zal liever in de lente zetten ...

Ik sta nogal sceptisch tegenover alle technieken die gericht zijn op een val "sanering" voor schimmelziekten. De geschiedenis leert ons dat toen grapevine meeldauw per ongeluk werd geïntroduceerd in de jaren 1850, vanuit Engeland, in een ongerepte wijngaard (dus "meer dan schoongemaakt"!) Het duurde ongeveer tien jaar. zodat hij Europa veroverde, ten zuiden van Italië of Tsjecho-Slowakije! Zo schoon natuurlijk, maar dit niveau van reinheid, dat helemaal niets heeft verhinderd, zullen we nooit bereiken. Voor mij is het een beetje als "ploegers" (om het schoon te houden). Maar dit is slechts een mening (echter niet uit de lucht gevallen).

Dit gaat beter samen met grotere, veel minder mobiele parasieten, vooral insecten (fruitmot, kersenvlieg). Daar is het zeker dat het schoonmaken door kippen hieronder de hoeveelheid overwinterende insecten beperkt en het volgende jaar waarschijnlijk infecties opnieuw zal lanceren. Netten die onder de kersenbomen zijn geplaatst om vliegen te vangen die zijn overwinterd op besmet fruit dat op de grond is gevallen, blijken effectief te zijn.


Ik moet een oplossing vinden voor mijn perzik- en abrikozenbomen, voorlopig heb ik behalve de pap niets ... Anders zal ik ze eerder dan verwacht moeten verwijderen, vooral de abrikozenbomen: ze strijden om de water en voedingsstoffen aan een deel van de moestuin, en aangezien ze niet geven is het een beetje zonde. Degenen die zich in het open veld bevinden, hebben nog 2 tot 3 jaar nodig om te beginnen met doneren. Maar omdat de lucht droger en meer geventileerd is, zouden ze minder risico moeten lopen op het ontwikkelen van ziekten.
Eigenlijk dacht ik dat de alkalische pH van het gesteente misschien zou werken als een "anti-germinator", maar van wat je me vertelt, nee.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 01/08/20, 20:41

Vlooienkevers maken een comeback, kool is weer overweldigd (maar voor degenen die het hebben overleefd zijn ze groter dan de vorige keer). Voorlopig fungeert de dwangsluier als een onoverkomelijke barrière voor recente zaailingen (ze komen boven maar niet onder). Anders zou het al een ramp zijn ...
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 01/08/20, 23:50

Paul72 schreef:Vlooienkevers maken een comeback, kool is weer overweldigd (maar voor degenen die het hebben overleefd zijn ze groter dan de vorige keer). Voorlopig fungeert de dwangsluier als een onoverkomelijke barrière voor recente zaailingen (ze komen boven maar niet onder). Anders zou het al een ramp zijn ...


Ik ben alleen met zaailingen, zowel in zaailingen als in de grond ... ik kijk elke dag.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 02/08/20, 08:19

Droogte + hitte = vlooienkevers op kruisbloemigen !!! Wat doen de meteorologen !!!! [oranje waarschuwing, maar 0,3 mm gisteravond! Als ik pis, geef ik meer water!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 02/08/20, 10:20

Did67 schreef:Droogte + hitte = vlooienkevers op kruisbloemigen !!! Wat doen de meteorologen !!!! [oranje waarschuwing, maar 0,3 mm gisteravond! Als ik pis, geef ik meer water!]


Ik kan op sommige plaatsen geen water meer geven, de aarde "neemt" geen water op, dus is het in drie dagen gedroogd (stof). Het wordt deze maand moeilijk vol te houden, geen regen in zicht ...
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Moindreffor » 02/08/20, 10:38

mijn zaailingen zijn opgedroogd ondanks de vochtige grond
zal dat erin moeten zaaien om de versheid te hebben, aan het begin van het seizoen zaaien vanwege de kou en binnen in de zomer vanwege de hitte :onheil: :onheil:
dit jaar is echt te gek ...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 380-gasten