Collapsology ... kezako?

filosofische debatten en bedrijven.
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Collapsology ... kezako?




par eclectron » 18/03/19, 11:30

Janic schreef:het was gisteravond op FR5! zijn ervaring is interessant, maar illusoir, net als het krijgen van de kano's naar de top van de kust in het geval van een tsunami: het heeft geen nut in het licht van het geweld van de breukgebeurtenissen. Maar het is geruststellend, het is positief, omdat mensen een noodzakelijk overlevingsinstinct hebben, ook al komt dat niet overeen met de werkelijkheid.

Het is het waard om te proberen! : Lol:
Er zullen onvermijdelijk lokale successen zijn.

Janic schreef:aan de andere kant is het de moeite waard om op te merken dat elke generatie die zich bewust wordt van de situatie, denkt deze te ontdekken alsof deze niet eerder al bestond.

Ik denk dat het komt door de kindertijd waarin alles overvloed is en zonder zorgen om te overleven, terwijl we niet in armoede leven.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Collapsology ... kezako?




par Janic » 18/03/19, 12:23

Het is het waard om te proberen! : Lol:
Er zullen onvermijdelijk lokale successen zijn.
Natuurlijk! Handelen naar uw beste weten en bewustzijn is altijd positief, zelfs onnodig; Dit is het geval met de kolibrie die zijn druppel op het vuur legt.
Ik ben VGL en biologisch en ondanks alle positieve aspecten die dit met zich meebrengt, ben ik me er terdege van bewust dat dit de consumptiemaatschappij niet zal veranderen, het is slechts een druppel kolibrie tussen een paar andere druppels die onvoldoende zijn om een ​​bosbrand te blussen die alles verslindt op zijn pad.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Collapsology ... kezako?




par chafoin zijn » 20/03/19, 02:32

Janic schreef:aan de andere kant is het de moeite waard om op te merken dat elke generatie die zich bewust wordt van de situatie, denkt deze te ontdekken alsof deze niet eerder al bestond.
Dat is het, en bovendien gelooft ze dat zij de eerste (de enige?) is die zich de situatie echt realiseert.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Collapsology ... kezako?




par chafoin zijn » 20/03/19, 04:30

izentrop schreef:Hij denkt dat het ontwikkelen van wederzijdse hulp ervoor zal zorgen dat mensen elkaar morgen niet meer kunnen slaan.
Daar ben ik het mee eens, maar meestal zijn zijn gedachten behoorlijk manicheïstisch, en zijn voorstellen komen vaak neer op wensdenken of erger...

Ik ben het eens met zijn observatie van een samenleving van adolescenten die de dood weigert en met zijn vraagtekens bij de homo œconomicus en de dominante sociale interpretatie van Darwins theorie (de mens evolueert door concurrentie en algemene concurrentie). Maar plotseling hebben we de indruk dat hij deze tekortkomingen zozeer wil compenseren dat hij in de tegenovergestelde excessen vervalt door een goede (menselijke) natuur te essentialiseren, namelijk die van wederzijdse hulp, in tegenstelling tot een slechte menselijke natuur, die van het liberalisme. Ik vraag me af of hij zijn vakgebied (sociale dieren zoals mieren) niet een beetje gemakkelijk heeft veralgemeend naar alle levende wezens. Het is één ding om de neiging van de mens tegen te gaan om zichzelf noodzakelijkerwijs superieur en dominant te zien over de rest van het dierenrijk en de natuur. Het is iets anders om je over te geven aan het antropomorfisme van het Peter Wellobhen-type of om het gedrag van mensen te modelleren naar dat van mieren.

Bovenal moeten we uiteindelijk, en nadat we ons het einde van de wereld als onvermijdelijk en dreigend hebben aangekondigd (ondanks een goede presentatie in de video met Ruffin over het belang van onzekerheid), ons niet voor de gek laten houden en zijn hele eerste boek geeft uitdrukking aan de voorkennis van een “instorting die op komst is”, zie recensie van Ruffin video 7min30 - 9min; elders, in de video van de site kondigt hij de algemene ineenstorting voor 2020 of 2030 aan!) zien we dat de realiteit van zijn gedachte een sterke moraliserende inhoud en dat het, net als alle priesters, ons vooral aanmoedigt om terug te keren naar onszelf voor een verandering van een spirituele orde. We zullen dus aan ons goede geweten kunnen werken voordat we onze emoties en ons lijden delen en communiceren door de onderlinge afhankelijkheid en gemeenschap te vieren. Dit is vooral wat Pablo Servigne ons biedt terwijl we wachten op de grote chaos!

Dit alles zou relatief onschuldig blijven als het uiteindelijk niet (op een elliptische manier) de politieke kwestie zou aanpakken, en dan wordt het collectief gezien als een verplichting, omdat het denkt dat rantsoenering een van de pijlers zou kunnen zijn van een beleid van ‘instorting! Dit is de reden waarom ik uitlegde dat collapsologie mij, onder bepaalde aantrekkelijke vermommingen, potentieel gevaarlijk leek.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Collapsology ... kezako?




par Grelinette » 21/03/19, 00:16



Om 23 uur vertelt Pablo Servigne over deze ‘wetenschap’ waarvan hij medeoprichter is.
Interessant om 32:30, Pablo S op conferentie in Marseille...

La Collapsologie bestudeert, analyseert de verschijnselen van breuken en ineenstorting van onze samenlevingen,
dan Collapsesofie (bij 35:20), is het wijsheid die ons in staat zal stellen oplossingen voor te stellen op basis van:
en tenslotte de Collapsopraxis, het is de stap naar actie om te herbouwen na de ineenstorting... De opbouw van de wereld daarna.

Interessant als het wordt uitgelegd door Pablo Servigne.

Een interessante passage om 43:57 - Een milieuactivist ondervraagt ​​parlementsleden over het laatste IPCC-rapport...

“We hebben twee levens, het tweede begint wanneer we ons realiseren dat we er maar één hebben” (Confucius)
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Collapsology ... kezako?




par chafoin zijn » 26/03/19, 23:27

1 x
Avatar de l'utilisateur
wirbelwind262
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 238
Inschrijving: 29/06/05, 11:58
Plaats: fouras
x 29

Re: Collapsology ... kezako?




par wirbelwind262 » 27/03/19, 22:22

Goedenavond chafoin, jij analyseert met een neoliberaal leesraster met zijn ultracentrische consensus
Wat uw conclusie betreft, het lijkt erop “angst voor ☭rood☭” karikatuur die terugkeert
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Collapsology ... kezako?




par izentrop » 27/03/19, 23:07

wirbelwind262 schreef:Goedenavond chafoin, jij analyseert met een neoliberaal leesraster met zijn ultracentrische consensus
Wat uw conclusie betreft, het lijkt erop “angst voor ☭rood☭” karikatuur die terugkeert
Je hebt het misschien over de laatste paragraaf van de tekst van Chloé Leprince, waar naar wordt verwezen https://www.contretemps.eu/critique-col ... archaique/
Het zorgt er niet voor dat ik wil lezen Een ander einde van de wereld is mogelijk. Het ervaren van een ineenstorting, en niet alleen het overleven ervan ...Vooral als hun geloofsbrieven zo berucht zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
wirbelwind262
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 238
Inschrijving: 29/06/05, 11:58
Plaats: fouras
x 29

Re: Collapsology ... kezako?




par wirbelwind262 » 27/03/19, 23:49

chafoin zijn schreef:Dit alles zou relatief onschuldig blijven als het uiteindelijk niet (op een elliptische manier) de politieke kwestie zou aanpakken, en dan wordt het collectief gezien als een verplichting, omdat het denkt dat rantsoenering een van de pijlers zou kunnen zijn van een beleid van ‘instorting! Dit is de reden waarom ik uitlegde dat collapsologie mij, onder bepaalde aantrekkelijke vermommingen, potentieel gevaarlijk leek.

Ik had het over deze conclusie
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Collapsology ... kezako?




par eclectron » 28/03/19, 09:07

chafoin zijn schreef:Dit alles zou relatief onschuldig blijven als het uiteindelijk niet (op een elliptische manier) de politieke kwestie zou aanpakken, en dan wordt het collectief gezien als een verplichting, omdat het denkt dat rantsoenering een van de pijlers zou kunnen zijn van een beleid van ‘instorting! Dit is de reden waarom ik uitlegde dat collapsologie mij, onder bepaalde aantrekkelijke vermommingen, potentieel gevaarlijk leek.


Er is absoluut niets aantrekkelijks aan collapsologie, het lijkt meer op rouw, die van de “open bar”.
Het is niet erg leuk om dit mee te maken, om te begrijpen dat jouw wereld van overvloed gaat instorten, het is gemakkelijker om in ontkenning te zijn.
Als deze stap eenmaal is gezet, is het daarna alleen maar pragmatisme en humanisme.
Rantsoenering? Nou ja, als het nodig is, maar we zijn niet bij deze noodzaak?
Als anekdote: tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de armen van Engeland nooit zo goed gevoed als met rantsoenering.
Is rantsoenering gevaarlijker dan ineenstorting? : Roll:

De grootste zorg bij ‘instorting’ of ‘instorting’ is niet voorspellen nauwkeurig Wat er gaat gebeuren is waarschijnlijk onmogelijk omdat alles met elkaar verbonden is.
Dan is het gemakkelijk voor de lasteraar om te wijzen op de onnauwkeurigheid om het onderwerp af te wijzen.
Het is een beetje zoals voor antropogene RC: onnauwkeurigheid (+1.5°C/+4.5°C) betekent niet dat de trend fout is.
Voor zover ik weet biedt alleen het Meadows-team een ​​wetenschappelijke basis door de algemene trend weer te geven.
De complexiteit van de onderlinge verbindingen die aan een computer worden toevertrouwd.

Alleen dagelijkse wetenschappelijke rapporten bevestigen deze trend helaas.
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : n.Chr. 44 en 311 gasten