Hay vs live moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 02/06/20, 14:55

we steken in ieder geval de wortels eronder, dat is beter! : Mrgreen:

Hé, vandaag kan ik iets leuks bevestigen: er zijn patrijzen die zich hebben gevestigd in wat ik nog over heb van de ongemaaid weiland. En zo zal het nog een tijdje blijven zoals het is. Er was er een die zich in de heg verstopte en naast mij wegvloog! richting het hoge gras; Ik zie het stel al een tijdje, en omdat het in de grond ligt (kuil in het kuil), is het beter om er niet op te trappen.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 03/06/20, 23:03

Bonsoir,

Vandaag heb ik geëxperimenteerd met rijzaaien onder een laag hooi die nog niet verdicht is (vanwege gebrek aan regen). Nou, wat een gedoe, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn!! Het minst ergste dat ik vond was met een zaag met tamelijk fijne tanden, en een plank die ik onder de knieën kon leggen om hem "gemakkelijker" te verdichten en te zagen. De bosmaaier is kapot (bijna niets) dus het nylon heb ik niet getest. Dit alles om een ​​beetje gierst en zonnebloem te zaaien om te testen. Kortom, het zou minder ingewikkeld moeten zijn als het goed verdicht en “brooser” is.
Aan de andere kant is het voor zaaien in een zak best prettig: een klein kuiltje, ik heb de zaden onderaan gelegd en ze gewoon aangedrukt. En er kwam een ​​idee bij me op: zaai grote radijsjes in kleine groepjes in plaats van op een rij. een zak = een maaltijd : Mrgreen:
Het zal voor mij interessant zijn om te zien of ik eindelijk niet-pikante radijsjes maak!! : Lol:

Aan de meloenkant eindelijk, na het hooi zo ver mogelijk te hebben aangedrukt en er stenen omheen te hebben gedaan om het aan te pakken, zijn de planten weer gegroeid, ze lopen overal uit, kortom het zijn geen zaadeters maar zeker slakkeneters. Zoals je kunt zien bij de eerste directe zaaiingen onder het hooi: als het niet wordt gegeten, komt dat doordat het slijm eronder is schoongemaakt! : Mrgreen:
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 04/06/20, 06:58

Destijds sneed ik met een (gekerfd) broodmes, langs een plank waarop ik leunde. Het hooi wordt dan tussen de grond en deze plank “geknepen”. Het mes moet echt tegen de plank wrijven om een ​​“schaareffect” te krijgen. Maar het is echt hartverscheurend!

Als het te "zuurkool" is, is het soms beter om het te scheuren en met de hand te scheiden, zonder te snijden... Het is minder schoon, maar net zo effectief...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 04/06/20, 09:40

Did67 schreef:Destijds sneed ik met een (gekerfd) broodmes, langs een plank waarop ik leunde. Het hooi wordt dan tussen de grond en deze plank “geknepen”. Het mes moet echt tegen de plank wrijven om een ​​“schaareffect” te krijgen. Maar het is echt hartverscheurend!

Als het te "zuurkool" is, is het soms beter om het te scheuren en met de hand te scheiden, zonder te snijden... Het is minder schoon, maar net zo effectief...


Ik ga alvast de kapotte knop op de bosmaaier repareren en de test doen. De hooihalmen zijn nog steeds droog, overvloedig aanwezig (het is vers, niet van vorig jaar, en er zijn veel verschillende planten, het is niet alleen Roggengras), en erg lang, meer dan een meter, dus uitspreiden is eenvoudig om een ​​gat te maken, minder dus voor zelfs een imperfecte lijn. En ik heb niet bezuinigd op de dikte... Om met een gerust hart de winter door te komen. Maar het zal gebeuren! Het heeft vannacht veel geregend, het zal het hooi helpen wat te bezinken.

Binnenkort nieuwe foto's
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 04/06/20, 10:18

Ik heb een aantal zeer verbazingwekkende beelden ontvangen van iemand die met een slijpmachine/schijf aan het slijpen is naar materialen met inkepingen/grote diameters... Je moet bukken, kracht hebben, maar het is... verrassend. Heeft u zo'n machine?
0 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par alkalisch » 04/06/20, 23:48

Goedenavond, ik gebruik een elektrisch mes om het hooi te snijden, gekocht voor 3 euro bij de brocante, maar in feite is elektriciteit niet ver weg.
Het resultaat is heel duidelijk: snel goed gedaan. Dat gezegd hebbende, het is misschien niet erg stevig. Het past bij mij omdat mijn moestuin klein is, 30m2.
:D
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 06/06/20, 15:21

Paul72 schreef:we steken in ieder geval de wortels eronder, dat is beter! : Mrgreen:

Hé, vandaag kan ik iets leuks bevestigen: er zijn patrijzen die zich hebben gevestigd in wat ik nog over heb van de ongemaaid weiland. En zo zal het nog een tijdje blijven zoals het is. Er was er een die zich in de heg verstopte en naast mij wegvloog! richting het hoge gras; Ik zie het stel al een tijdje, en omdat het in de grond ligt (kuil in het kuil), is het beter om er niet op te trappen.


Ah dat is leuk... riskant voor de vossen maar leuk...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 06/06/20, 15:32

Paul72 schreef:Het zal voor mij interessant zijn om te zien of ik eindelijk niet-pikante radijsjes maak!! : Lol:


Waar zouden ze pittig kunnen zijn?

Is het de hele tijd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 06/06/20, 18:19

A priori droogte + hitte, het een of het ander of beide (????) verhogen de kruidigheid!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 06/06/20, 18:53

Did67 schreef:A priori droogte + hitte, het een of het ander of beide (????) verhogen de kruidigheid!


Ik vraag me af of insectenbeten de steek niet ook stimuleren.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 304-gasten