Windenergie: voor of tegen de wind?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Did67 » 07/12/17, 11:01

Om mijn standpunt te verduidelijken: een feit (wetenschappelijke of statistische gegevens of een eenvoudig feit) is dat wel. Dat is alles.

E = mc² is.

Het is wat we ermee doen dat het kwalificeert.

Als ik er een A-bom van maak (en dat is gebeurd), kan ik de duizenden doden betreuren. En ik kan redelijkerwijs campagne voeren voor ‘nooit meer…’

Als ik er een apparaat van maak om kanker te behandelen met behulp van gedoseerde en gerichte bestraling, zou ik er niet noodzakelijkerwijs tegen zijn.

Dus het feit of argument is.

Waar we het voor gebruiken blijft een punt van discussie... Zelfs wat we uit de feiten halen...

[Met andere woorden, er is wetenschap – die feiten vaststelt, verifieerbaar, reproduceerbaar enz. – en sciëntisme dat hieruit afleidt dat wetenschap altijd goed is en altijd gelijk heeft, niet langer in de zin van feiten, maar in ethische zin. of moreel; terwijl er sprake is van een politieke keuze – in de zin van polis, de stad: de betrokken groep mensen maakt een keuze; deze keuzes worden soms geconfisqueerd door degenen die er verstand van hebben, wat hen er niet van weerhoudt ze te hebben hun interesse].

Daarom geef ik gemakkelijk feiten toe. En dat ik mezelf corrigeer als ik ongelijk heb.

Maar ik accepteer niet noodzakelijkerwijs welke conclusies we hieruit trekken.
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par moinsdewatt » 07/12/17, 19:46

Did67 schreef:Weet u zeker dat het EFRO alleen rekening houdt met het "binnenlandse" verbruik, dat verdeeld is over het Franse netwerk? Een aantal Franse kerncentrales hebben "contracten" met buitenlandse elektriciens, of worden zelfs medegefinancierd... We zouden moeten zeggen "kerncentrales in Frankrijk en geëxploiteerd door EdF".

Het is een hypothese.


De elektriciteitscentrale van Fessenheim heeft een dergelijk contract met zijn buren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Did67 » 08/12/17, 09:38

Did67 schreef:
Als ik er een A-bom van maak (en dat is gebeurd), kan ik de duizenden doden betreuren. En ik kan redelijkerwijs campagne voeren voor ‘nooit meer…’



Laten we de redenering verder doorvoeren. Het feit E = mc² is dus een feit.

Goede strategen ‘buiten’ deze vergelijking uit om bommen te maken. Vanuit hun standpunt en vanuit het standpunt van degenen die hen steunen, is E = mc² iets prachtigs...

En ze zullen proberen degenen die dit allemaal via belastingen financieren, de burgers, te overtuigen.

Vanuit zijn standpunt had Hitler niet zoveel geluk, hoewel Duitse (maar deels Joodse) wetenschappers aanzienlijk hebben bijgedragen aan de ontdekking van deze formule en de praktische implementatie ervan.

De andere gek in Noord-Korea lacht openlijk in het gezicht van een imbeciele Trump...[met wie we, laten we opmerken, tegen weinig kosten de spot kunnen drijven: een beetje fantasie is genoeg; als hij spreekt, stel je dan voor dat hij een rode neus heeft!]

Ik denk dus dat het een plicht is om te ‘krabben’. Of, met andere woorden, dat het luisteren naar het lied dat de ‘pro-this’ ons wil influisteren niet voldoende is.

Aan de hand van het voorbeeld van de bom ontwikkel ik uiteraard de waarheid.

Maar ik denk dat moraliteit van toepassing is op kernenergie, aangezien een ‘oligarchie’ haar zaken probeert te doen, indien mogelijk zonder de bevolking goed te informeren.

Dus nee, ik 'geloof' niet a priori degenen die mij vertellen dat kernenergie geweldig, schoon, perfect is... Ga verder, er is niets te zien... Niets om over te praten.

Maar ik probeer geen argumenten te gebruiken die feitelijk onjuist zijn. En als ik dat doe, corrigeer ik mezelf.

En ik probeer te beginnen met het verminderen van mijn verbruik. Ik doe de lichten uit. Ik vervang (indien redelijk) apparaten door minder energie-intensieve apparaten. Ik probeer ‘slaapjes’ te vermijden. Ik geef de voorkeur aan hout boven elektriciteit voor verwarming (ook al heb ik een elektrische oven!), voor warm water (zonneboiler + pelletketel), voor warm water in de wasmachine (dubbele ingang), enz... Maar dat doe ik niet en toch heb ik een fotovoltaïsche installatie en geen elektrisch voertuig... Ik maakte deel uit van een managementteam dat een van de allereerste methanisatie-eenheden in de Elzas installeerde. ..
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par moinsdewatt » 14/12/17, 20:44

moinsdewatt schreef:
moinsdewatt schreef:
op 06 maart 2017 schreef lesdewatt:

Nieuw windrecord op 8.445 GW op zondag 05 maart 2017 om 12 uur


Ik had de dag van 27 februari niet gezien!

Nieuw windrecord van 9.132 GW op zondag 27 februari 2017 om 13 uur

en als bonus 2.541 GW aan zon-PV


Nieuw windrecord van 9.416 GW op donderdag 23 november 2017 om 04 uur



Nieuw windrecord van 9.507 GW op donderdag 14 december 2017 om 0:45 uur


http://www.rte-france.com/fr/eco2mix/ec ... nergetique

Beeld
1 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par moinsdewatt » 21/12/17, 19:22

Had erover moeten nadenken!

De eerste telescopische offshore windturbine krijgt vorm in Spanje

Geplaatst op 21 / 12 / 2017 lemarin.fr

Het Elisa-Elican-project, ontwikkeld op de Canarische Eilanden, heeft tot doel een offshore windturbine van 5 MW te bouwen op basis van een zwaartekrachtfundering en uitgerust met een telescopische mast.

Beeld

Beeld
Het Nederlandse bedrijf Ale heeft zojuist het tweede deel van de telescopische mast geïnstalleerd. (Foto: Ale)



http://www.lemarin.fr/secteurs-activite ... d-forme-en
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16125
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Remundo » 22/12/17, 08:00

Ik ben een beetje sceptisch over het zitten op de bodem van het water... het houdt het niet zonder zwaartekracht, je hebt een anker nodig... tenzij ze er beton omheen gieten?
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Adrien (voormalig nico239) » 22/12/17, 21:57

Het is duidelijk dat niets perfect is... Ik hoorde vanochtend op de radio dat windturbines bijzonder dodelijk zijn voor vleermuizen...

Wij komen er nooit uit... Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Did67 » 23/12/17, 10:23

Remundo schreef:Ik ben een beetje sceptisch over het zitten op de bodem van het water... het houdt het niet zonder zwaartekracht, je hebt een anker nodig... tenzij ze er beton omheen gieten?


Ik veronderstel dat ze hebben berekend en weten hoe ze het moeten doen.

Maar in feite is het hol en vult het zich bij aankomst met water. Er is dus alleen het gewicht van de constructie boven water + het verschil in dichtheid voor het materiaal onder water.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16125
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par Remundo » 23/12/17, 11:22

het vullen van de ballasttanks met water geeft geen steun in het water... het is alsof ze gevuld zijn met lucht in de lucht... :o

Er ontbreekt iets in de diagrammen.
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 23/12/17, 11:24

Zogenaamde zwaartekrachtfunderingen worden met verschillende technieken geballast: gietijzeren blokken in de constructie verwerkt, opvullen met zand, enz.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 340-gasten