Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par Ahmed » 31/03/20, 11:42

...deze draad was interessant, voordat het uit de hand liep... :frons:
Ik weet niet of er toeschouwers zijn, maar als dat zo is, moeten ze afwisselend hun hoofd draaien om de balwisselingen te volgen, zoals dat (met name) wordt geoefend bij Roland Garros...
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par phil12 » 31/03/20, 11:48

Ahmed schreef:...deze draad was interessant, voordat het uit de hand liep... :frons:
Ik weet niet of er toeschouwers zijn, maar als dat zo is, moeten ze afwisselend hun hoofd draaien om de balwisselingen te volgen, zoals dat (met name) wordt geoefend bij Roland Garros...


Zoals alle maatschappelijke kwesties op dit moment, is het hetzelfde op de forum dan in het leven;

De hel is andere mensen ! : Cry: :(
1 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par eclectron » 31/03/20, 12:43

Ahmed schreef:...deze draad was interessant, voordat het uit de hand liep... :frons:
Ik weet niet of er toeschouwers zijn, maar als dat zo is, moeten ze afwisselend hun hoofd draaien om de balwisselingen te volgen, zoals dat (met name) wordt geoefend bij Roland Garros...

Het is om deze reden dat ik mijn avatar heb overgedragen om als baken voor de lezer te dienen.
Niet dat alles wat ik post een Nobelprijs waard is : Lol: , maar het laat in ieder geval zien wat er grofweg met het onderwerp te maken heeft. : Lol: : Lol: : Lol:
Wat mij daartoe aanzette, is dat ik zie dat er ook buiten "Tennis" lezingen (aantal weergaven) zijn en dat ten minste één nieuwe persoon onlangs heeft genoten van de start van het onderwerp.
Ja, ik heb medelijden met de lezers, en ik werd niet buitengesloten, verwikkeld in de verschillende en gevarieerde wedstrijden.
Ik maak soms de fout door te denken dat iedereen redelijk is.

Zoals ik al zei, ik weet niet hoe ik met idioten moet omgaan* (een niet zo oud Frans woord voor het aanduiden van een trol : Mrgreen: )
Niet gewend om door hen omringd te worden. : Lol: : Lol: : Lol: Ik ren van ze weg. : Roll:

* persoon die alleen maar probeert het onderwerp of mijn persoon schade toe te brengen, heel vaak zonder argumenten of met argumenten als een zeer korte visie, heel vaak getint met een liberale ideologie of voortkomend uit een nauwe mentale cirkel op zichzelf.
vandaar de uitdrukking "oude dwaas", waarbij leeftijd geen effect heeft, zoals de zanger zei. : Mrgreen:

Ik denk dat we daar genoeg van hebben...
dit kan de crisis zijn die nodig is voor een levensvatbare toekomst....
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par eclectron » 01/04/20, 11:03

Edgar Morin: “Containment kan ons helpen
beginnen met een ontgifting van onze manier van leven”

De socioloog en filosoof analyseert de mondiale gezondheidscrisis.
“Deze crisis laat ons zien dat de mondialisering een
onderlinge afhankelijkheid zonder solidariteit”, legt hij uit.
Door David Le Bailly en Sylvain Courage
Gepubliceerd op 18 maart 2020 om 07:01 uur

Wat is in dit stadium de belangrijkste les die uit de
coronapandemie?

Deze crisis laat ons zien dat de mondialisering een onderlinge afhankelijkheid zonder solidariteit is.
De mondialiseringsbeweging heeft zeker de techno-economische eenwording tot stand gebracht
de planeet, maar het heeft het begrip tussen de volkeren niet bevorderd. Sinds
het begin van de mondialisering, in de jaren negentig, oorlogen en financiële crises
woedde. Er zijn planetaire gevaren – ecologie, kernwapens, wanordelijke economie – ontstaan
een gemeenschap van bestemming voor mensen, maar deze duurde niet
bewustzijn. Het virus werpt hier nu een onmiddellijk en tragisch licht op
gemeenschap van het lot. Zullen we dit eindelijk beseffen? Gebrek aan solidariteit
internationale gemeenschap en gezamenlijke organisaties om op wereldwijde schaal actie te ondernemen
pandemie zijn we getuige van de egoïstische sluiting van naties voor zichzelf.

In zijn toespraak spreekt president Macron over het gevaar van een “terugtrekking”.
nationalistisch...

Voor het eerst is het een echte presidentstoespraak. Hij was er niet alleen
kwestie van de economie en het bedrijfsleven, maar ook van het lot van alle Fransen,
behandelde mensen en zorgverleners, werknemers die tot gedeeltelijke werkloosheid werden gedwongen. Zijn toespeling op
ontwikkelingsmodel dat veranderd moet worden, is een begin. Dat gezegd hebbende, het tegengif
Een nationalistische terugtrekking is geen Europese terugtrekking, aangezien Europa daartoe niet in staat is
verenig u hierover; het is de vorming van internationale solidariteit, begonnen door de
artsen en onderzoekers uit alle continenten.

Welke veranderingen moeten er volgens u worden doorgevoerd?
Het coronavirus vertelt ons krachtig dat de hele mensheid moet zoeken naar een
een nieuw pad dat de neoliberale doctrine zou verlaten voor een politieke New Deal
sociaal, ecologisch. Het nieuwe pad zou de openbare diensten veiligstellen en versterken
zoals ziekenhuizen, die in Europa al jaren te kampen hebben met bezuinigingen
zinloos. Het nieuwe pad zou de gevolgen van de mondialisering corrigeren door te creëren
gedeglobaliseerde zones die de fundamentele autonomie zouden beschermen…

Wat zijn deze “fundamentele autonomieën”?

Ten eerste de voedselautonomie. Ten tijde van de Duitse bezetting hadden we een
gediversifieerde Franse landbouw die het mogelijk maakte de bevolking te voeden zonder hongersnood
ondanks Duitse predaties. Vandaag moeten we opnieuw diversifiëren. En dan is er
autonomie op het gebied van de gezondheidszorg. Tegenwoordig worden veel medicijnen in India vervaardigd
en in China riskeren we tekorten. We moeten verplaatsen wat essentieel is voor een
natie.

Verergert de mondialisering de gezondheidscrisis tot een algemene crisis?
Het is al gebeurd. Wanneer Poetin besluit de Russische olieproductie op peil te houden, gebeurt dat ook
leidt tot lagere prijzen in Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten, waar Texas risico's loopt
om ernstige moeilijkheden te ervaren en er misschien voor te zorgen dat Trump de presidentsverkiezingen verliest…
De paniek raakt ook de financiers, wat een beurscrash veroorzaakt. Wij niet
we hebben geen controle over deze kettingreacties. De uit het virus voortvloeiende crisis verergert de algemene crisis
van de mensheid meegesleept door krachten die buiten alle macht liggen.

Als we het vergelijken met de Spaanse griep van 1918-1919, die het onderwerp was van een
echte omerta van de kant van de autoriteiten speelden de heersers liever de rol
transparantie… Is dit niet een positief effect van de mondialisering?

Ten tijde van de Spaanse griep wilden we de bevolking, en vooral de bevolking, niet
strijders, wees je bewust van de plaag. Deze ondoorzichtigheid is vandaag de dag onmogelijk.
Zelfs het Chinese regime kon de informatie niet onderdrukken door de held te straffen die dat wel had gedaan
heeft alarm geslagen... Dankzij de informatienetwerken zijn we ons daarvan bewust geworden
de voortgang van de pandemie land voor land. Maar het leidde niet tot samenwerking
op het hoogste niveau. Alleen spontane internationale samenwerking kwam op gang
van onderzoekers en artsen. Zowel de WHO als de VN zijn niet in staat om de
middel van verzet tegen de meest achtergestelde landen.

“We zijn terug in oorlogstijd”: deze uitdrukking komt vaak ter sprake
de situatie van Italië en Frankrijk. Je hebt deze periode meegemaakt. Die jij
inspireert deze analogie?

Onder de bezetting waren er verschijnselen van opsluiting, van opsluiting, die zijn er
had getto's... Maar het grote verschil met vandaag is dat de maatregelen van
opsluiting werd door de vijand opgelegd, terwijl ze nu worden opgelegd
tegen de vijand, dat wil zeggen het virus. Na een paar maanden bezetting
In Duitsland begonnen er aanbodbeperkingen te verschijnen. Wij niet
We zijn er nog niet, hoewel er een begin van paniek is. Maar als deze crisis voortduurt,
met de vermindering van het goederenvervoer op internationaal niveau kunnen we dat wel
zorgen voor een teruggave van rantsoenen. Daar houdt de analogie op. Wij zijn er niet
hetzelfde soort oorlog.

Voor het eerst sinds 1940 zijn scholen en universiteiten gesloten...
Ja, maar destijds was de sluiting zeer tijdelijk. De nederlaag van Frankrijk had
vindt plaats in juni, wanneer de vakantie begint. In oktober waren scholen dat wel
heropend.

Wat kunnen we verwachten van de opsluiting? De angst ? Het wantrouwen tussen
mensen ? Of, integendeel, de ontwikkeling van nieuwe relaties met
anderen?

We bevinden ons in een samenleving waar de traditionele structuren van solidariteit bestaan
gedegradeerd. Een van de grootste problemen is het herstel van de solidariteit tussen de buurlanden,
tussen werknemers, tussen burgers… Met de beperkingen die we ervaren, zullen de
de solidariteit zal worden versterkt tussen ouders en kinderen die niet meer naar school gaan,
tussen buren… Onze consumptiemogelijkheden zullen worden aangetast en dat moet ook
profiteren van deze situatie om het consumentisme, met andere woorden: verslaving, te heroverwegen
"drugsgebruik", onze dronkenschap met producten die geen echt nut hebben, en
om ons kwantiteit te leveren ten behoeve van de kwaliteit.

Onze relatie met de tijd zal waarschijnlijk ook veranderen…
Ja. Dankzij de opsluiting, dankzij deze tijd die we vinden, die niet langer bestaat
gehakt, getimed, dit keer dat ontsnapt aan de metro-werk-slaap, dat kunnen we
onszelf vinden, zien wat onze essentiële behoeften zijn, dat wil zeggen liefde,
vriendschap, tederheid, solidariteit, de poëzie van het leven... Opsluiting kan
helpen om een ​​ontgifting van onze manier van leven te beginnen en dat goed te begrijpen
Leven is het tot bloei brengen van ons ‘ik’, maar altijd binnen onze verschillende ‘wij’.

Tenslotte kan deze crisis paradoxaal genoeg gunstig zijn?
Ik was erg ontroerd toen ik deze Italiaanse vrouwen op hun balkon deze hymne zag zingen
broederschap, "Fratelli d'Italia" ("Broeders van Italië"). We moeten een vinden
nationale solidariteit, niet gesloten en egoïstisch, maar open voor onze gemeenschap
“aardse” bestemming… Vóór de verschijning van het virus, alle mensen
continenten hadden dezelfde problemen: de degradatie van de biosfeer, de
proliferatie van kernwapens, de ongereguleerde economie die toeneemt
ongelijkheden… Deze gemeenschap van het lot bestaat, maar zoals de geest is
gekweld, in plaats van zich ervan bewust te zijn, zoeken ze hun toevlucht in nationaal egoïsme
of religieus. Natuurlijk hebben we nationale solidariteit nodig, wat essentieel is, maar als dat niet het geval is
begrijpt niet dat we een gemeenschappelijk besef van het menselijk lot nodig hebben, als we dat niet doen
vooruitgang in de solidariteit, als we ons politieke denken niet veranderen, zal de crisis van de wereld verdwijnen
de mensheid zal erdoor verergerd worden. De boodschap van het virus is duidelijk. Wee als we dat niet doen
wil het niet horen.
Opmerkingen verzameld door David Le Bailly en Sylvain Courage
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par Janic » 01/04/20, 11:07

droom niet! Wanneer automobilisten op de weg ongelukken zien, vooral ernstige, vertragen ze (te veel) om te zien, het moment van de emotie, en dan versnellen ze weer een beetje verder omdat ze het beu zijn dat ze door hun medemensen worden overtroffen.
1 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 413
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 61

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par verwarren » 01/04/20, 11:17

Janic schreef:droom niet! Wanneer automobilisten op de weg ongelukken zien, vooral ernstige, vertragen ze (te veel) om te zien, het moment van de emotie, en dan versnellen ze weer een beetje verder omdat ze het beu zijn dat ze door hun medemensen worden overtroffen.


We voelen de ervaring, "janic je moeder", imbeciel om niet te zeggen klootzak.
0 x
De wereld is perfect !!!
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par Janic » 01/04/20, 12:51

We voelen de ervaring, "janic je moeder", imbeciel om niet te zeggen klootzak.
en als eerste betrokkene weet je waar je het over hebt: het ruikt naar beleving!
PS: het woord cu eindigt met een L, klootzak!
1 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par eclectron » 03/04/20, 10:13

Gael Giraud, uit deze reeks komt eindelijk het besef dat geld een totale oplichterij is ten behoeve van degenen die het monopolie hebben op het creëren ervan in de pijplijn!
Zelfs economen beginnen na te denken over wat gisteren ketterij was: vers geslagen geld weggeven aan mensen die het hard nodig hebben.
Dit is een stap op weg naar een levensvatbare toekomst.
met dank aan Adrien voor video
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par Ahmed » 03/04/20, 10:21

Eclectron, Je schrijft:
Zelfs economen beginnen na te denken over wat gisteren ketterij was: vers geslagen geld weggeven aan mensen die het hard nodig hebben.

Economen denken vooral aan het redden van de economie en deze schijnbare ommekeer is slechts het middel om dit te bereiken, niet om een ​​levensvatbare wereld tot stand te brengen, maar alleen om de oude te herstellen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par eclectron » 03/04/20, 10:46

Ahmed schreef:Economen denken vooral aan het redden van de economie en deze schijnbare ommekeer is slechts het middel om dit te bereiken, niet om een ​​levensvatbare wereld tot stand te brengen, maar alleen om de oude te herstellen.

Het is niet onwaar, maar als de meerderheid van de mensen leert dat we geld kunnen creëren zonder compensatie, en als we besluiten dat te doen, bestaat het risico dat de manier waarop we naar de economie in het algemeen kijken verandert. : Wink:

Tenzij ze liegen en zeggen dat het om leningen gaat, of een of andere Nieuwspraak-uitdrukking gebruiken om ze als cadeau te vermommen.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 88-gasten