Kernenergie gaat door in de wereld

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Obamot » 19/03/23, 17:12

???

Iemand? Achmed misschien? : Idee:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par sicetaitsimple » 19/03/23, 17:35

Christophe schreef:Heb je een antwoord op mijn vraag over reserveren? Ik vermoed dat het een beetje een staatsgeheim is om een ​​precies antwoord te krijgen... maar ik weet zeker dat je een idee hebt!


Soms heb ik ideeën, soms spreek ik ze uit, maar hier vraagt ​​u om feiten die 'staatsgeheim' zijn.
Dus laten we naar de feiten gaan. Ze zijn helaas een beetje oud sinds eind 2014, maar ik denk niet (mijn ideeën!) dat de strategie ingrijpend is veranderd.
Dus volgens dit op internet gepubliceerde staatsgeheim waren de reserves eind 2014:
-20600t natuurlijke U, d.w.z. ongeveer 3 jaar verbruik.
-2360t verrijkte U, d.w.z. ongeveer 2,5 jaar verbruik.
Zie pagina 28 van https://www.irsn.fr/sites/default/files ... 012020.pdf
Opgemerkt moet worden dat het in het geval van een langdurige crisis nog steeds mogelijk zou zijn om de voorraad van ongeveer 350.000 ton verarmd uranium tegen ongeveer 0,3% U235 in te typen om het nog iets meer te verarmen.
Het hierboven genoemde gebruik van URT (Uranium-opwerking) zou ook een manier zijn, maar vereist helaas de bouw van speciale faciliteiten die tien jaar zouden duren, dus niet echt een crisisoplossing.
Dus om samen te vatten, eind 2014, ongeveer 5 jaar aan reserves plus wat het mogelijk zou zijn om te recupereren uit verarmd uranium. Dit met een hypothese van een totale stopzetting van de invoer, wat niettemin onwaarschijnlijk lijkt.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Christophe » 19/03/23, 17:57

Niet zo geheim dan :)

Bedankt voor het kijken, het is meer dan ik dacht (tenminste op dat moment)...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par sicetaitsimple » 19/03/23, 18:39

Aanvulling op mijn reactie aan Ahmed over de prijs van uranium, gebaseerd op wat ik zojuist schreef over reserves.
Het is duidelijk dat het hebben van aanzienlijke reserves, ook al "kost" het aan vaste activa, de prijzen waarschijnlijk op een redelijk niveau zal stabiliseren. De verkoper die weet dat je ongeveer 5 jaar aan reserves voor je hebt, zal noodzakelijkerwijs minder hebzuchtig zijn dan degene die weet dat je maar een paar maanden hebt voordat je problemen krijgt.
3 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Christophe » 19/03/23, 19:04

Hier is het nucleaire nieuws van de week: de Finse EPR is weer onderweg...

0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par izentrop » 19/03/23, 23:38

Ahmed schreef:Misschien, Sicetaitsimple, zou je mijn vorige vraag kunnen beantwoorden:
"Ik heb een (echt) naïeve vraag. Kernenergie vereist energiecentrales die duur zijn om te bouwen, duur om te exploiteren, maar normaal gesproken toch vrij goedkope elektriciteit produceren omdat, zo lijkt het, een zuinige brandstof is: hoe is dit laatste kenmerk te verklaren?
Remundo vertelde me over de planten en ontdekte dat de brandstof was, citeer, "op zich niet erg duur, om vervolgens af te drijven op zijn gebruikelijke rages, zonder op enigerlei wijze uit te leggen waarom deze prijs "niet erg duur".
De administraties en de staat hebben het helemaal bij het verkeerde eind, want ze tellen niet de volledige sector, de gebruikte oppervlakte, de centralisatie, de werkelijke prijs die op de openbare markt wordt verkocht voor intermitterende energie, verkocht met verlies in overproductie en waarvoor alleen energiebeheersbare overname nodig is ...
Intermitterende hernieuwbare energieën
(zon, onshore en offshore wind) hebben
productiekosten hoger dan
"nieuwe" kernenergie profiteert van een effect
serie. Volledige kostenvergelijking
elektriciteitsproductie van elk type
van energie - waaronder met name de kosten vallen
“systemen” (aansluitkosten, kosten
balanceren, profielkosten) en het onderdeel
meetbare milieukosten -
laat zien dat de kosten van nieuwe kernenergie
profiteren van een serie-effect zou, voor
bijvoorbeeld € 30/MWh lager dan die van
windenergie op land en € 40/MWh aan die van
de eerder op de grond geplaatste offshore windturbine
Account van systeemkosten en kosten
milieu.
https://cereme.fr/wp-content/uploads/20 ... icite_.pdf
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Christophe » 20/03/23, 12:38

1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Obamot » 20/03/23, 13:17

Eerlijk gezegd, deze meid is een grap. Het is niet zozeer het feit dat het de "macht van Vladimir Poetin" (bla-bla-bla) dan Westerse en hypocriete aanmatiging, die al haar tegenstellingen niet meer weet te verbergen! We zijn echt op het offerpunt van de patiënt die zelfmoord wil plegen, volgens de benadering van Bruno Bettelheim... De arts legde matrassen onder aan het raam op de 2e verdieping en zei tegen zijn patiënt:
- "We willen niet voorkomen dat je uit het raam springt, maar we willen voorkomen dat je gewond raakt.".

En in het geval van de patiënt was hij niet aan het springen... Daar sprong het Westen uit het raam...
Wat anders?
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Ahmed » 20/03/23, 13:52

In een economisch sterk onderling afhankelijke geglobaliseerde wereld die nationale soevereiniteit veroordeelt tot een nogal symbolische status, zijn deze tegenstellingen veralgemeend en betreffen ze zowel het Westen als Rusland. Hoe kan deze levering aan staten die als "decadent" worden beschouwd, handlangers van het Amerikaanse imperialisme en bondgenoten tegen Rusland rechtvaardigen? Ik denk dat er niet te veel publiciteit over moet zijn.
De strijd tussen de twee imperialismen lijkt een beetje op die hondengevechten, heel gewelddadig van uiterlijk, maar in werkelijkheid overspeeld en waar echte klappen zorgvuldig worden vermeden. Behalve dat in het geval dat ons hier interesseert, het de Russische en Oekraïense volkeren zijn die de dupe zijn van deze arrogante beweringen waarin de partijen elkaar echter managen door directe confrontatie te vermijden.
Dat hier sprake is van een flinke dosis hypocrisie, geef ik grif toe.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Nuclear gaat door in de wereld




par Obamot » 20/03/23, 15:07

Aaaah, en als specifiek voorbeeld, openhartig en direct, wat geeft het?

Nucleaire, olie-, gasdiensten... wie was de grote winnaar en zorgde tegelijkertijd voor de welvaart van de EU?
En wie bleef de contracten nakomen ondanks de sancties en nu de oorlog?

Hypocrisie? Niet tevreden om rechter en oordeel te zijn?
Prachtig onbegrijpelijk, ja!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 282-gasten