Mijn luie moestuin van Picard

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn luie moestuin van Picard




par Moindreffor » 30/01/20, 14:14

izentrop schreef:
Moindreffor schreef:
izentrop schreef:Ik heb er geen meer, maar de grond is open en komt 's nachts. En dan zijn ze minder toegankelijk voor roofdieren dan veldmuizen of ratten.
passerende katten passeren helaas alleen : Mrgreen:
Verschillende keren vond ik rattenresten, alleen de staart en de lever (geloof ik) en ook hopen vogelveren. Ik denk dat het het werk van katten is, mijn land is nog steeds omheind. Mazen van 10 cm waarmee konijnen en egels kunnen passeren, behalve een buurman die fijnere mazen heeft aangebracht.

Ik dacht erover om de groentetuin te omringen met begraven fijn gaas, maar nog niet klaar. 50 cm is genoeg voor garennes, zie minder.

Ik had regelmatig warrens in mijn moestuin, maar niet meer sinds ik mijn kat heb, hij brengt er regelmatig wat terug in huis, min of meer geconsumeerd, zelfs nog levend, wat katten achterlaten is de galblaas lijkt mij
Ik heb mijn knolselderij laten eten door woelmuizen in de oogst van 2018 begin november, ik heb eerder in 2019 geoogst en er waren geen aanvallen, aan de andere kant had ik wat op mijn aardappelen en daar was het in het seizoen maar vrij verwaarloosbaar, en mijn escarole had ook dit jaar de wortels doorgesneden, maar altijd in november, dus ik denk dat er een periode is waarin het riskant is om wortelgroenten in de grond te hebben

Ik dacht er ook aan om gaas voor de escarole te begraven, maar uiteindelijk denk ik liever om mijn escarole voor november op te eten en in de winter andijvie, veldsla en paardebloemen voor de salade te gebruiken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Mijn luie moestuin van Picard




par eclectron » 30/01/20, 16:08

Op een gegeven moment kwam ik in de permacultuur terecht.
teelt op een heuvel (gat, stapel hout bedekt met aarde uit het gat)
BRF op terpen en op vlak gelaten gebieden.
Dus niet echt de luie moestuin... : Lol:

De agressors die slakken zijn (elke nacht 1 liter slakken...) en veldmuizen, hebben daar een koninkrijk gevonden... : Lol: : Lol: : Lol:

Geconfronteerd met deze teleurstellingen, ben ik tot de conclusie gekomen dat de moestuin is geen natuurlijke omgeving.

Vooral omdat de omliggende natuurlijke omgeving onevenwichtig is. (dag egels etc..)

Omdat ik nog steeds in een luie bui ben, "bunker" ik in cultuurbakken voor wat kwetsbaar is, zolang ik de energie heb om dat te doen.
voor later, wees lui.

Voor pdt bijvoorbeeld of wat groot wordt getransplanteerd, het verzet zich in de grond.
Dus ik bunker niet alles, integendeel, ik pas het van geval tot geval aan.
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Mijn luie moestuin van Picard




par izentrop » 30/01/20, 19:25

Derde die ik vang bij de uitgang van hetzelfde gat, met dezelfde hazelnoot. Als er gevoelige zielen zijn, zou ik de afbeelding verwijderen.
Ik probeer de artisjokken die ik nog heb te sparen, vooral omdat ik dit jaar 2 voet F1 heb gekocht, krachtiger dan mijn Gros vert de Laon. Ze produceerden ook het eerste plantagejaar.
IMG_20200130_164618.jpg
IMG_20200130_164618.jpg (137.83 KB) keer bekeken 5764


Moindreffor, mijn knaagdieren stopten niet in november en ze lijken bijzonder vraatzuchtig :x

Mijn appels zijn dit jaar niet verschrikkelijk, vanwege de droogte, veel kleine die ik aan de merels heb overgelaten. Ze rijpen in november, maar het duurde langer dan normaal, velen vielen voordat ze rijpten. Dit zijn harde halsbanden die goed tegen een stootje kunnen, maar veel zijn gaan rotten in de kelder.
IMG_20200130_164042.jpg
IMG_20200130_164042.jpg (254.64 KB) keer bekeken 5764
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn luie moestuin van Picard




par Moindreffor » 31/01/20, 08:56

Ik denk dat je dit jaar erg gul was met je ongedierte en een zachte winter deed de rest
want als merels appels eten, doen je woelmuizen hetzelfde

Ik denk dat thuis vanaf begin november het voedsel op de wilde plekken moet zijn uitgeput en dan komen ze dichter bij de moestuin, maar de populatie moet redelijk zijn, je doet aan massakweek : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Mijn luie moestuin van Picard




par izentrop » 31/01/20, 10:14

Nou ja, tot een week geleden zaten we aan het ontbijt met het schouwspel van zo'n dertig merels die druk bezig waren onder de appelboom.

Mijn armen vielen eraf toen de knaagdieren snel de wortels verslonden die ik zorgvuldig had overgeplant in een rij uien onder mijn kas, JM Fortier-methode.

Ik liet de dingen escaleren, niet goed wetend hoe ik moest vechten. Ik wilde geen vergif. Ze in een kooi vangen om ze ergens anders vrij te laten, is hun zekere dood verzekeren, een vergiftigd geschenk aan andere tuinders of een comeback. :frons:

Nu ik de techniek onder de knie heb, laat ik me niet binnendringen. :)

Interessant voor het losmaken van zeer kleiachtige grond zoals de mijne, die al behoorlijk verbeterd is met de toevoeging van MO.
0 x
Tuinman van 54
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 02/05/21, 20:53
x 5

Re: Mijn luie moestuin van Picard




par Tuinman van 54 » 08/05/21, 09:41

Hallo, dus voor dit jaar 2020 had je veel schade? Was de jacht op knaagdieren vruchtbaar? Ik heb al een paar gaten gespot in wat straks mijn moestuin moet worden, dus het is even schrikken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 422-gasten