Luie tuin: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
theïne
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/05/19, 18:04

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par theïne » 10/05/19, 22:45

Oké, bedankt voor de opmerking op de bladeren, "om chafoin te zijn".
En Moindreffor, je zegt niet kleine gietbeurten, maar af en toe een grote gietbeurt? Dat komt mij qua timing wel uit zou je kunnen zeggen ;-) maar ik geef daardoor alleen aan de basis royaal water? aan de voet EN rond de voet of ALLEEN rond de voet?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Moindreffor » 11/05/19, 08:49

rond de basis, voorzichtig de bladeren vermijden en liever 's ochtends niet te vroeg zodat de bladeren snel kunnen drogen voor het geval dat er geen vocht op de bladeren mag komen om de ontwikkeling van meeldauw te voorkomen (tenminste bij tomaten)
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
jft78
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 41
Inschrijving: 16/04/19, 21:10
Plaats: Yvelines
x 6

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par jft78 » 12/05/19, 11:34

Moindreffor schreef:rond de basis, voorzichtig de bladeren vermijden en liever 's ochtends niet te vroeg zodat de bladeren snel kunnen drogen voor het geval dat er geen vocht op de bladeren mag komen om de ontwikkeling van meeldauw te voorkomen (tenminste bij tomaten)


Zou dit betekenen dat automatisch water geven (poreuze buis of druppelaar) minder effectief is dan handmatig water geven?
Deze vraag stel ik mij in het kader van een uitbreiding van de daadwerkelijk bebouwde oppervlakte. Handmatig water geven (voor mij 's avonds) zou een grote beperking worden.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par phil53 » 12/05/19, 12:39

Jft78, maak je niet al te veel zorgen, doe wat voor jou het meest praktisch is. Zoals Didier vaak zegt: de natuur is veerkrachtig en zal dit op de een of andere manier compenseren. Wat zeker is, is dat planten water nodig hebben.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par olivier75 » 12/05/19, 18:45

jft78,
Automatische bewatering, druppel voor druppel, dit zijn technieken, je kunt er elke 12 uur of elke week een programma van maken, 2 minuten of een uur, of met handmatige activering, je passeert en activeert, vaak een half uur in automatische stop, als die er is is een behoefte.
Olivier.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Moindreffor » 12/05/19, 20:12

jft78 schreef:
Moindreffor schreef:rond de basis, voorzichtig de bladeren vermijden en liever 's ochtends niet te vroeg zodat de bladeren snel kunnen drogen voor het geval dat er geen vocht op de bladeren mag komen om de ontwikkeling van meeldauw te voorkomen (tenminste bij tomaten)


Zou dit betekenen dat automatisch water geven (poreuze buis of druppelaar) minder effectief is dan handmatig water geven?
Deze vraag stel ik mij in het kader van een uitbreiding van de daadwerkelijk bebouwde oppervlakte. Handmatig water geven (voor mij 's avonds) zou een grote beperking worden.

je kunt handmatig van bovenaf water geven of met poreuze buis of druppelaars van onderaf : Mrgreen: maar niet 's avonds en 's morgens niet te vroeg om stagnatie van de luchtvochtigheid tijdens de koele periodes van de dag te voorkomen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
jft78
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 41
Inschrijving: 16/04/19, 21:10
Plaats: Yvelines
x 6

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par jft78 » 13/05/19, 10:15

Ja, handmatig activeren na een korte rit in de ochtend is mogelijk, ook als ik 's ochtends vaak haast heb : Roll: De bus en de trein wachten niet...
Als we dit jaar weer een hittegolf krijgen, kon ik dit weekend al 's ochtends observeren.
Voorlopig is de gieter, met wat we vorige week net hebben ontvangen, nog netjes.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Moindreffor » 13/05/19, 10:19

jft78 schreef:Ja, handmatig activeren na een korte rit in de ochtend is mogelijk, ook als ik 's ochtends vaak haast heb : Roll: De bus en de trein wachten niet...
Als we dit jaar weer een hittegolf krijgen, kon ik dit weekend al 's ochtends observeren.
Voorlopig is de gieter, met wat we vorige week net hebben ontvangen, nog netjes.

+1 : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Did67 » 13/05/19, 19:04

jft78 schreef:
Zou dit betekenen dat automatisch water geven (poreuze buis of druppelaar) minder effectief is dan handmatig water geven?
Deze vraag stel ik mij in het kader van een uitbreiding van de daadwerkelijk bebouwde oppervlakte. Handmatig water geven (voor mij 's avonds) zou een grote beperking worden.


Laten we redeneren!

a) Een bodem heeft een “RFU”: een gemakkelijk bruikbare (water)reserve. Het is de hoeveelheid water die de bodem kan opslaan tussen het ‘opnieuw vervuilen’ (zodra het overtollige water is teruggetrokken wanneer een bodem doordrenkt is) en het moment waarop het water moeilijk toegankelijk wordt voor planten (vlak voor het verwelken).

b) Deze RFU is zeer variabel afhankelijk van de textuur van de bodem (zandig - laag! - tot leemachtig - hoog), afhankelijk van de dikte ervan, afhankelijk van het "steen"-gehalte, afhankelijk van het gehalte aan organische stof. Ik heb het elders geschreven, het kan een factor 1 tot 10 variëren! Dat wil zeggen als een algemene "aanbeveling" onzin is!

c) De meeste planten zijn mycorrhiza; door de symbiose kunnen ze water (en mineralen) vinden dankzij het onlosmakelijke en ‘overal’ netwerk van mycorrhiza.

d) Valse meeldauw ontstaat pas als er gedurende enkele uren (7 tot 8, afhankelijk van de temperatuur) vloeistofdruppels op het blad zitten. Veel schimmelziekten worden veroorzaakt of vergemakkelijkt door vocht op de bladeren.

Maar in sommige gevallen zijn het hoge temperaturen/waterstress die ‘problemen’ vormen voor planten zoals slasoorten die gaan bloeien/zaaden. Daar verfrist de beregening midden in de middag en voorkomt waterstress. Ze leven meestal niet lang genoeg om het slachtoffer te worden van schimmels.

Er is dus geen standaard antwoord!

Laten we observeren!

a) Wie zag boeren elke ochtend opstaan ​​om de wateren te irrigeren? même veld, elke dag een beetje???

b) Behalve tuinders die sla produceren (misschien nog een paar andere gevoelige groenten zoals deze).

Laten we concluderen:

a) Irrigatie komt neer op het aanvullen van de RFU van de bodem.

b) Het handigst is een "waterbeurt", berekend op basis van de kenmerken van de grond: af en toe plaatsen we het "pakket". En het plant-bodemsysteem is stil! Tot de volgende ronde.

Ik vermijd het bevochtigen van het gebladerte met druppels. Ik gebruik grote doses, omdat de grond, als deze eenmaal "vol" is, aan de oppervlakte kan uitdrogen, wat de verdamping vertraagt, zelfs als het hooi deze beschermt!

c) Behalve sla en dergelijke...

d) En we zijn ver, heel ver verwijderd van advies dat vaak wordt gehoord of gelezen... Goede oude "overtuigingen" en "grootvaders recepten". In ieder geval is dit waar ik water geef (in wezen een kas), mijn gedragsregel - behalve dat ik de sla niet water geef, die daarom stijgt - geen druk en samenleven.

Als je een “normale” RFU hebt, doe je een flinke dosis in het weekend en dat is alles!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Potager lui: vragen STONES / LIERRE / CANICULE?




par Moindreffor » 13/05/19, 20:38

voor sla kan kunstmatige of natuurlijke schaduw (tomatenplanten, snijbonen bijvoorbeeld) ook helpen voorkomen dat de temperatuur stijgt, tenzij de hele luchtmassa heet is, zoals tijdens een hittegolf. Alleen het passeren van waterverspreiding zal de temperatuur verlagen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 419-gasten