Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par ABC2019 » 06/07/20, 13:42

sen-no-sen schreef:
ABC2019 schreef:als we alle fossielen en metaalertsen hebben geschraapt, waar maak je ze dan van, deze onderdelen? (en de fabrieken en de machines om ze te maken, waarmee maak je ze?


De angst voor uitputting van minerale hulpbronnen en een hedendaagse projectie van de 19e-eeuwse Malthusiaanse angst voor overbevolking in de wereld, afgezien van dergelijke angsten op wereldschaal, zijn altijd onjuist gebleken.
Totdat het tegendeel is bewezen, belanden de materialen die we exploiteren niet in een zwart gat, maar op stortplaatsen.Het is dus mogelijk om ze terug te winnen, te recyclen en voor onbepaalde tijd te hergebruiken, het is bovendien een lastige trend in ontwikkelingslanden.

maar
a) Fossiele brandstoffen worden verbrand en daarom helemaal niet gerecycled
b) recycling is nooit 100%, een deel van de metalen wordt onherstelbaar geoxideerd, verspreid en opgelost in een economisch onherstelbare vorm
c) economische en demografische groei betekent dat de behoeften voortdurend toenemen. + 2% per jaar, dat verdubbelt de behoeften elke 35 jaar.

het feit dat de piek nog niet heeft plaatsgevonden is geen argument, net zo min als het feit dat je nog niet dood bent bewijst dat je niet gaat sterven. Het is duidelijk dat de dingen op het hoogtepunt nog nooit zo goed zijn geweest als nu...


*Dit is "positieve angst", in de zin dat, als het werkelijkheid zou worden, wat catastrofaal zou zijn voor zijn actoren, het zou leiden tot een terugkeer naar een evenwicht dat gunstig is voor de duurzaamheid van het leven op aarde. milieukwesties overschrijden we voortdurend de grenzen en misschien hebben we al een point of no return overschreden ontologisch, ons leven bezegelen.

Persoonlijk denk ik niet dat de mensheid zal verdwijnen. Ze gaat gewoon weer aan het werk op het land...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par Obamot » 06/07/20, 13:51

ABC2019 schreef:Persoonlijk denk ik niet dat de mensheid zal verdwijnen. Ze gaat gewoon weer aan het werk op het land...

Behalve jij ?

Weet je zelfs waarom? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par GuyGadebois » 06/07/20, 13:58

Obamot schreef:
ABC2019 schreef:Persoonlijk denk ik niet dat de mensheid zal verdwijnen. Ze gaat gewoon weer aan het werk op het land...

Behalve jij ?
Weet je zelfs waarom? : Cheesy:

Zou hij door een wormgat kunnen gaan? (Als het maar...) : Mrgreen:
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par Obamot » 06/07/20, 14:12

GuyGadebois schreef:
Obamot schreef:
ABC2019 schreef:Persoonlijk denk ik niet dat de mensheid zal verdwijnen. Ze gaat gewoon weer aan het werk op het land...

Behalve jij ?
Weet je zelfs waarom? : Cheesy:

Zou hij door een wormgat kunnen gaan? (Als het maar...) : Mrgreen:

En zelfs, hij staat daar ver boven, wat denk jij!? : Mrgreen:
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par ABC2019 » 06/07/20, 14:12

Obamot schreef:
ABC2019 schreef:Persoonlijk denk ik niet dat de mensheid zal verdwijnen. Ze gaat gewoon weer aan het werk op het land...

Behalve jij ?

Weet je zelfs waarom? : Cheesy:

Het zal niet gebeuren tijdens jouw leven en ook niet tijdens mijn leven, dat verzeker ik je.
Maar goed, voor het geval ik ook mijn kleine moestuin heb. Mooie oogst tomaten, courgettes en aardappelen op komst :) (biologisch natuurlijk!)
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par GuyGadebois » 06/07/20, 14:26

ABC2019 schreef:Maar goed, voor het geval ik ook mijn kleine moestuin heb. Mooie oogst tomaten, courgettes en aardappelen op komst :) (biologisch natuurlijk!)

Oh... het riekt naar mythologie...
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par ABC2019 » 06/07/20, 15:30

GuyGadebois schreef:
ABC2019 schreef:Maar goed, voor het geval ik ook mijn kleine moestuin heb. Mooie oogst tomaten, courgettes en aardappelen op komst :) (biologisch natuurlijk!)

Oh... het riekt naar mythologie...


pffff....wat zijn vooroordelen eigenlijk...

Ik heb ook zoete aardappel en pompoen geplant.

naast groenten heb ik aardbeien, frambozen, krenten, rabarber, trosperziken, appels, hazelnoten, vijgen, een jonge pruimenboom die nog niet is bevallen... mijn amandelboom heeft een ziekte opgelopen die gaten in de bladeren veroorzaakt, hij geeft pijnlijk één of twee amandelen per jaar, heb je geen tip?

verder gaven de kinderen me een leuk boek om met planten te koken, ik heb klimop al in salades geprobeerd, het is helemaal niet slecht. Weet jij wat grondklimop is?
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par sen-no-sen » 06/07/20, 18:05

ABC2019 schreef:maar
a) Fossiele brandstoffen worden verbrand en daarom helemaal niet gerecycled
b) recycling is nooit 100%, een deel van de metalen wordt onherstelbaar geoxideerd, verspreid en opgelost in een economisch onherstelbare vorm
c) economische en demografische groei betekent dat de behoeften voortdurend toenemen. + 2% per jaar, dat verdubbelt de behoeften elke 35 jaar.


Je bent erg optimistisch ABC, zo lijkt het Yves Cochet!

A en C zijn direct gerelateerd, we kunnen het aantal individuen schatten op 5 miljard (inclusief jij en ik) wier bestaan ​​direct gecorreleerd is met de gigantische energie-inzet gekoppeld aan fossiele brandstoffen. Een daling van de fossiele productie, moeilijk te vervangen door ENR ( behalve voor gelovigen) zou de demografische groei moeten beperken, dus maak een einde aan de systematische groei van 2% per jaar. Vanaf nu zullen we aan de afdaling beginnen.
Er is echter een probleem omdat de mondiale demografie een traagheid kent die niet die van de aandelenkoersen is, en er dus waarschijnlijk ernstige spanningen zullen zijn, die allemaal bijdragen aan de versterking van de mondiale crisis die nu twaalf jaar geleden is begonnen.

Voor het energievraagstuk moeten we samen begrijpen dat het stenen tijdperk niet is gestopt door een gebrek aan stenen. Fossiele energieën zullen daarom beetje bij beetje worden vervangen door ENR en 4G-kernenergie. zal niet genoeg zijn Om deze leemte op te vullen, heeft u dus gelijk als u denkt dat een deel van de mensheid op het land zal moeten gaan werken.
Deze periode zou echter geen ‘einde van de geschiedenis’ betekenen, maar eerder een herstructureringsfase.

b) recycling is nooit 100%, een deel van de metalen wordt onherstelbaar geoxideerd, verspreid en opgelost in een economisch onherstelbare vorm

Maar nogmaals, het is een kwestie van energie, en het zou naïef zijn om te denken dat technologische innovatie dit probleem niet zou oplossen. Wie zei dat de materialen van vandaag noodzakelijkerwijs die van morgen zouden zijn?
Dit alles is echter de komende veertig jaar nauwelijks mogelijk en er zal dus sprake zijn van een vertraging.
Want net als bij Covid lijkt het erop dat onze regeringen systematisch wachten tot ze in zee liggen... om wakker te worden. Gelukkig voor ons! Deze fase zal ons wellicht in staat stellen de exponentiële technologische trend te keren, dromen kunnen we!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par ABC2019 » 06/07/20, 18:56

sen-no-sen schreef:
ABC2019 schreef:maar
a) Fossiele brandstoffen worden verbrand en daarom helemaal niet gerecycled
b) recycling is nooit 100%, een deel van de metalen wordt onherstelbaar geoxideerd, verspreid en opgelost in een economisch onherstelbare vorm
c) economische en demografische groei betekent dat de behoeften voortdurend toenemen. + 2% per jaar, dat verdubbelt de behoeften elke 35 jaar.


Je bent erg optimistisch ABC, zo lijkt het Yves Cochet!

A en C zijn direct gerelateerd, we kunnen het aantal individuen schatten op 5 miljard (inclusief jij en ik) wier bestaan ​​direct gecorreleerd is met de gigantische energie-inzet gekoppeld aan fossiele brandstoffen. Een daling van de fossiele productie, moeilijk te vervangen door ENR ( behalve voor gelovigen) zou de demografische groei moeten beperken, dus maak een einde aan de systematische groei van 2% per jaar. Vanaf nu zullen we aan de afdaling beginnen.

dat de groei op een dag zal stoppen, is duidelijk.
Het belet niet dat we uiteindelijk, zelfs in afname, alle beschikbare middelen zullen hebben verbrand en dat wanneer er in staat was, er ...

Voor het energievraagstuk moeten we samen begrijpen dat het stenen tijdperk niet stopte vanwege een gebrek aan stenen.

U herhaalt slechts de woorden van de Saoedische emirs om hun bevolking gerust te stellen.

het stenen tijdperk is nooit gestopt, we blijven stenen gebruiken, en veel meer dan voorheen. Maar we hebben veel meer toegevoegd.

Als je denkt dat we fossiele brandstoffen zullen blijven gebruiken plus iets anders dat nog productiever is, zou ik graag willen weten wat.
Want net als bij Covid lijkt het erop dat onze regeringen systematisch wachten tot ze in zee liggen... om wakker te worden. Gelukkig voor ons! Deze fase zal ons wellicht in staat stellen de exponentiële technologische trend te keren, dromen kunnen we!

als er iets was dat de fossielen verving, zou het lang geleden zijn gebruikt.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Gemoedstoestand voor een levensvatbare toekomst




par Obamot » 06/07/20, 19:23

Behalve dat we qua leeftijdsverloop in een zeer slechte trend zitten! Onze soort bestaat niet ouder dan een paar honderdduizend jaar en nu, in één eeuw, volgen we het pad van uitputting van de oorspronkelijke hulpbronnen, wat vier miljard jaar duurde om te ontstaan... Is dit wat ik zou verwachten als informatie afkomstig van een natuurkundige? !
Helaas dit forum is een mengeling van verkeerde informatie geworden waarbij je diep moet graven om betrouwbare informatie te vinden.
Ik word er niet blij van, maar uiteindelijk krijgen we altijd wat we verdienen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 127-gasten