ITER wanneer?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Betreft: ITER wanneer?




par Exnihiloest » 18/03/20, 17:06

GuyGadebois schreef:...maar ik gebruik econologie niet als uitlaatklep...

Maar ja, het is je zelfs aangeraden door Christophe wat mij betreft, en je gehoorzaamt.
Elk van mijn berichten is als de deurbel van Pavlov voor zijn honden geworden, je moet alles in een reflex binnen twee minuten beantwoorden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Betreft: ITER wanneer?




par GuyGadebois » 18/03/20, 17:12

Exnihiloest schreef:
GuyGadebois schreef:...maar ik gebruik econologie niet als uitlaatklep...

Maar ja, het is je zelfs aangeraden door Christophe wat mij betreft, en je gehoorzaamt.
Elk van mijn berichten is als de deurbel van Pavlov voor zijn honden geworden, je moet alles in een reflex binnen twee minuten beantwoorden.

Dit zijn zeer ernstige, ongegronde beschuldigingen, de vrucht van uw groeiende paranoia, waarvan de ontwikkeling dag na dag kan worden gemeten. Ik herhaal: overleg is vereist.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Betreft: ITER wanneer?




par Exnihiloest » 18/03/20, 18:31

GuyGadebois schreef:
Exnihiloest schreef:
GuyGadebois schreef:...maar ik gebruik econologie niet als uitlaatklep...

Maar ja, het is je zelfs aangeraden door Christophe wat mij betreft, en je gehoorzaamt.
Elk van mijn berichten is als de deurbel van Pavlov voor zijn honden geworden, je moet alles in een reflex binnen twee minuten beantwoorden.

Dit zijn zeer ernstige, ongegronde beschuldigingen, de vrucht van uw groeiende paranoia, waarvan de ontwikkeling dag na dag kan worden gemeten. Ik herhaal: overleg is vereist.

6 minuten in plaats van 2 minuten, je maakt vorderingen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16136
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5246

Betreft: ITER wanneer?




par Remundo » 18/03/20, 22:32

ach, Guy psychiatreert nu zijn gesprekspartners : Lol:
1 x
Beeld
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Betreft: ITER wanneer?




par Ahmed » 18/03/20, 22:54

...en gratis geschenken! Ik vraag me af of het onder deze omstandigheden even effectief is? :?
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Betreft: ITER wanneer?




par GuyGadebois » 18/03/20, 23:37

Ik word betaald door Christophe, dus... : Lol: :D : Cheesy:

1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Betreft: ITER wanneer?




par GuyGadebois » 19/03/20, 00:08

Remundo schreef:ach, Guy psychiatreert nu zijn gesprekspartners : Lol:

Als je dingen leest als (ik vat het samen): "De groenen zijn linksen, de linksen zijn de Rode Khmer, de Rode Khmer zijn nazi's, de nazi's waren groen, dus de groenen zijn nazi's en morgen zullen ze alles vernietigen in een groene dictatuur die ons terugvoert naar de middeleeuwen, gngngnnnnniiiiitidju!!!". Het is niet moeilijk om te beseffen dat de persoon een probleem heeft. : Cheesy:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Betreft: ITER wanneer?




par moinsdewatt » 29/03/20, 20:42

Fos: een pakket van 420 ton, onderdeel van de Iter-magneet

Geplaatst op 26/03/2020 lemarin

Het grootste deel bestemd voor de magneet van de toekomstige Tokamak-reactor in Cadarache passeerde de havens van Fos en Berre.

Beeld


https://lemarin.ouest-france.fr/secteur ... mant-diter
1 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Betreft: ITER wanneer?




par thibr » 04/04/20, 15:59


de conclusie van deel 5 brengt hem in een goed humeur : Wink:
hij is nog steeds een beetje een controversiële wetenschapper
1 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Betreft: ITER wanneer?




par ENERC » 04/04/20, 17:44

Zelfs als het werkt, kunnen we het niet maken zonder het materiaal voor de magneten te veranderen. Voor het huidige ITER-project, dat een klein prototype is (ook al is het al gigantisch), is het volgende nodig:

Kenmerken van de hoofdmagneten (bron Wikipedia)
Materiaal geleider Lengte wikkeling Massa Nominale stroom Magnetisch veld Opgeslagen energie Kosten (prognose 2011)
NbTi poloïdale spoelen 65 km 2 t 163 kA 52 T 6 GJ € 4 miljoen
Nb3Sn ringkernspoelen 88 km 6 t 540 kA 68 T 11,8 GJ € 41 miljoen
Nb3Sn centrale solenoïde 42 km 974 t 46 kA 13 T 6,4 GJ € 135 miljoen

Ik ben te lui om de hoeveelheid niobium in deze 3 legeringen te berekenen, maar we moeten rond de 5 ton zitten. De wereldproductie ligt rond de 000 ton (in 20). Dus het prototype verbruikt ongeveer 000% van 's werelds erts .... voor een prototype.

Ik geloofde in een fout op Wikipedia, maar op de site van ITER staat het goed geschreven:
Het ITER-magneetsysteem wordt de grootste en meest geïntegreerde supergeleidende magneetsysteem ooit gebouwd.

Tienduizend ton magneten, met een gecombineerde opgeslagen magnetische energie van 51 Gigajoule (GJ), zal de magnetische velden produceren die het ITER-plasma zullen initiëren, beperken, vormen en beheersen. Vervaardigd uit niobium-tin (Nb3Sn) of niobium-titanium (Nb-Ti), worden de magneten supergeleidend wanneer ze worden gekoeld met superkritisch helium in het bereik van 4 Kelvin (-269 °C).


10 ton magneet.... Ik vind het niet erg dat mensen schreeuwen tegen de magneten van windturbines, maar daar. :onheil:
Voor de toekomst zal het dus nodig zijn om andere supergeleiders te vinden.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten